Inhimillinen
mieli on aina halunnut pyrkiä miellyttämään Jumalaa jollakin ylimääräisellä
tietystä asiasta luopumisella. Mutta Jumala on Sanansa velvoittama ja Hän
tuomitsee kaiken Sanansa mukaisesti, ei sen mukaisesti, mitä on tehty
ylimääräisesti, lisäten jotakin jo säädettyyn. Tässäkin kohden tulee
erikoisesti mieleen tuo Kolossalaiskirjeen kohta: "Jos te olette Kristuksen kanssa kuolleet pois maailman
alkeisvoimista, miksi te, ikäänkuin eläisitte maailmassa, sallitte määrätä itsellenne
säädöksiä: 'Älä tartu, älä maista, älä koske!' — sehän on kaikki tarkoitettu
katoamaan käyttämisen kautta — ihmisten käskyjen ja oppien mukaan? Tällä
kaikella tosin on viisauden maine itsevalitun jumalanpalveluksen ja nöyryyden
vuoksi ja sentähden, ettei se ruumista säästä; mutta se on ilman mitään arvoa,
ja se tapahtuu lihan tyydyttämiseksi." (2:20-23).
"Ihmisten
käskyjen ja oppien mukaan!" Mitä ovat nämä ihmisten käskyt ja opit? Ne
ovat sitä, mikä jää sen ulkopuolelle, mitä Paavali sanoo Timoteukselle, ja
uskon, että me nyt entistä paremmin käsitämme sen, miksi Paavali käyttää juuri
niitä sanoja, mitkä hän on valinnut tuodakseen esiin asian vakavuuden: "Minä vannotan sinua Jumalan ja
Kristuksen Jeesuksen edessä, joka on tuomitseva eläviä ja kuolleita, sekä hänen
ilmestymisensä että hänen valtakuntansa kautta: saarnaa sanaa..." (4:1-2).
Miksi Paavali
vannottaa Timoteusta Jumalan Valtakunnan kautta? Luukas kirjoittaa: "Ei Jumalan valtakunta tule nähtävällä
tavalla, eikä voida sanoa: 'Katso, täällä se on' tahi: 'Tuolla'; sillä katso,
Jumalan valtakunta on sisällisesti teissä." (17:20-21) Jumalan
valtakunta on siis olennaisesti sidoksissa seurakuntaan ja seurakunta siihen.
Sentähden on mitä suurimmasta merkityksestä seurakunnan palvelustehtävien
kohdalla, että pitäydytään yksinomaan Sanaan ja sen julistukseen juuri
sellaisena, kuin se on meille annettu. Jos tätä ei noudateta, on tuloksena
hengellistä kuolemaa ja hajaannusta. Mikään
ei ole sen vaarallisempaa Uuden Testamentin seurakunnalle kuin lainomainen
julistus!
Lain julistus
on julistusta, joka johtaa ihmiset juuri sille tielle, mistä Kolossalaiskirjeen
kohta meitä varoittaa: Ihmisten käskyt ja opit ovat tosin inhimillisin silmin
katsoen hurskasta jumalanpalvelusta ja nöyryyttä ja ruumista kurittavia, mutta
ilman mitään arvoa Jumalan silmissä ja tapahtuvat vain lihan tyydyttämiseksi!
Siten ihminen ajautuu pois Jumalan tarkoittamalta tieltä, joskin tavattoman
hurskauden ympäröimänä, ja päätyy helposti siihen, mihin kukaan ei
todellisuudessa haluaisi: "Te
olette joutuneet pois Kristuksesta, te, jotka tahdotte lain kautta tulla
vanhurskaiksi; te olette langenneet pois armosta!"
Jumala
armahtakoon seurakuntaansa ja sen keskuudessa toimivia lain julistajia! Kuka on
vielä sitä mieltä, että jokaisen tulee antaa julistaa ja tehdä mitä haluaa
seurakunnan keskuudessa, kunhan hän vain on veli ja mainitsee joitakin hyväksyttyjä
asioita. Minä en itse, niin kuin jo mainitsin, ole vielä milloinkaan
aikaisemmin käsittänyt koko asian vakavuutta ja tuhoisuutta!
Room.4:15
sanoo, että laki saa aikaan vihaa. Me olemme tänä päivänä sen todistajia, että
lakihenkinen julistus on saanut aikaan ennen näkemättömän vihan vyöryn. Mikään
muu ei ole siinä määrin hajottanut seurakuntaa kuin tämä julistus, joka on
saattanut veljen veljeä vastaan, sisaren sisarta vastaan: "Yksi teistä sanoo: 'Minä olen Paavalin puolta', toinen: 'Minä
Apolloksen', joku taas: 'Minä Keefaan', joku vielä: 'Minä Kristuksen'."
(1.Kor.1). Jos koska, niin nyt on oikeutus kysyä ja jopa huutaa suureen ääneen
sama kysymys minkä jumalanmies esitti tuon ajan uskovaisille:
"Onko Kristus jaettu?"
Mikä ja kuka
jakaa Kristusta? Miksi ihmiset sanovat olevansa sen ja sen puolta? Väärien
puheiden, väärän julistuksen johdosta! Väärät korostukset ja toissijaisten
asioiden esiin nostaminen ovat saattaneet veljet ja sisaret toisiansa vastaan.
Tuomion henki on tullut jumalanlasten keskuuteen, vaikka Sana sanoo: "Älköön siis kukaan teitä tuomitko
syömisestä tai juomisesta, älköön myös minkään juhlan tai uudenkuun tai sapatin
johdosta, jotka vain ovat tulevaisten varjo, mutta ruumis on Kristuksen!"
(Kol.2:16-17). "Ruumis on Kristuksen!" "Ottakaa siis itsestänne
vaari ja kaikesta laumasta, johon Pyhä Henki on teidät pannut kaitsijoiksi,
paimentamaan Herran seurakuntaa, jonka hän omalla verellänsä on itselleen
ansainnut!"
"Teidän
omasta joukostanne nousee miehiä, jotka väärää puhetta puhuvat, vetääkseen
opetuslapset mukaansa!" Onko siis mikään ihme, että lähes jokainen näissä
lakihenkisissä kokouksissa kävijä on sanoutunut irti entisistä veljistänsä ja
sisaristansa sanoen: "Minä en tule enää sinun kokouksiisi, minä käyn sen
veljen kokouksissa!" ONKO
KRISTUS JAETTU? Miksi kukaan näistä noissa kokouksissa kävijöistä ei enää
suhtaudu samanlaisella ystävyydellä muita veljiä ja sisaria kohtaan niin kuin
aikaisemmin? "Minä olen nyt sen veljen puolta!"!
"Laki saa
aikaan vihaa!" Miten se käytännössä näkyy? On tuskin enää mitään, mitä
nämä lakihenkiset eivät olisi synniksi julistaneet, mainiten lukemattoman
määrän asioita, joista Jumalan Sana ei sano mitään, vaan antaa itsekullekin
omantunnon vapauden. Nyt sitten veljet ja sisaret sanovat: "Tämä veli on
julistanut, että se ja se asia on syntiä ja väärin, kuitenkin sinulla on
kotonasi juuri näitä asioita! Minä en halua olla missään tekemisissä sinun
kanssasi, sillä sinä et noudata Sanaa!" Oikeammin tulisi sanoa: "Sinä
et noudata veljemme määritystä siitä, mikä hänen mielestänsä on syntiä,
epäjumalille uhrattua!" Kirous on tullut seurakunnan ylle kaiken tämän
julistuksen kautta!
Paavali
kirjoittaa galatalaisille:
"Vapauteen Kristus vapautti meidät. Pysykää siis lujina, älkääkä antako
uudestaan sitoa itseänne orjuuden ikeeseen. Katso, minä Paavali, sanon teille,
että jos ympärileikkautatte itsenne, niin Kristus ei ole oleva teille miksikään
hyödyksi. Ja minä todistan jokaiselle ihmiselle, joka ympärileikkauttaa
itsensä, että hän on velvollinen täyttämään kaiken lain. Te olette joutuneet
pois Kristuksesta, te, jotka tahdotte lain kautta tulla vanhurskaiksi; te
olette langenneet pois armosta!" (5).
Itseasiassa
lainomainen julistus, tiettyjen asioiden synniksi määritteleminen ohitse Sanan
todistuksen, on täysin mieletöntä ja vailla minkäänlaista järjellistä pohjaa.
Tätä ovat kuitenkin kaikki kirkkokunnat harjoittaneet kautta vuosisatojen, ja
mikä kummallisinta, se on tullut nyt niin sanottuun meidänkin piiriimme. Miten
voin sanoa tällaista? Avansanat ovat: "Ja minä todistan jokaiselle
ihmiselle... että hän on velvollinen
täyttämään kaiken lain!" Tänä päivänä ei kukaan enää vaadi meitä
ympärileikkaukseen, mutta meille esitetään sitäkin suurempi määrä muita
asioita, jotka perustuvat täysin samaan henkeen kuin tuokin vaatimus Paavalin
aikana. Mutta kaikki nämä lakihenkiset julistajat ovat mitä suurimmassa
ristiriidassa opetuksensa kanssa ja tekevät itsensä jossakin määrin
naurettaviksi. Paavali sanoo jumalallisella arvovallalla, että joka pitäytyy
lakiin, on velvollinen täyttämään koko lain!
Erikoisesti
yksi julistaja tässä maassa on nimeltä mainiten luetellut suuren määrän
esineitä ja asioita, jotka ovat vääriä. Jos hän ei ole kaikkea aivan nimeltä
maininnutkaan, ovat hänen kuulijansa joka tapauksessa ymmärtäneet kaiken juuri
siten, kuin mitä minullekin on kerrottu, ja olenhan itsekin kuullut melkoisen
määrän näitä synniksi julistamisia. Mutta millä perusteella nämä valinnat ja
määritykset on tehty? Joka tapauksessa on kysymys asioista, joista ei ole
mainintaa Sanassa, ja siten kaikki perustuu tuohon ajatukseen sen
määrittelemisestä, mikä on epäjumalanpalvelusta, vaikka Sana ei sitä olekaan
määritellyt. Mutta jos tämä
on syntiä, niin miksei sitten tämä?
Jos yhden lajin nauttiminen on väärin, niin miksei sitten jonkin toisenkin?
"Älä tartu, älä maista, älä koske?"
Lyhyen aikaa
alkuseurakunnan alussa oli täydellinen sopusointu uskovaisten keskuudessa.
Mutta mikä oli ensimmäinen asia, mikä rikkoi tätä harmoniaa? "Ja Juudeasta
tuli sinne muutamia, jotka opettivat veljiä: 'Ellette ympärileikkauta itseänne, niinkuin Mooses on säätänyt, ette
voi pelastua." (Apt.15:1). Mikä oli seuraus tästä opetuksesta?
"Kun siitä syntyi riita ja kun Paavali ja Barnabas kiivaasti väittelivät
heitä vastaan..." Seurakunnan keskuudessa syntyi ensimmäinen riitakysymys,
ja huomatkaamme, että oltiin tekemisissä lain ja Evankeliumin välisen
vastakkaisuuden kanssa!
Ketä vastaan
ovat nämä kaikki lakihenkiset opetukset kohdistettu? Millainen merkitys niillä
on? Mitä selvimmän vastauksen meille tähän kysymykseen antaa Pietari apostolien
ja vanhimpien ollessa koolla: "Miksi
te siis nyt kiusaatte Jumalaa ja tahdotte panna opetuslasten niskaan ikeen, jota
eivät meidän isämme emmekä mekään ole jaksaneet kantaa? Mutta me uskomme Herran
Jeesuksen armon kautta pelastuvamme... " (Apt.15:10-11).
"Miksi
te siis nyt kiusaatte Jumalaa?"
Käsitämmekö,
kuinka vakavien asioiden kanssa olemme tekemisissä? Nämä opettajat, jotka
halusivat Uuden Liiton opetuslasten kannettavaksi asioita, jotka liittyivät
ainoastaan Vanhan Testamentin käskyihin, eikä usein niihinkään, vaan perinteisiin
opetuksiin, halusivat sekoittaa Evankeliumiin, ilosanomaan, Sanan
täyttymykseen, jotakin sellaista, mikä oli vain varjokuvaa sille, mikä nyt oli
käynyt toteen heidän silmäinsä edessä.
Olen
mielestäni ollut hyvin selvillä siitä, mitä Sanaan on kirjoitettuna, mutta
joudun nyt huomaamaan, että helposti jää jotakin panematta merkille. Olen usein
sanonut, että se päätös, minkä apostolit ja vanhimmat Pyhän Hengen kanssa
tekivät, on kahteen eri kertaan Sanassa. Mutta todellisuudessa sama on
kirjoitettuna kolmeen eri kertaan! Eikö tämä ole mitä suurin vahvistus sille,
että on kysymys vakaasti päätetystä asiasta, jota ei kukaan ihminen voi
muuttaa?
Mitä ovat ne
asiat, jotka nimeltä mainiten voidaan asettaa Uuden Testamentin uskovaisten
"kannettavaksi"?
"Sentähden minä olen sitä mieltä,
ettei tule rasittaa niitä, jotka pakanuudesta kääntyvät Jumalan puoleen, vaan
heille kirjoitettakoon, että heidän pitää karttaman epäjumalien saastuttamaa ja
haureutta ja lihaa, josta veri ei ole laskettu, sekä verta." (Apt.15:19-20).
Näin puhui Jaakob koolla olevien keskellä.
"Sillä Pyhä Henki ja me olemme nähneet
hyväksi, ettei teidän päällenne ole pantava enempää kuormaa kuin nämä
välttämättömät: että kartatte epäjumalille uhrattua lihaa* ja verta ja lihaa,
josta ei veri ole laskettu, ja haureutta. Jos te näitä vältätte, niin teidän
käy hyvin. Jääkää hyvästi!" (*Uusi käännös). (Apt.15:28-29).
"Mutta uskoon tulleista pakanoista me
olemme päättäneet ja kirjoittaneet, että heidän on välttäminen epäjumalille
uhrattua lihaa* ja verta ja lihaa, josta ei veri ole laskettu, ja
haureutta." (*Uusi käännös)
(Apt.21:25).,
Tässä meillä
on kolmen todistus siitä, mitä pakanuudesta kääntyneiden tulee noudattaa!
Viimeisen
lainauksen yhteydessä kerrotaan siitä, mitä ihmiset sanoivat Paavalille: "Sinä näet, veli, kuinka monta tuhatta
juutalaista on tullut uskoon, ja he ovat kaikki lainkiivailijoita..."
Tässä juuri onkin monen kohdalla vaikeus: Entisen asettaminen syrjään uuden
tilalta. Vanhan hapatuksen peseminen pois. Koska tätä ei ole tehty, on
itsestään selvää vaikeuksien tuleminen seurakunnan keskuuteen. Sentähden oli
apostolien ja vanhimpien puututtava näihin asioihin: "Me apostolit ja vanhimmat, teidän veljenne, lähetämme teille,
pakanuudesta kääntyneille veljille Antiokiassa ja Syyriassa ja Kilikiassa,
tervehdyksen. Koska olemme kuulleet, että muutamat meistä lähteneet, joille
emme ole mitään käskyä antaneet, ovat puheillaan tehneet teidät levottomiksi ja
saattaneet teidän sielunne hämmennyksiin..." (Apt.15).
Eikö tämä ole
juuri samaa, mitä meidän keskuudessamme on tapahtunut?
"Teidän
omasta joukostanne nousee miehiä, jotka väärää puhetta puhuvat, vetääkseen
opetuslapset mukaansa!"
"Muutamat
meistä lähteneet, joille emme ole mitään käskyä antaneet..."
Kysymyksemme
kuului: "Mitä ovat harhaopit, mitä on toisenlainen evankeliumi?"
Emmekö ole jo kyllin selvästi nähneet, että tämä toisenlainen evankeliumi mitä
suurimmassa määrin koostuu väärästä lain korostamisesta, ymmärtämisestä? "Muutamat ovat hairahtuneet niistä
pois ja poikenneet turhiin jaarituksiin, tahtoen olla lainopettajia, vaikka
eivät ymmärrä mitä puhuvat ja minkä varmaksi väittävät."
(1.Tim.1:6-7).
Helmikuussa
1994
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti