”Älkää antautuko kantamaan vierasta iestä yhdessä uskottomien kanssa; sillä mitä yhteistä on vanhurskaudella ja vääryydellä? Tai mitä yhteyttä on valkeudella ja pimeydellä? Ja miten sopivat yhteen Kristus ja Beliar? Tai mitä yhteistä osaa uskovaisella on uskottoman kanssa? Ja miten soveltuvat yhteen Jumalan temppeli ja epäjumalat? Sillä me olemme elävän Jumalan temppeli, niinkuin Jumala on sanonut: ’Minä olen heissä asuva ja vaeltava heidän keskellään ja oleva heidän Jumalansa, ja he ovat minun kansani.’ Sentähden: ’Lähtekää pois heidän keskeltänsä ja erotkaa heistä, sanoo Herra, älkääkä saastaiseen koskeko; niin minä otan teidät huostaani ja olen teidän Isänne, ja te tulette minun pojikseni ja tyttärikseni, sanoo Herra, Kaikkivaltias.’” (2.Kor.6).
Erottautua ja kulkea yhdessä! Onko meidät asetettu näin
vaikeaan asemaan, jossa mielemme joutuu jatkuvasti pohtimaan oikean ja väärän
suhdetta?
Menneiden vuosikymmenien aikana sain olla todistajana
mitä vaihtelevimmille ”exoduksille” ja erottautumisille siinä määrin, että omakin
mieleni oli vaarassa järkkyä. Kuinka moni kokikaan aivan kuin ilmestyksen
perusteella tarpeen erottautua kaikista vääristä asioista ja vääristä
persoonallisuuksissa siinä määrin, että jopa vain yksi ”valistunut” ihminen
muodosti uuden ja ainutlaatuisen ”seurakunnan” tai ryhmittymän. Kuka tuli
ajatelleeksi sitä, ettei yksi ihminen voi olla ryhmä?
Tämä erottautuminen ja kaikkien kirkkokuntien
ulkopuolelle lähteminen ei nyt jälkeenpäin tarkastellen palvellut ainakaan
Herramme ja todellisen Seurakunnan asiaa. Toteutui aivan ainutlaatuisella
tavalla sanankohta:
”Heillä on intoa
teidän hyväksenne, mutta ei oikeata; vaan he tahtovat eristää teidät, että
teillä olisi intoa heidän hyväksensä. On hyvä, jos osoitetaan intoa hyvässä
asiassa aina, eikä ainoastaan silloin, kun minä olen teidän tykönänne.” (Gal.4).
Joillakin eristäytyneillä oli toki enemmän menestystä
kuin monilla yksin jääneillä, jotka innoittivat kirjoittajan kuvailemaan ns. ”mobiililuostareita”,
jotka vaeltelivat keskuudessamme yhden hengen kommuuneina ja ”hengellisinä taisteluyksikköinä”.
Millaista ulkokultaisuutta omasivatkaan kaikki erilliset ryhmät, jotka
selvästikään eivät lukeneet Jumalan Sanaa kokonaisuutena, vaan valitsivat siitä
mieleisensä kohdat aidaten kaikki seuraajansa mitä erilaisimpiin häkkeihin!
Lähdettiin siis ulkopuolelle kaikkien leirien, uskoen
muodostavansa todellisen ja aidon uskonyhteisön! Mutta mitä tämä erottautuminen
oli todellisuudessa! Erottauduttiin maailmasta, maallisista asioista, ja näiden
varjolla jokaisesta täydellisestä kieltäytymisestä kieltäytyvästä! Jokaisessa muussa
nähtiin syntiä ja lankeemusta siinä määrin, että tuotettiin ääretöntä
mielipahaa lukemattomille erottautumattomille uskovaisille. Viulunsoitolla hengellisiä
lauluja säestävä vanha uskovainen tuomittiin paholaisen palvelijaksi, ja kokoontumisemme
kaupungin omistamassa salissa tuomittiin ankarasti, koska siellä muina päivinä
istuivat jumalattomat ihmiset! Ei tullut istua missä pilkkaajat istuvat! Entä sitten
linja-autossa matkustaminen? Tuliko seisoa koko matkan ajan? Sama palava saarnamies
julisti television paholaisen välineeksi, jota ei tarvinnut katsoa kuin muutama
sekunti, niin jo oli antikristuksen vallassa! Tällä saarnamiehellä ei ollut
televisiota olohuoneessaan, mutta kylläkin keittiössä! Kenen vallassa hän…?
Riittää tämä kuvaus! Mielipaha on vieläkin melkoinen,
mutta tulisiko katsoa kevennykseksi se, kuinka aikanaan haluttiin perustaa
taatusti aito, Raamatun esikuvan mukainen seurakunta? Perustavassa kokouksessa
meteli on aivan käsittämätön ja kaikki puhuivat toistensa päälle! Tämän ohella
mieleen jäivät vain kaksi tärkeimmäksi katsottavaa asiaa, jotka ensi tilassa
tuli toteuttaa. Toinen oli oma lehti ja toinen tilillepanokaavakkeet!
Tämä oli siis yksi erottautumisyritys, joka ”jostakin
syystä” raukesi monen muun yrityksen ohella. Olikohan kukaan koskaan lukenut:
”…en tarkoittanut
yleensä tämän maailman huorintekijöitä tai ahneita tai anastajia tai
epäjumalanpalvelijoita, sillä silloinhan teidän täytyisi lähteä pois
maailmasta. Vaan minä kirjoitin teille, että jos joku, jota kutsutaan veljeksi…”
(1.Kor.5).
Mitähän kaikkea onkaan erotettu ja eristetty veljiksi
kutsuttujen toimenpiteillä?
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti