Social Icons

Pages

torstai 8. tammikuuta 2015

Miesten raamattupiiri




Miesten raamattupiiri eilen

Alustus

Roomalaiskirjeen 1. Luku.

Ottaen huomioon aika jossa elämme, on tuskin mieliä jakavampaa lukua koko Raamatussa. Ensimmäiseksi tulee auttamattomasti mieleen väittämä, joka viime vuosien aikana on toistuvasti esitetty tietyissä piireissä: ”Raamattu ei puhu mitään siitä, mistä Paavali kirjoittaa jakeissa 24-28!” Ajatusta ei tietenkään esitetä aivan kirjaimellisesti tällä tavoin, mutta tarkoitus on ilman muuta selvä. Tämä ei rajoitu vain tavallisiin maallikoihin, vaan samalla kannalla on lukematon määrä kirkollisia arvohenkilöitä siinä määrin, että ei voi olla ihmettelemättä mikä tarkoitus on enää kristillisellä toiminnalla!

Vuosikausia on jo kirkollisissakin piireissä perusteltu kiistanalaisia näkemyksiä sillä, että kirjoittajana on Paavali, joka monessa suhteessa kirjoitti sen aikaisten käsitysten mukaisesti, mutta jotka nyt sitten on modernin opetuksen mukaisesti nähty aivan uudella tavalla. Paavalin opetus on siis tietyiltä osilta vanhanaikaista ja nykyaikaan soveltumatonta. Kirjoittaja ei ole mikään historian tuntija eikä dogmaatikko, vaan tarkastelee kaikkea sen lupauksen pohjalta, joka selvästi tulee esiin esim. 1. Kor. 2:

”Mutta meille Jumala on sen ilmoittanut Henkensä kautta, sillä Henki tutkii kaikki, Jumalan syvyydetkin. Sillä kuka ihminen tietää, mitä ihmisessä on, paitsi ihmisen henki, joka hänessä on? Samoin ei myös kukaan tiedä, mitä Jumalassa on, paitsi Jumalan Henki. Mutta me emme ole saaneet maailman henkeä, vaan sen Hengen, joka on Jumalasta, että tietäisimme, mitä Jumala on meille lahjoittanut; ja siitä me myös puhumme, emme inhimillisen viisauden opettamilla sanoilla, vaan Hengen opettamilla, selittäen hengelliset hengellisesti.”

Mitä tulee tutkittavan luvun sanomaan ja kokonaisuuteen, on tärkeätä huomioida pari Paavalin julkituomaa ajatusta samassa luvussa:

- Erotettu julistamaan Evankeliumia
- Julistaen Hänen Poikansa Evankeliumia
- Saaneet armon ja apostolinviran, että syntyisi uskon kuuliaisuus
- Minä siis olen altis teillekin, Roomassa asuvaisille, julistamaan evankeliumia
- Sillä minä en häpeä Evankeliumia

Joidenkin mielestä Paavali ei ole täysin luotettava puhuessaan kohdista, jotka tänään haluttaisiin nähdä toisella tapaa. Heidän  mielestään Paavali tarttuu asioihin, jotka hänen olisi tullut jättää omiin asiayhteyksiinsä. Paavali ei kuitenkaan ole missään kirjoittamassaan erehtynyt, vaan hänen kauttaan on tuonut julki ajatuksiaan ja asiayhteyksiä Hän, Joka on erehtymätön ja iankaikkisesti oikeassa. Evankeliumin julistukseen kuuluu kaikki se, mitä Sana arvovallallaan esittää inhimillisten välikappaleiden kautta. Kun ajattelee luvun jälkimmäistä puoliskoa, voidaan siinä nähdä jumalallinen rakkaus, joka varoittaa kaikesta vahingollisesta ja sielua haavoittavasta. Se korostaa Evankeliumin tervehdyttävää ja ojentavaa vaikutusta, joka usein on inhimilliselle mielelle käsittämätöntä, ja tulee siksi hylätyksi.

Erikoisesti tämän luvun yhteydessä meidän tulee pitää erikoisella tavalla mielessämme varoitus olla lisäämättä ja poistamatta jotakin kirjoitetusta. Mieleeni ei tule yhtään ainoata kertaa jolloin olisin kuullut opetettavan saati sitten saarnattavan luvun jälkimmäisestä osasta. Aivan kuten jotkut aivan tietoisesti välttävät Jobin kirjan lukemista, samoin luetaan vain tietty osa tätä lukua. Käsittääkö tämän ajan kansa sitä vaaraa, joka liittyy nykyisiin asenteisiin ja käsitteisiin, joita jopa kirkon ylin taho tukee omilla näkökannoillaan?

Erikoisen suuri merkitys on jakeilla 18 - 23 käsittääksemme missä ajassa todella elämme. Erikoisesti nousevat esiin sanat: ”Kehuessaan viisaita olevansa he ovat tyhmiksi tulleet!”

Nykyinen suuntaus käsittämättömällä tavalla ei pyri kieltämään uskontoa ja sen harjoittamista, mutta lukemattomat median välittämät dokumentit ja tiedotukset mitä selvimmin pyrkivät tuomaan esiin tietoa ja tutkimustuloksia, jotka kaivavat maata kristillisen perustuksen alta. Yhä pienempi osa ihmisiä kaiken johdosta uskoo tuonpuoleiseen kristilliseltä näkökulmalta (kylläkin mitä erilaisimpien erityisuskontojen pohjalta). Siten mitä erilaisimmin tavoin esitetään kaiken olevaisen olevan peräisin alkuräjähdyksestä tai vastaavasta, joten Jumalan olemassaolo kielletään entistä suuremmalla vakuuttuneisuudella.

Erilaisissa dokumenteissa etsitään mitä hienoimmin verukkein todisteita Raamatun esittämien asioiden perättömyydelle. Jeesus ei ollutkaan ensimmäinen ylösnoussut, vaan jokin kapinallinen terroristi, Maria ei ollutkaan neitsyt, vaan vain nuori nainen. Jeesus oli naimisissa Maria Magdalenan kanssa ja heidän luunsa on löydetty vanhasta kirstusta. Jne.








Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

 

Sample text

Sample Text

Sample Text