”Uskokaa
minua, että minä olen Isässä, ja että Isä on minussa.”
”Älköön minun
enää suotako kuulla Herran, minun Jumalani, ääntä
älköönkä nähdä tätä suurta
tulta, etten kuolisi.” (5.Moos. 18)
Tämä huuto kaikui aikanaan kansan keskellä, sillä
kukaan ei voinut nähdä Jumalan todellista olemusta. Ihmiset lankesivat
kasvoilleen suuressa pelossa ja vavistuksessa, peläten kuolevansa Jumalan
läheisyydessä. Tästä olivat lukeneet kaikki israelilaiset tuona aikana, josta
kerroimme edellisessä kirjoituksessa. Vanhinten perinnäissäännöt varmistivat
sen, että jokaista tilannetta varten oli tarkat ohjeet, reilusti ylitse sen,
mitä Kaikkivaltias tahto oli esittänyt!
Emme ole koskaan todella käsittäneet, mitä merkitsi
tuossa ajassa se, että nyt valkoisiin puettu, itsessään huomiota herättämätön
hahmo useassa kohden sanoo MINÄ OLEN, käyttäen noita sanoja, jotka aina on
yhdistetty vain Häneen, jonka nimeä ei saa lausua. Hän omilla teoillaan
todisti, että Hänessä on jotakin aivan erikoista. Jotakin tällaista oli aina
odotettu, mutta… mutta ei ehkä sentään aivan tällaista! Kirjanoppineiden ja
hengellisten johtajien odotus kohdistui aivan toisenlaisiin näkymiin. Heidän
odotuksensa kohde oli jotakin äärettömän uljasta ja näkyvää, koko kansalle kunniaa
tuovaa valtaa ja hallintaa! Kansa tarvitsi nyt sotaherraa, vallitsijaa, joka
jumalallisella väkevyydellä tuhoaisi kaikki vihamieliset voimat, roomalaista
kapinallisiin kansalaisiin asti!
Jos haluamme uskoa Jesajan todistuksen tuosta
Miehestä, joka hiljaisena ja vaatimattomana asteli kansan, niin, tavallisen
kansan keskellä, pelkäämättä saastuvansa heistä ja heidän likaisista
vaatteistaan, ei ollut hänellä vartta eikä kauneutta; me näimme hänet, mutta ei
ollut hänellä muotoa, johon me olisimme mielistyneet. Millainen vastakohta Hän
olikaan hurskaille fariseuksille, jotka kaikin tavoin pidättäytyivät kosketuksesta
tavallisen kansan kanssa! Hurskaimmilla ja varakkaimmilla hengellisillä
johtajilla oli useampiakin palvelijoita, ja aina kaupungilla kulkiessa kuului
jostakin kellon kilinä, mahdollisesti pienen pojan astellessa ihmisjoukon
keskellä tämän hälytyslaitteen ilmoittaessa, että pienen matkan päässä hänen
takanaan astelee arvollinen, hurskas ja puhdas mies, johon ei kukaan
vahingossakaan saa koskea!
Toisin oli tämän vaatimattoman, usein aivan liian
näyttäväksi kuvatun Miehen suhteen. Hän ei tullut odotusten mukaisena
hallitsijana, vaikka senkin aika on tuleva, vaan hän asteli nimenomaan siellä,
missä olivat kaikkein vältellyimmät ihmisraukat, kaikkien hylkäämät ja
halveksimat. Tässä Miehessä oli jotakin äärettömän yksinkertaista, mutta
samalla houkuttavan koskettavaa, niin, aivan oikea sana! Jokin Hänessä herätti
ihmisissä vastustamattoman halun saada edes kerran koskettaa Häntä tai Hänen
vaatettaan.
Useita oli paikalla kun Hän käyttäytyi
odottamattomalla tavalla kanaanilaisen naisen tullessa hädässään Hänen luoksensa.
Tytär oli suuressa hädässä, ja naisen huutaessa armoa tavalla, joka soveltui
ainoastaan juutalaisille, Hän vaikeni kieltäytyen puhumasta sanaakaan. Jopa
opetuslapset kiusaantuivat tästä tilanteesta, koska se herätti ikävää huomiota
naisen jatkaessa aneluaan. Opetuslapset halusivat selvästikin päästä eroon
naisesta!
Tilanne oli kaikin tavoin erikoislaatuinen, sen
voimme sanoa, tuntiessamme niin paljon tuota Miestä ja Hänen tapojaan. Jotakin
erikoista on koko tapahtumassa, siitä saamme olla varmoja. ”Minua ei ole
lähetetty muitten kuin Israelin huoneen kadonneitten lammasten tykö”. Hän
viittasi profeetalliseen sanaan, kuitenkin tietoisena tehtävänsä laajuudesta,
josta kertoo tapaus samarialaisella kaivolla. Nainen toistamiseen pyytää apua,
anova katse kasvoillaan ja silmissään. Niin uskomatonta kuin se onkin, esittää
Mies vertauksen leivän heittämisestä koiranpennuille! Nainen on muukalainen, ja
rohkenee esittää pyynnön juutalaiselle, kutsuen tätä vielä sopimattomalla
tavalla!
Nainen ei hellitä kaikkien näiden ’karkeuksien’
johdosta. Mikä saa hänet astumaan vieläkin lähemmäksi, opetuslasten jo
hätääntyessä tämän hellittämättömyyden keskellä. Nainen kumartuu maahan
käsittämättömän luottamuksen vallassa. Mitä hän oikein ajattelee, mikä saa
hänet katsomaan tähän Mieheen entistäkin tarkemmin? ”Niin, Herra; mutta
syöväthän penikatkin niitä muruja, jotka heidän herrainsa pöydältä putoavat!”
Mikä sai sellaisen uskon aikaan tässä
pakananaisessa? Hänellä oli tieto tämän Miehen palvelustehtävästä, muuten hän
ei olisi tullut. Mutta kuinka moni olisikaan pettyneenä kääntänyt ensi tilassa
selkänsä kuultuaan ensimmäisen torjunnan! Uskomme jo olevamme varmoja siitä,
mikä sai tämän naisen jatkamaan aneluaan. Hän kylläkin kuuli tämän Miehen
sanat, mutta ääni puhui kuitenkin jostakin aivan muusta! Niin, tuo ääni, sitä
ei kukaan ihminen pysty kuvailemaan tai vertaamaan johonkin toiseen henkilöön!
Kerran kuultuaan tuon äänen, ei kukaan vilpitön kykene unohtamaan sitä ja sen
vaikutusta! Nainen oli varma, että hänen uskoaan vain koeteltiin, ja siitä
takeena oli yksi asia, oi, yksi valtava asia! Tämä Mies ei hetkeksikään
kääntänyt katsettaan hänestä, ja nuo silmät, nuo silmät, ei ollut pienintäkään
epäilystä sen suhteen… mitä niistä heijastuu, voi yrittää kertoa vain sellainen,
joka edes kerran on katsonut niihin!
”’Oi vaimo, suuri on sinun
uskosi, tapahtukoon sinulle, niinkuin tahdot’. Ja hänen tyttärensä oli siitä
hetkestä terve.” Matt.15.
Jatketaan silmistä, jos
pystytään…
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti