Sydämelläni on jatkuvasti rukous siitä, että saisin
johdatuksen kirjoittaa juuri niistä asioista, jotka ehkä eniten ovat ihmisten
mielessä. Toisaalta olisi hyvä jos ihmiset sähköpostin välityksellä
esittäisivät toivomuksia aiheiden suhteen. Pyrin kuitenkin ehdottomasti
välttämään aiheita, joiden tiedän olevan joillekin suuria ongelmia
oppikiistojen muodossa. Siksi olisi parasta vastata joillekin
henkilökohtaisestikin. Uskon kuitenkin kirjoituksissani olevan tietynlaisen
vastauksen useimpiin laaja-alaisiin ongelmiin. Onkohan jokainen selvillä siitä,
että oikeassa ylälaidassa olevan hakuruudun avulla voi löytää kaikki
mahdolliset aiheet blogistani? Kirjoitat vain hakusanan tai kokonaisen
lauseenkin, ja ohjelma etsii kaikki aiheesta olevat kirjoitukset.
Oppikysymykset eivät ole sinänsä millään tavoin
vääriä, vaan suurin virhe on kautta aikojen tehty siinä, ettei ole kunnioitettu
toinen toistansa ja annettu aikaa ja tilaa itse kunkin ratkaisun tekemiselle.
Ei voi olla seurakuntaa ja hengellistä elämää ilman oppia, koska se on
perustavaa laatua oleva tekijä. Oikea oppi on todella tärkeä asia, mutta se ei
koskaan ole sisältänyt niitä lukuisia tekijöitä, jotka ovat aikaansaaneet
suurimmat hengelliset ongelmat. Oikea oppi on sinänsä jumalallinen ja
velvoittava, mutta se on aina sisältänyt kaikki ne suojelevat tekijät, joilla
Jumalan Sana ja Hänen Henkensä on sen ympäröinyt. Jumala haluaa rakentaa ja
yhdistää jo Herramme Jeesuksen sanojen mukaisesti. Joka ei Hänen kanssaan
kokoa, se hajottaa.
Emme milloinkaan saa unohtaa Jumalan suorastaan
asettamaa henkilökohtaista valinnan vapautta. Kukin ihminen itse tekee
elämäänsä ja hengellisyyttänsä koskevat ratkaisut oman Herransa edessä seisoen
tai kaatuen. Jokainen lähimmäinen on tässä suhteessa ulkopuolinen tekijä nimenomaan
rakkauden käskynkin mukaisesti. Oikeaa oppia ei milloinkaan ole tarkoitettu
lyömävälineeksi, vaan se on tarkoitettu asetettavaksi tarjolle jokaiselle
ihmiselle rakkauden ja sävyisyyden hengessä. Siten sen tulee olla hyvä ja
terveellinen, rakentava tuoksu kaikkialla, missä se tuodaan esiin.
Emme tarvitse paljonkaan psykologista käsityskykyä
ja historian tuntemusta käsittääksemme ja selvittääksemme itsellemme, että
kaikenlainen pakottaminen ja väkisin tyrkyttäminen on suoranaista henkistä ja
hengellistä väkivaltaa, joka saa ihmisen sisimmän ja oikeastaan koko olemuksen
ristiriitaiseen ja vastustavaan tilaan, pelkän olemuksensa johdosta. Tästä
sisäisestä ristiriidasta olen itsekin joutunut aikoinaan kärsimään nimenomaan
siitä syystä, että jokainen minulle pakonomaisesti esitetty oppi tai totuus
irrottautui alkuperäisestä asiayhteydestänsä. Asia sinänsä saattoi olla oikea
ja osaltaan houkuttavakin, mutta esitystapa ja esittäjän olemus saivat
oppiasian muuttumaan joksikin aivan muuksi ja vieraaksi. Koko asia sai
suorastaan vieraan maun ja hajun, ja Herramme olemuksen sijaan mielikuva
esittikin paatoksellisen julistajan kasvot ja olemuksen!
Koko oppikysymyksestä on tullut kaiken keskellä ja
ajan kuluessa suorastaan absurdi ja monessa suhteessa paradoksaalinen. Oikea
oppi on aina ollut ja on edelleenkin perustavaa laatua oleva tekijä kaikessa
seurakunnallisessa elämässä, mutta sen toimiminen on tehty suorastaan
mahdottomaksi ihmisen otettua siitä vääränlaisen otteen. Yhä vielä pätee Herran
Sana, että Hän seisoo ihmisen olemuksen ovella ja kolkuttaa. Hän ei pakota
ihmistä sen paremmin oikeaan oppiin kuin seuraamiseensakaan, vaan tässä kohden
meitä ravistelee todella rajusti käsky toinen toisensa kunnioittamiseen. Sana
ja oppi ovat tarkoitetut meidän sydämeemme, ei päihimme ja nyrkkeihimme. Miksi
muuten käytettäisiin sanontaa Hyvästä Sanomasta ja Ilosanomasta? Ihminen aivan
oikeutetusti pelkää luottamuksen puutteessa toista ihmistä tämän yrittäessä
tunkeutua hänen pyhimmälle alueelleen. Kiihkomieli ja pakkokäännytys ovat ehkä
merkittävimmät tekijät, jotka ovat johtaneet nykyiseen seurakunnalliseen
tilaan.
”’Opettaja,
mikä on suurin käsky laissa?’ Niin Jeesus sanoi hänelle: "'Rakasta Herraa,
sinun Jumalaasi, kaikesta sydämestäsi ja kaikesta sielustasi ja kaikesta mielestäsi'.
Tämä on suurin ja ensimmäinen käsky. Toinen, tämän vertainen, on: 'Rakasta
lähimmäistäsi niinkuin itseäsi'. Näissä kahdessa käskyssä riippuu kaikki laki
ja profeetat.” (Matt.22).
Me jokainen tunnemme itsemme ja ajatuksemme ja
odotuksemme. Kukaan meistä tervehenkisistä ihmisistä ei ole mieltynyt
minkäänlaiseen pakottamiseen tai itseemme tunkeutumiseen. Olemme jo jossakin
yhteydessä korostaneet ihmisen koskemattomuutta niin ihmisten kuin Jumalankin
edessä. Ihminen on monessa suhteessa välinpitämätön lähimmäisensä suhteen,
mutta aivan uskomattomassa määrin innostunut harjoittamaan henkistä ja
hengellistä valtaa toisen ylitse.
”Kaiken tämän
minä tulin näkemään, kun käänsin sydämeni tarkkaamaan kaikkea, mitä auringon
alla tapahtuu aikana, jolloin ihminen vallitsee toista ihmistä hänen
onnettomuudekseen.” (Saar.8)
Totuuden ja oikean opin tunteminen eivät oikeuta
meitä mihinkään sellaiseen laittomuuteen, jota on harjoitettu kautta
kristikunnan historian. Ihminen ei niinkään etsi asioiden merkitystä meidän
sanoistamme, vaan elämästämme, kehon kielestämme. Oikeassa hengessä ja
rakkaudessa julkituoduilla asioilla on suurin mahdollisuus koskettaa ihmisen
sisintä olemusta, hänen sieluaan. Jos Paavali Ateenassa olisi antanut
vääränlaista tilaa kiivastukselleen, olisi hän tiukkailmeisyydellään ja
kiihkollaan aikaansaanut kaikkien kuulijoidensa sydänten sulkeutumisen. Mutta
hänellä oli varaa tuolloinkin olla kaikille kaikkea, pelastaakseen
mahdollisimman monta.
Miksi meillä ei näytä olevan minkäänlaista varaa pitkämielisyyteen
ja rakkaudelliseen kärsivällisyyteen? Me emme tiedä kuulijoidemme elämästä ja
heidän viimeisestä hetkestään, ja kun Sana puhuu oikeasta ja väärästä hetkestä,
ei se tarkoita vapautta ihmismielelle ampua suurimmalla mahdollisella
hengellisellä tykillä kohti lähimmäistämme, uskoen voivamme pelastaa hänet
sydänjuuria myöten säikäyttävällä tuomiopuheellamme, mahdollisesti juuri ennen
heidän olettamaamme kuolemaa. Toiseksi suurin käsky velvoittaa meidät
rakastamaan lähimmäistämme niin kuin itseämme, eli tiedostamaan jokaisessa
tilanteessa miten itse suhtautuisimme erilaisiin lähestymiskeinoihin.
Mitä meidän Herramme jätti meille viimeisenä
tahtonaan? Hän koko sydämestään toivoo meidän rakastavan ihmisiä Hänen
valtakuntaansa ja maailmaansa. Tuo maailma ja ulottuvuus ovat suurinta mitä Hän
meille voi valmistaa, mutta voi meitä jos me annamme siitä väärän kuvan ja
olemme hyvän tuoksun sijasta katkera savu ihmisten sieraimissa! Usein me olemme
kuin hengellisiä mannekiineja, jotka viestittävät hengellisen maailman
niukkuutta ja puutteellisuutta, kuin pyrkien itse omimaan kaiken itsellemme,
pelossa kaiken loppumisesta kesken. Jumalan virta on yhä vielä vettä täynnä,
eikä se milloinkaan kuivu ihmisen vaikutuksen johdosta. Yksittäisen ihmisen
kohdalla kuitenkin saattaa tapahtua ja tapahtuukin, että hänen itsekäs mielensä
sulkee kaikki todelliset hengelliset virrat, aiheuttaen rakkauden kylmenemisen
ja hengellisen kuivuuden.
Parempi olla oikea sydämeltä ja väärä opilta,
kuin oikea opilta ja väärä sydämeltä!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti