Matkakertomuksia
ABSURDIASTA
Osa 1
Matkakuvaus
Varoitus: tätä ei ehkä ymmärrä kukaan muu kuin asiaan
jollakin tavoin osallistunut. Muiden on siten parasta keskeyttää lukeminen heti
kun siltä tuntuu.
Matkalla Absurdiassa
Millainen maa on Absurdia? Missä se sijaitsee?
Paljonko siellä on asukkaita? Millainen se on pinnanmuodostukseltaan? Millaista
on elämä siellä?
Kysymyksiä riittää aivan loputtomiin ainakin niiden
taholta, jotka koskaan eivät ole vierailleet tuossa maassa, tai eivät ainakaan
tiedosta siellä matkaamistaan. Jo nyt on ajattelevalle lukijalle selvää, että
tuo maa on todella arvoituksellinen, salaperäinen, monelle tuntematon, mutta
kuitenkin niin tuttu.
Miksi emme tähän mennessä ole enempää kuulleet siitä?
Miksi meille ei ole kerrottu siitä juuri mitään? Tietynlainen aavistus on
monilla ollut, mutta ei mikään valtio eikä kansa ole lähettänyt sinne
tutkimusmatkailijoita, tutkijoita, koska sen olemassaoloon ei juurikaan ole
uskottu lukemattomista sieltä peräisin olevista matkamuistoista huolimatta.
Aikanaan Kolumbus ja kaltaisensa matkustivat tuntemattomaan,
tuoden mukanaan tiedon ja todisteet ennen näkemättömistä kulttuureista ja
kansallisuuksista. Heidän kertomuksensa olivat osittain käsittämättömiä, ja
monet epäilivät niitä. Mukana tuodut esineet ja raaka-aineet kuitenkin puhuivat
puolestaan, niin että uskottavuus parani ainakin seuraavien matkojen jälkeen.
Otapa esiin maailmankartasto ja paikkakuntaluettelo.
Etsi sieltä tämän hetkisen tutkistelumme kohde. Katso ensin A:sta, sen alkurivistöiltä.
Toinen kirjain on b. Ei, emme tarkoita Abessiniaa eikä Andeja. Hyvänen aika,
kuinka voimme olla niin hajamielisiä! Eihän matkamme kohdetta ole merkitty
karttoihin eikä mihinkään luetteloihin! Absuridiahan on maailmanvalta, ilman
valtakunnan- tai piirikunnan rajoja! Absurdia on jotakin paljon laajempaa ja
suurempaa kuin jokin YK tai Nato tai Euroopan Unioni. Se on kuin valtio valtiossa,
maanosa maanosassa, maailma maailmassa. Mutta katson omahyväisesti,
maailmanmatkaajana, meidän länsimaalaisina olevan aivan etuoikeutetussa
asemassa koko maailmaan nähden. Tuskin missään muualla, Yhdysvaltoja lukuun ottamatta,
Absurdian erityispiirteet tulevat sellaisella tavalla näkyviin. Omatunto alkaa
nyt hiukan kolkuttaa. Taisin väittää jotakin paikkansapitämätöntä. Yhdysvallat
on omalla, erikoislaatuisella tavallaan Absurdian sanotaanko… lippulaiva. Mutta
kuuluuhan se länsimaihin, absurdisen sivistyksen kehtoon!
Olkoon sitten miten tahansa, Yhdysvallat tai Euroopan
Unioni, tehtävämme on kertoa tämän erikoisen maailmanvallan olemuksesta ja
piirteistä.
Jossakin mielessä sormi menee suuhun jo kirjan tässä
vaiheessa. Olemmeko luvanneet jotakin sellaista, mitä emme kykene täyttämään?
Onko kirjoittaja vaarassa joutua häpeään jo ensimmäisillä riveillä,
ensimmäisillä sivuilla? Tietynlainen turvattomuuden tunne valtaa mielen jo
melko raskauttavalla tavalla, niin kuin on tapahtunut jo kuukausien ja parin
vuoden ajan. Kirjamme on jäänyt kirjoittamatta juuri tämän neuvottomuuden
tähden.
Aluksi pitäisi jo valitun aiheen johdosta tunnustaa ja
myöntää, että kirjoittaja on suorittanut pitkiä, tahtomattomia tutkimusmatkoja
tuohon maahan, osittain eläen siellä noin kolmenkymmenen vuoden ajan. Tämä
tunnustus merkitsee kuitenkin melkoisen arvostelun kohteeksi joutumista -
suorastaan naurettavaksi tulemista. Tämä johtunee ensisijaisesti siitä, ettei
tämän valtakunnan olemassaoloa ole missään instanssissa, sen paremmin
valtiollisesti kuin kansallisestikaan, tunnustettu missään hallinnossa. Emme
ole mitään ufo-ihmisiä, emme väitä vierailleemme millään vieraan kulttuurin
avaruusaluksilla, vaikkakin olemme joutuneet monien mitä tuskallisimpien
kokeiden kohteeksi. Meitä on tutkittu ja muokattu ja mitattu ja venytetty ja
puristettu ja… helpompi olisi luetella mitä meille ei ole tehty! Erikoisena
mielenkiinnon kohteena on näyttänyt olleen aivorustinkimme, mielemme, hermomme.
Yhdysvalloissa voi väittää vierailleensa
avaruusaluksella ja tulleensa humanoidien tutkimaksi. Siellä ei heti pueta
pitkähihaiseen paitaan, jonka hihansuut köytetään yhteen selän taakse. Siellä
jopa miljoonat ihmiset pitävät tällaisista kokemuksista kertovia erikoisesti
ansioituneina, etuoikeutettuina. On siis pakko myöntää, että Absurdian
perustuslait ja ihmisoikeuspykälät suuressa määrin ovat vaikuttaneet koko
maailman absurdialisuuteen. Mikä absurdisesti ”hyvä asia” ei olisi tullut
Yhdysvalloista, absurdian kehdosta? Me suomalaisina olemme aivan
erikoisasemassa tässä suhteessa, koska meitä pidetään Euroopan
amerikkalaismielisimpänä valtiona!
Kirjoittaja saa näiden kommenttien jälkeen suuren
määrän lisää rohkeutta kirjoittaa kaikesta kokemastaan ja näkemästään juuri sellaisena
kuin se on silmien eteen tullut, millaisena se on jalkojen eteen putkahtanut,
aiheuttaen monta tuskallista kaatumista ja aivotärähdystä. Aivotärähdys, pään
ajoittainen tai pysyväkin sekavuus ovat avainsanoja tällä matkallamme Absurdian
viidakoiden ja mutavesien, soiden lävitse. Kuka olisi kuuluisin tämän maan
matkaaja, koska kirjoittaja ei itselleen sellaista titteliä voi vaatia missään
vaiheessa? Oikeastaan emme saisi häntä paljastaa, vaikka hän onkin niin
tunnettu muissa yhteyksissä. Lukijamme kuitenkin jo tässä vaiheessa alkaa
miettiä, kannattaako lukea yhtään pidemmälle, koska kirjan lopussa ei ole edes
viiteluetteloa, ei lähdekirjallisuutta.
Hyvä on, yksi merkittävimmistä tutkimusmatkailijoista,
monien muiden ansioituneiden joukossa, on suorastaan legendana elävä,
lukemattomissa nykyajankin henkilöissä ruumiillistunut, uuden renessanssin
elävä… Don Quijote! Olisithan sinäkin sen tiennyt, jos olisin antanut pienenkin
oikeansuuntaisen vihjeen! Ilman samanhenkistä, eloisaa, aivojaan ilman vertaa
käyttävää kumppaniaan, Sancho Panchaa, ei hän olisi yhtään mitään!
Absurdia ei ole missään ja kuitenkin se on kaikkialla.
Kirjoittaja on lähes neljän vuoden aikana saanut kuulla lukemattomia kertomuksia
näihin matkoihin osallistuneilta ihmisiltä. Useista kertomuksista paljastuu
selvääkin selvemmin se, ettei niistä ole aikaisemmin kerrottu ainakaan
sellaisessa laajuudessa kenellekään muulle. Yksikään näistä todistajista ei ole
väittänyt nähneensä lentäviä lautasia tai muiden planeettojen asukkaita. Tai
miten nyt oikein pitäisi ilmaista tämä puoli asiaa? Kukaan ei siis ole väittänyt
tavanneensa vieraan sivilisaation, eli jonkin vieraan planeetan asukkaita, ei
sen paremmin suuripäisiä kuin hännällisiäkään. Mutta totuuden nimessä nämä
ihmiset ovat kertoneet hyvin, hyvin erikoisista kohtaamisista ja
pidempiaikaisemmistakin tuttavuuksista ulkonaisesti aivan ihmisen näköisten
olentojen kanssa. Jokin on saanut kertojat puhumaan asioista, jotka viittaavat
aivan erikoislaatuiseen, käsittämättömään, ennen näkemättömään kulttuuriin,
maailmaan, joka ei ole missään ja kuitenkin kaikkialla. Hmm. Yhteneväiset
kuvaukset ja kertomukset viittaavat aivan selvästi jälleen kerran siihen
maailmaan, jonka olemme nimenneet Absurdiaksi.
Ovatko nämä erikoiset kokemukset todiste jostakin
tuntemattomasta kulttuurista tai heimosta, jota ei vielä mikään laitos tai tutkimusryhmä
ole päässyt määrittelemään? Tavallaan. Mutta kun Absurdia ei ole missään ja
kuitenkin kaikkialla, ovat nämä mahdollisesti sen asukkaiksi katsottavat
henkilötkin jotakin vastaavaa, eli he elävät Absurdiassa ja kuitenkin myös
keskuudessamme. Kummassa he todella asuvat, kumman kansalaisia he ovat? Vai
ovatko he useamman kansalaisuuden omaavia, monikulttuurisia, monikansallisia?
Varmaankin!
Nelikymmenvuotisen kokemuksen perusteella tämän Absurdialaisen
kulttuurin edustajat, sinne matkoja järjestävät henkilöt, omaavat
persoonallisuuden, joka useimmille on aivan mahdoton käsittää. Kasvot ovat
aivan normaalin ihmisen kasvot, mutta niillä on kyky muuttaa ulkonäköään aivan
kuin kameleontilla on kyky muuttaa väriään. Naamiona on terve mieli, hyvä
käytös, upea hymy, kauniit eleet, aivan tavaton uskottavuus. Kaikki on hyvin
niin kauan kuin nämä voimavaikutukset ovat tämän ulottuvuuden puolella. Kun
kukaan ei epäile ulkonaisia puitteita, ei myöskään synny ristiriitoja eikä yhteenottoja.
Mutta astelepa vain tällaisen henkilön vierellä tai hänen perässään hänen
valtakuntansa alueelle… mistä oikein puhumme? Tarkoitamme kai siirtymistä jonnekin
toiseen ulottuvuuteen, toiseen maailmaan? Missä tämä tapahtuu, missä nämä
portit ovat? Yleisesti tunnetaan television kolmoskanavalta ns. ”tähtiportti”,
jonka kautta suurempikin joukko on jo matkannut ajassa ja avaruudessa.
Tietoisuus tästä alueesta on toki kiinni television omistamisesta ja oikeaan
aikaan avaamisesta. Mutta tällaisia tähtiportteja on olemassa aivan
uskomattomissa paikoissa!
Uskomattomimpia nämä toiseen ulottuvaisuuteen johtavat
portit ovat siellä missä niitä ei lainkaan uskoisi olevan. Ne ovat näkymättömiä,
hajuttomia, mauttomia, totaalisen havaitsemattomia. Ne on naamioitu aivan
tavallisiksi ovenkarmeiksi, ikkuna-aukoiksi, jopa johonkin tuoliin istuutuminen
merkitsee toiseen ulottuvuuteen siirtymistä. Jotkin määrätyt sanat, tietyt
eleet, aivan uskomattomatkin seikat saavat pahaa aavistamattoman tämän maan
matkaajan siirtymään ulottuvuuteen, johon kukaan normaali ihminen ei tieten
tahtoen halua edes kurkistaa, saati sitten astua.
Todetkaamme jo kertomuksemme tässä vaiheessa, että
kaikki normaaleja tämän maan matkaajia kohdanneet Absurdian matkat ovat
tahattomia, tarkoituksettomia, totaalisen vastenmielisiä kokemuksia. Ai, ai,
paljastimmeko jo aivan liikaa yhdellä kertaa?
Absurdia ei mainosta itseään, ei kauppaa matkoja
alueelleen. Televisiossa tai lehdistössä ei ole sen mainoksia. Matkoja voi
hankkia ainoastaan verkostomyynnin kautta. Koulutetut edustajat tarjoavat
seuraansa niin halukkaille kuin haluttomillekin, hankkien siten eräänlaisia
alaryhmiä, jotka jälleen pitävät huolen omista alaryhmistään. Nämä matkat ovat
täysin sidotut ammattitaitoisiin oppaisiin, jotka ottavat mukaansa useimmiten
yhden henkilön, usein vaimoksi tai ystävättäreksi kutsutun. Tosiaankin, on
syytä selvittää sellainen puoli asiaa, että näistä matkaoppaista noin kolme
neljännestä on miehiä, noin yksi neljännes naisia. Miehet toki ovat jo
miehisyytensä perusteella ehdottoman vahvoja tekijöitä tällä alalla, mutta
jossakin määrin naisten yhteen neljännekseen mahtuu aivan mahtavia tekijöitä.
Jossakin mielessä ei yksi ainoakaan mies pysty järjestämään sellaista matkaa
erilaisine ”viihdytyksineen” ja erikoisuuksineen, kuin mihin heikompi sukupuoli
pystyy!
Aiheemme on toivottoman laaja ja monikerroksinen.
Aivan kuten on itse kirjamme aihekin. Absurdia, neliökilometreiltään ja välimatkoiltaan
juuri samankokoinen kuin Telluksena tunnettu planeetta. Nämä maailmat ovat niin
samannäköiset, samankokoiset, samankaltaiset, ettei niitä pikaisella silmäyksellä
mitenkään erota toisistaan. Tässä onkin ongelmamme ydin, perusvaikeus. Kaksi
asiaa, kaksi ihmistä, kaksi eläintä jne. saattavat näyttää aivan samanlaisilta,
mutta tarkemman tutkimuksen perusteella, pitkällisemmän tarkkailun pohjalta
voidaan todeta suuriakin eroavaisuuksia. Mistä erottaa tavalliset ovenpielet ja
tähtiportti? Ei oikeastaan mistään! Etenkin kun ei kenelläkään ole rohkeutta,
esim. kirkkoherran kansliaan astuessaan esittää tällaista kysymystä!
Oh hoh! Mistä portista oikein nyt astuimme, kun
tällaisessa yhteydessä mainitsemme kirkkoherran kanslian? Taisi lipsahtaa aika
pahasti, niin että lähestyessämme itse asiaamme suorastaan rymähdimme keskelle
ongelman ydintä!
Maassamme on tunnettu tosiasia, että kaikkein huonoin
työympäristö vallitsee valtionkirkkomme keskuudessa. Surullisimmat kertomukset
olemme kuulleet nimenomaan tältä alueelta, eli seurakunnallisesta elämästä.
Samanlaisia kuvauksia löytyy muidenkin hengellisten piirien keskuudesta.
Olemmekin koko ajan epäilleet, että ns. kaksoisagentteja on soluttautunut
nimenomaan seurakunnalliseen elämään.
Puhuaksemme vielä niistä tekijöistä, mitkä luovat
leimansa näihin vieraan vallan agentteihin, on meidän mietittävä lukijankin
mielikuvien selkiyttämisen takia ns. syntytekijöitä. Kun nyt kerran olemme
todenneet, että nämä kaksi maailmaa ovat niin päällekkäiset ja kaikkialla
läsnä, niin kummassa olotilassa nämä absurdialaiset enimmäkseen elävät,
oleskelevat? Jotkin tutkijat ovat sitä mieltä, että jo geenien perusteella nämä
eriskummalliset kansalaiset kuuluvat ensisijaisesti Absurdiaan. Kirjoittaja
kuuluu siihen koulukuntaan, joka uskoo geenien vaikutukseen pienessä osassa tapauksia.
Suurin tekijä kuitenkin tuntuu sijoittuvan ihmisen varhaisimpiin kahteen
vuoteen ja suureksi osaksi seuraavien vuosien vaikutukseen. Ei niinkään näytä
aina olevan kysymys siitä, millaisissa olosuhteissa absurdialainen on elänyt,
vaan pikemminkin on kysymys siitä, miten jonkinlaisen henkisen kasvuvajauksen
omaava henkilö on kohtaamansa asiat mieltänyt.
Mitä tällä tarkoitamme? Jokin ilmiselvästi
häiriintynyt perheenjäsen saattaa keski-iälläänkin lujasti väittää, että hänen
lapsuutensa oli suorastaan kauhistuttava, koska isä niin voimallisesti alisti
äitiä. Lähes kymmenen sisarusta saattaa kuitenkin vakuuttaa, että heillä oli
hyvä lapsuus, eikä äiti millään tavoin ollut alistettu. Olemme tällä hetkellä
vakuuttuneita siitä, että todellakin on koko ajan enemmän kysymys siitä, miten
kyseinen henkilö kokemansa ja näkemänsä asiat mieltää. Todellisuus ei ole
niinkään määräävä tekijä. Missä vaiheessa ongelmia tuottava matkaaja on
Absurdian alueelle ensimmäisen kerran astunut, on ilmeisestikin jäävä ikuiseksi
arvoitukseksi, samoin kuin sekin, kuinka kauan hän milloinkin viipyy
Absurdiassa, kuinka kauan hän viettää meidän maailmassamme!
Absurdian matkaajat ovat kaikki poikkeuksetta
tuntemamme totuudellisuuden ja todellisuuden ulottumattomuuksissa. Heidän ulkokuorensa
on kuitenkin ällistyttävän hämäävä, niin että jopa ammattimaiset ihmismielen
tutkijat ovat nämä ihmiset kohdatessaan päätyneet aivan vääriin päätelmiin.
Ammattilaisen ei kuitenkaan pitäisi olla niin sokea näyttelijöiden edessä,
mutta olisikohan sitten kysymys siitä, että tällä kohtaa kaksi alansa huippua
kohtaa toisensa! Ja kumpi vetää pidemmän korren, jos Absurdian agentti ei
vieläkään ole julkisesti tullut paljastetuksi?
Miksi ylipäätään puutumme tällaisiin
agenttitarinoihin, jotka useimpien mielestä ovat suoranaista mielikuvituksen
tuotetta? Mikä antaa aiheen asiasta kirjoittamiseen? Se, että kaiken kokemisen
ja kuulemisen jälkeen on pakko uskoa näiden asioiden olemassaoloon, koska
tuhannet ihmiset eivät kaiken järjen mukaan voi nähdä niin samanlaisia unia ja
kokea niin yhtäpitäviä harhoja!
Ongelmamme ydin on kai siinä, ettei nähdä kaiken
syntyhistoriaa. Tiedetään, että keskuudessamme elää ongelmallisia ihmisiä,
jotka tuottavat sanoinkuvaamatonta ahdistusta läheisilleen. Ongelma on
vuosisatojen ajan ohitettu vetoamalla yhteishenkeen ja siihen, että aina
molemmissa täytyy olla vikaa. Voimme paljastaa nyt, että keskuudessamme elää
valtava armeija Absurdiassa koulutuksensa saaneita agentteja, jotka on opetettu
tekemään riita mistä tahansa asiasta, seikasta, olettamuksesta, näkemyksestä.
On aivan samantekevää mitä ns. uhri ajattelee, tekee, kokee. Absurdian koulutus
on ensisijaisesti keskittynyt syyllisyyden kasaamiseen uhrin ylle, niin että jo
muutamassa kuukaudessa uhri on totaalisesti ulalla. Absurdiassa sijaitsevan
koulutuslaitoksen portin yllä on upea vaakuna, jossa sormi osoittaa sisään tulevaa
ja ympärillä on teksti: ”Syyllistä, murskaa, hallitse!”
Luentosalien seinillä on suuri määrä julisteita, kuten
esim.
”Sinä olet maailman kaunein!”
”Sinä olet maailman upein henkilö!”
”Syy ei voi milloinkaan olla sinussa!”
”Sinä itse teet elämän pelisäännöt!”
”Älä välitä yhtään muiden mielipiteistä!”
”Sinä olet aina oikeassa!”
Mistä kirjoittaja voi kaiken tämän tietää? Tässä
kohtaamme yhden suurimmista ongelmistamme. Kukaan ei haluaisi tietää näistä
asioista, saati sitten tunnustaa miksi tietää niistä. Kirjoittaja kävi vuosikymmenisen
taistelun jo yksinomaan sen suhteen, että rohkenisi tunnustaa useammankin
matkaoppaan kanssa vierailleensa tuossa niin absurdissa Absurdiassa.
Häpeän tunne on siis yksi suurimmista tekijöistä, mikä
on pitänyt tämän niin merkittävän maan ja sen kansalaiset piilossa vuosisatojen
ajan. Vaikka kirjoittaja jossakin vaiheessa toteaisi vierailevansa
avaruusaluksessa ja keskustelevansa suuripäisten humanoidien kanssa, pitäisi
hän sen visusti salaisuutenaan. Mutta näistä vierailuista kirjoittaja katsoo
olevan suoranaisen velvollisuutensa kirjoittaa.
Kirjoittaja on vuosikymmenet ollut mukana
seurakuntaelämässä ja siellä joutunut tekemisiin näiden näkymättömien
maailmojen kanssa. Koko uskonelämä perustuu suureksi osaksi yliluonnolliseen
uskomiseen. Näkyvänä tuloksena tästä
oikealla tavalla uskomisesta tulisi olla sellainen elämä, joka on uskottava ja
noudattaa uskonsa periaatteita. Eli todellisen uskovaisen odotetaan olevan… voi
voi kuinka vaikeata! Olemme tulleet vaiheeseen, jossa ei oikeastaan enää tiedä
mitä uskovaiselta odotetaan, koska… hyvänen aika, uskaltaako sen sanoa… taitaa
olla mennyt sekaisin Absurdian maailma ja uskon maailma! Kumpi on kumpaa ja
missä määrin?
Jospa tässä onkin yksi niistä syistä, miksi niin monet
eroavat kirkosta. Joillakin paikkakunnilla kirkko itse erottaa tai suorastaan
ajaa ulos kaikki ne, jotka näkevät Absurdian agenttien vahingonteon. Mikä on se
tekijä, joka saa kirkolliset vallanpitäjät puolustamaan henkeen ja vereen asti
vieraan vallan agentteja? Mitkä tekijät saavat absurdialaiset näyttämään niin
viattomilta, avuttomilta ja säälittäviltä, vaikka he tuhoavat koko
seurakunnallisen elinpiirin, vaurioittaen työtovereidensa ja seurakuntalaisten
persoonallisuutta?
Agentti Alfeus toimii luottamusasemassa
seurakunnassaan. Hänellä on alamaisia, ei kun alaisia suuri määrä. Hänellä on
hyvä maine ulkopuolella - ainakin oli vielä muutama vuosi sitten. Mutta jossakin
vaiheessa alamaiset alkoivat voida todella huonosti, sillä kaikille
käsittämättömästä syystä esimies noudatti aivan eriskummallisia
käyttäytymistapoja. Eihän kukaan alaisista käsittänyt sitä, että kaikkien
tunteman koulutuksen lisäksi tämä oli vuosikausien ajan sivistänyt itseään
Absurdian yliopistossa. Sielläkin luki sisäänkäynnin yläpuolella sama teksti
kuin kaikkien oppilaitosten porteissa: ”Syyllistä, alista, manipuloi!”
Alfeus toteutti työpaikkansa kaksinkertaisen maailman
piirissä sekä salaista että tunnettua rooliaan – niin taitavasti, ettei kukaan
huomannut vieraan vallan läsnäoloa! Hänen työhuoneensa ovenpielet sisälsivät
usein portin toiseen maailmaan, mutta hyvin valikoiden. Vieraampien henkilöiden
kohdalla portti pysyi aktivoimattomana, mutta useimmille paikalla
työskenteleville tuosta aukosta astuminen merkitsi välittömästi Absurdian
valtion alueelle joutumista. Kukaan heistä ei todellisuudessa tajunnut asian konkreettisuutta,
mutta jokin pahoinvointia aikaansaava, koko olemuksen valtaava pakenemishalu
sai heidät viipymään tuossa tilassa mahdollisimman lyhyen ajan.
Toiseen maailmaan siirtyminen ei kuitenkaan ollut
yksinomaan kiinni työhuoneen ovenpielistä, vaan Alfeuksen mukana kulki
jonkinlainen salaperäinen voimakenttä, jonka vaikutuspiirin havaitsivat
ainoastaan työntekijät.
Miksi Alfeus oli juuri sellainen kuin oli? Miksi hän
oli niin suosittu seurakunnan piirissä, etenkin sunnuntaiasussaan? Miksi lähes
kaikki ulkopuoliset antoivat hänestä niin hyvän lausunnon? ”Alfeus on todella
hieno ja hyvä ihminen”, vakuutti vanha pastorikin. ”Joka sanoo hänestä jotakin
pahaa, ei todellakaan ymmärrä mitään!”
Kuitenkin suurin osa hänen alaisistaan kuului siihen
ihmisryhmään, jonka auton ratin reunalle lähes päivittäin istuutui pieni sarviniekka
kehottaen rekan vastaan tullessa kääntämään rattia vasemmalle. Joka aamu nämä
ihmiset huonosti nukuttuaan kauhistuivat yhä uudelleen sitä, että heidän piti
mennä työpaikalleen. He pelkäsivät, inhosivat, kauhistelivat Alfeusta, joka
tuntui katseellaan ja olemuksellaan olevan kykenevä tunkeutumaan heidän sieluunsa,
heidän persoonaansa. Kukaan heistä ei voinut tietää siitä koulutuksesta, jonka
heidän piinaajansa oli hankkinut vieraan vallan alueella. Kukaan heistä ei
voinut kokemastaan huolimatta uskoa, että jotakin sellaista vallitsisi ihmisten
keskuudessa, ei ainakaan kirkollisissa piireissä!
Ei sitä usko suuri osa ammattilaisistakaan, osaltaan
jo siitä syystä, että ainakin suuri osa psykiatreista ja psykologeista pitää
uskonnollisuutta sairautena. Paholaiseen ei usko monikaan, vaikka uskoo ihmisen
pahuuteen. Mutta kukaan ei voi olla siinä määrin paha, mistä nyt nämä kärsivät
ihmiset viimeinkin alkoivat kertoa hädässään. Ei kukaan voi tarkoittaa
sellaista, ei kukaan voi siinä määrin olla niin kaksijakoinen persoona!
Psykologia tunnistaa tietyllä tasolla psykopatian ja
siihen liittyvät tekijät. Tähän asti kaikki tutkimus ja ajattelu on keskittynyt
lähinnä rikollisiin, poliisin huostaan joutuneisiin tapauksiin. Mutta että virkavallan
ulottumispiirin ulkopuolella olisi sellainen määrä aivan saman nimikkeen alle
kuuluvaa väkivaltaa, tuntuu olevan aivan mahdoton uskottavaksi. Miksi?
Naamioiden, kulissien, tavattoman uskottavien esirippujen tähden! Mukavasta ihmisestä
on mahdoton uskoa epämukavia asioita!
Miksi Alfeus on sellainen kuin on? Niin mukava,
lutunen, kaikkien rakastama, ja kuitenkin niin monen kammoksuma? Hänen sisäisen
elämänsä tähden, hänen elämänhallintansa tähden! Hänen käytöksensä, olemuksensa,
ihmisyytensä määräytyy hänen sisäisen tietokoneensa mukaisesti. Hänen
tietokoneensa käyttöjärjestelmä toteuttaa kaiken juuri sen mukaisesti, mitä se
on ohjelmoitu suorittamaan. Se käyttää täsmälleen samoja tekijöitä, piirteitä,
olemuksia, hyveitä ja paheita, joita meissä kaikissa on. Siksi juuri kaikki on
niin salakavalaa. Jossakin kirjassa luetellaan kaikki absurdialaisen piirteet,
kaikki ihmisen pahat piirteet, niin että moni kauhuissaan toteaa: ”Minussa
itsessäni ovat kaikki nuo piirteet!” ”Hyvänen aika, kerro minulle rehellisesti,
enkö minä olekin luonnehäiriöinen, absurdialainen?”
Kysymys ei olekaan näistä piirteistä, hyveistä tai
paheista, vaan tietokoneesta ja sen käyttöjärjestelmästä, joka toteuttaa tiettyä
ohjelmaa. Absurdian yliopisto on kouluttanut kaikki kasvattinsa tietyn, lähes
primitiivisen yksinkertaisen, mutta havaitsemattoman, ohjelman mukaisesti.
Tämän perusohjelman peitteenä on pinnallinen salausohjelma, joka saa jokaisen
agentin käyttäytymään julkisuudessa ja tietyissä olosuhteissa aivan kuten
jokainen tämän maailman kansalainen tekee. Mutta tietyissä tilanteissa,
tietyissä, salassa pidettävissä olosuhteissa vallan saa tuo salainen, erittäin
ovela ohjelma!
Niin, miksi Alfeus on päättänyt ryhtyä vieraan vallan
agentiksi? Jossakin määrin hän ei itse tiedosta kaksoisagentin rooliaan
ollenkaan. Hän on aivopesun tulos, aivopesun, jonka on suorittanut hänen
vajavainen persoonallisuutensa, tietynlainen sairastunut alitajunta. Tuota
aivopesua hän suorittaa itselleen nyt päivittäin, hetkittäin, tajuamatta siitä
juuri mitään. Siksi aivopesun suorittaminen toisiakin kohtaan on niin hänen
luonteessaan, ettei sitä pitkään aikaan huomaa kukaan!
Miksi hän on päätynyt tälle tielle? Jokin on pettänyt
hänet jo lapsuudessa, joku on hylännyt hänet, ollut hänelle paha. Hän ei voi
luottaa keneenkään, ei edes läheisimpään ihmiseensä. Hän luottaa nyt vain
itseensä, eikä kukaan armahda häntä kertomalla hänelle, ettei hän
todellisuudessa luota itseensäkään!
Nyt jo joudumme esittämään kysymyksen: eikö meidän
tulisi sääliä häntä? Kyllä, häntä tulee sääliä, mutta vain tiettyyn rajaan
asti. Sääli loppuu siinä kohtaa, missä hänen läheisensä, työtoverinsa, alkavat
huutaa tuskassaan!
Alfeus ja kaikki kaltaisensa ovat jatkuvan itsesäälin
vallassa. He voivat jatkuvasti huonosti, ja heidän mielessään ovat kaikki ne plakaatit,
joita he yhä uudelleen ovat tuijottaneet eri lukusalien seinillä. ”Syyllistä,
etsi syyllinen! Sinulle on tehty aina vääryyttä, ja sitä tehdään edelleenkin!
Etsi syyllinen, murskaa hänet syyllisyytensä alle!”
Tämän epäsovinnaisen, näkymättömän terrorin leimaaman
käytöksen pohjalla on monenlaisia ihmiselämän tragedioita. Kukaan ei
todellisuudessa halua astua jalallaan Absurdiaan, saati sitten matkustella
siellä. Monelle yksi sinne harhautumisen syy on jossakin kestämättömältä
tuntuvassa traumaattisessa kokemuksessa. Se voi koskea ihmissuhteita, isää,
äitiä, veljeä, sisarta. Ylipäätään hylätyksi tulemisen kokemus on monelle
alkuna jonkinasteiselle harhoihin turvautumiselle. Vaikka kukaan ei todellisuudessa
hylkäisikään, halveksisikaan, ihminen usein itse traumaattisten kokemusten jälkeen
alkaa hylkäämään itseään.
Jotakin tällaista oli tapahtunut Alfeuksellekin, joka
nyt aivan käsittämättömällä tavalla koko aikuiselämänsä ajan etsi tasoitusta,
hyvitystä kaikelle kokemalleen, suurimmaksi osaksi alitajuisesti, itse
käsittämättä tekojensa merkitystä läheisilleen. On uskomatonta millainen
energiamäärä näillä ihmisillä on todellisuuden peittämiseen, naamioiden ja
kulissien vaihtamiseen! Siinä kai heidän suurin voimansa kuluukin, niin että he
usein tuntuvat suorastaan romahtavan taakkansa alla. Sen tosin huomaavat vain
läheisimmät, hyväksyttyihin kuuluvat henkilöt.
Mikä sallii Alfeuksen kaltaisten ihmisten käytöksen,
joka toisaalta on suorastaan ulkokultaista, teatraalista, itsetehosteista, toisaalta
taas totaalisen tuhoavaa? Olemme tottuneet siihen ajatukseen, että
hengellisissä piireissä terve itsetunto huolehtii siitä, ettei kukaan kärsi
vääryyttä eikä joudu kenenkään hampaisiin. Nyt kuitenkin näyttää siltä, että
juuri hengellisissä piireissä vallitsee kaikkein suurin henkinen terrori, ja
Paavalin ajatusta lainataksemme ihmiset ovat syöneet toisensa aivan loppuun
purressaan toisiansa.
Mikä meidän nyt tulee oppia aivan uutena asiana on se,
ettei kenelläkään absurdialaisella ole sitä erikoista tekijää, mikä normaalisti
aika pitkälle määrittelee mitä ihminen tekee ja mitä ei. Absurdiassa ei
lainkaan tunneta käsitettä omatunto, eikä siellä edes tiedetä mikä se on.
Lukemattomien luentosalien ja julkisten tilojen seinällä lukee suurella: ”Sinä
olet niin merkittävä henkilö, että sinulla on oikeus tehdä mitä haluat!” ”Sinun
tuskasi on niin suuri kantaessasi suurenmoista persoonaasi, ettei sinun tule mitään
välittää toisesta ihmisestä ja hänen ahdistuksestaan!” ”Empatia on heikkoutta,
sairautta!”
Alfeus siis muistaa kaiken oppimansa, luentosalien
seiniltä lukemansa. Hänen tehtävänsä ei ole palvella Absurdian kansaa eikä valtiota,
vaan jokainen agentti ajattelee vain itseään, omaa hyvinvointiaan ja parastaan.
Opit ovat sellaiset, että ne eivät millään tavoin mahdollista todellista
yhteisöllisyyttä, vaan lopputulos on aina sama kuin aikanaan kolmannella
valtakunnalla. Kun tarkoitus ei toteutunut, haluttiin tuhota niin kansa kuin
infrastruktuurikin, suurien johtajien paetessa tuottamansa tuhon vastuuta
halpamaiseen kuolemaan.
Alfeus haluaisi kaikkien olevan samanlaisia kuin
hänkin, yhtä tehokkaita ja erinomaisia, eikä hän kuitenkaan todellisuudessa
halua tämän toiveensa toteutuvan. Hän ei voi sietää kenenkään paremmuutta, ei
edes samanarvoisuutta itsensä kanssa. Hänen toivomuksensa ja odotuksensa ovat
vain sairasta hallitsemistekniikkaa, joka asettaa vaatimuksia ja kohtuuttomia
toivomuksia, ja hän saa raivokohtauksen, jos joku suoriutuu vaadituista
tehtävistä. Ainoa keino nujertaa alainen onnistuneen työsuorituksen jälkeen on
mitätöidä suoritus valheellisilla väittämillä. Ainoa onnistuja saa olla hän,
tai sitten ne muutamat henkilöt tai työtoverit, jotka kuuluvat hänen
kuninkaalliseen hoviinsa, eli ovat valmiita nuolemaan sitä pahanhajuista
paikkaa hänen vähemmän tärkeällä puolella!
Vaikka ei sitä itselleen tunnusta, merkitsee hänen ongelmansa
jatkuvaa alemmuudentunnetta, mikä on peitettävä keinolla millä tahansa. Se jatkuvasti
muistuttaa häntä hänen puutteellisuudestaan muiden ihmisten seurassa, ja se on
hänelle sietämätön tunne, jonka olemassaoloa hän ei halua myöntää. Siksi hän mahdollisesti
kiinnittää kaiken huomionsa alaistensa puutteellisuuksiin, ja alitajuisesti,
osittain tajunnallisestikin, pyrkii tasaamaan tilejä. Hän ei voi aiheuttaa
samaa ongelmaa kenellekään alaiselleen, mutta jokin hänessä saa hänet toimimaan
sellaisella tavalla, että alaiset vammautuvat jotenkin muuten. Jos ruumiillinen
kiinni käyminen on poissuljettu, jää ainoaksi keinoksi vammauttaa jokainen
vastustaja henkisellä tasolla!
Nyt saavuimme alueelle, mitä kukaan ei haluaisi uskoa
todeksi, mutta se on totisinta totta tuhansien ja kymmenien tuhansien kansalaisten
kohdalla. Siitä on todisteita enemmän kuin tarpeeksi.
-------------------------------------------------------------------------------------
Miten on, ymmärtääkö kukaan kertomustamme? Haluaako joku
meidän jatkavan? Sen saamme kai tietää muutaman sähköpostin jälkeen. Jos kukaan
ei ymmärrä eikä halua jatkoa, säästämme paljon aikaa ja vaivaa jättämällä
kertomuksen tähän!
Copyright
Markku Vuori
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti