”’Mutta
tästedes Ihmisen Poika on istuva Jumalan voiman oikealla puolella.’ Silloin he
kaikki sanoivat: ’Sinä siis olet Jumalan Poika?’ Hän vastasi heille: ’Tepä sen
sanotte, että minä olen.’” (Luuk.22).
Luterilaisissa kirkoissa lausutaan uskontunnustus
jokaisena pyhänä seisomaan nousten. Siten toistetaan ainakin kerran viikossa
ajatus Ihmisen Pojasta, ”joka istuu Isän Jumalan oikealla puolella ja on sieltä
tuleva…” Ajatus on täysin Raamattuun perustuva, ja kysymyksemme kuuluukin siis
vain koskien näkemystämme Herramme Jeesuksen asemasta meidän omassa elämässämme
ja uskossamme.
Toistuvat uskonnolliset menot ja opetukset
vaikuttavat ihmisissä enemmän kuin arvaammekaan. Jossakin määrin joidenkin
ihmisten usko Herraamme perustuu lähinnä uskontunnustukseen ja lainaukseen
Ilmestyskirjan valkoisella ratsulla saapuvasta Voittajasta, joka tuhoaa kaikki
vastustajansa. Seimen Lasta ajatellaan vain jouluna! Siten voitaneen myöskin
ymmärtää monenlaiset uskonnolliset menot, jotka kohdistuvat selvästikin johonkin
hyvin kaukaiseen kohteeseen. Missä on tuo Jumalan istuin, jolla Herramme istuu?
Sitä ei kukaan edes kuvitelmissaan osaa määritellä, ja jos emme ajattele tätä
laajemmin, jää käsityksemme hyvin epämääräiseksi ja määrittelemättömäksi.
Tämä on varmaankin useimpien uskonnollisten ihmisten
näkemys Herrastamme, ja siten voidaan myös ymmärtää monet ns. hengelliset
rituaalit ja toimenpiteet, joiden kohde selvästikin on korkeuksissa, taivaassa,
tai jossakin erittäin etäisissä sfääreissä. Mutta miksi olemme ottaneet esiin
tällaisen aiheen? Miksi meitä saattaa vaivata jonkun ryhmän tai yksityisenkin
henkilön lipun heiluttaminen tai vastaava johonkin kaukaisuuteen
viestittäminen? Kaikellahan on omalla tavallaan aivan selvä hengellinen
olemuksensa!
Emme halua asettaa kyseenalaiseksi kenenkään uskoa
tai jumalanpalvelusmenoja, mutta sydämellämme palaa kaipaus ja suoranainen
tieto jostakin valtavan paljon merkittävämmästä. Meidän uskomme ja päivittäinen
elämämme perustuvat johonkin todella läheiseen ja todelliseen yhteyteen,
likelle tulevaan läsnäoloon. Sen kohtaaminen ja näkeminen perustuu syvälliseen
perehtymiseen Jumalan Sanan todistukseen. Pelkkä uskontunnustuksen lausuminen
ei tuo siitä julki kuin vain äärimmäisen pinnan. Mihin haluamme kiinnittää
huomiomme tässä tutkistelussa, joka voi koskettaa sekin vain pintaa jostakin
niin syvällisestä, ettei ihmismieli sitä tämän elämän aikana ehdi hahmottaa?
Aikanaan Israelin kansalla oli oma
jumalanpalveluksensa ja temppelinsä. Samoin aikanaan astui esiin julistajia,
joiden sanoma aikaansai kriittisiä ja ristiriitaisia tunteita. Kansalla oli
tuhatvuotiset perinteensä ja näkemyksensä, joiden pysymisestä pitivät huolen
erilaiset hengelliset palvelustehtävät. Niin yksittäistä palvojaa kuin
erilaisia ryhmiäkin sitoivat totutut opetukset ja perinteet. Niinpä jopa Erään
Julistajankin seuraajat kamppailivat mielessään totunnaisen ja nyt esiintyvien
uusien näkemysten välillä. Nyt oli heidän keskuudessaan Eräs, joka kertoi
laajemmasta hengellisyydestä, kuin mihin oli totuttu!
Tähän asti tiedettiin Jumalasta niin paljon, ettei
Häntä kukaan voinut henkeänsä menettämättä nähdä, ja Hänen alkuperäistä
nimeänsä ei kukaan saanut lausua. Käsky olla lausumatta turhaan Jumalan nimi
katsottiin niin tärkeäksi, että sille itse asiassa annettiin uusi ja
inhimillinen selitys. Omalla tavallaan siis Jumala oli vieläkin
käsittämättömämpi ja kaukaisempi kuin mitä uskontunnus helposti antaa ymmärtää.
Kaikki uskonnollinen toiminta pyrki perustumaan annettuihin käskyihin ja
säädöksiin, ja suurelta osaltaan se tapahtuikin Kirjoitusten mukaisesti.
Ihmismielelle oli kuitenkin käsittämätöntä moni asia, oikeastaan kaikki. Miksi
uhrata eläimiä, miksi tuoda vuodesta ja vuosisadasta toiseen tietyt
raaka-aineet uhreja varten? Miksi, miksi, kyseli ihminen jo tuolloin, saati
sitten juuri nyt!
Kaikella oli hengellinen esikuvallisuutensa, jota
ihmiset pyrkivät etsimään ja ymmärtämään parhaansa mukaan. Odotettiin ennen
kaikkea erään asian täyttymystä. Tätä odotusta oli ollut niin kauan, että
ihmiset eivät loppujen lopuksi tarkkaan tienneet mitä odottaa, eivät edes
uskonnolliset johtajat! Kaikki alkoi omalla tavallaan kiteytyä yleisen
luopumuksen johdosta, kun omanlaisenansa tuomiona vihollisen, Rooman, joukot
valloittivat maan ja vaikeuttivat raskaasti hengellistäkin toimintaa. Nyt
julkihuudettiin kansan odotukset ja kaipaukset, hengellisen ja maallisen
ahdingon keskellä. Olosuhteet toivat esiin odotukset, pakon sanelemana. Nyt
huudettiin Messiaan, Voidellun puoleen, jota oli kautta vuosituhansien
odotettu, käsittämättä kuitenkaan odotuksen kohteen todellista merkitystä ja
luonnetta. Tiedettiin vain sen verran, että kysymys olisi jostakin niin
ylhäisestä ja jumalallisesta, ettei sitä kukaan oikein rohjennut julki lausua.
Olisi ilmeisestikin kysymys itse Jumalasta, jonka oikeaa nimeä ei saanut julki
lausua. Tarvittiin vapauttaja! Odotus oli todella tärkeä, sillä niin kansa kuin
johtajatkaan eivät tienneet mitään niin vihattavaa ja kirottua, kuin
roomalainen sotilas ja roomalainen valta!
Kansan uskonnolliset odotukset olivat ominaiset
inhimilliselle mielelle silloin aivan kuten nytkin. Perususkonnollisuus kulkee
juuri sellaisia teitä kuten Israelin keskuudessa kautta aikojen. Kaikki todella
hengellinen ja syvästi uskonnollinen tahdottiin nähdä mahdollisimman ylhäisenä
ja kaukaisena, mikä aina on perustunut samoihin perusseikkoihin. Jos palvonnan
kohde tulee liian läheiseksi, tuntuu se helposti kiusalliselta, ja sulkee
ulkopuolelle liian paljon inhimillistä heikkoutta ja puutteellisuutta, omaa
tahtoa. On helpompi olla jonkin etäisen ja näkymättömän velvoittama. Aivan
kuten työntekijä kokee kiusalliseksi johtajan työskentelemisen samoissa
tiloissa. Aina on siis omalla tavallaan pidetty enemmän etätyöskentelystä
kaiken valvonnan perustuessa omaan asenteeseen. On siis olemassa valtava määrä
etäuskonnollisuuttakin, joka mielellään näkee kaiken velvoittavan ja valvovan
mahdollisimman etäisenä ja salaperäisenäkin!
Mutta tälle kaikelle tuli muutos tuon Erään astuessa
esiin monen mielestä aivan liian konkreettisena ja todellisena. Kukaan ei tähän
asti ollut puhunut jostakin tiestä tai uudesta majapaikasta. Esiin ei astumisen
sijasta ratsastanut valkoisella hevosella suuri sotapäällikkö taivaallisine
joukkoineen, tervehtien arvovaltaisesti hengellisiä johtajia ja ylipappeja.
Ihmisten odotukset kohdistuivat johonkin aivan muuhun, kuin mikä nyt sai aikaan
kansanliikkeen. Roomalaisista ei puhuttu mitään, saati sitten heidän
tuhoamisestaan! Jopa kerrottiin jonkun johtavan roomalaisen palvelijan parantamista
kuolettavasta taudista!
Nyt kaukainen tuli niin läheiseksi kuin vain
ajatella saattaa! Jotakin ennen näkemätöntä ja käsittämätöntä tuli niin lähelle
ihmistä, että tämä joutui aivan ymmälleen. Kukaan ei koskaan aikaisemmin ollut
puhunut Isä Jumalasta, vaan kautta aikojen oli julistettu isien Jumalasta, joka
selvästi asetettiin aivan tarkoituksella hyvin kaukaiseksi. Mutta nyt tässä
seisoo aivan lähituntumassa Eräs, joka antaa ymmärtää ihmisen pääsevän
kosketukseen itse Isä Jumalan kanssa. Nämä ihmiset olivat jo melkoisen aikaa
olleet kosketuksissa tämän Miehen kanssa, antaen kuitenkin perinteisten
opetusten sumentaa mieltänsä siinä määrin, että esitetään kysymyksiä, joihin
vastaus on annettu jo ensi hetkistä lähtien.
Ihminen näkee kaiken hengellisen totuuden liian
monimutkaisesti ja kaukaisesti. Jos nämäkin tavalliset maanläheiset ihmiset
olisivat enemmän vapautuneet perinteisistä näkemyksistä, ei heitä olisi niin
rakkaudellisesti tarvinnut nuhdella heidän sokeudestaan Hänen suhteensa, joka
kaikin mahdollisin tavoin oli osoittanut olevansa vastaus ihmisen perimmäisiin
kysymyksiin ja hengellisiin tarpeisiin. Hän ei ollut kuka tahansa, vaan Hänen
kauttaan tuli lähelle Hän, jonka valtaistuin on korkeuksissa ja jonka nimeä ei
rohjettu aikaisemmin lausua. Hän ei ollut lähellä vain Jerusalemissa tai
temppelissä, vaan nyt kansan keskellä seisoi Eräs, joka saattoi sanoa olevansa
yksi Isän kanssa. Hän käytti itsestään sanoja, jotka jokaisen hengellisesti
valistuneen mielestä viittasivat vain juuri Häneen, jonka nimeä ei saanut
lausua. MINÄ OLEN!
Tätä ei ollut tapahtunut vain kerran, mutta siitä
huolimatta nimeltä mainittu seuraaja esittää pyynnön saada nyt sitten
vihdoinkin nähdä Jumala, jota aikaisemmin ei kukaan ole rohjennut tällaisella
tavalla lähestyä. ”Herra, näytä meille
Isä, niin me tyydymme!” Tämä on varmaan tänä päivänäkin monen kaipaus ja
pyyntö. Kohtaamme tässä kohden jotakin niin valtavaa ja merkittävää, mikä
kaikuu kautta iankaikkisuuksien valtavana pauhuna. Jumalan suurimman
salaisuuden paljastuminen ihmiskunnan keskellä! Vieläkään eivät nuo tuon ajan
todistajat olleet käsittäneet minkä kanssa he olivat jo niin kauan olleet
tekemisissä. He eivät sittenkään tunnistaneet kuka heidän kanssansa oli, joka
vaelsi heidän kanssaan, puhui heidän kanssaan, söi samaa ruokaa heidän kanssaan.
Heille täytyi lausua läpi maailmankaikkeuden iankaikkisesti kaikuvat sanat: ” Joka on nähnyt minut, on nähnyt Isän!”
”’Ja mihin
minä menen - tien sinne te tiedätte.’ Tuomas sanoi hänelle: ’Herra, me emme
tiedä, mihin sinä menet; kuinka sitten tietäisimme tien?’ Jeesus sanoi hänelle:
’Minä olen tie ja totuus ja elämä; ei kukaan tule Isän tykö muutoin kuin minun
kauttani. Jos te olisitte tunteneet minut, niin te tuntisitte myös minun Isäni;
tästälähin te tunnette hänet, ja te olette nähneet hänet.’ Filippus sanoi
hänelle: ’Herra, näytä meille Isä, niin me tyydymme’. Jeesus sanoi hänelle:
’Niin kauan aikaa minä olen ollut teidän kanssanne, etkä sinä tunne minua,
Filippus! Joka on nähnyt minut, on nähnyt Isän; kuinka sinä sitten sanot:
'Näytä meille Isä'? Etkö usko, että minä olen Isässä, ja että Isä on minussa?
Niitä sanoja, jotka minä teille puhun, minä en puhu itsestäni; ja Isä, joka
minussa asuu, tekee teot, jotka ovat hänen. Uskokaa minua, että minä olen
Isässä, ja että Isä on minussa; mutta jos ette, niin uskokaa itse tekojen
tähden.” (Joh. 14)
Jatkamme samasta aiheesta
lähiaikoina.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti