”Teidän
taivaallinen Isänne kyllä tietää teidän kaikkea tätä tarvitsevan. Vaan etsikää
ensin Jumalan valtakuntaa ja hänen vanhurskauttansa, niin myös kaikki tämä
teille annetaan. Älkää siis murehtiko huomisesta päivästä, sillä huominen päivä
pitää murheen itsestään. Riittää kullekin päivälle oma vaivansa.” (Matt.6)
Olemmeko koskaan tulleet ajatelleeksi, että kyseinen
sanankohta rinnastaa Jumalan valtakunnan ensimmäiseksi asettamisen ja
huomisesta murehtimisen?
”Taivas ja
maa katoavat, mutta minun sanani eivät katoa. Mutta pitäkää vaari itsestänne,
ettei teidän sydämiänne raskauta päihtymys ja juoppous eikä elatuksen murheet,
niin että se päivä yllättää teidät äkkiarvaamatta niinkuin paula; sillä se on
saavuttava kaikki, jotka koko maan päällä asuvat. Valvokaa siis joka aika ja
rukoilkaa, että saisitte voimaa paetaksenne tätä kaikkea, mikä tuleva on, ja
seisoaksenne Ihmisen Pojan edessä.” (Luuk. 24).
”Jos siis
Jumala näin vaatettaa kedon ruohon, joka tänään kasvaa ja huomenna uuniin
heitetään, eikö paljoa ennemmin teitä, te vähäuskoiset? Älkää siis murehtiko
sanoen: 'Mitä me syömme?' tahi: 'Mitä me juomme?' tahi: 'Millä me itsemme
vaatetamme?' Sillä tätä kaikkea pakanat tavoittelevat.”
Elämme monessa suhteessa maailmanhistorian
vakavimmassa ajassa. Sana varottaa useaan otteeseen meitä kantamasta huolta
asioista, jotka kaikki ovat Herran tiedossa. Etenkin tässä ajassa meiltä alkaa
kohta täydellisesti puuttua jumalallinen esimerkki, sillä pakanain ajat ovat
täyttymässä ja siksi melkein koko maailma pitää esikuvanaan sitä, mitä ”pakanat
tavoittelevat”. Koko maailmantalous alusta loppuun asti perustuu petolliseen
suunnitelmaan, jonka tarkoituksena on koota kaikki varallisuus muutamien
tahojen tileille. Koko maapallo on pian täysin saastunut, vaikka meille ei koko
totuutta halutakaan kertoa. Kaikki suunnitelmat ilmastonmuutoksen ja
saastumisen estämiseksi ovat pinnalla, mutta todellisuudessa mikään
taloudellista etua etsivä valta ei salli todellisia muutoksia. Tuleva on
kaikkien tiedossa, mutta siitä ei välitetä eikä ajatella tulevia sukupolvia.
Tässä ajassa on hurskaidenkin kohdalla monessa
suhteessa samoin kuin Hiskian aikana: ”Hiskia
sanoi Jesajalle: ’Herran sana, jonka olet puhunut, on hyvä’. Sillä hän
ajatteli: ’Onpahan rauha ja turvallisuus minun päivinäni.’
(2.Kun.20)
Kuinka vaikeata onkaan tässä ajassa olla
ajattelematta taloudellista ja henkistäkin puolta! Emme kuitenkaan saa eksyttää
itseämme pakanallisen ajattelun ja tavoittelun suuntaan. Tämän maailman muoto
on huomaamattamme muuttunut sellaisessa määrin, että uskovainen tarvitsee
todellista tarkkaavaisuutta sen suhteen, minkä hyväksyy henkiseksi ja
hengelliseksi mallikseen ja esikuvakseen. Me tarvitsemme todella Aabrahamin
uskoa, joka ei katsellut kapea-alaisesti tulevia asioita.
”Älköön olko
riitaa meidän välillämme, minun ja sinun, älköönkä minun paimenteni ja sinun
paimentesi välillä, sillä olemmehan veljeksiä. Eikö koko maa ole avoinna
edessäsi? Eroa minusta. Jos sinä menet vasemmalle, niin minä menen oikealle,
tahi jos sinä menet oikealle, niin minä menen vasemmalle…” (1.Moos.13)
Aabraham tiesi asemansa Herran edessä ja luotti
tulevaisuutensa Tämän käsiin. Hänellä oli varaa antaa valinta Lootille, joka
omalla tavallaan on esikuvana tässä ajassa. Hän loi katseensa sinne, missä oli
tarjolla parasta ja kauneinta, eikä hävennyt valita edullisinta vaihtoehtoa
veljensä kustannuksella. Aabraham lähti liikkeelle ja siirtyi paikasta toiseen,
saapuen aikanaan Mamren tammistoon, rakentaen sinne alttarin Herralle.
Varjelkoon rakkaudellinen Herra meidät siltä tieltä, jonka Loot valitsi! Hänen
silmissään loisti kirkkaana kaikki se, mitä tämä maailma voi tarjota, ja tämä
sai hänet siirtymään aina vain lähemmäksi kaikkea ihmiselle vihamielistä, mutta
niin nautinnollista elämää.
”…ja siirtyi
siirtymistään telttoineen Sodomaan asti.” Jotakin kiehtovaa on noissa
kahdessa sanassa: siirtyi siirtymistään. Suurin osa elämäämme
liittyvistä asioista tulee vähän kerrallaan, hitaasti ja huomaamattakin. Elämän
murheet ja olosuhteiden luomat vahingolliset tekijät eivät yleensä tule
kerrallaan, vaan hiipivät elämäämme aivan huomaamattakin. Siksi Sana niin
seikkaperäisesti varottaa meitä huolehtimasta vääristä asioista. Taloudellisen
edun tavoittelu ja vääränlainen nykyhetkeen sitoutuminen vahingoittavat ihmisen
sisintä olemusta. Vaikka meitä kehotetaan elämään vain tässä päivässä, ei se
tarkoita sitä, mihin olemme päätyneet. Meidän tulee oppia menneisyydestä, ja
tulevaisuuteen meidän tulee siirtyä päivä päivältä oikeanlaisessa asenteessa.
Siksi puhutaan surutalosta ja tulevaisuuteen varautumisesta hengellisesti. Me
olemme tämän maailman keskellä, emmekä ehkä siirry siirtymistämme lähemmäksi
Sodomaa, vaan se on voimalla tunkeutunut meidän keskuuteemme!
Koko maailma on synnytystuskissa ja maa on
saastunut.
”Maa on saastunut
asukkaittensa alla, sillä he ovat rikkoneet lait, muuttaneet käskyt, hyljänneet
iankaikkisen liiton. Sentähden kirous kalvaa maata, ja sen asukkaat syystänsä
kärsivät…” (Jes.24).
Meidän ei nyt tule ajatella sitä, mikä jo on
myöhäistä. Jumalan Sana on toteutuva järkyttävällä tavalla, emmekä voi sitä
estää. Siksi meidän on anottava Jumalalta viisautta voidaksemme keskittyä
siihen, mikä meille tässä ajassa on tärkeintä. Meillä tulee olla oikeanlainen
huoli itsestämme ja toisistamme, eikä antautua Hiskian henkeen. Jotta voisimme
oikealla tavalla rakastaa lähimmäistämme, on meidän pidettävä huoli siitä, että
oma elämämme on Jumalan mielen mukaisessa tilassa. Vasta sitten kun
sisimmästämme nousee aitona ja koko mielen valtaavana rukous ja huuto: ”Aamen, tule
Herra Jeesus!”, voimme katsoa kulkevamme Aabrahamin hengessä ja luottamuksessa.
Jatkuu…
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti