”Hän sanoi hänelle kolmannen kerran: ’Simon, Johanneksen poika, olenko
minä sinulle rakas?’ Pietari tuli murheelliseksi siitä, että hän kolmannen
kerran sanoi hänelle: ’Olenko minä sinulle rakas?’ ja vastasi hänelle: ’Herra,
sinä tiedät kaikki; sinä tiedät, että olet minulle rakas’.” (Joh.21).
Jumalan Sana kertoo meille
erikoisen paljon Herramme ja Pietarin välisistä asioista. Tarkoittaako tämä
todella sitä, miten lukuisat ihmiset tässä maailmassa ymmärtävät hänen
merkityksensä niin menneelle kuin nykyisellekin ajalle? Onko tarkoitus nähdä
hänet jonakin aivan erikoislaatuisen korkea-arvoisena henkilönä, johon on
tarkoitus samaistua hengellisenä johtajana? Asettiko Herramme todella hänet ylitse
kaikkien toisten opetuslasten, niin että tämä asema jatkuu meidänkin aikaamme
asti! Olemme tietoisia siitä, mihin sanankohtaan näin ajattelevat viittaavat,
mutta olisiko mahdollista, että on tapahtunut yksi kristikunnan suurimmista
väärinkäsityksistä?
”Hän sanoi heille: ’Kenenkä te sanotte minun olevan?’ Simon Pietari
vastasi ja sanoi: ’Sinä olet Kristus, elävän Jumalan Poika.’ Jeesus vastasi ja
sanoi hänelle: ’Autuas olet sinä, Simon, Joonaan poika, sillä ei liha eikä
veri ole sitä sinulle ilmoittanut, vaan minun Isäni, joka on taivaissa. Ja
minä sanon sinulle: sinä olet Pietari, ja tälle kalliolle minä rakennan
seurakuntani, ja tuonelan portit eivät sitä voita. Minä olen antava sinulle
taivasten valtakunnan avaimet, ja minkä sinä sidot maan päällä, se on oleva
sidottu taivaissa, ja minkä sinä päästät maan päällä, se on oleva päästetty
taivaissa.’” (Matt.16).
”Jeesus kiinnitti katseensa häneen ja sanoi: ’Sinä olet Simon,
Johanneksen poika; sinun nimesi on oleva Keefas’, joka käännettynä on Pietari.”
(Joh.1).
Kuten olemme jo aikaisemminkin
kirjoittaneet, tuo Sana esiin lukuisia tapahtumia ”Pietari-kallion”
innoituksista ja olemuksesta. Nämä hyvin vähän tuovat esiin kalliomaisuutta,
jonka näemme horjumattomuutena ja lujuutena. Olisikohan tarpeen muistuttaa meitä
tässä kohden niistä sanankohdista, jotka aivan ensimmäisenä kirjoitettiin
allekirjoittaneen sydämelle!:
”Minä, Herra, se on minun nimeni, minä
en anna kunniaani toiselle enkä ylistystäni epäjumalille.”
(Jes.42).
”Itseni, itseni tähden minä sen teen; sillä kuinka onkaan minun nimeäni
häväisty! Kunniaani en minä toiselle
anna. Kuule minua, Jaakob, ja sinä, Israel, jonka minä olen kutsunut:
Minä olen aina sama, minä olen ensimmäinen, minä olen myös viimeinen.” (Jes.48).
Jumalamme on aina pukenut jokaisen,
JOKAISEN, palvelijansa nöyryyteen ja yksinkertaisuuteen, inhimilliseen
puutteellisuuteen, niin myös Pietarin. Kuinka siis voitaisiin rakentaa Herran
Seurakunta jonkun tällaisen varaan? Miksi ei enemmänkin Paavalin varaan, jos
siitä todella olisi kysymys? Pietarin inhimillisyys ei jää vain Evankeliumien
varaan, vaan luemme aivan erikoislaatuisen paljastavasta kohdasta:
”Mutta kun Keefas tuli Antiokiaan, vastustin minä häntä vasten
kasvoja, koska hän oli herättänyt suurta paheksumista. Sillä ennenkuin Jaakobin
luota oli tullut muutamia miehiä, oli hän syönyt yhdessä pakanain kanssa; mutta
heidän tultuaan hän vetäytyi pois ja pysytteli erillään peläten
ympärileikattuja, ja hänen kanssaan lankesivat ulkokultaisuuteen muutkin
juutalaiset, niin että heidän ulkokultaisuutensa tempasi mukaansa Barnabaankin.
Mutta kun minä näin, etteivät he vaeltaneet suoraan evankeliumin totuuden
mukaan, sanoin minä Keefaalle kaikkien kuullen: ’Jos sinä, joka olet
juutalainen, noudatat pakanain tapoja etkä juutalaisten, miksi sinä pakotat
pakanoita noudattamaan juutalaisten tapoja?’” (Gal.2).
Jos ei mikään muu, niin aika ja
historia todistavat meille, ettei Herra tarkoittanut Pietaria Seurakunnan
perustana, vaan jos luemme tarkkaan, Hän selvästikin tarkoitti Ilmestystä,
josta Pietarikin tuli armon kautta osalliseksi! Hänelle säädetty valta koskee
omalla, jumalallisella tavallaan jokaista aitoa, todellista jumalanlasta.
”Autuas olet sinä, Simon, Joonaan poika, sillä ei liha eikä veri ole
sitä sinulle ilmoittanut, vaan minun Isäni, joka on taivaissa.”
”Niin ette siis enää ole vieraita ettekä muukalaisia, vaan te olette
pyhien kansalaisia ja Jumalan perhettä, apostolien ja profeettain perustukselle
rakennettuja, kulmakivenä itse Kristus Jeesus, jossa koko rakennus liittyy
yhteen ja kasvaa pyhäksi temppeliksi Herrassa;
ja hänessä tekin yhdessä muitten kanssa rakennutte Jumalan asumukseksi
Hengessä.” (Ef.2).
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti