”Hänen
pojillansa oli tapana laittaa pitoja, kullakin oli pidot talossaan
vuoropäivänänsä; he lähettivät silloin sanan ja kutsuivat kolme sisartansa
syömään ja juomaan kanssansa. Mutta kun pitopäivät olivat kiertonsa kiertäneet,
lähetti Job sanan ja pyhitti heidät; hän nousi varhain aamulla ja uhrasi
polttouhreja, yhtä monta kuin heitä oli. Sillä Job ajatteli: ’Ehkä poikani
ovat tehneet syntiä ja sydämessään luopuneet Jumalasta’. Näin Job teki aina.”
(Job.1)
Miksi ihminen niin laajasti vähättelee oman elämänsä
merkitystä tässä ajassa? Tarkoitan uskovaisia, en entisestään laajenevaa
narsistista joukkoa. Job oli hurskas mies, ja sydämessä oli hätä läheisten
ihmisten tähden. Sitä ei sanota, mutta hän omalla tavallaan oli pyhittänyt
itsensä edellisen kirjoituksemme kuvaamassa hengessä. Hänen elämällänsä oli
tarkoitus ja mitä merkittävin vaikutus näkymättömässäkin maailmassa. Ei ole
mahdollista pyhittää lapsiansa, ellei itse ole oikeassa asemassa Herran edessä.
Hän oli varmaankin esikuvallinen esirukoilija. Tämä ei ollut vain jokin
hetkellinen mielijohde, vaan tekstimme mukaisesti hän teki niin aina,
jatkuvasti. Lopputulos ei ole ratkaiseva eikä tee hänen hartauttaan ja
antautumistaan turhaksi, vaan päinvastoin. Hän suoritti velvollisuutensa, eikä
hän voinut rajattomasti kantaa vastuuta lapsistaan. Oli hyvä että lapsia
muistettiin Herran edessä kaikesta inhimillisesti katsoen negatiivisesta
huolimatta. Me voimme kantaa rukouksin toisiamme, mutta vastuu aina jää itse
ihmiselle.
Kuinka monta kertaa ilmoittaakaan Jumala tekevänsä
tai jättävänsä tekemättä jotakin palvelijansa Daavidin tähden! Daavid oli
ihminen, yhtä vajavainen kuin mekin. Tämä toki sanottiin Eliasta, mutta
jokainen ihminen on samassa kategoriassa! Meidän vajavaisuutemme ei kuitenkaan
merkitse mitättömyyttä, vaan meidät on syntiinlankeemuksen johdosta alistettu
inhimillisyyden lakien alaiseksi, jotta me todellakin olisimme vain
saviastioita, joiden merkitys perustuu jumalalliseen sisältöön ja läsnäoloon.
Daavid oli tietyssä mielessä sitä, mitä me jokainen tahtoisimme olla. Omallekin
kohdalleni toivoisin samaa, olematta ylimielinen ja korottamatta itseäni ylitse
muiden.
”Mutta hän
pani hänet viralta ja herätti heille kuninkaaksi Daavidin, josta hän myös
todisti ja sanoi: 'Minä olen löytänyt Daavidin, Iisain pojan, sydämeni
mukaisen miehen, joka on tekevä kaikessa minun tahtoni'.” (Apt.13).
Kaikki tämä on esikuvallista puhetta viitaten
Herraamme, mutta eikö sen tulisikin olla meidän jokaisen toivomus omalle
kohdallemme: miellyttää Herraa koko elämällämme! Jotta kuitenkin kaikki kunnia
tulisi Herrallemme, on meidän samalla kaikessa osoittauduttava inhimillisiksi
ja vajavaisiksi ihmisiksi. Lunastustyön johdosta Jumala näkee meidät Herramme
Jeesuksen Kristuksen elämän lävitse täydellisinä, mutta tämä puoli on
onneksemme melko suuressa määrin salattu meidän inhimillisiltä silmiltämme.
Millainen inhimillinen ristiriita: Olkaa täydelliset, niin kuin teidän
Taivaallinen Isänne on! Vaikka kuinka olisimme sitä näkymättömässä maailmassa,
inhimillinen puolemme saa meidät ehkä koko elämämme ajan kokemaan halventavaa
ja jopa syrjivää kohtelua!
Paavalin tavoin on moni meistä kuin jonkinlainen
tunkio, jonka haju ei useimpia miellytä. Olemme ehkä kuitenkin kaiken torjunnan
keskellä keskittyneet ajattelemaan vääriä asioita, haistelemaan ja katselemaan
itseämme. Mutta mihin todellisuudessa perustuu tunkioitumisemme? Tunkio ei ole
itsessään oleva ja syntyvä, vaan jokainen tunkio muodostetaan sinne, missä sen
haju ja ikävä ulkonäkö ei ole liian lähellä sen tekijää. Ihminen siis tarvitsee
suuren määrän tunkioita, mutta mitä varten? Itsekään sitä ajattelematta ja
ymmärtämättä hän valitsee tunkioksi jonkun läheisensä sopivan matkan päästä, ja
purkaa tähän henkisesti projisoiden kaiken itseään häiritsevän ja
epämiellyttävän. Eikö tämä ole ristiriidassa etäisyyden suhteen, kun
ajattelemme narsistia ja hänen kumppaniaan? Meiltä on tainnut jäädä vieläkin
piiloon se, että vaikka narsisti sairaalla tavalla samaistuu läheisimmän
ihmisen kanssa, jää tämä todellisuudessa hyvin kaukaiseksi.
Ihminen siis käsittämättömällä tavalla nauttii
lähimmäisensä puutteellisuudesta ja epäonnistumisista, jotka hän itse on
suureksi osaksi aiheuttanut. Mainitsemme tämän vastakohdaksi aiheellemme, jossa
rehellinen ihminen pyhittää itsensä lähimmäisensä hyväksi, esirukoilijaksi ja
tukijaksi.
Meidän elämällämme siis on suuri merkitys muiden
ihmisten elämässä. Myöskin Aabraham vaikuttaa vieläkin antautumisensa ja
uskollisuutensa tähden.
”Mutta jos te
olette Kristuksen omat, niin te siis olette Aabrahamin siementä, perillisiä
lupauksen mukaan.” (Gal.3).
”Uskon kautta
uhrasi Aabel Jumalalle paremman uhrin kuin Kain, ja uskon kautta hän sai
todistuksen, että hän oli vanhurskas, kun Jumala antoi todistuksen hänen
uhrilahjoistaan; ja uskonsa kautta hän vielä kuoltuaankin puhuu.”
(Hebr.11)
Eikö jokin sisimmässämme huokaakin ja kaipaa samaa
jatkuvuutta omalle kohdallemme?
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti