Olen seurannut Ranskan tapahtumia erikoisella
mielenkiinnolla tuntikausia, jollei sitten päiväkausia, etenkin Saksan
television satelliittiohjelmista. Kaikki tapahtunut on todella tuomittavaa ja
myötätuntoni on Ranskan kansan puolella, etenkin kaikkien kärsimään joutuneiden
puolella. Nähtyäni ja kuultuani kaikki erilaisten ammattilaisten mielipiteet ja
näkemykset niin Keski-Euroopassa kuin tänään oman maamme televisiosta, en voi
olla ihmettelemättä suuresti yhtä seikkaa. Missään vaiheessa ei kukaan millään
tavoin halunnut tai ei ymmärtänyt ottaa kantaa ehkä merkittävimpään seikkaan,
miksi terroristit valitsivat juuri tietyn kohteen. Olemmeko todella tämän ajan
ihmisinä niin tottuneet tietynlaiseen ajatteluun, ettemme ole kykeneviä
näkemään metsää puilta? Yksikään haastatelluista ei ottanut kantaa siihen
laajamittaiseen toisen uskonnon halveksimiseen ja pilkkaamiseen, josta kaikki
olemme olleet todistajina monen vuoden ajan!
Ihmisen uskonto ja siihen liittyvät tunteet ja
kokonaisvaltaisuus ovat haavoittavin tekijä jo mielenterveyden alalla. Voidaan
suhtautua pilkallisesti mitä erilaisimpiin ihmisyyteen liittyviin seikkoihin,
mutta vuosituhantinen historia todistaa lukemattomin tapahtumin ja kehityksin
siitä, mitä uskonnollisella rintamalla tapahtuva väärämielisyys voi saada
aikaan. Kaikki tiedotusvälineiden välittämä dokumentointi todistaa vapaudesta, joka
on vielä koituva ihmiskunnan suureksi vahingoksi. Lehdistön ja taiteen vapauden
innoittamana vaaditaan entistä suuremmalla paatoksella oikeutta pilkata ja
halveksia toisten näkökantojen ihmisiä, heidän uskontoaan ja pyhiä asioita!
Tällainen ei olisi tullut kysymykseen joitakin vuosikymmeniä sitten.
Emme voi hyväksyä terroria missään muodossaan, mutta
on myöskin syytä kysyä perusteita erilaisille tapahtumille. Olemme kai niin
tottuneita oman kristillisen katsomuksemme ja uskomuksemme perusasioiden
halventamiseen ja ajoittain suoranaiseen pilkkaamiseen, ettemme osaa katsoa
pahaksi tällä alueella tapahtuvia rikkomuksia muiden uskontojen kohdalla. Onko
meillä todella oikeus ja valta määritellä toisten uskontojen rajoja ja
oikeuksia sillä perusteella, että niiden kannattajat haluavat asua ja elää
meidän elinpiirissämme? Syntyy toki kiistanalaisia tilanteita, joita sitten
pyritään sovittelemaan ja järjestelemään yhdessä, mutta sen tulee tapahtua
oikeassa ja sovinnollisessa hengessä. Oma uskontomme ja hengellisyytemme
perustuu Kirjaan, joka kehottaa kilpailemaan toinen toisensa kunnioittamisessa.
Meidän tulee etsiä yhteistä hyvää ja keinoja yhteisen elämän
mahdollistamiseksi. Kaikkia erimielisyyksiä ei milloinkaan voida poistaa, mutta
keskinäinen rauha edellyttää erilaisten näkemysten arvostamista, vaikka ne
poikkeavatkin omista perinteisistä tavoistamme.
Rauhan säilyttämiseksi tulee hyväksyä tietyt
yhteiset pelisäännöt, joiden perusteella jokainen voi tuntea tulevansa
hyväksytyksi ja arvostetuksi ihmisenä, osana yhteiskuntaa. Taitaa olla omalla
tavallaan vaikea oppi tässä yleiseurooppalaisessa hengellisyydessä, joka ei
mitenkään erityisellä tavalla ole historian valossa pyrkinyt rauhaan kaikkien
kanssa, päinvastoin!
Me saatamme tietää kaiken omasta
kristillisyydestämme siinä määrin, ettemme ollenkaan katso tarpeelliseksi saada
tietoa muiden uskontokuntien ajatuksista ja näkemyksistä, jotka ovat heille
mahdollisesti vielä pyhempiä kuin meille omat hengelliset perusteemme. Paavali
kiivastui aikanaan Ateenassa silti halveksimatta asukkaiden uskomuksia. Hän oli
tietoinen näiden ihmisten näkemyksistä ja sovitti sanomansa sävyisyyden
hengessä vallitsevaan tilanteeseen, silti rikkomatta omia periaatteitaan. Hän
todellakin oli kaikkea kaikille, ei liberaaliteologina, vaan voittaakseen
mahdollisimman monta taivaallisen hengen suomassa viisaudessa. Sitä mekin
tarvitsemme enenevässä määrin selvitäksemme kunnialla loppuun asti!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti