Daavidin virsi.
Herra on minun paimeneni, ei minulta mitään puutu. 2. Viheriäisille niityille
hän vie minut lepäämään; virvoittavien vetten tykö hän minut johdattaa. 3. Hän
virvoittaa minun sieluni. Hän ohjaa minut oikealle tielle nimensä tähden. 4.
Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en minä pelkäisi mitään pahaa, sillä
sinä olet minun kanssani; sinun vitsasi ja sauvasi minua lohduttavat. 5. Sinä
valmistat minulle pöydän minun vihollisteni silmien eteen. Sinä voitelet
minun pääni öljyllä; minun maljani on ylitsevuotavainen. 6. Sula hyvyys ja
laupeus seuraavat minua kaiken elinaikani; ja minä saan asua Herran huoneessa
päivieni loppuun asti.” (Ps.23).
Puhuimme viimeksi ihmisistä, jotka kulkevat kaikkialla
kantaen kainalossaan hengellistä koria, jonka he uskovat sisältävän kaiken
itsensä ja toistenkin tarvitseman ravinnon. He ovat keränneet siihen kaiken
kuulemansa ja tietämänsä hengellisen viisauden ja tyrkyttävät nyt tätä
mielestään täydellistä kokonaisuutta jokaiselle kohtaamalleen lähimmäiselle. Mutta
voidaanko hengellisiä asioita koota johonkin koriin tai kannettavaan astiaan? Riittääkö
kun laatii laajasisältöisen kirjan? Mikä on se seikka, johon olemme
kompastuneet näiden ”hengellisten kokoojien” kohdalla? Mitä kysymyksiä he
herättävät mielessämme, useimmiten heti heidät nähtyämme, kohdattuamme?
Ainakin kirjoittaja on aina ihmetellyt näiden ihmisten ”hengellistä”
ulkonäköä, olemusta. He korostavat ja ylistävät korinsa runsasta sisältöä, joka
kuulemma lyö laudalta kaiken muun hengellisen tiedon ja toiminnan. He ovat
kuulemma saaneet nauttia aivan ainutlaatuisesta hengellisestä opetuksesta ja
julistuksesta, joka ylittää kaiken entisen ja jää nyt vertaansa vaille. Näitä ”etuoikeutettuja
sanansaattajia” on useissa eri piireissä, mutta tuleeko meidän asettaa heidät
erityisasemaan vaiko erityistarkkailuun? Voidaanko jumalallinen sanoma
todellakin sijoittaa johonkin koriin tai astiaan, vaikka siinä olisi kuinka
hieno ulkoasu?
Näitä koreja on esitelty kirjoittajalle jo puolen
vuosisadan ajan ja kuka voi ajatella sitä närkästystä, jonka hän on saanut
kokea asetettuaan kaiken epäilyksenalaiseksi! Pahuuttaanko, ilkeyttäänkö? Mitä suurinta
ihmetystä on aina herättänyt se, että tällaisten korien kantajat, hengellisten
viestien tuojat, ovat itse olleet kuin nälkäkuoleman partaalla, silmät syvällä
onkaloissaan ja posket lommolla, astellen horjuvin askelin. Miksi he eivät
olleet pysähtyneet vaikka jollekin puiston penkille hengellisillä matkoillaan,
tyydyttääkseen nälkänsä, joka jo oli saattamassa heidät todelliseen hätään? Jonkinlaisen
selityksen kai on aina antanut se, että vaikka korit olivat mitä kauneinta
tekoa, niin niistä leviävä lemu oli suorastaan kauhistuttava, mustanpuhuvan
liemen valuessa niistä kaikkialle. Mitä sanoo Sana tästä jumalanpalveluksen
muodosta jo Vanhan Liiton aikana?
”Ja israelilaiset
tekivät niin, ja he kokosivat, yksi enemmän, toinen vähemmän. Mutta kun he
mittasivat sen goomer-mitalla, niin ei sille jäänyt liikaa, joka oli koonnut
enemmän, eikä siltä puuttunut, joka oli koonnut vähemmän; jokainen oli koonnut
niin paljon, kuin hän tarvitsi. Ja Mooses sanoi heille: ’Älköön kukaan jättäkö
siitä mitään huomiseksi.’ Mutta he eivät kuulleet Moosesta, vaan muutamat
jättivät siitä jotakin huomiseksi. Niin siihen kasvoi matoja, ja se rupesi
haisemaan; ja Mooses vihastui heihin. Ja he kokosivat sitä joka aamu sen
verran, kuin kukin tarvitsi; mutta kun aurinko alkoi paahtaa, niin se suli.”
(2.Moos.16).
Voiko joku olla kirjoittajalle vihainen hänen
vihastumisensa tähden? Oliko Mooseksen suuttumus paikallaan? Mitä luemme päivän
tekstissä?
”Sinä valmistat
minulle pöydän minun vihollisteni silmien eteen.”
Vihollinen näkee kaikki hengelliset korimme, joihin
pyrimme taltioimaan ja keräämään kaikkea sellaista, joka on tarkoitettu vain
kutakin päivää varten.
”…mutta kun
aurinko alkoi paahtaa, niin se suli.”
Jumalallamme on katettuna ruokapöytä, jolla on aina
tuoretta, sen päivän ruokaa ja juomaa, jotka on tarkoitettu, ei sujautettavaksi
taskuun tai pöydän alla pitämäämme koriin, vaan meidän päivittäiseksi
hengelliseksi ravinnoksemme! Kaikissa koreissa on jossain vaiheessa kuolettavaa
myrkkyä pilaantumisen johdosta!
”Sentähden pankaa
pois kaikki saastaisuus ja kaikkinainen pahuus ja ottakaa hiljaisuudella
vastaan sana, joka on teihin istutettu ja joka voi teidän sielunne
pelastaa. Mutta olkaa sanan tekijöitä, eikä vain sen kuulijoita, pettäen itsenne.”
(Jaak.1).
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti