Miksi elämämme kaikesta ponnistelustamme huolimatta
poikkeaa harmittavan paljon siitä, mitä näemme kirjoitetun Jumalan Sanaan?
Olivatko ihmiset tuohon aikaan niin erilaisia meihin verrattuna? Oliko aika
niin erilainen ja olosuhteet aivan eri tasoa? Mihin perustuvat ongelmamme ja
ristiriitaisetkin tuntemuksemme?
Ihminen on aina ollut ihminen kaikkine
ominaisuuksinensa, ja aikakauden vaikutukset eivät ole koskaan olleet niin
ratkaisevassa merkityksessä, että voisimme korottaa jotkut korkeampaan
arvollisuuteen parempien ominaisuuksien johdosta. Mihin ongelmamme oikeastaan
perustuu? Maailma ei muutu todellisuudessa miksikään näkökantojemme mukaan. Me
voimme kieltäytyä näkemästä tiettyjä asioita ja kiinnittää erikoisen huomiomme
valitsemiimme seikkoihin. Eli maailma on meille itsellemme sen mukainen, mitä
olemme halukkaita näkemään! Tästä voi kuitenkin olla ja onkin todella
vakaviakin seuraamuksia. Jos emme pidä karhuista, olemme todellisissa
ongelmissa tällaisen tullessa vastaamme, jos näemme vain supikoiran tai ketun.
Ongelmamme eivät poistu sen mukaan mitä olemme halukkaita näkemään, vaan
tiettyyn rajaan valintamme helpottaa päivittäistä vaellustamme, mutta ongelma
kohtaa meidät jonakin päivänä. Uskovaista ei siis ole tarkoitettu
uskottelemaan!
Miksi niin monet meistä kokevat sellaista
ristiriitaa monien Raamatun julkituomien seikkojen edessä? Miksi ei kaikki
toteudukaan odotustemme ja uskomustemme mukaisesti? Voisiko olla niin, että
nykyaikaisina ihmisinä pyrimme näkemään kaiken omista näkökohdistamme ja
valitsemallamme tavalla? Miksi päällimmäisenä useimmilla kaikessa
hengellisyydessä on Seimen Lapsi ja ylösnousemuksen aamun narsissit ja muut
kedon kukat? Gennesaretin järven aallot saavat monet mitä erilaisimpiin haaveellisiin
tunnelmiin.
Olemme parissa viime kirjoituksessa puhuneet henkien
sivusävelistä, jotka häiritsevät taivaallisen musiikin kuulemista. Olisivatko
nämä sävelet myöskin näiden ongelmiemme takana, saaden meidät romantisoimaan
asioita, joissa ei sinänsä ole mitään romantiikkaa?
Miksi sellaisessa määrin romantisoimme Israelia ja
siinä tapahtunutta ja tapahtuvaa elämää? Eikö olisi syytä ajatella sen aikaista
elämää juuri sellaisena kuin se oli, ja jollaisena Raamattu todellisuudessa sen
meille kertoo? Olisiko aika panna pois kaikki eriväriset romantiikkaa
korostavat silmälasit, jotka saavat meidät näkemään ehkä mieleisiämme, mutta
kuitenkin paikkaansa pitämättömiä asioita? Valitsemalla itseämme miellyttäviä
värejä ja tapahtumia, varmistamme ehkä tietynlaisen nautinnollisen
mielikuvitusmaailman, mutta kuljemme sen johdosta lähes kaiken todellisen
ohitse!
Me näemme Herramme ja opetuslapset, ainakin
erilaisien maalauksien johdosta, hohtavan puhtaissa ja säteilevän valkoisissa
asuissa. Tuntien kuitenkin tuonaikaiset olosuhteet, päivittäinen todellisuus
lienee aivan toisenlainen. Ihmiset eivät tarkoituksellisesti olleet
epäsiistejä, mutta olosuhteet aiheuttivat ongelmia, joista meillä ei ole
oikeastaan mitään käsitystä. Tuo maa oli siinä määrin pölyinen ja suurimman
osan aikaa kuiva, että meitä jo alkaa yskittää pelkkä ajatuskin siitä.
Kaikkialla lensi pölyä ja likaakin, tarttuen hikoileviin ihmisiin siinä määrin,
että nyt ymmärrämme miksi Sanassa puhutaan niin paljon jalkojen pesusta. Vesi
on aina ollut ongelma tuossa maassa, ja se jouduttiin suuressa osassa maata
noutamaan kaukaakin. Ei ollut vesivessoja eikä suihkuhuoneita, joten hygienia
oli aivan toista luokkaa kuin meidän aikanamme. Varmaankin Herrammekin
läheisyydessä ajoittain koettiin nykyihmiselle sietämättömiä kokemuksia,
etenkin kun tämä oli koko päivän vaeltanut hiekkaisilla poluilla mahdollisesti
kymmeniäkin kilometrejä.
Tuohon aikaan ei ollut tiestöä meidän käsitteidemme
mukaisesti, ja oli melkoinen kokemus Herrallemmekin, kun yhtäkkiä muutaman
metrin päästä ohitse karauttaa roomalainen sotilasosasto hevosillaan. Tuntuu
suorastaan pilkkaavalta ajatella tässä kohden vitivalkoisia ja hohtavia
viittoja!
Herramme puhui paljon opetuslasten veneistä ja
ajoittain nukkuikin niissä. Voisiko olla mahdollista, että Herramme
lähestymisen saattoi aistia nenälläkin, ainakin kalan hajusta? Entä sitten
Hänen kätensä, vastaako todellisuus romanttisia kuvitelmiamme? Itse en ole ruumiillista työtä tehnyt kuin
satunnaisesti, joten tuskin Herramme kädet muistuttivat minun herkkäsormisia
henkisen työn tekijän käsiä. En voi kuvitellakaan, ettei Herramme puusepän
poikana olisi osallistunut läheistensä askareisiin. Hän oli kaikessa ihminen,
meidän kaltaisemme, kuitenkin ilman kaikkia huonoja ominaisuuksiamme. Hän ei ollut
romantiikkamme mukainen, vaan jotakin paljon enemmän, kuitenkin vain
Kirjoitusten viimeisintäkin piirtoa myöten.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti