Eilen iltaisessa puhelinkeskustelussa pohdiskelimme
erään ystävän kanssa seurakunnallista tilannettamme. Hän on alkanut osoittaa
melko selviä masennuksen merkkejä, ja yritin rohkaista häntä.
Mieleeni tuli jälleen kerran yksi seikka, joka ei
varmaankaan ole merkityksetön, vaan suorastaan ratkaisevan tärkeä niin tässä
ajassa kuin menneisyydessä ja tulevaisuudessakin. Kun ajattelen lukemattomia
keskustelujani eri ihmisten kanssa koko uskonelämäni ajalta, nousee esiin yksi
aina hämmästyttänyt tekijä, jonka merkityksen olen vasta viime aikoina todella
pannut merkille. On mitä erilaisimpia ihmisiä, useimmiten ystävällisiä ja
kohteliaita. On tuttuja ja vähemmän tuttuja. Mutta yksi yhteinen tekijä on
kautta aikojen ollut useimmilla näistä. Mikä tai mitkä ovat ne tekijät, jotka
saavat nämä ihmiset todella, todella harvoin mainitsemaan Jeesus-nimen?
Saman olen havainnut yhtä lailla vapaiden suuntien
kuin valtionkirkonkin piirissä. Puhutaan kaikesta mahdollisesta, hyvistä ja
todella hengellisistäkin asioista, mutta miksi niin harvoin kuulee
Jeesus-nimen, suurenkin hädän keskellä? Odotetaan apua Taivaalliselta Isältä,
Ylhäältä, anotaan Hengen Voimaa, Korkeimman käden kosketusta. Joku saattaa
vuodesta toiseen puhua yläkerrasta ja yläkerran miehestä, minkä katson sen
verran oudoksi, että kirjoitan kummatkin pienellä.
Jeesus-nimeä käytetään väärissä yhteyksissä
paljonkin, mutta nyt meitä kiinnostaa todellisten uskovaisten voimattomuus ja
tappiotila. Nimistä Korkeimman mainitsemisessa ja mainitsematta jättämisessä paljastuu
paljon enemmän kuin mitä kukaan on halukas totena pitämään. Vuosituhantinen
historia on osoittanut, että Jeesus-nimessä todella on voima ja sen kautta on
tapahtunut aikojen kuluessa suuriakin asioita. Herran maanpäällisen vaelluksen
jälkeisinä vuosina kirkollisella maailmalla oli suuri hätä tämän Nimen
johdosta, ja sen mainitseminen ja käyttäminen kiellettiin mitä ankarimmin, ja
todella usea menetti sen lausumisen myötä henkensä. Tuona aikana Nimessä oli
suuri ja jatkuvasti esiin tuleva voima, mitä ei voida sanoa tästä ajasta.
Ei ole samantekevää miten tuon Nimen lausumme.
Arkaileva mieli sen lausumisen suhteen kertoo jotakin todella surullista meidän
todellisesta asenteestamme ja hengellisestä tilastamme. Tuon Nimen Voima tunkee
kaiken lävitse: ”Sillä Jumalan sana on
elävä ja voimallinen ja terävämpi kuin mikään kaksiteräinen miekka ja tunkee
lävitse, kunnes se erottaa sielun ja hengen, nivelet sekä ytimet, ja on sydämen
ajatusten ja aivoitusten tuomitsija; eikä mikään luotu ole hänelle näkymätön, vaan
kaikki on alastonta ja paljastettua hänen silmäinsä edessä, jolle meidän
on tehtävä tili.” (Hebr. 4)
Edeltävässä jakeessa puhutaan tottelemattomuuden
esimerkistä, jota useat ovat osoittaneet kaikkina aikoina. Tottelemattomuus on
rinnastettu jopa taikuuteen ja epäjumaliin. ”Silloin Samuel sanoi: ’Haluaako Herra polttouhreja ja teurasuhreja
yhtä hyvin kuin kuuliaisuutta Herran äänelle? Katso, kuuliaisuus on
parempi kuin uhri ja tottelevaisuus parempi kuin oinasten rasva. Sillä
tottelemattomuus on taikuuden syntiä, ja niskoittelu on valhetta ja kuin
kotijumalain palvelusta’.” (1.Sam.15)
Voisiko todella olla mahdollista, että ainakin osa
tappiomielialastamme johtuu kuuliaisuuden puutteesta? Me olemme aikanaan ja
vielä tänäänkin kuulleet Herran äänen ja olemme halunneet totella sitä
parhaamme mukaan. Kuitenkin Saulin hengessä seuraamme ja johtoomme tuppautuneet
vallan tavoittelijat ovat saaneet meidät uhraamaan vääränlaisia, ilmaisia
uhreja, pystyttäen itselleen patsaita ja kuuluttaessaan vastoin kaikkea
kuulemaamme Jumalan tahtoa:
”Minähän olen
kuullut Herran ääntä ja tehnyt sen matkan, jolle Herra minut lähetti. Minä olen
tuonut tänne Agagin, Amalekin kuninkaan, ja vihkinyt tuhon omiksi
amalekilaiset. Mutta väki on ottanut saaliista lampaita ja raavaita, parhaan
osan siitä, mikä oli vihitty tuhon omaksi, uhrataksensa ne Herralle, sinun
Jumalallesi, Gilgalissa.”
Saul syytti kansaa, niin kuin ei muka itse olisi
ollut hyväksymässä asiaa. Tässä on mitä kirkkain kuva kaikelle ns.
ihmisvalintaiselle hengellisyydelle, joka alkaa vallita kaikkialla. Sille ei
merkitse mitään se, mitä Herran ääni on puhunut, vaan tärkeätä on suorittaa
omavaltaista jumalanpalvelusta. Ihmisestä on tullut tärkeämpi kuin Jumalan
tahdosta, niin että Saulin hengessä pystytetyt muistomerkit (1.Sam.15:12)
seisovat yhä vielä esikuvallisena mitä erilaisimmilla kukkuloilla.
Mikä on se tekijä, joka aina on saanut ihmiset
etsimään jotakin omaa ja kauniimpaa ja parempaa kuin mitä Jumalan ensisijainen
tahto on esittänyt? Mikä kaiken tämän keskellä saa ihmisen kerskaamaan ja
ylistämään jotakin muuta kuin Herran tahtoa ja nimeä? Ihmiselle, jolla
sittenkin on ehkä hyvin kätkettynä huono omatunto, on todella vaikeata lausua
Nimi, jonka edessä kaikki on paljastettua ja omalla tavallaan tuomittua. Mitkä
ovat ne asiat, vaikka pienetkin, jotka saavat Sinut arkailemaan Jeesus-nimen
lausumista?
”Lapsukaiset,
älkäämme rakastako sanalla tai kielellä, vaan teossa ja totuudessa. Siitä me
tiedämme, että olemme totuudesta, ja me saatamme hänen edessään rauhoittaa
sydämemme sillä, että jos sydämemme syyttää meitä, niin Jumala on suurempi kuin
meidän sydämemme ja tietää kaikki. Rakkaani, jos sydämemme ei syytä meitä,
niin meillä on uskallus Jumalaan, ja mitä ikinä anomme, sen me häneltä
saamme, koska pidämme hänen käskynsä ja teemme sitä, mikä on hänelle
otollista.” (1.Joh.3)
jatkuu…
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti