”Mutta yöllä
avasi Herran enkeli vankilan ovet ja vei heidät ulos ja sanoi: ’Menkää ja
astukaa esiin ja puhukaa pyhäkössä kansalle kaikki tämän elämän sanat’.
Sen kuultuansa he menivät päivän koittaessa pyhäkköön ja opettivat.”
(Apt.5).
”Henki on se,
joka eläväksi tekee; ei liha mitään hyödytä. Ne sanat, jotka minä olen
teille puhunut, ovat henki ja ovat elämä.” (Joh. 6).
”Niin
juutalaiset ihmettelivät ja sanoivat: ’Kuinka tämä osaa kirjoituksia, vaikkei
ole oppia saanut?’ Jeesus vastasi heille ja sanoi: "Minun oppini ei ole
minun, vaan hänen, joka on minut lähettänyt. Jos joku tahtoo tehdä hänen
tahtonsa, tulee hän tuntemaan, onko tämä oppi Jumalasta, vai puhunko minä
omiani. Joka omiaan puhuu, se pyytää omaa kunniaansa, mutta joka pyytää
lähettäjänsä kunniaa, se on totinen, eikä hänessä ole vääryyttä. Eikö Mooses
ole antanut teille lakia? Ja kukaan teistä ei lakia täytä. Miksi tavoittelette
minua tappaaksenne?” (Joh.7).
Olemmeko koskaan tulleet ajatelleeksi mitä oppi
todella on ja mikä on sen merkitys päivittäisessä elämässämme? Vai koskeeko se
ensisijaisesti ollenkaan päivittäistä elämäämme, vaan ainoastaan niitä hetkiä,
kun osallistumme seurakunnallisiin tapahtumiin? Mikä on opin vaikutus
henkilökohtaiseen olemukseemme ja miten se voitaisiin määritellä?
Onko oppi luettavissa ja määriteltävissä Raamatusta?
Mikä osa Raamattua on oppia, ja mikä osa jotakin muuta? Vai onko niin, että
oppi ei olekaan ollenkaan Jumalan Sanassa, vaan se koostuu eri henkilöiden
näkemyksistä, jotka tavalla tai toisella perustuvat Sanaan? Usean yhteisön
käsitykset ja ns. opit eivät todellakaan perustu Raamattuun, vaan erilaisten
oppineiden henkilöiden ja komiteoiden, kirkolliskokousten päätöksiin, jotka
ovat kootut ns. oppikokoelmiin. Kun tilanne on näin erikoislaatuinen, mikä
silloin on sitovaa ja velvoittavaa meitä kohtaan? Ketä ja mitä meidän tulee
kuunnella ja uskoa?
Kirjoittajan koko oppirakennelma perustuu lyhyesti
sanoen edellä oleviin lainauksiin, etenkin niissä julkituotuun muutamaan
sanaan:
”Menkää ja
astukaa esiin ja puhukaa pyhäkössä kansalle kaikki tämän elämän sanat.”
”Ne sanat,
jotka minä olen teille puhunut, ovat henki ja ovat elämä.”
Enkelin vapautettua apostolit nämä menivät pyhäkköön
ja opettivat. Ei sanota että he menivät esittämään oppeja! Kuinka mekin
tarvitsisimme taivaallisten voimien asioihin puuttumista, jotta mekin voisimme
vapautua ja kaikkialla opettaa, eli puhua kaikesta siitä, mikä on kirjoitettuna
Jumalan alkuperäiseen Sanaan!
”Ja näille
hän aamuvarhaisesta iltaan saakka selitti ja todisti Jumalan valtakunnasta,
lähtien Mooseksen laista ja profeetoista, saadakseen heidät vakuutetuiksi Jeesuksesta.
Niin se, mitä sanottiin, sai toiset vakuutetuiksi, mutta toiset eivät
uskoneet.” (Apt.28).
Se mitä sanottiin, puhuttiin, sai toiset
vakuutetuiksi, mutta toiset eivät uskoneet. Jeesuksesta itsestään kerrotaan:
”’Tätä
tarkoittivat minun sanani, kun minä puhuin teille ollessani vielä teidän
kanssanne, että kaiken pitää käymän toteen, mikä minusta on kirjoitettu
Mooseksen laissa ja profeetoissa ja psalmeissa’. Silloin hän avasi heidän
ymmärryksensä käsittämään kirjoitukset.” (Luuk.24).
Kuinka suurenmoista onkaan se, ettei sanota että
heidän ymmärryksensä avattiin käsittämään oppi!
”Niin
juutalaiset ihmettelivät ja sanoivat: ’Kuinka tämä osaa kirjoituksia, vaikkei
ole oppia saanut?’”
Pitäisiköhän meidän enemmänkin ”oppi” – sanan
yhteydessä ajatella ”opetusta”, joka moniin sanankohtiin sopii ajatuksena
tekemättä vääryyttä alkuperäiselle tekstille?
”Jos joku
tahtoo tehdä hänen tahtonsa, tulee hän tuntemaan, onko tämä oppi Jumalasta, vai
puhunko minä omiani.”
Koko opin tai opetuksen ymmärtäminen ja
toteuttaminen siis perustuvat Jumalan tahdon tekemiseen, ja sen seurauksena
ihminen kokee tavalla tai toisella kaiken muuttuvan hengeksi ja elämäksi, koska
hän on kuullut Elämän Sanat!
”Eikö Mooses
ole antanut teille lakia? Ja kukaan teistä ei lakia täytä.”
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti