”Niin he sanoivat
hänelle: ’Kuka sinä olet?’ Jeesus sanoi heille: ’Juuri se, mitä minä puhunkin
teille. Paljon on minulla teistä puhuttavaa ja teissä tuomittavaa; mutta
hän, joka on minut lähettänyt, on totinen, ja minkä minä olen kuullut häneltä,
sen minä puhun maailman kuulla.’ Mutta he eivät ymmärtäneet, että hän puhui
heille Isästä. Niin Jeesus sanoi heille: ’Kun olette ylentäneet Ihmisen Pojan,
silloin te ymmärrätte, että minä olen se, joka minä olen, ja etten minä
itsestäni tee mitään, vaan puhun tätä sen mukaan, kuin minun Isäni on minulle
opettanut. Ja hän, joka on minut lähettänyt, on minun kanssani; hän ei ole
jättänyt minua yksinäni, koska minä aina teen sitä, mikä hänelle on otollista.’
Kun hän näin puhui, uskoivat monet häneen.” (Joh.8).
Mitä me puhumme maailman kuulla? Olemme kai aina antaneet
ymmärtää puhumamme perustuvan yksinomaan Jumalan Sanaan ja sen todistukseen, ennen
kaikkea ihmisestä. Me tiedämme aika tarkoin miten me ja matkakumppanimme ovat
toimineet, mutta olemmeko koskaan todella tiedostaneet miten Herramme toimi
ollessaan meille esikuvana maanpäällisen elämänsä ajan? Sama esikuva pätee
meille koko elämämme ajan, vaikka niin mielellämme vertaamme itseämme Häneen Hänen
kirkastetussa tilassaan. Me emme malttaisi odottaa tätä täyttymystä hetkeäkään,
vaan pyrimme toimimaan melkein ”kaikkivaltiaina” tuomareina ja järjestelijöinä.
Miten siis Herramme toimi, odottaen meiltä kaikessa
rakkaudessa samaa mieltä ja asennetta? Erikoisesti ovat jo pidemmän aikaa
mielessäni toistuneet sanat:
”Paljon on minulla
teistä puhuttavaa ja teissä tuomittavaa; mutta hän, joka on minut lähettänyt,
on totinen, ja minkä minä olen kuullut häneltä, sen minä puhun maailman kuulla.”
Mikä opetus sisältyy näihin sanoihin? Voimmeko kuvitella
seisovamme tuon kuulijakunnan joukossa omaksuaksemme jotakin ainutlaatuista ja
rakentavaa? Olemmeko me kaiken puheeksi ottamisen ja tuomitsemisen
ulkopuolella? Haluammeko me omaksua itsellemme kohdan:
”Kun sillä välin
kansaa oli kokoontunut tuhatmäärin, niin että he polkivat toisiaan, rupesi hän
puhumaan opetuslapsillensa: ’Ennen kaikkea kavahtakaa fariseusten hapatusta,
se on: ulkokultaisuutta. Ei ole mitään peitettyä, mikä ei tule paljastetuksi,
eikä mitään salattua, mikä ei tule tunnetuksi. Sentähden, kaikki, mitä te
pimeässä sanotte, joutuu päivänvalossa kuultavaksi, ja mitä korvaan puhutte
kammioissa, se katoilta julistetaan.” (Luuk.12).
Mikä tässä lainauksessa on olennaista? Miksi niin monet
halaisivat toteuttaa sitä ajattelematta tarkemmin mikä sen sanoma on? Miksi Herramme
puhui sellaisen kansanmäärän keskellä opetuslapsillensa kaikkien kuullen? Kuka näkee kaiken, kuulee
kaiken ja paljastaa mitä…? Ihmisten ajatukset ja salaisuudet, todellisen
olemuksen!
En voi milloinkaan unohtaa sitä, kuinka yksi lakihenkinen
veli aikanaan rukoili Herralta kykyä paljastaa ihmisten salaiset synnit!
”Ennen kaikkea
kavahtakaa fariseusten hapatusta, se on: ulkokultaisuutta.”
Herramme ei siis selvästikään tarkoita katoilta
julistamisella meidän huhuiluamme ja farisealaista tuomion henkeä, joka
aikanaan jo halusi tiedottaa koko maailmalle jokaisen aviottoman syntymän ja
raahasi aviorikoksesta kiinni saadun naisen Herramme eteen,
kiusaamistarkoituksessa! Onko meillä siis kaiken tämän keskellä vaikeuksia
hyväksyä tilamme, että voimme sydämestämme hyväksyä omallekin kohdalle Herramme
Sanat:
”Paljon on minulla
teistä puhuttavaa ja teissä tuomittavaa…”
Herramme ei ole koskaan halunnut asettaa yksittäistä ihmistä
julkisen häpeän alaiseksi korviin kuiskuttelemalla ja huhuja levittämällä! Hän toki
puhui kovaakin kovempia sanoja tietyille ryhmille, jotka olivat jatkuvasti
tuomitsemassa muita, vedoten omaan alkuperäänsä Aabrahamin siemenenä ja
Mooseksen opetuslapsena. Mikä oli todellisuus, minkä Isäkin salli Herramme
julkituovan: Kaikki tämä oli farisealaista ulkokultaisuutta ja osoitti kuka
heidän todellinen isänsä oli!
Mikä oli seuraus Herramme oikeassa mielialassa puhutuista
Sanoista, toisin kuin meidän hurskailla tuomioillamme?:
”’Ja hän, joka on
minut lähettänyt, on minun kanssani; hän ei ole jättänyt minua yksinäni, koska
minä aina teen sitä, mikä hänelle on otollista.’ Kun hän näin puhui, uskoivat
monet häneen.”
Milloin me todella opimme Kenellä on kaikki tuomiovalta? Milloin
mekin teemme aina vain sitä, mikä on Isälle otollista?
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti