Social Icons

Pages

torstai 25. tammikuuta 2018

Älä tartu, älä maista, älä koske!


Eikö tämä ole paasto, johon minä mielistyn: että avaatte vääryyden siteet, irroitatte ikeen nuorat, ja päästätte sorretut vapaiksi, että särjette kaikki ikeet?...

 Silloin sinun valkeutesi puhkeaa esiin niinkuin aamurusko, ja haavasi kasvavat nopeasti umpeen; sinun vanhurskautesi käy sinun edelläsi, ja Jumalan kunnia seuraa suojanasi. Silloin sinä rukoilet, ja Herra vastaa, sinä huudat, ja hän sanoo: ’Katso, tässä minä olen.’” (Jes.58).

Elämme vielä ajassa, jossa meitä kuullaan Korkeudessa, mutta vain otsikon ”Niin kuin on kirjoitettu” alla!

Miksi elämässämme on niin paljon pimeyttä ja sellaista, mitä emme todellakaan toivo tai kaipaa? Johtuisikohan se mahdollisesti valinnoistamme, jotka eivät voi olla ilman seurausilmiöitä? Me saatamme elää omasta mielestämme hyvin kieltäymyksellistä ja arkistakin elämää, uskoen siten miellyttävämme Herraa, mutta unohdamme, että emme ole saaria ihmisyhteisön keskellä! Kaikella tekemällämme ja etenkin puhumallamme on seurauksensa ja vaikutuksensa ympäristöömme. Kirkkohistoria todistaa murheellisen paljon kaikenlaisesta väärästä uskonnollisesta toiminnasta, joka ei lainkaan perustu jumalalliseen tahtoon ja suunnitelmaan, vaan usein lainaamaamme Kolossalaiskirjeen kuvaukseen:

”Jos te olette Kristuksen kanssa kuolleet pois maailman alkeisvoimista, miksi te, ikäänkuin eläisitte maailmassa, sallitte määrätä itsellenne säädöksiä: ’Älä tartu, älä maista, älä koske!’ - sehän on kaikki tarkoitettu katoamaan käyttämisen kautta -ihmisten käskyjen ja oppien mukaan? Tällä kaikella tosin on viisauden maine itsevalitun jumalanpalveluksen ja nöyryyden vuoksi ja sentähden, ettei se ruumista säästä; mutta se on ilman mitään arvoa, ja se tapahtuu lihan tyydyttämiseksi.” (Kol.2).

”Älä tartu, älä maista, älä koske!”

Mihin näen näiden sanojen olevan kirjoitettuna? Ei niinkään paperille, vaan suureen nyrkkiin!

”Katso, riidaksi ja toraksi te paastoatte, lyödäksenne jumalattomalla nyrkillä. Te ette nyt paastoa niin, että teidän äänenne kuultaisiin korkeudessa. Tälläinenkö on se paasto, johon minä mielistyn, se päivä, jona ihminen kurittaa itseänsä?”

Kuinka mielettömiä ovatkaan jotkin toimintamme tai asenteemme, jotka on kääritty hyveellisyyden kääreisiin, jotka eivät kuitenkaan ole kykeneviä kätkemään todellista sisältöänsä! Sydänten Tutkija ja Tuntija näkee kaikkien ”kääreidemme” lävitse ja vastaa meille tekojemme ja asenteidemme mukaisesti.

 ”Tällä kaikella tosin on viisauden maine itsevalitun jumalanpalveluksen ja nöyryyden vuoksi ja sentähden, ettei se ruumista säästä; mutta se on ilman mitään arvoa, ja se tapahtuu lihan tyydyttämiseksi.”

Kuinka lähellä meitä jokaista onkaan itsevalittu jumalanpalvelus, joka ei avaa tietä korkeuksiin, vaan päinvastoin sulkee sen itsepetoksemme johdosta! Yhä vielä pätee:

”Totisesti minä sanon teille: kaikki, mitä olette tehneet yhdelle näistä minun vähimmistä veljistäni, sen te olette tehneet minulle.

…Totisesti minä sanon teille: kaiken, minkä olette jättäneet tekemättä yhdelle näistä vähimmistä, sen te olette jättäneet tekemättä minulle.” (Matt.25).

Eikö tämä ole paasto, johon minä mielistyn: että avaatte vääryyden siteet, irroitatte ikeen nuorat, ja päästätte sorretut vapaiksi, että särjette kaikki ikeet?...

 Silloin sinun valkeutesi puhkeaa esiin niinkuin aamurusko, ja haavasi kasvavat nopeasti umpeen; sinun vanhurskautesi käy sinun edelläsi, ja Jumalan kunnia seuraa suojanasi. Silloin sinä rukoilet, ja Herra vastaa, sinä huudat, ja hän sanoo: ’Katso, tässä minä olen.’” (Jes.58).



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

 

Sample text

Sample Text

Sample Text