Eikö Jumala viimeinkin voisi päättää, mitä mieltä
Hän on eri asioista?
Ajatelkaamme itsemme tavallisen ihmisen asemaan,
joka omalla tavallaan etsii yhteyttä siihen hengelliseen elämään, jonka siemen
on kylvetty jokaisen ihmisen sisimpään. Uskommehan, että jokaiseen ihmiseen on
laitettu jonkinlainen jumalakaipuu!
En voi olla ajattelematta sitä hengellistä
kampanjaa, joka on pidemmän aikaa ollut käynnissä tällä seudulla. Ihmisille
tarjotaan muutosta ilahduttavan yhteiskristillisessä mielessä, tarkoituksena
unohtaa kirkkokunnalliset raja-aidat. Siitä huolimatta itsekin koen
ristiriitaisia tunteita tavatessani eri seurakuntien jäseniä, sillä niin
voimakas on eri ihmisiä ympäröivä kirkkokunnallinen ja henkilökohtainenkin
leima. Kysytään hyvin herkästi mihin kukin kuuluu, luoden jo siten omalaatuinen
ilmapiiri, vaikka on kysymys niin merkittävästä ylitse ajan rajan ulottuvasta
asiasta.
Arvostan suuresti erästä adventtikirkollista veljeä,
joka on kokenut todella kovia asioita elämässänsä. Hän aidolla tavalla korostaa
sitä, mitä meiltä kerran tullaan ensisijaisesti kysymään ajan rajan tuolla
puolella. Ei kysytä mihin kirkkokuntaan kuuluimme ja millaisiin suorituksiin
pystyimme kristillisessä vaelluksessamme. Tärkein meille tästä asiasta
tallennettu tieto Sanassa paljastaa meille esitettävän seuraava kysymys: ”Mitä olette tehneet yhdelle näistä minun
vähimmistä veljistäni?” (Matt. 25).
Eli jälleen kerran tulemme ajatukseemme, etteivät
hedelmämme ole joitakin erikoisia tekoja tai saavutuksia, vaan se jälki, jonka
meidän elämämme jättää toisiin ihmisiin! Miksi näyttää nyt kuitenkin siltä,
että kristillinen seurakuntaelämä silpoutuu ennen näkemättömällä tavalla aina
vain pienempiin klikkeihin ja näkemyskantoihin, niin että todellakin joutuu
kysymään, eikö Jumala vieläkään osaa päättää mitä mieltä Hän on eri
raamatullisista asioista, kun Hän näyttää vuodattavan siunauksiansa aivan
arveluttavienkin asioiden ylle?
Muistan oman ajoittain suoranaisen epätoivoni uskoon
tuloni alkuaikoina, koska minua on siunattu lapsesta lähtien melkoisella
tervejärkisyydellä. Siihen ei mitenkään sopinut se, että jopa saman
herätysliikkeen keskellä sai viikon varrella kuulla asian olevan näin, ja
sitten sunnuntaina suuremmalla suulla kuulutettiin asia aivan päinvastaisesti.
Kiellot ja säännökset löivät toisiansa korville sellaisella paukkeella, että
tuli suorastaan paha olo. Pettymykseni oli tavaton, koska jokin sisimmässäni
vakuutti, ettei tällainen voi olla mahdollista maailmassa, jossa Sanan tuli
olla elämämme auktoriteetti ja tae iankaikkisesta Elämästä. Käsitin jo
ensimmäisinä uskon vuosinani, että Sana on oma selittäjänsä, eikä siinä voi
olla ristiriitoja. Ensimmäinen todella merkittävä selvyys, aivan kuin
leimahtava salama, oli tietoisuus siitä, että olin astunut elämään, jossa oli
selvä arvojärjestys:
”Minä, Herra,
se on minun nimeni, minä en anna kunniaani toiselle enkä ylistystäni
epäjumalille.” (Jes.42:8). Lue ympäröivätkin jakeet Raamatusta.
”Itseni,
itseni tähden minä sen teen; sillä kuinka onkaan minun nimeäni häväisty! Kunniaani
en minä toiselle anna. Kuule minua, Jaakob, ja sinä, Israel, jonka minä
olen kutsunut: Minä olen aina sama, minä olen ensimmäinen, minä olen myös
viimeinen.” (Jes.48).
”Kunniaani en minä toiselle anna!” Kuinka merkittävä
ja laajakantoinen voikaan yksi pieni lause olla! Yksinomaan tämän ilmaisun
johdosta en milloinkaan ole ollut kykenevä ymmärtämään sitä ihmisen korottamista,
mikä on vallinnut kautta koko kristikunnan. Ei ole kysymys vain muutamaan
sanaan perustamisesta, vaan koko ajatus sulautuu Raamatun sanomaan alusta
loppuun asti, tullen julki mitä erilaisimmin sanakääntein, jos vain haluaa
nähdä. Paavali tuo sen ehkä kirkkaimmin esiin Uudessa Testamentissa:
”Mikä Apollos
sitten on? Ja mikä Paavali on? Palvelijoita, joiden kautta te olette tulleet
uskoviksi, palvelijoita sen kykynsä mukaan, minkä Herra on heille kullekin
antanut. Minä istutin, Apollos kasteli, mutta Jumala on antanut kasvun. Niin
ei siis istuttaja ole mitään, eikä kastelijakaan, vaan Jumala, joka kasvun antaa.
Mutta istuttaja ja kastelija ovat yhtä; kuitenkin on kumpikin saava oman
palkkansa oman työnsä mukaan. Sillä me olemme Jumalan työtovereita; te olette
Jumalan viljelysmaa, olette Jumalan rakennus.” (1.Kor.3).
Kuinka haluaisinkaan säästää kanssamatkaajani siltä
suorastaan kiusalliselta ristiriidalta, jonka kanssa sain taistella etenkin
ensimmäiset uskonvuodet! Nyt luettuani ja kuunneltuani Raamatun viidellä eri
kielellä varmaankin muutaman sataa kertaa, olen täysin vakuuttunut siitä, ettei
siinä ole mitään ristiriitaa. Jos vain annamme Sanan selittää itseänsä, eli
otamme huomioon kautta koko Raamatun eri kohdat, jotka selvittävät samaa asiaa,
voimme todeta, että Jumala todellakin on päättänyt mitä mieltä Hän mistäkin
asiasta on! Tietyissä asioissa on henkilökohtaiset leimansa, koska jokainen
olemme erilaisia, aivan kuten Sana itse toteaa erikoisesti Roomalaiskirjeen 14
luvussa.
Raamatun perustotuudet jokapäiväisten ja
henkilökohtaisten asioiden rinnalla ja tavallaan yläpuolella eivät ole
kenenkään ihmisen muuteltavissa tai säädeltävissä. Huolimatta siitä, mitä esim.
Room. 14 ja Kolossalaiskirje selvästi tuovat esiin, on kautta aikojen
ratsastettu mielettömällä tavalla galatalaisessa hengessä aivan
ristiretkeläisessä huumassa, leimuavan miekan kylväessä tuhoa niin ystävien
kuin vihollistenkin keskellä. Olemme tietoisia siitä, kuinka erään ristiretken
yhteydessä vapautettiin Jerusalem niin vihollisista kuin kristityistäkin. Koska
johto oli luvannut sotilaille saalista, katsoivat nämä parhaaksi teurastaa niin
muslimit, juutalaiset kuin kristitytkin maallisen edun tähden! Sama henki on
vallinnut kautta vuosisatojen, tuhoten valtavan määrän luottamusta kristillisiä
asioita kohtaan. Älä tartu, älä maista, älä koske, jos et niin, jos, jos ja
jos! Kaikki tämä on antanut luvan maailmanhistorian julmimpiin tekoihin, aivan
lähipiireissämmekin.
Jatkuu…
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti