”Sillä
katsokaa, veljet, omaa kutsumistanne: ei ole monta inhimillisesti viisasta, ei
monta mahtavaa, ei monta jalosukuista, vaan sen, mikä on hulluutta maailmalle,
sen Jumala valitsi saattaaksensa viisaat häpeään, ja sen, mikä on heikkoa
maailmassa, sen Jumala valitsi saattaaksensa sen, mikä väkevää on, häpeään, ja
sen, mikä maailmassa on halpasukuista ja halveksittua, sen Jumala valitsi,
sen, joka ei mitään ole, tehdäksensä mitättömäksi sen, joka jotakin on, ettei
mikään liha voisi kerskata Jumalan edessä.” (1.Kor. 1).
Nämä ajatukset nousivat mieleeni ensimmäisenä tänä
aamuna. Olen jo varhaisissa kirjoituksissani kertonut siitä, kuinka olen saanut
kuulla moitetta siinä määrin, ettei mieleeni nopeasti ajatellen mahdu kuin yksi
ilmaisu kummaltakin puolelta. Aikanaan koin ensimmäiseksi todella
positiiviseksi ilmaisuksi erään sisaren lausuman ajatuksen. Toimipisteemme oli
tuolloin Tampereen Ruotulassa ja olin asunut jo pidemmän aikaa toimistoni
takana olevassa noin kaksi metriä leveässä tilassa. Yläkertaan vapautui
huoneisto, ja pohdin ankarasti voisinko vuokrata sen. Useammalta taholta oli
annettu ymmärtää, että minun tuli tyytyä huonosti tuuletettuun takahuoneeseen,
sillä rahat tuli säästää työtämme varten. Sitten tuli vierailulle pari sisarta
Helsingin seudulta, ja kuultuaan tilanteesta yksi heistä sanoi: ”Kuule, Markku,
sinä tarvitset ja sinä olet ansainnut tuon asunnon!” Niinpä siis vuokrasin sen,
ja se osoittautui hyväksi ratkaisuksi. Joudun vielä tänäänkin miettimään
mennyttä elämääni, kun voin muistaa vain tämän yhden selvästi positiivisen
lausunnon!
Mitä tulee moitteisiin, nousee ensimmäiseksi ajatus,
joka liittyy lainaamaamme sanankohtaan. Moitteista päällimmäiseksi nousee
ainakin tällä hetkellä se, minkä eräs sisar kai useampaankin kertaan toi esiin:
”Miksi Markku aina on niin varma?”
Tämä nuhde tuo esiin hyvin laajapohjaisen ajattelun
ns. meidän piireissämme vuosikymmenien aikana. Sen perusteella voidaan ymmärtää
paljon siitä ristiriitaisuudesta, jota koimme oikeastaan jatkuvasti. Hiljattain
kerroin jo siitä, kuinka Helsingin seudulla kotikokouksessa eräs veli nousi
seisomaan ja aloitti puheensa sanoilla: ”En tiedä pitääkö tämä ollenkaan
paikkaansa, mutta sanon sen kuitenkin!”
Kautta aikojen on pidetty nöyryytenä epävarmuutta ja
inhimillistä heikkoutta puheiden ja kirjoitusten puutteellisuutena ja
suoranaisena virheellisyytenäkin. Onneksi alan jo täysin unohtaa kaikki nuo
äärettömän sekavatkin tilaisuudet, joiden aikana ja jälkeen vallitsi melkoinen
sisäinen kuohunta. Usein tuntui siltä, että pääasia oli puhua jotakin, ja
sisällöllä ei ollut mitään merkitystä. Joskus tuli ajatus, etenkin tiettyjen
näyttävien veljien tilaisuuksissa, että naiskuulijat olisivat huudelleet
hallelujaa ja ylistystä vaikka puhuja olisi luetellut kissojen ja koirien
nimiä!
Miksi Markku on niin varma? Ihmisen heikkoutta
ylistettiin tietyissä yhteyksissä, toisissa taas vaadittiin täydellisyyttä. Kun
puhumme omissa asioissamme, ei ole niin suurta merkitystä puhumallamme, mutta
kun on kysymys Jumalan valtakunnasta ja Hänen asioistaan, olemme jo todella
vaativalla alueella, vastuullisena iankaikkisuuden edessä. Puhumamme saattaa
jollekin ihmiselle olla elämän ja kuoleman välinen tekijä!
Meille puhuttiin usein siitä, kuinka meidän tulee
olla varmoja Jumalasta. Jumala on todellakin oman viisautensa mukaisesti
valinnut sellaiset ihmiset, jotka tämän maailman käsitysten mukaisesti ovat
halveksittuja ja ala-arvoisiakin. Se ei kuitenkaan tarkoita mielettömyyttä ja
suoranaista hulluutta suhteessamme elämään liittyviin asioihin, eikä missään
suhteessa asenteessamme meille julkituotua Jumalan tahtoa kohtaan. Jumalan
Sanasta ei katoa pieninkään piirto, ja saman tulee päteä meidänkin
asenteisiimme. En voi mitään sille, että seuraavan sanankohdan mainitsema henki
hyvin voimallisena oli keskuudessamme ja on nyt valtaamassa entistä enemmän
alaa koko maailmassa:
”Sillä he
ovat niskoitteleva kansa, ovat vilpillisiä lapsia, lapsia, jotka eivät tahdo
kuulla Herran lakia, jotka sanovat näkijöille: ’Älkää nähkö’, ja ennustajille:
’Älkää ennustako meille tosia, puhukaa meille mieluisia, ennustakaa
silmänlumeita. Poiketkaa tieltä, väistykää polulta; viekää pois silmistämme
Israelin Pyhä’.” (Jes.30).
Ihminen on Jumalan luomana olentona syvästi
uskonnollinen, valiten kaipauksellensa kohteen jostakin. Mihin sitten perustuu
lainauksemme viimeinen lause? Ihminen kaipaa kuulla Jumalasta, mutta kuitenkin
tilanteen tullen säpsähtää ja toivoo vaiettavan tietyistä asioista. Oikeastaan
kaikkialla hyväksytään julistus ja opetus tiettyyn rajaan asti. Kun ihminen
sitten kokee tulleensa todellisuudessa asetetuksi Kaikkivaltiaan Voiman valoon
ja läheisyyteen, säikähtää hän oman tilansa johdosta ja toivoo mentävän
takapakkia riittävän kauaksi tästä Voimasta, joka tuo esiin ihmisen todellisen
tilan. Siksi tavalla tai toisella olemme saaneet kuulla toivomuksen tai jopa
suoranaisen käskyn: ”Älä näe, älä puhu niin tosia, puhu asioista, jotka
tuntuvat hyviltä! Ei ole niinkään väliä sillä, pitääkö puhumasi paikkansa,
haluan viihtyä!”
Miksi Markku on niin varma? Eikö meistä jokaista
kutsuta varmuuteen sen suhteen, mikä koskee Jumalan Sanaa ja Hänen tahtoaan?
Elämme ajassa, jossa meillä ei ole varaa epävarmuuteen iankaikkisuutemme
suhteen. Me saamme ja meidän tulee olla varmoja kaiken sen suhteen, mitä luemme
Jumalan Sanasta kahden tai kolmen kohdan vahvistaessa sopusoinnun, jonka ei
tule olla ainoastaan Sanassa, vaan myöskin meissä!
”Mutta pysy
sinä siinä, minkä olet oppinut ja mistä olet varma, koska tiedät, keiltä olet
sen oppinut, ja koska jo lapsuudestasi saakka tunnet pyhät kirjoitukset, jotka
voivat tehdä sinut viisaaksi, niin että pelastut uskon kautta, joka on
Kristuksessa Jeesuksessa. Jokainen kirjoitus, joka on syntynyt Jumalan Hengen
vaikutuksesta, on myös hyödyllinen opetukseksi, nuhteeksi, ojennukseksi,
kasvatukseksi vanhurskaudessa, että Jumalan ihminen olisi täydellinen, kaikkiin
hyviin tekoihin valmistunut.” (2.Tim. 3)
Jatkuu…
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti