”Jos joku
rakastaa minua, niin hän pitää minun sanani, ja minun Isäni rakastaa häntä, ja
me tulemme hänen tykönsä ja jäämme hänen tykönsä asumaan. Joka ei minua
rakasta, se ei pidä minun sanojani; ja se sana, jonka te kuulette, ei ole
minun, vaan Isän, joka on minut lähettänyt. Tämän minä olen teille puhunut
ollessani teidän tykönänne. Mutta Puolustaja, Pyhä Henki, jonka Isä on
lähettävä minun nimessäni, hän opettaa teille kaikki ja muistuttaa teitä
kaikesta, minkä minä olen teille sanonut. Rauhan minä jätän teille: minun
rauhani - sen minä annan teille. En minä anna teille, niinkuin maailma antaa.
Älköön teidän sydämenne olko murheellinen älköönkä peljätkö. Te kuulitte minun
sanovan teille: 'Minä menen pois ja palajan jälleen teidän tykönne.' Jos te
minua rakastaisitte, niin te iloitsisitte siitä, että minä menen Isän tykö,
sillä Isä on minua suurempi. Ja nyt minä olen sanonut sen teille, ennenkuin se
on tapahtunut, että te uskoisitte, kun se tapahtuu. En minä enää puhu paljoa
teidän kanssanne, sillä maailman ruhtinas tulee, ja minussa hänellä ei ole
mitään. Mutta että maailma ymmärtäisi minun rakastavan Isää ja tekevän,
niinkuin Isä on minua käskenyt: nouskaa, lähtekäämme täältä.” (Joh. 14)
LÄHTEKÄÄMME TÄÄLTÄ!
Uskovaisen elämä on jatkuvaa liikettä ja lähtemistä.
Meitä ei ole tarkoitettu jäämään paikallemme, ei oikeastaan minnekään, lukuun
ottamatta asemaamme Herrassa. Se ei kuitenkaan ole juuri millään tavoin
paikkoihin ja aikaan sidottu. Meidän on valittava joka aamu herättyämme, mistä
haluamme pitää kiinni.
”Ja hän sanoi
kaikille: ’Jos joku tahtoo minun perässäni kulkea, hän kieltäköön itsensä ja
ottakoon joka päivä ristinsä ja seuratkoon minua. Sillä joka tahtoo pelastaa
elämänsä, hän kadottaa sen, mutta joka kadottaa elämänsä minun tähteni, hän
pelastaa sen. Sillä mitä se hyödyttää ihmistä, vaikka hän voittaisi omaksensa
koko maailman, mutta saattaisi itsensä kadotukseen tai turmioon? Sillä joka
häpeää minua ja minun sanojani, sitä Ihmisen Poika on häpeävä, kun hän tulee
omassa ja Isänsä ja pyhäin enkelien kirkkaudessa’.” (Luuk.9).
Meidän valintamme ei siis perustu johonkin
vuosikymmeniä sitten lausuttuun uskontunnustukseen tai lupaukseen, vaan
jatkuvaan tahtotilaan, joka omalla tavallaan uudistetaan päivästä toiseen.
Suhdettamme Kristukseen verrataan avioliittoon.
”’Sentähden
mies luopukoon isästänsä ja äidistänsä ja liittyköön vaimoonsa, ja ne kaksi
tulevat yhdeksi lihaksi.’ Tämä salaisuus on suuri; minä tarkoitan Kristusta ja
seurakuntaa. Mutta myös teistä kukin kohdaltaan rakastakoon vaimoaan niinkuin
itseänsä; mutta vaimo kunnioittakoon miestänsä.” (Ef.5).
Elämme ajassa, jossa tämä esikuva on todistajana
koko aikaa vastaan. Esikuva ei tule pätemättömäksi toteutumattomuutensa tähden,
vaan omalla tavallaan tulee todisteeksi ihmisen todellisesta mielestä ja
tahdosta. Mitä maailmassa tapahtuu avioelämän alueella, sama tapahtuu
hengellisellä alueella. Kerran lausuttu ”tahdon” ei olekaan merkinnyt ollenkaan
sitä, mitä olemme näkemykseksemme luoneet. Todellinen tahtominen ei ole vain
yksi sana tai siihen liittyvä selitysteos, vaan ilmaisu suostumisesta
yhteiselämään, riippumatta olosuhteista ja erilaisista tapahtumista. Niin
avioelämä kuin yhteys Kristuksen kanssa eivät ole mitään kevyitä ja
kevytmielisesti otettavia asioita. Näitä suhteita ei ole tarkoitettu
katkaistavaksi ensimmäisten ongelmien ilmaantuessa, vaan jumalallisen
näkemyksen mukainen ”tahdon” merkitsee kummallakin alueella elinaikaista
ratkaisua.
Edelliset sanankohdat sisältävät sellaisen määrän
jumalallista tahdonilmaisua, ettemme elinaikanamme kykene sitä tyhjiin
ammentamaan.
”Sillä joka
häpeää minua ja minun sanojani, sitä Ihmisen Poika on häpeävä, kun hän tulee
omassa ja Isänsä ja pyhäin enkelien kirkkaudessa.”
Erikoisella tavalla huomio kiintyy inhimillisesti
käsittämättömään vastakkainasetteluun, jolla kuitenkin tulee olla meille mitä
suurin merkitys.
”…se sana,
jonka te kuulette, ei ole minun, vaan Isän, joka on minut lähettänyt.”
Herramme on meille kaikessa esikuvana. Onko meillä
sama asenne Jumalan Sanaa kohtaan? Pyhä Henki ottaa meidän Herramme omasta ja
jakaa meille Herran Sanaa. Herra Jeesus puhui sen kuin omanaan, vaikka se niin
selvästi olikin peräisin Isältä. Herramme oli siis tässäkin asiassa täysin yhtä
Isän kanssa. Miten on sitten meidän suhteemme? Mikä on meidän asemamme Sanassa
ja yleensä hengellisessä elämässä? Mikä on meidän päivittäinen tahtomme ja
päätöksemme?
”Jos joku
rakastaa minua, niin hän pitää minun sanani, ja minun Isäni rakastaa häntä, ja
me tulemme hänen tykönsä ja jäämme hänen tykönsä asumaan.”
Mitä tämä mitä ihanin ja syvällisin lause pitää
sisällään? Sitä meidän tulisi ajatella päivittäin. Mitä tämä asuminen merkitsee
meille itsellemme ja toinen toisellemme?
”Pyhitä
heidät totuudessa; sinun sanasi on totuus. Niinkuin sinä olet lähettänyt
minut maailmaan, niin olen minäkin lähettänyt heidät maailmaan; ja minä
pyhitän itseni heidän tähtensä, että myös he olisivat pyhitetyt totuudessa.
Mutta en minä rukoile ainoastaan näiden edestä, vaan myös niiden edestä, jotka
heidän sanansa kautta uskovat minuun, että he kaikki olisivat yhtä,
niinkuin sinä, Isä, olet minussa ja minä sinussa, että hekin meissä olisivat, niin
että maailma uskoisi, että sinä olet minut lähettänyt.” (Joh.17).
”Jotka heidän
sanansa kautta uskovat minuun!” Halleluja! Aamen! Käsitämmekö edes hitusen
siitä, mitä kaikki tämä merkitsee meille! Me olemme siis aivan
käsittämättömässä määrin yhtä Jumalan Sanan kanssa, niin että meidät on
pyhitetty tähän yhteyteen. Kunpa meidän jokaisen elämä voisi olla pyhitetty
Sanan totuuteen! Kuinka tärkeä tämä
ajatus onkaan sukulaisiamme ja lähimmäisiämme ajatellen!
”…minä
pyhitän itseni heidän tähtensä…”
Tämä liittomme ja tahdonilmaisumme ei siis ole
ollenkaan niin vähäpätöinen kuin helposti ajatellaan. Meidän ratkaisuamme ei
ole tarkoitettu vain meitä varten, vaan se ratkaisee monen kohtaamamme ihmisen
kohtalon. Meistä on kiinni niin paljon, että sitä rohkenee ajatella vain
Jumalan armon varassa!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti