Miesten raamattupiiri eilen
Alustus
Roomalaiskirjeen 1. Luku.
Ottaen huomioon aika jossa elämme, on tuskin mieliä
jakavampaa lukua koko Raamatussa. Ensimmäiseksi tulee auttamattomasti mieleen
väittämä, joka viime vuosien aikana on toistuvasti esitetty tietyissä
piireissä: ”Raamattu ei puhu mitään siitä, mistä Paavali kirjoittaa jakeissa
24-28!” Ajatusta ei tietenkään esitetä aivan kirjaimellisesti tällä tavoin,
mutta tarkoitus on ilman muuta selvä. Tämä ei rajoitu vain tavallisiin
maallikoihin, vaan samalla kannalla on lukematon määrä kirkollisia
arvohenkilöitä siinä määrin, että ei voi olla ihmettelemättä mikä tarkoitus on enää
kristillisellä toiminnalla!
Vuosikausia on jo kirkollisissakin piireissä
perusteltu kiistanalaisia näkemyksiä sillä, että kirjoittajana on Paavali, joka
monessa suhteessa kirjoitti sen aikaisten käsitysten mukaisesti, mutta jotka
nyt sitten on modernin opetuksen mukaisesti nähty aivan uudella tavalla.
Paavalin opetus on siis tietyiltä osilta vanhanaikaista ja nykyaikaan soveltumatonta.
Kirjoittaja ei ole mikään historian tuntija eikä dogmaatikko, vaan tarkastelee
kaikkea sen lupauksen pohjalta, joka selvästi tulee esiin esim. 1. Kor. 2:
”Mutta meille
Jumala on sen ilmoittanut Henkensä kautta, sillä Henki tutkii kaikki, Jumalan
syvyydetkin. Sillä kuka ihminen tietää, mitä ihmisessä on, paitsi ihmisen
henki, joka hänessä on? Samoin ei myös kukaan tiedä, mitä Jumalassa on, paitsi
Jumalan Henki. Mutta me emme ole saaneet maailman henkeä, vaan sen Hengen, joka
on Jumalasta, että tietäisimme, mitä Jumala on meille lahjoittanut; ja siitä me
myös puhumme, emme inhimillisen viisauden opettamilla sanoilla, vaan Hengen
opettamilla, selittäen hengelliset hengellisesti.”
Mitä tulee tutkittavan luvun sanomaan ja
kokonaisuuteen, on tärkeätä huomioida pari Paavalin julkituomaa ajatusta
samassa luvussa:
- Erotettu julistamaan Evankeliumia
- Julistaen Hänen Poikansa Evankeliumia
- Saaneet armon ja apostolinviran, että syntyisi
uskon kuuliaisuus
- Minä siis olen altis teillekin, Roomassa
asuvaisille, julistamaan evankeliumia
- Sillä minä en häpeä Evankeliumia
Joidenkin mielestä Paavali ei ole täysin luotettava
puhuessaan kohdista, jotka tänään haluttaisiin nähdä toisella tapaa.
Heidän mielestään Paavali tarttuu
asioihin, jotka hänen olisi tullut jättää omiin asiayhteyksiinsä. Paavali ei
kuitenkaan ole missään kirjoittamassaan erehtynyt, vaan hänen kauttaan on
tuonut julki ajatuksiaan ja asiayhteyksiä Hän, Joka on erehtymätön ja
iankaikkisesti oikeassa. Evankeliumin julistukseen kuuluu kaikki se, mitä Sana
arvovallallaan esittää inhimillisten välikappaleiden kautta. Kun ajattelee
luvun jälkimmäistä puoliskoa, voidaan siinä nähdä jumalallinen rakkaus, joka
varoittaa kaikesta vahingollisesta ja sielua haavoittavasta. Se korostaa
Evankeliumin tervehdyttävää ja ojentavaa vaikutusta, joka usein on
inhimilliselle mielelle käsittämätöntä, ja tulee siksi hylätyksi.
Erikoisesti tämän luvun yhteydessä meidän tulee
pitää erikoisella tavalla mielessämme varoitus olla lisäämättä ja poistamatta
jotakin kirjoitetusta. Mieleeni ei tule yhtään ainoata kertaa jolloin olisin
kuullut opetettavan saati sitten saarnattavan luvun jälkimmäisestä osasta.
Aivan kuten jotkut aivan tietoisesti välttävät Jobin kirjan lukemista, samoin
luetaan vain tietty osa tätä lukua. Käsittääkö tämän ajan kansa sitä vaaraa,
joka liittyy nykyisiin asenteisiin ja käsitteisiin, joita jopa kirkon ylin taho
tukee omilla näkökannoillaan?
Erikoisen suuri merkitys on jakeilla 18 - 23
käsittääksemme missä ajassa todella elämme. Erikoisesti nousevat esiin sanat:
”Kehuessaan viisaita olevansa he ovat tyhmiksi tulleet!”
Nykyinen suuntaus käsittämättömällä tavalla ei pyri
kieltämään uskontoa ja sen harjoittamista, mutta lukemattomat median välittämät
dokumentit ja tiedotukset mitä selvimmin pyrkivät tuomaan esiin tietoa ja
tutkimustuloksia, jotka kaivavat maata kristillisen perustuksen alta. Yhä
pienempi osa ihmisiä kaiken johdosta uskoo tuonpuoleiseen kristilliseltä
näkökulmalta (kylläkin mitä erilaisimpien erityisuskontojen pohjalta). Siten
mitä erilaisimmin tavoin esitetään kaiken olevaisen olevan peräisin
alkuräjähdyksestä tai vastaavasta, joten Jumalan olemassaolo kielletään entistä
suuremmalla vakuuttuneisuudella.
Erilaisissa dokumenteissa etsitään mitä hienoimmin
verukkein todisteita Raamatun esittämien asioiden perättömyydelle. Jeesus ei
ollutkaan ensimmäinen ylösnoussut, vaan jokin kapinallinen terroristi, Maria ei
ollutkaan neitsyt, vaan vain nuori nainen. Jeesus oli naimisissa Maria
Magdalenan kanssa ja heidän luunsa on löydetty vanhasta kirstusta. Jne.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti