Vanhat kirjoitukseni alkavat pääosiltaan olla blogissa. Nyt täytyy päivittäin
miettiä mitä kannattaa julkaista. Toistoa on ehkä turhankin paljon, mutta
haluan kaiken mahdollisen olevan tulevaisuudessa poimittavissa tekstien
joukosta. Jonkin ajan kuluttua alan kirjoittamaan uutta.
UHREJA
KAIKKIALLA
Kirjoitettu 2005
Aasian katastrofista on nyt kulunut pari viikkoa. Tuo tapahtuma on
järkyttänyt koko maailmaa ennennäkemättömällä tavalla. Suremme kaikkien
surevien kanssa. On hyvä herätä näkemään elämämme hauraus ja ainutkertaisuus.
Työni johdosta sisimmässäni myllertävät kaiken tämän
kriisin keskellä mitä erilaisimmat ahdistavat ajatukset. Tämänhetkisten tietojen
mukaan uhrien lukumäärä on noin 160 000. En halua siirtää huomiota pois
tapaninpäivän tuottamasta murheesta ja ahdistuksesta, mutta tämä uhrimäärä tuo
mieleeni ne uhrit, joita autamme tässä maassa. Vain harva tiedostaa sen, että
meidän omassa maassamme henkisen väkivallan uhrina tekee hidasta kuolemaa suuri
määrä ihmisiä, mutta koska heidän kärsimyksensä ja onnettomuutensa on niin
näkymätön, vain harvojen havaitsema, jäävät he melko totaalisesti ilman
tarpeellista huomiota. Kuka auttaa heitä, kuka kerää heille varoja, kuka antaa
heille tuiki tarpeellista terapiaa?
Aasian tapahtuma haluaa kiinnittää huomiotamme mitä
erilaisimmilla tavoilla, enkä hengellisestä taustastani huolimatta halua ryhtyä
spekuloimaan uskonnolliselta pohjalta. Uskoni Jumalaan ei horju tuon tapahtuman
johdosta, enkä syvällisemmin aio miettiä sen tarkoitusta ja Jumalan osuutta
siihen. Oli yksinkertaisesti jälleen kerran aika hauraan maankuoren osasten
liikahtaa toisiinsa nähden. Sen seuraukset näemme nyt tiedotusvälineiden
kotiimme kantamina.
Suomalaisina ja pohjoismaalaisina jouduimme juuri
kokemaan myös sen, etteivät omat rannikkoseutumme ole turvassa muuttuvien
ilmasto-olosuhteiden keskellä.
Mutta jos puhumme siitä ahdistuksesta ja kriisistä,
mikä vallitsee lukemattomissa kodeissa ja työyhteisöissä omassa maassamme, emme
ole aivan yhtä avuttomia ja tietämättömiä. Elämme ajassa, jossa tietyt asiat
vallitsevat ja saavat yhä enemmän tilaa olosuhteiden ruokkiessa kehitystä. En
ole sen paremmin optimisti kuin pessimistikään näiden asioiden suhteen.
Voidakseni auttaa niin itseäni kuin kanssamatkaajianikin, on parasta olla
realisti. Tämä on ehdottomasti hyödyllisin ja käytännöllisin asenne, joskaan ei
missään suhteessa helpoin.
Kuten lukijani tietävät, olemme erikoisella tavalla tahtoneet tuoda
julki persoonallisuus – eli luonnehäiriöisyyden tuottamaa ahdistusta, mikä
suurelta osin perustuu todellisuuden pakenemiseen. Tämä pakeneminen vain
tapahtuu niin ovelalla ja havaitsemattomalla tavalla, että tässä suhteessa
olemme itse kukin enemmän tai vähemmän osallisia tähän itsepetokseen.
Tiedostamme tietyt negatiiviset, tsunamin tavoin uhkaavat vaarat, mutta emme
halua uskoa edes omaa itseämme ja tietoisuuttamme, koska liian monet tekijät
puhuvat järjen sanelemaa tervettä suhtautumista vastaan.
Nyt uuden vuoden koittaessa on kiinnostus asiaamme
kohtaan selvästi kasvanut. Ylivoimaisesti suurin ja raskauttavin osa yhteydenotoista
liittyy tavalla tai toisella seurakunnalliseen elämään. Siksi koen tärkeäksi
puhua siitä puolesta, vaikka se ehkä häiritseekin niitä asiastamme kiinnostuneita,
jotka eivät mielellään puuttuisi hengellisiin asioihin. Tässäkin kohden
joudumme toteamaan, ettemme ole harhautuneet kauaksi asian ytimestä, sillä
tarkemman tutkistelun perusteella tämä negatiivinen asenne on todiste siitä,
että uskonnollinen maailma on hyvästä tarkoituksestaan huolimatta itse
syyllinen uskosta vieraantumiseen.
Asiaamme ei palvele yleinen, medialle ominainen
asioiden personoiminen. Kirjoitan yli nelikymmenvuotisen kokemuksen perusteella,
en huhupuheiden kuulemisen kannustamana. Siitä huolimatta toivon voivani puhua
näistä asioista ilman että minun tarvitsisi osoittaa sormellani mihinkään
suuntaan. Samat asiat pätevät ja vallitsevat jokaisessa uskonnollisessa
yhteisössä ja järjestössä, joskin hyvin vaihtelevassa määrin.
Viimeisimmässä puhelussa koskien työpaikkakiusaamista
uskonnollisessa järjestössä, jäi päällimmäiseksi ajatus valehtelemisesta ja
valheella leimaamisesta. Tämä on koko edustamaamme asiaa leimaava tekijä, joka
aivan kuin pursuaa esiin jokaisen kohtaamamme tapauksen jokaisesta saumasta.
Kuinka tällainen voi olla mahdollista piireissä, missä puhujankorokkeilta ja
saarnastuoleista korostetaan rehellisyyden merkitystä ja jopa tulisesti
saarnataan jokaisen valehtelijan osan olevan tulisessa järvessä?
Minä itse en sitä pysty käsittämään, mutta realistina
ja lukemattomia pahoinvointikertomuksia kuulleena joudun ottamaan nämä asiat
todella vakavasti.
Perusongelmamme on kai siinä, etteivät ihmiset aina
edes itse huomaa huonovointisuuttaan, vaan selittävät kaiken kokemansa, niin
hullua kuin se onkin, jopa kiusaajansa tarjoaman mallin mukaisesti. Valehteleminen
ja valheellisuus eivät enää ole vain irrallisia, hetkellisiä tilanteita, vaan
aivan oma maailmansa, jossa vallitsevat omat lakinsa.
Kaiken näkyvän ja ensimmäiseksi mielenkiintoa
herättävän ominaisin tunnusmerkki on oikeaoppisuus, koskee se sitten uskontoa
tai työpaikalla vallitsevia metodeja. Onko jesuiittamaisuus vallannut kohta
koko maailman, kun tarkoitus näyttää pyhittävän keinot lähes kaikessa vallan
harjoituksessa?
Miksi kirjoitan tällaista, jopa vastoin joidenkin
uhrien omia näkemyksiä? Avatakseni mahdollisimman monen silmät näkemään, ettei
pahoinvoinnissa läheskään aina tarvitse viipyä, koska se kauhistuksen kanahäkin
tavoin sitoo ihmisen tietynlaisiin olosuhteisiin, mutta kanalan portti ei ole
sittenkään niin varma kuin miltä se näyttää! Se unohtuu aina silloin tällöin
raolleen, ja jos sitä ei tapahdu, voi joku vaikkapa yön pimeydessä käydä
aukaisemassa sen sepposen selälleen.
Mitkä ovat ne seikat, jotka kanahäkin tavoin
rajoittavat ihmisten elämää ja jopa tukahduttavat sen? Ehkä kaikkein pahin ja
kokonaisvaltaisin on valhe ja valheellisuus, väärän todistuksen antaminen
lähimmäisestään. Väärä todistus ei ole yksinomaan jonkin yksiselitteisesti
väärän asian kertominen lähimmäisestämme, vaan väärä todistus on mikä tahansa
asia, joka tavalla tai toisella tuottaa vahinkoa hänelle. Yksi perusajatuksistamme
perustuukin juuri Saarnaaja 8:9, missä puhutaan ajasta, jossa ihminen vallitsee
tai hallitsee toista hänen vahingokseen. Niinpä jopa paikkansapitävänkin
asian julkilausuminen väärällä ajalla ja väärässä paikassa on jo väärä todistus
lähimmäistämme vastaan, mistä joudutaan vastaamaan aivan yhtä varmasti kuin
taposta ja toisen ihmisen aviopuolison viemisestä.
Sanouduin jo noin kolme vuotta sitten irti entisestä
uskonyhteisöstäni, jossa kylläkin näennäisesti vallitsi hyvä ilmapiiri, mutta
pelkkä yksittäisten ihmisten tarkkaileminen johti väistämättömään lopputulokseen:
oikeastaan jokainen voi huonosti tavalla tai toisella, jopa siinä määrin, että
itsetuhoiset ajatukset valtasivat monen mielen.
Minä en siis tänä päivänä niinkään katsele ulkonaisia
asioita, oikeata oppia tai oikeita metodeja, vaan toteutan sitä, minkä katson
parhaaksi perinnöksi, minkä meidän Herramme jätti omillensa: hedelmistään te
tunnette heidät! Se pahoinvointi, tuska ja ahdistus, joka vallitsee kautta
eri uskonnollisten ryhmien, on alkanut tulvaveden lailla tunkea esiin kaikkialla!
Ymmärrän tämän kaiken todella hyvin ja kokemuksen
perusteella. Vaikka irtautumisestani on jo yli kolme vuotta, kaikesta
huolimatta tein vielä viimeisen yrityksen saadakseni edes jonkinlaisen
selvyyden siihen, miksi itse voin niin huonosti, ja miksi minut aivan
suoranaisesti savustettiin ulos siitä, missä yli kolmenkymmenen vuoden ajan
palvelin ihmisiä. Halusin vielä kerran antaa mahdollisuuden kertoa minulle,
mistä minua syytetään, mitä olen tehnyt väärin, mitä olen puhunut tai kirjoittanut
väärin. Kerroin yksinkertaisesti ja totuuden mukaisesti maassamme vallitsevan
tilanteen, joskin ehkä kärjistetyllä tavalla. Olen ollut suorastaan
jumalallisen vihan vallassa sen johdosta, mitä ihmiselle voidaan tehdä,
kertomatta kuitenkaan syytä moiseen käytökseen ja kohteluun!
Nyt en edes enää halua kuulla jotakin, sillä asioiden
selvittämisen sijaan minut itseni leimattiin mieleltäni sairaaksi ja
valehtelijaksi. Oikeaoppisuus on näköjään paljon tärkeämpi tekijä kuin mikään
muu. Valehteleminen on sallittua, kunhan se tapahtuu hyvän asian puolesta, tai
se kohdistuu henkilöön, josta on vaaraa yhteisön imagolle ja kehitykselle,
vaikka vääräänkin suuntaan. On tullut todistetuksi se, että tietyn arvovallan
tunnustaminen oikeuttaa tietyt henkilöt tekemään melkein mitä vain!
Mutta mitä hyötyä on oikeasta opista ja oikeista
metodeista, jos tuloksena on pahoinvointia, itsetuhoisuutta, masentuneisuutta
ja jopa itsemurhia? Minun ei tarvitse olla Luther tai joku muu suuri jumalanmies
voidakseni tehdä selväksi, että pienikin määrä valhetta tekee koko näkemyksen
turhaksi ja petokseksi. Parhain ja oikein oppi on aivan yhtä tyhjän kanssa
sellaisen ihmisen elämässä, joka ei sitä mitenkään noudata ja itse omalla elämällään
todistaa olevansa valehtelija!
Tekisinkö palveluksen yhdellekään ihmiselle, jos
vaikenisin näistä asioista? Minua on vuosikymmenien ajan kehotettu vaikenemaan
kaikesta negatiivisesta ja puhumaan vain hyvistä asioista, niin kuin tietyt henkilöt
tekevät. Elämme kuitenkin sen verran erikoisessa ajassa, että pelkkä hyvien
asioiden ja oikeiden oppien korostaminen ei tuo ratkaisua tuhansien ja
kymmenien tuhansien ihmisten ongelmiin.
Suohon kaulaansa myöten uponneelle ihmiselle ei viedä
juhla-ateriaa suolle, syöttäen sitä hänelle letkulla tai hopea-aterimilla. Likainen
työ on tehtävä ensin, eli itsekin likaantuen on hänet vedettävä ulos kauhistuttavasta
tilastaan, ennen kuin mätänevä vesi tukehduttaa hänet. Kauniit laulut tai hyvät
puheet eivät häntä ilahduta niin kauan kuin kylmä ja haiseva lieju ympäröi
häntä.
Aivan samalla tavoin meidän on tuomittava kaikki se
väärä, mikä johtaa ihmiset väärille pitkospuille ja pettäville rämeille. Me
emme tuomitse ihmisiä, vaan asioita, vääryyksiä, jotka suureksi osaksi huutavat
sellaisella voimalla, että se kuuluu taivaaseen asti. Hyvästä on selvästikin
tullut parhaan pahin vihamies! Hyvästä on koko ajan jouduttu tinkimään yhä
enemmän ja enemmän, niin että hyvän nimikkeen alle on kaiken asteikon
siirtymisen johdosta tullut jo niin sameaa vettä, että sitä tuskin voi juoda. Mitä
tänään kutsutaan hyväksi, ei sitä ollut joitakin vuosia tai vuosikymmeniä
sitten!
Kuka nämä käsitykset ja asteikot sitten siirtelee tai
sanelee? Niin uskomatonta kuin se onkin, mutta äärimmäisen totta: nämä käsitteiden
vesittämiset on suorittanut juuri se henkilö tai yhteisö, joka eniten tuottaa
meille tuskaa ja ahdistusta!
Kauhistuttavin herääminen kirjoittajan elämässä
perustuu siihen, että suurin ahdistus ei ole tullut jostakin ulkopuolelta, vaan
aivan sisäpiiristä. Minua ja ystäviäni ei ole vihannut ns. maailma tai maailmalliset
ihmiset, vaan juuri ne henkilöt, jotka äänekkäimmin ovat ilmoittautuneet ystäviksi
ja tukijoiksi. Vai tarkoittaako Herramme maailmalla juuri näitä ihmisiä, jotka
me näennäisten tekijöiden perusteella olemme luokitelleet niiksi, jotka etsivät
vain meidän parastamme, tuskastammekin huolimatta? …ajassa, jossa ihminen
hallitsee toista hänen vahingokseen!
Yksi tuskallisimmista asioista juuri tällä hetkellä on
se, että jopa paras ystäväni käy ahdistavaa sisäistä kamppailua sen johdosta,
voiko hän pitää minusta, vai tulisiko hänen pelätä minua — kaikkien niiden
valheiden johdosta, mitä minusta on kerrottu Euroopan laajuisesti. Ymmärrän
niiden tuskan, joka joutuvat kokemaan samoja asioita kuin minä ja ystäväni. Mutta
kuinka rikkinäisiä meidän täytyykään olla, että ulkopuoliset ihmiset siinä
määrin saavat vaikuttaa elämäämme!
Niin ystäväni kuin minäkin tiedämme, että kaikki
syytökset perustuvat valheeseen ja vääriin todistuksiin. Näitä todistuksia ei
ole antanut vain kaksi tai kolme, vaan paljon lukuisampi joukko. Miksi minä
ahdistun, vaikka tiedän syytösten vääryyden ja tiedän jopa Herramme sanat, että
autuaita ovat ne, joita väärin syytetään Hänen nimensä tähden? Miksi ystäväni
käy kamppailuaan siitä huolimatta, että järjellisesti tietää nämä asiat?
On kysymys todella vakavasta asiasta, joka selittää
ahdistuksen todella monen elämässä. Meitä on potkittu päähän niin kauan, että
tunnemme syyllisyyttä asioista, joihin meillä ei ole mitään osuutta. Me syyllistämme
lopulta itseämme ja häpeämme sitä, mitä ihmiset meistä ajattelevat ja uskovat
meidän olevan. Tässä ei ole järkeä, mutta niin asia kuitenkin on. Ystäväni,
tässä kohden et ole yksin, vaan meitä hiukan ”järjettömiä” on satoja tuhansia
tässäkin maassa. Siksi sorron yöstä nouskaa…!
Puhu vain hyvistä asioista! Kyllä, sen olen tehnyt ja
tulen edelleenkin tekemään. Minä vain käsitän hyvät asiat hiukan eri tavalla
kuin sortajamme, jotka haluavat kiinnittää katseemme kauniiseen maisemaan samalla
kun iskevät veitsen selkäämme. Minusta on äärettömän hyvä asia se, että
aikanaan erämaassa saarnasi hullun maineen saanut Johannes Kastaja: ”Jo on
kirves pantu puitten juurelle…”
Tänä päivänä joutuu oikeuteen, jos puhuu
kyykäärmeitten sikiöistä, kuten edellä mainittu julistaja. Mutta on hyvä asia
tietää, ettei meille saa tehdä mitä tahansa uskonnon varjolla. Eikä minkään
muunkaan asian varjolla.
Nämä tuhoavat voimat ovat niin pitkälle kehittyneitä,
että niillä on kuin sielu ja paha henkensä. Miksi muuten ystäväni, jota kaikin
mahdollisin tavoin olen auttanut kautta vuosikymmenien, ahdistuneena pohtisi
keneen voi luottaa? Eikö edes kolmenkymmenen vuoden ystävyys merkitse mitään,
jos vastassa on jokin uskonnollinen voima, joka ei perustu totuuteen vaan uskoo
suuren määrän valheita? Mikä on sellainen totuus ja oikea oppi, jota pitää
tukea valheilla ja väärillä todistuksilla? Mitä hyvää se tuo kannattajallensa?
Minua on syytetty katkeruudesta, koska haluan
selvittää asioita. Olenko siis katkera sen perusteella, että vaadin asioiden
oikaisemista ja totuutta? Näinkö
pitkälle olemme ajautuneet uskonnollisuudessamme, että oikeata nöyryyttä on
mielestämme se, kun joku antaa vuosien ja vuosikymmenien ajan kävellä
ylitsensä, ihmetellen jopa kasvoissaan olevia jalanjälkiä?
Kun ihmistä tallataan kyllin kauan, tulee ajankohta
jolloin kaikelle haluaa lopun, kertakaikkisen lopun! Vaikeudet eivät lopu
meidän omalla päätöksellämme, mutta ihmistä virkistää ja rohkaisee tavattomasti
oikealla hetkellä tehty oikea päätös! Tapahtuu mitä tapahtuu tästedes, mutta
suostumustani en anna niille tekijöille, jotka vain rikkovat minua!
Yksi järkyttävimmistä heräämisistä on ollut myös se,
että juuri pahimmat kiusaajat ovat paljastuttuaan osoittautuneet juuri niiksi,
jotka kautta vuosikymmenien ovat puhuneet kärsimyksen rikastuttavasta ja
siunaavasta vaikutuksesta! Eli siis me olemme olleet aivan pöyristyttävän ja
uskomattoman huijauksen kohteena. Samat ihmiset ovat lohduttaneet sekä samalla
iskeneet veitsellä selkään! Ja tästä pitäisi nyt sitten vielä vaieta ja puhua
vain ”hyvistä asioista”!
En halua tehdä tästä kirjoituksestamme liian
hengellistä. Haluan kuitenkin viitata yhteen Pyhän Kirjan merkittävimmistä
lauseista, joka on lohtuna jokaiselle väärin kohdellulle: ”Minä olen tie ja
totuus ja elämä” (Joh. 14:6).
Olemme jo puhuneet oikeasta opista. Jos tässä kohden
rinnastamme oikean opin ja totuuden, emme varmaankaan tee suurta vääryyttä mihinkään
suuntaan. Mutta aivan kuten meidän Herramme on kokonaisuus, Persoona, johon
sisältyvät nuo Hänen mainitsemansa ominaisuudet, samoin tulee olla meidän
elämässämme ja suhteessamme Häneen ja toinen toiseemme. Jos sanoisimme Herramme
olevan tie ja elämä, olisi se Sanan vääristelyä. Samoin väite: ”Hän on tie ja
totuus”, jättäisi jotakin oleellista pois. Nuo kaikki kolme asiaa kuuluvat
yhteen, eikä mitään niistä voi sulkea ulkopuolelle.
Miksi totuus mainitaan keskellä? Siihen on varmaankin
tietty syynsä.
Tie merkinnee lähinnä eteenpäin kulkemista,
kehittymistä, kasvamista, muuttumista totuuden (oikean opin kanssa). Mikä
seuraa kaikkea tätä? Vaikea kysymys useimmille tämän ajan hengellisille
ihmisille! Miksiköhän? Tai ei oikeastaan. Useimmat ajattelevat tällä kohtaa
vain iankaikkista elämää, jonka Herra antaa. Entä jos Hän suuressa määrin tarkoittaakin
sillä jo tätä tämänhetkistä olevaisuuttamme, jossa meidän tulee olla osallisia
tuohon elämään, mitä Hän on? Sitä ei ole mukava uskoa, koska tämä uskomus tuo
mukanaan aivan käsittämättömän vaativan haasteen. Samalla se merkitsee
äärimmäisen sykähdyttävää ja elävöittävää toteamusta: koska Hän elää, saan
minäkin elää, mutta vain Hänen elämäänsä, sellaisena kuin Hänkin oli tämän maan
päällä!
Jos minulla on tieto tiestä ja oikea oppi, totuus,
mutta ei tuota Elämää, olen vain kuin helisevä vaski ja kilisevä kulkunen,
koska minusta puuttuu rakkaus, joka voi tulla julki vain elämässä. Ei
yksittäisissä teoissa, sanoissa, vaan kokonaisvaltaisessa olemuksessa, elämässä!
Tässä on itsellenikin yllättävä näkökanta.
Luonnehäiriöinen ihminen ei todellisuudessa elä elämää, vaan hän suorittaa
sitä. Hän ei tee mitään hyvää luonnostaan, vaan ikään kuin näytösluontoisesti,
mahdollisesti suullaankin kuuluttaen: ”Katsokaa nyt, kuinka minä lahjoitan
tälle työlle suuren summan! Eikö olekin ihanaa, kun nyt näin selvästi pyydän
sinulta anteeksi? Huomaatteko varmasti mitä minä juuri nyt teen?
Elää voi vain ihminen — tarkoitan ihmisen elämää. Ja
koska meidät on tarkoitettu ihmisinä elämään tätä elämää, tuo tämä totuus mukanaan
kaikki ihmiselämään liittyvät seikat. Joskus tuntuu siltä, että luonnehäiriöinen
ihminen uskoo olevansa enkeli ilman siipiä. Siksi hän leijailee
tuonpuoleisissa, jos on uskonnollinen ihminen. Hän ei kykene asettumaan toisen
ihmisen asemaan, koska hänellä ei todellisuudessa ole käsitystä ihmisenä
olemisesta. Hän ei kykene olemaan empaattinen, koska hän ei elä elämäänsä juuri
tässä ja nyt, vaan hän muistelee kaikkia kokemiaan asioita ja suunnittelee
uutta, niin ettei hänellä todellisuudessa ole aikaa olla nykyhetkessä. Hänellä
on niin kiire suunnitellessaan ja suorittaessaan elämää, ettei hänellä ole
aikaa kuunnella toisen ihmisen puhetta, saati sitten asettua hänen asemaansa.
Miksi mainitsin väärän todistuksen lausumisen? Koska
se mitä oleellisimmin liittyy luonnehäiriöön ja psykopatiaan. Mutta käsittääkö
luonnehäiriöinen antavansa väärän todistuksen? En väitä kaikkia aikanaan
kohtaamiani ihmisiä luonnehäiriöisiksi saati sitten psykopaateiksi, mutta yli
kolmenkymmenen vuoden kokemuksella minut on suorastaan pakotettu näkemään
jotakin tragikoomista ja samalla äärimmäisen tuhoavaa. Minulle kesti todella
pitkän aikaa mieltää tämä asia edes jollakin tavoin. Kun nyt tänään tiedän niin
paljon psykopatiasta ja kaikki kokemukseni vahvistavat sen, on tästä seikasta
tullut mitä vapauttavin ja selkiinnyttävin tieto niin omaan kuin autettavienikin
elämään.
Esitin jo kysymyksen, miten uskonnollisissa piireissä
voi olla sellainen määrä valehtelua ja panettelua, vaikka lähes jokaisessa suunnassa
uskotaan valehtelijoiden päätyvän sinne ikävään paikkaan. Seuraavat rivit ja
kappaleet selventävät tätä asiaa.
Aikanaan joku sanoi, että kun saman virheen tekee
kyllin usein, ei se enää tunnukaan virheeltä. Eli asia saa hyväksymisen jopa
yhteisöissäkin, jos vain riittää kärsivällisyyttä! Hengellisissä piireissä ei
voida hyväksyä ajatusta, että joku syntyisi tähän maailmaan jo valmiiksi
hukkaan joutuneena. Siksi emme halua väittää, että psykopaatti syntyisi tämän
olemuksen kanssa, vaan henkilökohtaisesti olen vakuuttunut siitä, ettei kukaan
joudu täydelliseen torjuntaan ja valheellisuuteen ilman ennakoivia tekijöitä.
Miksi emme havaitse psykopatiaa ensi silmäyksellä?
Miksi suurimmat ongelmat monissa perheissä puhkeavat vasta keski-iällä tai
vuosien kuluttua? Psykopatia ei ole tiettyyn tilaan tai olosuhteisiin
määritettävä sairaus, vaan kehittyvä ja kasvava ongelma. Psykopaattikin on
ihminen kaikkine ominaisuuksinensa, joskin vääristynein. Monissa tuntemissani
tapauksissa kaikki on alkanut pienen pienillä totuuden vääristelemisillä ja
päätynyt vuosien tai vuosikymmenien kuluessa totaaliseen vääryyden maailmaan.
Onneksi ei ole ihmisen tehtävä määritellä kenenkään pahuuden lopullista määrää
ja mahdollista kadotustuomiota.
Seurakunnan julistus saattaa olla ja mahdollisesti
onkin useimmissa tapauksissa mitä oikeinta ja totuudellisinta. Meillä on nyt
mahdollisuus katsella taaksepäin historian havistessa korvissamme. Onko aito ja
todellinen julistus aina johtanut jokaisen seurakuntalaisen asioiden korjaantumiseen?
Onko oikea oppi viimeisten kolmen -
neljänkymmenen vuoden aikana tehnyt totaalisen muutoksen jokaisessa seurakuntalaisessa?
Ei takuulla! Voimme havaita luonnehäiriöisyyden lisääntyneen järkyttävällä
tavalla nimenomaan niissä hengellisissä piireissä, missä oikea oppi on asetettu
kulmakiveksi. Herramme ei turhaan puhunut siitä, että meidän tulee katsoa miten
kuulemme. Tärkeä kohta! Luonnehäiriöinen ihminen istuu muiden joukossa
kokouksissa ja sanankuulossa, mutta mitä hän miettii mielessään? Sikäli kuin tunnemme
hänen olemustaan, hän tuskin istuu hengellisissä tilaisuuksissa kovin
erilaisella tavalla muihin kanssakäymisiin verrattuna. Tai kuka tietää? Sehän
tässä ongelmallista onkin, kun kukaan psykopaatti ei ole todella kertonut ajatuksistaan.
Muistamme vain sen, kuinka Maija tai Jussi pelasivat
esim. Afrikan tähteä lastensa kanssa. Lähes jokaisella kierroksella joutuivat
jo kiusaantuneet lapset muistuttamaan: ”Nyt on sinun vuorosi!” Näyttää hyvin
voimakkaasti siltä, että luonnehäiriöinen ihminen kokee ja kuulee ja näkee
kaiken joskus totaalisestikin eri tavalla kuin tavallinen ihminen tai
kumppaninsa. Lh-persoona ei siis elä elämäänsä vaan suorittaa sitä. Tästä
johtuen hän havainnoi ympäristöään huomattavasti eri tavalla kuin normaali
ihminen. Hän on keskittynyt itseensä, hän ajattelee äärimmäisen
itsekeskeisesti, koska tärkein ihminen hänen elämässään on hän itse. Hän arvioi
ja tuomitsee kaiken itsekeskeisesti. Hän näkee ympäristönsä ihmiset ja esineet
aivan eri tavalla kuin muut ihmiset. Vasta nyt olemme alkaneet käsittää, että
me olemmekin olemassa vain näitä narsistisia persoonia varten.
Ja nyt tulemme siihen mistä meidän piti puhua. Koska
lh-persoona näin erilaisella tavalla tulkitsee ympäristöään ja siihen kuuluvia
ihmisiä, arvioitsee hän tapahtumia ja ihmisiä aivan omalla tavallaan. Hän katselee
milloin minkäkin väristen lasien lävitse ja mielessään luo kuvan näkemästään.
Se saattaa poiketa tavattomasti toisen samalla paikalla olevan ihmisen
arviosta. Mutta tämä on se mitä hän on havainnoinut ja nähnyt, ja se pätee
hänen mittarissaan ja puntarissaan elämän loppuun asti, vaikka kuka mitä
sanoisi ja yrittäisi muuttaa hänen arviotaan!
Niin, lausuessaan todistuksensa lähimmäisestään,
luonnehäiriöinen kertoo juuri sen mitä on nähnyt ja minkä pitää totena. Jos hän
tällä hetkellä on vielä epävarma, hän tuskin lausuu julki arviotaan. Mutta hän
pyytää hiukan aikalisää, muutaman yön uinumisia, ja sitten viikon tai
viimeistään kahden kuluttua hänelle on lopullisesti valjennut totuus mistä
tahansa pulmallisesta kysymyksestä. Totuus taitaa olla, että suurin osa
totuuksista laukaistaan muutaman sekunnin kymmenysosan viiveellä, vaikka
vaikeimmat asiat vaativatkin pohdiskelua.
Minä olen aina kutsunut näitä pidempiä pohdiskeluja
historian kirjojen uudelleen kirjoittamiseksi. Luonnehäiriöinen lausuu todistuksensa
lähimmäisestään sen todellisuuden mukaisesti, mikä vallitsee hänen mielessään.
Miten selvittää tätä? Ainoa keino taitaa olla esimerkin ottaminen. Matti on
yksi kirjojemme henkilöistä. Jossakin elämän vaiheessa, kaikkien riitojen
keskellä, hän hankki omaan käyttöönsä vanhan kuplan. Siihen aikaan niitä olivat
kadunvarret ja pihat täynnä. Eräänä aamuna erään sisaren asunnon ohi kulkenut
uskovainen pani merkille kadun varrelle pysäköidyn kuplan. Se oli samanvärinen
kuin seurakunnan mustalla lampaalla, Matilla.
Jonkun ajan kuluttua sisaren vatsa alkaa pullottaa, ja
seurakuntalaiset haluavat ehdottomasti tietää, kuinka yksinäisen sisaren vatsa
voi pullottaa. Sehän on tämän maailman tärkein asia, tietää nimittäin miten
jonkun sisaren vatsa alkaa pullottaa!
Pieni joukko kokoontuu tiedon saamisen jälkeen erään
seurakuntalaisen luokse. Rukoillaan ja anotaan ylhäältä viisautta (mikä ilmeisestikin
puuttuu kokonaan tältä joukolta). Juodaan kahvia ja puhutaan päällekkäin niin
paljon kuin ehditään. Yhtäkkiä yksi paikalla olijoista muistaa eräänä aamuna
kävelleensä sisaren asunnon ohitse, ja kadun varressa ollut kupla palautuu
mieleen, kun se vielä oli juuri sen värinen kuin seurakunnan mustalla
lampaalla, Matilla. Voihan pyssy sentään, ei tätä kannata kovin laajalti
selittää! Tehkäämme selvitys mahdollisimman lyhyesti.
Yksi seurakuntalaisista on siis nähnyt sisaren talon
kohdalla kadun varressa samanvärisen kuplan kuin mitä on seurakunnan mustalla
lampaalla, Matilla siis. Tämä on kaiken avainkohta, perustodiste lurjusta
vastaan. Yksi toinen muistaa aivan selvästi, kuinka erään kokouksen alkaessa
sisar oli luonut aivan liian rakkaan silmäyksen lurjukseen, siis Mattiin, ja
Matti oli katsonut takaisin määrittelemättömällä tavalla. Itse kunkin tuotua
julki vastaavat todisteet, jouduttiin lähtemään kotiin, sillä talon isäntäväen
oli pakko lähteä sukulaisiin. Asia oli melko selvä jo siinä vaiheessa, Matin
vahingoksi.
Nyt puhumme näköjään kollektiivisesta totuuden
etsimisestä! Ei huolta, jos asia jäi auki. Seuraavana lauantaina sama joukko
oli hiukan vahvistettuna koolla seurakunnan kerhohuoneessa. Kaikki olivat mielessään
ajatelleet asiaa, ja koska nyt oli nukuttu kolme yötä edellisen selvittelyn
jälkeen, oli varmuus asiasta entisestään vahvistunut. Oliko nähnyt unta vai
vain uneksinut, mutta yksi paikalla olijoista oli selvästi nähnyt Matin samalla
kadulla juuri sinä päivänä. Toinen oli selvästikin pannut merkille
rekisterinumeron, jota ei kylläkään kokonaan muistanut. Mutta ei huolta,
seuraavan tapaamisen yhteydessä kyseinen henkilö muisti jo rekisterinumeron
kokonaan, kun oli kävellyt Matin pihan ohitse!
Menee jo melkein rienaavaksi, mutta jonkin ajan
kuluttua joukko jo tiesi Matin olevan pulskean tyttövauvan isä! Mistä tämän
tiedämme? Emme mistään, sen paremmin kuin eivät nuokaan ihmiset tienneet mistään
mitään, mutta siitä huolimatta levittivät huhua siitä, kuinka todistajien
nähden Matti oli mennyt sisaren luokse ja langettanut tämän mitä suurimpaan syntiin!
Ihminen siis uskoo siihen, minkä kyllin usein
vakuuttaa itselleen, ja kertoo sen sitten eteenpäin täydellisenä totuutena. Ihmettelen sitä, että joidenkin asiantuntijoidenkaan
mielestä nämä ihmiset eivät ole sairaita!
Olen itse joutunut kohtaamaan mitä uskomattomimpia
asioita, joita en kuitenkaan rohkene kertoa, koska on suojeltava näiden
ihmisten kunniaa ja säästettävä itsensä mahdolliselta oikeuteen joutumiselta.
Ihmiset ovat pohtineet ja pohtineet, puhuneet ja nakertaneet jonkun niskaa
sellaisella tavalla, että varmaankin on jo veren maku tullut suuhun. Kaikki on
sitten julkistettu mitä vahvistetuimpana totuutena jopa ulkomaita myöten.
Mikä kaikessa on pelottavinta, on se, että nämä
ihmiset ilmeisestikin itse uskovat kaiken puhumansa, ikään kuin olisivat olleet
paikalla todistajana. Miten meidän sitten tulee suhtautua niihin seurakunnan
palvelijoihin tai jopa kuuluisiin saarnaajiin, jotka silmää räpäyttäen tai
räpäyttämättä uskovat kaikki nämä vuodatukset, etenkin jos tämä kollektiivinen
sairaus ja valhe ovat iskeneet suurempaan joukkoon? Eikö saarnaajalla tulisi
olla sen verran totuuden Henkeä, että hän käsittäisi mistä on kysymys? Ei ilmeisestikään
monella ole!
Onko sitten niin nuukaa jos hiukan valehtelee, kertoo
perättömiä toisesta seurakuntalaisesta? Valheella on sanottu olevan lyhyet
jäljet. Tässä ajassa nuo jäljet pidentyvät pidentymistään, mutta uskon silti
valheen saavan palkkansa jo tässäkin ajassa. Olemme sitten uskonnollisia tai
emme, pätee tietynlainen laki kaiken valheen suhteen.
Suhtauduin aikanaan kriittisesti luennoitsijaan, joka
esitti kaiken sisäisen ristiriidan aikaansaavan jopa ruumiillisia oireita. Tänä
päivänä olen tämän ajattelun suuri kannattaja. Kaikki sisäiset ristiriidat,
etenkin kun on kysymys niin vakavista asioista kuin mitä luonnehäiriöisen tai
suoranaisen psykopaatin kanssa joutuu kohtaamaan, aikaansaavat suurta vahinkoa
uhrien elämässä, ennen kaikkea seurakunnallisessa elämässä.
En voi sulkea silmiäni siltä valtavalta valheiden
määrältä, mitä itse olen joutunut kohtaamaan neljänkymmenen vuoden aikana. Kun
nyt kaiken jälkeen, etenkin kolmenkymmenen vuoden toistuvan vahvistamisen
jälkeen, ei vieläkään suostuta katsomaan totuutta silmiin ja ojentautumaan niin
totuuden kuin Sanankin edessä, joutuu jopa usko Jumalaan jonkinlaisen koetuksen
eteen. Jos seurakunnallinen elämä on niin monien valheiden varjostama, että
sielullinen kärsimys on jo muuttumassa ruumiilliseksi tuskaksi ja
psykosomaattisiksi sairauksiksi, on vaikea uskoa kaikkeen sisältyviä
positiivisiakaan asioita. Jos jostakin haluaa irtautua, täytyy aivan
radikaalilla tavalla ottaa kyllin etäisyyttä jo pelkän mielenterveyden tähden!
Nämä valheet aiheuttavat käsittämättömältä tuntuvia
pahoinvoinnin oireita kaikissa asianosaisissa. Eivät kaikki ole sairaita tai
psykopaatteja, mutta kaikki kärsivät. Ensimmäiseksi katoaa luottamus toisiin
ihmisiin, aiheettomastikin, huomaamattomasti. Kaikki hengellinen ja ihmissuhteisiinkin
perustuva kasvu tyrehtyy, ja ainoa jäljelle jäävä todellisuus taitaa sitten
olla se oikea oppi. Mutta elämä on poistunut, henkinen ja hengellinen kuolema
on tullut tilalle. Jäljellä on vain näennäistä, hyvääkin, sitä parhaan pahinta
vihollista.
Markku Vuori 2005
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti