”Mutta meille
Jumala on sen ilmoittanut Henkensä kautta, sillä Henki tutkii kaikki, Jumalan
syvyydetkin. Sillä kuka ihminen tietää, mitä ihmisessä on, paitsi ihmisen
henki, joka hänessä on? Samoin ei myös kukaan tiedä, mitä Jumalassa on, paitsi
Jumalan Henki. Mutta me emme ole saaneet maailman henkeä, vaan sen Hengen, joka
on Jumalasta, että tietäisimme, mitä Jumala on meille lahjoittanut; ja siitä me
myös puhumme, emme inhimillisen viisauden opettamilla sanoilla, vaan Hengen
opettamilla, selittäen hengelliset hengellisesti. Mutta luonnollinen
ihminen ei ota vastaan sitä, mikä Jumalan Hengen on; sillä se on hänelle
hullutus, eikä hän voi sitä ymmärtää, koska se on tutkisteltava
hengellisesti. Hengellinen ihminen sitä vastoin tutkistelee kaiken, mutta
häntä itseään ei kukaan kykene tutkistelemaan. Sillä: ’kuka on tullut tuntemaan
Herran mielen, niin että voisi neuvoa häntä?’ Mutta meillä on Kristuksen
mieli.” (1.Kor.2).
Mikä meitä hengellisissä asioissa kiinnostaa? Vain
pelkkä niiden kanssa askartelu ei selvästikään riitä Sanan todistuksen
mukaisesti. Kuuntelen parhaillaan viidettä Mooseksen kirjaa. Inhimillinen mieli
kokee helposti Sanan puhuvan liian vieraalta tuntuvista asioista, jotka eivät
kosketa meitä tämän ajan ihmisinä. Hiljainen ääni sisimmässäni kuitenkin
vakuuttaa kuunnellessani jokaisen jakeen kohdalla, että ymmärrän sitä tai en,
olen koko ajan kosketuksissa Itse Jumalan kanssa, annan aikaani Hänelle ja
pyrin koko mielelläni syventymään Sanan herättämiin ajatuksiin.
Rakkaus Herraamme kohtaan saa meidät tietynlaiseen
viritystilaan, jossa emme niinkään ajattele tiettyjä lukemiamme tai kuulemiamme
sanoja, vaan haluamme kaiken takana nähdä Olemuksen, jonka kaltaisiksi
kaipaamme itsekin tulla. Jo maallinen, aito rakkaus saa ihmisen kaikin
mahdollisin keinoin tutustumaan rakkautensa kohteeseen. Ääni kiehtoo meitä,
katse sulattaa sydämemme, mutta toisen ihmisen sisäinen olemus on se, mikä
meitä eniten koskettaa ja vaikuttaa käytökseemme. Ulkonäkö ei ole todelliselle
rakkaudelle merkittävä tekijä. Jopa Herrastamme sanotaan:
”Ei ollut
hänellä vartta eikä kauneutta; me näimme hänet, mutta ei ollut hänellä muotoa,
johon me olisimme mielistyneet. Hän oli ylenkatsottu, ihmisten hylkäämä,
kipujen mies ja sairauden tuttava, jota näkemästä kaikki kasvonsa peittivät,
halveksittu, jota emme minäkään pitäneet.” (Jes.53).
Jumalallinen, hengellinen mieli, näkee kuitenkin
kaiken aivan erilaisessa, ylimaallisessa valossa:
”Häntä te
rakastatte, vaikka ette ole häntä nähneet, häneen te uskotte, vaikka ette nyt
häntä näe, ja riemuitsette sanomattomalla ja kirkastuneella ilolla, sillä te
saavutatte uskon päämäärän, sielujen pelastuksen.” (1.Piet.1).
Kaikesta lainaamastamme käy selvästi ilmi, että
hengelliset on todella selitettävä hengellisesti, jotta näkisimme hengellisen
tarkoituksen ja päämäärän, alkuperän. Ihminen mielistyy lukuisiin Sanan
ajatuksiin ja pinnallisiin näkemyksiin, eläen mahdollisesti koko elämänsä ajan
mieltämiensä hengellisyyksien pohjalta, pääsemättä kuitenkaan kosketuksiin Itse
Elämän Lähteen kanssa.
”Ja tietäkää
ennen kaikkea se, ettei yksikään Raamatun profetia ole kenenkään omin neuvoin
selitettävissä; sillä ei koskaan ole mitään profetiaa tuotu esiin ihmisen
tahdosta, vaan Pyhän Hengen johtamina ihmiset ovat puhuneet sen, minkä saivat
Jumalalta.” (2.Piet.1).
”Sillä kuka
ihminen tietää, mitä ihmisessä on, paitsi ihmisen henki, joka hänessä on?
Samoin ei myös kukaan tiedä, mitä Jumalassa on, paitsi Jumalan Henki.”
Ei ole ihme, että sanotaan:
”Ei Jumalan
valtakunta tule nähtävällä tavalla, eikä voida sanoa: 'Katso, täällä se on',
tahi: 'Tuolla'; sillä katso, Jumalan valtakunta on sisällisesti teissä.” (Luuk.17).
Mieleeni palaa jälleen se, kuinka ajoittain ihmiset
saavat mieleensä perustaa alkuperäisen ja aidon apostolisen seurakunnan,
päätyen lopulta kerrasta toiseen johonkin inhimilliseen korostukseen tai itsekkään
päämäärän tavoitteluun, olkoon se sitten oma lehti tai tilillepanokortit.
Yksikään tältä pohjalta tapahtunut muista eristäytyminen ei ole tuottanut
toivottua tulosta, mutta ihminen ei vain anna periksi.
Meissä oleva sisäinen Jumalan valtakunta perustuu
Hengen yhteyteen, Hänen hallintaansa meissä. Vain Hän tietää mitä meissä
kussakin on, siten sovittaen eri jäsenet Herran ruumiiseen ja Seurakuntaan. Me
olemme loppuun asti salaisuuksia toinen toisellemme, ollen kuitenkin osalliset
Häneen, joka kaiken vaikuttaa kaikessa, joskin inhimilliselle mielelle salassa!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti