Olemme kirjoittaneet siitä, kuinka erikoisesti tässä
ajassa enenevässä määrin pyritään manipuloimaan kaitaa tietä ja ahdasta
porttia, ikään kuin kaikki olisi ihmisten ratkaistavissa. Vielä tänäänkin pätee
Jumalan Sana:
”Älkääkä
mukautuko tämän maailmanajan mukaan, vaan muuttukaa mielenne uudistuksen
kautta, tutkiaksenne, mikä on Jumalan tahto, mikä hyvää ja otollista ja
täydellistä.” (Room. 12)
Milloin tahansa keskustelumme on mennyt erilaisiin
seurakunnallisiin ongelmiin, on joku painokkaasti tuonut esiin inhimillisyyttä
ja vajavaisuutta. Näin on annettu suorastaan ymmärtää, että ongelmat ovat
kiinteä osa seurakunnallisuutta ja ne tulee nähdä väistämättömänä inhimillisyytenä.
Kuitenkin menneinä vuosina uskoon tuloni alkuaikoina oli aivan toisenlainen
ääni kellossa. Ehkä tarpeettomankin usein korostettiin lainaamaamme sanankohtaa
ja annettiin ymmärtää, että uskovaisen aina tulee etsiä mallia elämälleen
Jumalan Sanasta ja seurakunnan yhteisistä kokouksista.
Kuusikymmenluvun lopulla alkanut selvä
maallistuminen ja Sanasta luopuminen on johtanut siihen, mistä julkisessa
sanassakin olemme kuulleet erilaisten kirkollisten auktoriteettien suusta.
Kaitaa tietä ja ahdasta porttia ei enää näiden lausuntojen mukaan ole
olemassakaan, vaan esim. luterilainen kirkko mukautuu tämän hetken virtausten
mukaisesti, olematta minkäänlainen haaste jumalallisen elämän puolesta.
Tämän hetkinen Muutos-projekti tarjoaa ihmisille
mahdollisuutta muutokseen elämässään, mutta miten näkevät ihmiset kaiken
tarkoituksen, jos kerran ns. uskovaisetkaan eivät enää todella ole kokeneet
aitoa muutosta, koska enää ei oikeastaan ollenkaan tutkita, mikä on Jumalan tahto, mikä hyvää ja otollista ja täydellistä!
Jumalan tahto ja tarkoitus eivät ole muuttuneet
pienimmässäkään määrin vallitsevien olosuhteiden mukaisesti, vaan
todellisuudessa jumalallinen mieli katsoo kehityksen olevan suuri todiste ajan
vakavuudesta ja Sanan paikkansa pitämisestä – eli kaikki tulee ottaa entistäkin
vakavammin! Jos jopa arkkipiispa kaikin tavoin ajaa mukautumista kuin käärmettä
pyssynpiippuun, niin miksi eivät muutkin johtavat persoonat valitsisi samaa
linjaa?
Me olemme todellakin inhimillisiä, vajavaisia,
puutteiden riivaamia, mutta silti sitäkin enemmän pätevät kaikki ne kohdat
Sanassa, jotka antavat vastauksen tähän ongelmaan. Sen sijaan että
korostaisimme ihmisen suoranaista pahuutta ja luonnollista mieltä, meidän tulee
todellakin tutkia, mikä on Jumalan tahto, mikä hyvää ja otollista ja
täydellistä. Sanassa toistuu vaatimus, että meidän tulee olla täydellisiä, niin
kuin Taivaallinen Isämme on. Ajan henki kuuluttaa heti ajatuksen mahdottomaksi,
koska kukaan ihminen ei ole täydellinen. Mutta mitä sanoo iankaikkisesti pätevä
Sana?:
”Jos nyt
hänen Henkensä, hänen, joka herätti Jeesuksen kuolleista, asuu teissä, niin
hän, joka herätti kuolleista Kristuksen Jeesuksen, on eläväksitekevä myös
teidän kuolevaiset ruumiinne Henkensä kautta, joka teissä asuu. Niin me siis,
veljet, olemme velassa, mutta emme lihalle, lihan mukaan elääksemme. Sillä jos
te lihan mukaan elätte, pitää teidän kuoleman; mutta jos te Hengellä kuoletatte
ruumiin teot, niin saatte elää. Sillä kaikki, joita Jumalan Henki kuljettaa,
ovat Jumalan lapsia.” (Room. 8).
…jos te Hengellä kuoletatte ruumiin teot! Jos meissä
todella asuu Jumalan Henki, johdattaa Hän meidät kaikkeen totuuteen. Hän ottaa
Herran Jeesuksen Kristuksen omasta ja jakaa meille, vaikuttaen meissä asuvan
Sanan kautta puhdistumisen ja muuttumisen. Me olemme loppuun asti vajavaisia,
minkä Paavali niin selvästi tuo julki:
”Niin huomaan
siis itsessäni, minä, joka tahdon hyvää tehdä, sen lain, että paha riippuu
minussa kiinni; sillä sisällisen ihmiseni puolesta minä ilolla yhdyn Jumalan
lakiin, mutta jäsenissäni minä näen toisen lain, joka sotii minun mieleni lakia
vastaan ja pitää minut vangittuna synnin laissa, joka minun jäsenissäni on.
Minä viheliäinen ihminen, kuka pelastaa minut tästä kuoleman ruumiista? Kiitos
Jumalalle Jeesuksen Kristuksen, meidän Herramme, kautta! Niin minä siis
tämmöisenäni palvelen mielellä Jumalan lakia, mutta lihalla synnin lakia.”
(Room. 7).
Meissä on siis kaksi eri puolta. Ratkaisevaa on nyt,
kumpi puoli on voitolla ja kumpaa puolta me tuemme päivittäisessä elämässämme.
Kuoletammeko me Hengellä lihan teot? Pidämmekö huolen hengellisestä
ihmisestämme, ruokkien sitä päivittäin Jumalan Sanalla ja avautuen Pyhän Hengen
vaikutukselle, joka haluaa vallata meidät siinä määrin, että lihallinen
puolemme on jatkuvasti alakynnessä? On itsestään selvää, että mielemme on
väärien vaikutteiden alaisena, jos emme ole Sanan ja Pyhän Hengen vaikutuksen
alla. Olosuhteet eivät missään määrin oikeuta laiminlyömään hengellisen ruoan
nauttimista, vaan päinvastoin nykyisen kehityksen keskellä ei voi olla korostamatta
oikeanlaisen heräämisen merkitystä.
Meidän tehtävämme ei ole luoda pelkoa, mutta kaikki
tapahtuva kertoo ikävistä asioista, joiden keskellä kestämme vain todellisessa
yhteydessä Herramme kanssa.
Jatkuu…
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti