”Etsikää
Herraa silloin, kun hänet löytää voidaan; huutakaa häntä avuksi, kun hän läsnä
on. Jumalaton hyljätköön tiensä ja väärintekijä ajatuksensa ja palatkoon Herran
tykö, niin hän armahtaa häntä, ja meidän Jumalamme tykö, sillä hänellä on
paljon anteeksiantamusta. Sillä minun ajatukseni eivät ole teidän
ajatuksianne, eivätkä teidän tienne ole minun teitäni, sanoo Herra. Vaan niin
paljon korkeampi kuin taivas on maata, ovat minun tieni korkeammat teidän
teitänne ja minun ajatukseni teidän ajatuksianne. Sillä niinkuin sade ja
lumi, joka taivaasta tulee, ei sinne palaja, vaan kostuttaa maan, tekee sen
hedelmälliseksi ja kasvavaksi, antaa kylväjälle siemenen ja syöjälle leivän,
niin on myös minun sanani, joka minun suustani lähtee: ei se minun tyköni
tyhjänä palaja, vaan tekee sen, mikä minulle otollista on, ja saa menestymään
sen, mitä varten minä sen lähetin.” (Jes.55)
.
Kuinka suurenmoista onkaan elää tässä ajassa, jossa
Herramme sellaisella tavalla on antanut meidän päästä tuntemaan itseään ja
ajatuksiaan, sanojaan! Tuskin olisi kukaan meistä elänyt mieluummin Jesajan
aikana, koska silloin oli maailman tilanne vähintään yhtä levoton.
”Vanhurskas
hukkuu, eikä kukaan pane sitä sydämelleen, hurskaat miehet otetaan pois
kenenkään siitä välittämättä, sillä vanhurskas otetaan pois pahuutta näkemästä.
Hän menee rauhaan: jotka vakaasti vaeltavat, he saavat levätä kammioissansa.”
(Jes.57)
Me olemme kautta aikain mielellämme lainanneet näitä
Jesajan kirjan kohtia, koska ne tuovat meille lohtua. Ei kuitenkaan ole
itsestään selvää Herramme silmissä mielivaltainen sanankohtien lainaaminen vain
sen johdosta, että ne mielestämme sopivat kulloiseenkin tilanteeseen. Itsekin
aikanaan luin Jesajan kirjan useaankin kertaan, alleviivaten kaikki ymmärtämäni
kohdat ja erityisesti kaikki lohdulliset jakeet. Hyvinkin saattoi olla sen
jälkeen totta, että jälleen lukiessani kiinnittivät huomiotani vain
alleviivatut kohdat, riippuen hiukan alleviivausten voimakkuudesta ja sivuun
vedetyistä huomioviivoista. Eikö kuitenkin jokainen sana tuossa kirjassa ole
Jumalan Hengen innoittama ja Jumalan ajatusten ilmaisua?
Näin on varmaankin suurimman osan lukijoista
kohdalla, eikä siinä ole sinänsä mitään väärää. Kuitenkin tässä ajassa meitä on
kehotettu palaamaan takaisin koko Jumalan Sanaan, niin ettemme enää salli
silmiemme takertua vain aikanaan mieltämme kiinnittäneiden jakeiden puoleen.
Merkittävin esimerkki vääränlaisesta asenteesta
Sanaa kohtaan liittynee meitä kaikkia puhuttelevaan apostolien tekojen
jakeeseen:
”Usko Herraan
Jeesukseen, niin sinä pelastut, niin myös sinun perhekuntasi.” (Apt.16)
Tämä kohta on totta mainitun perheen kohdalla, koska
se oli lupaus juuri tuota hetkeä ja tilaisuutta varten. Kuinka väärin sitä
onkaan myöhemmin käytetty herättämään toivoa ja luottamusta ihmisten mielissä!
Kun se ei olekaan toteutunut, ovat monet kadottaneet kokonaan luottamuksensa
Sanaa kohtaan. Sillä on myöskin kirjoitettu:
”Sillä mistä
tiedät, vaimo, voitko pelastaa miehesi? Tai mistä tiedät, mies, voitko pelastaa
vaimosi?” (1.Kor.7)
”Älkää
luulko, että minä olen tullut tuomaan rauhaa maan päälle; en ole tullut tuomaan
rauhaa, vaan miekan. Sillä minä olen tullut 'nostamaan pojan riitaan isäänsä
vastaan ja tyttären äitiänsä vastaan ja miniän anoppiansa vastaan; ja ihmisen
vihamiehiksi tulevat hänen omat perhekuntalaisensa'.” (Matt. 10).
Me siis saatamme esittää Jumalan ajatuksia omien
ajatustemme ja mieltymystemme mukaisesti, valikoimalla sopivan tuntuisia kohtia
eri tilanteisiin. Tässä juuri on aina ollut kristillisen elämän suurin
epäkohta, jonka johdosta lukuisat ihmiset ovat alkaneet suhtautua epäillen
esittämiämme ”raamatullisuuksia” kohtaan. Siten tulee suhtautua kriittisesti
myöskin sellaisia jumalanpalveluksia kohtaan, joissa viikosta ja vuodesta
toiseen toistetaan samoja sanankohtia. Sana on aina ajankohtainen omalla
tavallaan, mutta tiettyinä aikoina huomiomme tulee kiintyä juuri niihin
sanankohtiin, jotka juuri sillä hetkellä toteutuvat ajassamme ja
keskuudessamme. Ihminen voi tuudittautua perusteettomaan ja petolliseen lepoon
toistamalla mielessään vain hyväksymiänsä ja valitsemiansa sanankohtia. Kaikki
voi siis perustua Sanaan, mutta väärässä asiayhteydessä.
”Sillä minun
ajatukseni eivät ole teidän ajatuksianne, eivätkä teidän tienne ole minun
teitäni, sanoo Herra. Vaan niin paljon korkeampi kuin taivas on maata, ovat
minun tieni korkeammat teidän teitänne ja minun ajatukseni teidän
ajatuksianne.”
Meidät on kutsuttu ajattelemaan Jumalan ajatuksia.
”Olkoon
teillä se mieli, joka myös Kristuksella Jeesuksella oli…” (Fil.2)
Lue koko Filippiläiskirjeen luku. Jumala haluaa
vaikuttaa meissä sekä tahtomisen että tekemisen, mikä on mahdollista vain sen
kautta, että me annamme Sanan täyttää mielemme ja koko olemuksemme. Jesajan
aikana ei kenelläkään voinut olla käsitystä siitä, mitä kaikki nämä Jumalan
ajatukset tulevat merkitsemään ihmiskunnalle. Kaikki tuli aivan uuteen valoon
lunastustyön johdosta, niin että meillä voi nyt olla Kristuksen Jeesuksen mieli
ajatellaksemme Jumalan ajatuksia oikeanlaisen käsityksen muodostumiseksi kaiken
kohtaamamme keskellä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti