Olemme todella paljon puhuneet siitä, kuinka
henkilökohtainen suhteemme Herraan perustuu lunastustyön jälkeen
paratiisimaiseen tilaan, jossa yhteys luodun ja Luojan välillä on palautettu
sisäisesti. Ulkonaisesti elämme vielä lihallisessa ja katoamaan määrätyssä
ruumiissamme, mutta tänään on kuitenkin totta edelleen se, että Jumalan
Valtakunta on sisäisesti meissä. Se on Sanan todistuksen mukaisesti kahden eri
persoonan läheinen suhde, jota kuvataan avioliitolla. Siksi on ehdottoman tärkeätä
nähdä mitä tämä yhteys merkitsee ja mihin se todella perustuu. Emme voi
yhdistää mitä vain toisiinsa kutsuen sitä Jumalan tarkoittamaksi yhteydeksi!
Millaisiin oppeihin perustuu avioliitto miehen ja
naisen välillä?
”’Sentähden
mies luopukoon isästänsä ja äidistänsä ja liittyköön vaimoonsa, ja ne kaksi
tulevat yhdeksi lihaksi.’ Tämä salaisuus on suuri; minä tarkoitan Kristusta
ja seurakuntaa. Mutta myös teistä kukin kohdaltaan rakastakoon vaimoaan
niinkuin itseänsä; mutta vaimo kunnioittakoon miestänsä.” (Ef.5).
On mahdollista käsittää kaikki totaalisen väärin ja
tuoda oppikysymys avioliittoonkin siinä määrin, että useampikin osapuoli
kieltäytyy kutsumasta liittoaan avioliitoksi. Jos en olisi ollut niin paljon
tekemisissä narsistisen persoonallisuushäiriön kanssa, olisin tuskin tullut
panneeksi merkille mitä erikoisimpia asioita eri ihmisten elämässä. Joillekin
kahden ihmisen välinen yhteys on tullut merkitsemään ikään kuin Mooseksen lakia
tai vastaavaa, toisen osapuolen asenteiden johdosta. Kaksi toisiaan aidosti
rakastavaa ihmistä tuskin tulee edes ajatelleeksi jotakin sellaista, mitä
hallitsemaan pyrkivä mieli voi aikaansaada niin aikuisten kuin lastenkin
keskuudessa. Tämä dominoiva mieli on aikaansaanut ja aikaansaa uskomatonta
ahdistusta ja tuskaa mitä erilaisimmissa piireissä, mutta ei vähiten eri
seurakuntien keskuudessa, toki salassa ja mitä ovelimmin kätkettynä.
Mitä tekemistä siis voi opilla olla kahden ihmisen
välisessä, rakkauden sävyttämäksi tarkoitetussa yhteiselämässä? Paavali puhuu
avioliitosta tarkoittaen Kristusta ja seurakuntaa. Olisikohan niin, että oppi
käsitteenä on aikojen kuluessa muotoutunut joksikin aivan muuksi kuin miksi se
on alun perin tarkoitettu? Meillä ei ole suuriakaan kysymyksiä Mooseksen lain
suhteen lakina ja määräyksinä. Me olemme oppineet sijoittamaan sen melko omalle
ja oikealle paikalle. Mutta voiko siis kahden ihmisen suhdetta määritellä
oppien perusteella? Eivätkö kaikki eripuraisuutta aiheuttaneet seikat
perustukin melko vähäisiin, jopa sotia aiheuttaneisiin aiheisiin?
Oppikysymysten pinnalla lienevät kysymys Jumaluudesta, kasteesta ja… miksi
pitää miettiä niin pitkään jatkoa tälle lauseelle? Taitaa olla suurin osa aika
pienistä eriävistä näkemyksistä koostuvia riitakysymyksiä, jotka tietty kiero
taho on iskostanut ihmisten mieliin kaiken todellisen hengellisen kasvun
tyrehdyttämiseksi! Aivan kuten eräs adventtikirkon saarnaaja aikanaan sanoi:
”Miksi meidän on aina puhuttava niistä asioista, joista olemme eri mieltä, kun
kerran on niin paljon sellaista, mistä olemme yhtä mieltä?”
Miksi en osaa nähdä yhtään ainoata oppia minun ja
Herrani välisessä suhteessa? Eivätköhän ne kaikki ole tarkoitettu nimenomaan
seurakunnan eri jäsenten välisiin asenteisiin ja suhteisiin? Parempi olisi kai
puhua seurakuntajärjestyksestä, josta kirjoittaja on kuullut ja kirjoittanutkin
aika paljon, muttei ole oikeastaan koskaan päässyt todistamaan sen
oikeahenkistä ja aitoa toteutumista käytännössä. Tästä todisteena kaikki se
äänekäs soitanto ja laulanta, mistä olen ollut todistajana hiljattaisen
kirjoitukseni esittämänä. Seurakuntajärjestys ei perustu yksittäisen ihmisen
äänekkyyteen eikä voimakkuuteen, vaan jumalalliseen kuriin ja järjestykseen
alistumiseen. Se tulee kauneimmillaan esiin siellä, missä toinen toisensa
kunnioittamisessa kilpaillaan keskenään ja rakastetaan lähimmäistä niin kuin
itseään.
Kristuksen ja seurakunnan välinen suhde siis tulee
esiin joko aitona ja oikeana, tai sitten tottelemattomuuden johdosta
kieroutuneena ja vääristyneenä, tuottaen häpeää Herrallemme ja seurakunnalle.
Missä tämä sitten tulee esiin? Olemme lukeneet eräästä seurakunnallisesta
naisesta, joka avioliiton ensi metreillä hyvin vakavana istuutuu vastapäätä
miestänsä julistaen suurella arvovallalla: ”Sinun tulee panna merkille tämä
asia koko avioliitomme ajaksi. Teen tai sanon minä mitä tahansa tarkoituksella
tai tarkoituksettomasti, et sinä milloinkaan saa nuhdella minua mistään
tekemästäni tai sanomastani asiasta!” Eikö tätä jo voi kutsua melkoiseksi opin
julistukseksi aivan mooseslaisen lain hengessä?
”Mutta myös
teistä kukin kohdaltaan rakastakoon vaimoaan niinkuin itseänsä; mutta vaimo
kunnioittakoon miestänsä.”
Miten tulee meidän suhtautua edellä mainitun
kaltaiseen vaimon osoittamaan miehen kunnioitukseen? Mieleemme saattaa nousta
lukuisa määrä sanankohtia, joissa puhutaan vaimon alamaisuudesta. Sitten mies
vuosien varrella lukemattomia kertoja saa kuulla mitä erilaisimmissa
tilanteissa toruvan ja suorastaan matriarkallisen tokaisun: ”Tästä ei sitten
milloinkaan puhuta sanaakaan!” Rouva on töpännyt mitä raskaimmalla tavalla,
aiheuttaen melkoisia mielenliikkeitä niin suvussa kuin vieraissakin, mutta
kaikki voidaan unohtaa autuaallisesti tämän lauseen tuomalla auktoriteetilla.
Mikä on painettu unholaan, sitä ei ole milloinkaan edes tapahtunut! Mutta vaimon
mielessä on kuin Vaahteramäen Eemelin äidin sinikantinen vihko, joka on täynnä
milloin tahansa esiin otettavaksi niitä epäonnistumisia ja vahinkoja, jotka
ovat osuneet ”rakkaan” puolison osalle! Anteeksi, joudumme korjaamaan edellistä
lausetta: sinisiä vihkoja on sellainen määrä, että niitä varten täytyy olla
aivan oma henkinen arkistokaappinsa! Puoliso on tuskin selvillä siitä, mitä
kaikkea muistiin on kirjoitettu, koska häntä on tarkkaillut ja tarkkailee
edelleen haukansilmin muistinero, joka huomaa kaiken mahdollisen, mitä voidaan
kutsua jonkinlaiseksi puutteellisuudeksi. Nämä puutteellisuudet yhdessä ovat
osa sellaista todistusaineistoa, jonka perusteella puolisolla ei ole oikeastaan
mitään mahdollisuuksia tarpeeksi arvokkaaseen elämään niin arvollisen ihmisen
rinnalla!
Tällaiseksiko on siis kahden ihmisen suhde
tarkoitettu? Puhummeko nyt äärirajoista ja karkeimmista esimerkeistä? Emme
suinkaan! Jotakin vastaavaa tapahtunee seurakunnallisessa elämässä eri ihmisten
välisissä suhteissa. Onko meillä rohkeutta osoittaa samaa mieltä Herraamme
kohtaan kieltäytymällä kuulemasta minkäänlaista nuhdetta?
Edellä kerrottu soveltuu myöskin useisiin miehiin.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti