”Niin
kehoitan siis minä, joka olen vankina Herrassa, teitä vaeltamaan, niinkuin
saamanne kutsumuksen arvo vaatii, kaikessa nöyryydessä ja hiljaisuudessa ja
pitkämielisyydessä kärsien toinen toistanne rakkaudessa ja pyrkien säilyttämään
hengen yhteyden rauhan yhdyssiteellä: yksi ruumis ja yksi henki, niinkuin
te olette kutsututkin yhteen ja samaan toivoon, jonka te kutsumuksessanne
saitte; yksi Herra, yksi usko, yksi kaste; yksi Jumala ja kaikkien Isä, joka on
yli kaikkien ja kaikkien kautta ja kaikissa. Mutta itsekullekin meistä on armo
annettu Kristuksen lahjan mitan mukaan.” (Ef.4).
Kiitos kaikille esirukouksistanne, joita tarvitsen
aina, ei ainoastaan sairauksien ja leikkauksien kohdalla! Leikkaus meni hyvin
ja varsinaiset kivut ja säryt jäivät niin vähäisiksi, ettei niitä kannata edes
mainita. Toipuminen kestää kuitenkin kokonaisuudessaan pari viikkoa.
Kunpa osaisimme aivan uudella tavalla arvostaa
elämäämme ja jokaista hetkeä, jonka saamme elää, sillä kaikki on tunteistamme
riippumatta Kristuksen lahjan mukaista armoa. On niin paljon ihmisiä, joihin
emme voi edes rinnastaa vaikeita asioitamme!
Viimeisimmän todella suuren leikkauksen yhteydessä
sain useaan kertaan kuulla hoitohenkilökunnan suusta sanat: ”Parantuminen on
tapahtunut ihmeteltävällä tavalla!” Inhimillinen mieli ehtii jo heti toteamaan,
että eikö olisi ollut vieläkin ihmeteltävämpää ja parempi, jos sairaus ei olisi
tullut ollenkaan? Herrallamme on aivan selvä vastaus tähän kysymykseen:
”Ei tämä
tehnyt syntiä eivätkä hänen vanhempansa, vaan Jumalan tekojen piti tuleman
hänessä julki.” (Joh.9).
Esivanhempamme aivan alussa tekivät päätöksen
meidänkin puolestamme, joka toi kivun ja tuskan ja ahdistuksen ihmisen elämään.
Syntikysymys ei siis ole ratkaiseva eri tapausten kohdalla, vaan missä muualla
voisivat Jumalan teot paremmin tulla esiin, kuin Hänen avussaan mitä
erilaisimmissa tilanteissa? Todellisen jumalanlapsen elämässä toteutuu tavalla
tai toisella sama kuin Pietarin kohdalla, etenkin tässä aivan viimeisessä
ajassa:
”Totisesti,
totisesti minä sanon sinulle: kun olit nuori, niin sinä vyötit itsesi ja
kuljit, minne tahdoit; mutta kun vanhenet, niin sinä ojennat kätesi, ja sinut
vyöttää toinen ja vie sinut, minne et tahdo.” (Joh.21).
Tämä ei toki tapahdu täysin ilman meidän omaa
tahtoamme, sillä olemmehan antaneet elämämme ohjat täysin Herramme käsiin. Et
kai ole unohtanut sitä?
Voin omalta kohdaltani todistaa siitä, että ilman
mitä erilaisimpia ihmisen kannalta onnettomuuksiksi luokiteltavia asioita en
olisi siinä, missä nyt olen. Ilman suoranaisen epätoivon vuosia en osaisi
käsittää mitään siitä, mistä lainauksemme puhuu:
”Niin
kehoitan siis minä, joka olen vankina Herrassa, teitä vaeltamaan, niinkuin
saamanne kutsumuksen arvo vaatii, kaikessa nöyryydessä ja hiljaisuudessa ja
pitkämielisyydessä kärsien toinen toistanne rakkaudessa ja pyrkien säilyttämään
hengen yhteyden rauhan yhdyssiteellä…”
Jopa Herrastamme sanotaan:
”Ja niin hän,
vaikka oli Poika, oppi siitä, mitä hän kärsi, kuuliaisuuden…” (Hebr.5).
Isämme kuritus
tapahtuu jumalallisessa rakkaudessa ja tarkoituksessa.
”Ette vielä ole verille asti tehneet
vastarintaa, taistellessanne syntiä vastaan, ja te olette unhottaneet
kehoituksen, joka puhuu teille niinkuin lapsille: ’Poikani, älä pidä halpana
Herran kuritusta, äläkä menetä toivoasi, kun hän sinua nuhtelee; sillä jota
Herra rakastaa, sitä hän kurittaa; ja hän ruoskii jokaista lasta, jonka hän
ottaa huomaansa’. Kuritukseksenne te kärsitte; Jumala kohtelee teitä niinkuin
lapsia. Sillä mikä on se lapsi, jota isä ei kurita?” (Hebr.12).
Missä viipyy pitkämielisyytemme toinen toistamme
kohtaan? Kuinka paljon tarvitsemme vielä kuritusta ja nuhdetta käsittääksemme
todellisen kutsumuksemme ja elämämme tarkoituksen?
”…yksi ruumis
ja yksi henki, niinkuin te olette kutsututkin yhteen ja samaan toivoon,
jonka te kutsumuksessanne saitte; yksi Herra, yksi usko, yksi kaste; yksi
Jumala ja kaikkien Isä, joka on yli kaikkien ja kaikkien kautta ja kaikissa.
Mutta itsekullekin meistä on armo annettu Kristuksen lahjan mitan mukaan.”
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti