Julkaisen
tämän kirjoituksen nyt 2014 niitä ihmisiä ajatellen, jotka ovat olleet lähellä toimintaamme.
Mikään ei ole muuttunut eikä kukaan ole esittänyt pahoitteluansa tai anteeksipyyntöä.
Sinä, joka
vasta nyt olet alkanut tutustua kirjoituksiini, voit hypätä tämän ylitse.
Heinolassa 16.5.1993
Avoin kirje arvostelijoille.
"Niin pitäköön jokainen meitä
Kristuksen käskyläisinä ja Jumalan salaisuuksien huoneenhaltijoina. Sitä tässä
huoneenhaltijoilta ennen muuta vaaditaan, että heidät havaitaan uskollisiksi.
Mutta siitä minä hyvin vähän välitän, että te minua tuomitsette tai joku inhimillinen
oikeus; en minä itsekään tuomitse itseäni, sillä ei minulla ole mitään
tunnollani, mutta en minä sen perusteella (tarkka käännös) ole vanhurskautettu, vaan minun tuomitsijani
on Herra." 1.Kor.4:1-4.
Paavali-veljemme
joutui kantamaan tavatonta taakkaa Herramme hänelle uskoman työn johdosta.
Vaikka hän oli itsensä Herran virkaansa asettama yliluonnollisten tapahtumien
ja kutsumuksen kautta, sai hän kokea ennennäkemätöntä ja käsittämätönta
vastustusta ja arvostelua niidenkin taholta, joiden olisi voinut ajatella
ymmärtävän hänen palvelustehtävänsä jumalallisen tarkoituksen. Mutta kuinka
voisi opetuslapselle käydä toisin kuin mitä Hänen Herrallensa tapahtui? Ei edes
Häneen luotettu, vaikka Hän oli itse Kaikkivaltias Jumala lihaan tulleena!
Olen
mielestäni mitä seikkaperäisemmin kaikkien näiden vuosien aikana, erilaisten
mielipideilmausten ja liikkeelle laitettujen panettelupuheiden pakottamana,
tuonut julki asioiden todellisen laidan. Miksi minua ei kuitenkaan haluta
uskoa, vai eikö minua halutakaan ymmärtää? Miksi yhä vielä, jopa
läheisimpienkin ystävieni puolelta, saan kuulla peiteltyä arvostelua niin
persoonaani kuin tekemääni työhönkin kohdistuen? Vai eikö asioista ole puhuttu
kyllin usein? En mielelläni lainkaan puutu
näihin asioihin ja siksi olenkin vaiennut niin kauan, että loppujen
lopuksi minun on ollut pakko tuoda julki asioita, joiden luulisi olevan
itsestään selviä jokaiselle todelliselle jumalanlapselle.
Aivan ensimmäiseksi
haluan jälleen kerran tuoda julki sen seikan, että minä en ole milloinkaan
tehnyt tätä työtä rahan tähden. Siitä lähtien kun ensimmäistä kertaa tunsin
Jumalan kutsumuksen sydämelläni, olen ollut tietoinen siitä, ettei tieni ole
oleva helppo eikä ihmiskunniaa tuova. Uskokoon sitä kukaan tai ei, se on
jokaisen oma asia, mistä Hän vastaa Herran edessä mahdollisesti hyvinkin pian,
sillä aika on nyt todella lyhyt, mutta totuus on Herran kaikkivaltiaiden
kasvojen edessä se, että minä en
milloinkaan näiden kahdenkymmenenyhden ja pian kahdenkymmenenkahden vuoden
aikana ole saanut palkkaa tästä työstä siinä mielessä kuin mitä palkalla
käsitetään. Ilmeisesti ovat panettelevat kielet ja mielet saaneet aikaan
sen, ettei totuutta ole tiedostettu tai haluttu tiedostaa.
Minua on
syytetty kaikesta mahdollisesta taivaan kannen alla, ilman että milloinkaan
olisi jotakin asiaa toteen näytetty. Millä ihmisten mielet voimakkaimmin on
saatu kuohuksiin, ovat luonnollisestikin syytökset taloudellisella alueella.
Jos syytöksiä ei suoranaisesti olekaan uskottu, on kuitenkin tietyllä tavalla
annettu ymmärtää, että kaikki olisi voitu tehdä toisin. Millä tavoin toisin???
Sitä ei kukaan ole vielä kyennyt kertomaan sellaisella tavalla, että
lopputuloksena olisi ollut järkevä ja toimiva ratkaisu.
Minä puhun
näistä asioista vastenmielisyydellä, sillä mieluummin olisin niistä hiljaa.
Kuitenkin on kysymys Jumalan työstä ja Hänen asiastansa, eikä minun
persoonastani tai työstäni. Aikoinaan tätä työtä tehtäessä oli ihmisillä jo se
ajatus, että koska vaimoni on opettaja, ei minulle tule maksaa palkkaa
työstäni, koska meidän tulisi tulla toimeen hänen palkallansa. Missä
raamatunkohdassa puhutaan tällaisesta järjestelystä, ja missä Jumala on sen
asettanut? Kuitenkin oli muutaman vuoden jakso, jolloin yhteisellä sopimuksella
minulle maksettiin "palkkaa" noin 1000-1200 mk kuukaudessa, mistä
yksi asioista päättävä veli totesi, että sekin on liikaa. Oliko se palkkaa, sen
päättäköön kukin sisimmässänsä, sillä mitä maksoikaan koko tuona aikana työhuoneeni
vuokra ja muut pakolliset kulut?
Voidaan siis
oikeutetusti sanoa, etten ole milloinkaan saanut palkkaa tästä työstä, enkä
sitä valittaen sanokaan, vaan ainoastaan niiden syytösten tähden, joita ei
kukaan ole tahtonut puolestani vaientaa tai korjata, vaikka näin monta vuotta
on kulunut. Jos minä en ole saanut palkkaa, niin miksi minua jatkuvasti
syytetään sellaisten varojen väärinkäytöstä,
joita ei milloinkaan ole edes ollut? Totuus on Jumalan edessä se, että
vaikka olisin ottanut kaikkina näinä vuosina itselleni kaiken joko yhdistyksen
tai omalle tililleni lähetyn rahan, en siitä huolimatta olisi bruttona ansainnut puoltakaan siitä,
mitä esimerkiksi vaimoni opettajana ansaitsee! Jos kaikki "minulle
korvaukseksi jääneet varat" jaettaisiin näille vuosille, joina tätä työtä
olen tehnyt, voidaan puhua korkeintaan muutamasta sadasta markasta kuukautta
kohden. Voin sanoa niinkuin Paavali, että omin käsineni olen elantoni
hankkinut, joutuen työskentelemään pitkiäkin aikoja maallisella saralla, vaikka
mieluummin olisinkin tehnyt kaiken tuon ajan jumalanvaltakunnan työtä. Vaimoni
palkasta on maksettu kaikkea mahdollista tähän työhön kuuluvaa, kuten nauhureita,
kopiokoneita jne.
Olen ajatellut
syytä siihen, miksi niin paljon väärinymmärrystä, tahatonta tai tahallista, on
saanut tulla keskuuteemme nimenomaan tällä alueella. Viimeisenä mahdollisena
syynä voisin nähdä erään seikan, minkä mainitseminenkin tuottaa minulle tuskaa.
On mahdollisesti niin, että itsekukin mielessänsä ajattelee: "Minä lähetän
kymmenykseni tai yleensä kannatusta tähän työhön, eikä se ole mitään merkityksetöntä.
Jos useampi muukin tekee sen, tulisi työn sujua vaikeuksitta. Miksi sitten ei
enempää tapahdu, miksi Markku-veli viettää kesänsä ja osan syksyäkin torilla
tai markkinoilla?"
Minun
tehtäväni ei ole olla tuomari tai veljeni tai sisareni arvostelija, kaikkein
vähiten taloudellisella alueella. Olemme jokainen lukeneet Raamatustamme
kymmenyksistä ja Jumalan työn tukemisesta. Jokainen meistä on lukenut
selvityksen kymmenyksistä niin kuin lukuisat lainaukset saarnoistakin, missä
tuodaan esiin tämän asian tärkeys.
Vaikka en sitä
haluaisikaan julki tuoda, on minun ilmeisestikin pakko sanoa se nyt
ainutkertaisesti ja selvästi, olematta tuomari tai arvostelija veljeni tai
sisareni elämässä: Kaikkina näinä vuosina, kaukaisina ja aivan nykyhetkenäkin,
ovat vain todella harvat maksaneet kymmenyksensä tähän työhön. Jos joku on
mielessänsä laskeskellut ystäviäni ja veljiäni ja sisariani, jotka hänen
mielestänsä varmastikin tukevat tätä työtä, täytyy minun totuuden nimessä
kertoa todellinen asioiden laita. Eivät edes nämä varmat tapaukset maksa kymmenyksiänsä, tai ole maksaneet
niitä menneinäkään aikoina. Jokainen vastaa näissä asioissa Kaikkivaltiaan
Jumalan edessä, enkä minä sano tätä sen tähden, että olisin noiden kymmenysten
perään, sillä miten voisi minulle kuulua sellainen, mitä joku ei anna tai halua
antaa? Mutta se mitä haluan sanoa on tämä:
"Rakas veljeni tai sisareni, jolla on
vielä joitakin syyttäviä ajatuksia tältä alueelta: Oman sielusi ja Jumalan
valtakunnan asian tähden lakkaa levittämästä valheellisia tietoja ja
panetteluja, joita ei milloinkaan ole voitu osoittaa todeksi eikä tullakaan
osoittamaan, sillä näitä "väärinkäytettyjä varoja" ei ole milloinkaan
ollut edes olemassa! Herättämällä epäilyksiä sinä et taistele minua vastaan,
vaan itse Jumalaa ja Hänen työtänsä vastaan! Aika on lyhyt ja kohta on
myöhäistä tehdä mitään, ja saatat jo tänä päivänä astua iankaikkisuuteen ja Jumalan
eteen tekemään tiliä kaikesta. Silloin on liian myöhäistä korjata mitään tai
oikaista mitään!"
Toistan sen
vielä kerran: Vaikka olisin ottanut itselleni, omiin tarkoituksiini, kaiken sen
rahan, mitä tähän työhön on lähetetty, ei se tekisi edes puolta siitä palkasta,
mitä tavallinen peruskoulun opettaja ansaitsee. Voin totuudellisesti sanoa,
että jokainen toimeentulotukea saava tai maahan saapuva siirtolainen saa
kuukaudessa enemmän, kuin mitä minä olen ansainnut, vaikka olenkin näin monet
vuodet tätä työtä tehnyt. Silti olen "niin hullu", että kaiken aikaa
ajattelen vain sitä, miten voisin tehdä kaiken paremmin ja suuremmalla teholla.
Miksi en paina
enempää, miksi teen kaiken vain kopiokoneella? Miksi kasetteja joutuu
odottelemaan pitkiäkin aikoja, miksi, miksi, miksi? Siitä yksinkertaisesta
syystä, että varat eivät riitä enempään. Ei ole olemassa jotakin salaperäistä
"sampoa", jolla jauhaisin niin kirjoja kuin kasettejakin ilman että
mikään loppuisi tai menisi rikki.
Minä puhun
jälleen kiivaudella ja ehkä ivallakin, mutta jos ihmiset eivät ymmärrä kaunista
ja lempeää puhetta, niin eikö rakkaus vaadi silloin kovempaa ja selvempää
kieltä? Kerron kaiken tämän, en pyytääkseni rahaa ja saattaakseni ihmiset
aukomaan kukkaroitaan, vaan sanon kaiken tämän vain sen tähden, etteivät
ihmiset, veljet ja sisaret, joutuisi kokemaan vahinkoa sielullensa sen tähden,
että sydämissänsä kantavat syytöstä ja väärää todistusta lähimmäisestänsä!
Olemme
kaikessa olleet pakotettuja turvautumaan käytettyihin laitteisiin, muutamaa
poikkeusta lukuunottamatta, mitkä on maksettu ulkomailta. Esimerkiksi painokone
on suhteellisen käyttökelpoisessa kunnossa, mutta kaikki oheislaitteet ovat
todella surkeassa kunnossa tai suorastaan rikki. Yksinomaan tämän laitteiston
toimintakuntoon saattaminen vaatisi useita tuhansia markkoja, mahdollisesti yli
kymmenenkin tuhatta markkaa. Sentähden olen hankkinut ajoittain kopiokoneen,
joka on suorastaan kulunut loppuun, niin että aivan hiljattain jouduin jälleen
kerran vaihtamaan konetta, maksaen yli neljätuhatta markkaa välirahaa.
Tällainen laite maksaa uutena noin 45000 mk, joten jokainen käsittää, miksi
ostin käytetyn.
Nyt kuitenkin
jo muutaman kuukauden kuluessa olen käyttänyt sitä niin paljon, että olen
kahteen eri kertaan joutunut korjaamaan sitä. Jos en itse korjaisi, olisi
laitteen ylläpitäminen lähes mahdotonta. Kuitenkin osat tällaiseen koneeseen
ovat todella kalliita, niin että puhutaan tuhansista markoista melko pienenkin
korjauksen yhteydessä. Väripatruunat maksavat yli kaksisataa markkaa kappale,
riittäen vain lyhyeksi aikaa. Painokoneella painaminen tulisi huomattavasti
halvemmaksi, mutta toisaalta taas painopellit ovat niin kalliita, että pieniä
määriä ei kannata painaa sillä, joten kopiokone on joka tapauksessa pakollinen.
Mitä tulee
kasetteihin, on niitä hankittaessa edullisuuden tähden ostettava suurempi erä.
Koska tähän mennessä on ollut hyvin rajoitetusti varoja, olen katsonut
parhaimmaksi käyttää ne kirjasiin, sillä näin toimien on ollut mahdollista
saavuttaa useampi samoilla varoilla. Kautta kaikkien vuosien on ollut pakko
todeta, että vain harvat maksavat kirjasista tai kaseteista, vaikka olisivatkin
saaneet niitä vuosien ajan. Tätäkään en sano siksi, että katuisin niiden
lähettämistä tai vaatisin maksamaan niistä, vaan ainoastaan tuodakseni julki
sen seikan, ettei varoja ole ollut enempää, eli niitä ei ole käytetty väärin.
Tällä hetkellä
kopiokone ei vieläkään toimi täysin oikealla tavalla ja odotan vain sitä
hetkeä, että sen myyneellä veljellä olisi mahdollisuus tulla huoltamaan se.
Automaattinen nitojalaite on rikki, ja sen korjaaminen on aikaa vievä asia.
Tavattomasti aikaa ja kalliita kirjoja on vaatinut uuden tietokoneen
opetteleminen. Kaikkien viimeisten vuosien aikana on mennyt paljon aikaa ja
varoja yleensä jonkinlaisen toiminnan ylläpitäminen. On helppoa arvostella ja
esittää negatiivisia asioita, mutta kysynkin nyt rohkeudella ja tietoisuudella:
Missä ovat
kaikkien näiden vuosien aikana olleet ne, jotka jatkuvasti ovat esittäneet
moitetta ja nuhdetta? Olenko ylipäätänsä saanut kuulla tai tietää heistä
jotakin muuta kuin nämä nuhdekirjeet tai soitot? Ovatko he seisoneet yhteisessä
rintamassa todellista vihollista vastaan, vai ovatko he mieluumminkin olleet
kaivamassa maata sen työn alta, mitä alusta pitäen olen tehnyt, siirtymättä
rintamasta toiseen sen mukaan miten kulloisetkin tuulet ovat puhaltaneet? Enkö
yhä vielä ole samalla paikallani, siirtymättä minnekään, vaikka lähes kaikki
ovat joko rajoitetusti tai lopullisesti siirtyneet viereltäni jonnekin muualle,
mielestänsä turvallisempaan paikkaan?
Kuka voisi
nimetä edes yhden veljen, joka uskollisesti olisi palvellut rinnallani
maanlaajuisesti tässä mitä vakavimmassa ajassa, korostamatta mitään ylitse
Sanan rajojen, menemättä ylitse sen, mikä on kirjoitettu? Voitaisiin tietysti
mainita joitakin nimiä, joilla on kantavuutta yli rajojenkin, mutta mitä ovat
nämä palvelustehtävät aikaansaaneet? Ovatko ne olleet johtamassa todellisia
uskovaisia yhteen, vaiko pikemminkin hajottamassa entistäkin enemmän? Eikö itse
kukin ole tahtonut itsellensä jotakin omaa, jotakin erikoista, mikä erottaisi
hänen joukkonsa kaikista muista? Minäkö olen johtanut niin monien ryhmittymien
ja joukkojen muodostumiseen? Missä välissä olisin ehtinyt sen tekemään, kun en
ole paikaltani minnekään siirtynyt? Kuka on mennyt pois, kuka on jättänyt
rintaman? Kuka on lähtenyt mistäkin? Mennyt minnekin?
Täytyy
myöntää, että muutaman hetken ajan olin syrjässä, mutta en omasta tahdostani
tai valinnastani, vaan veljien ja sisarien pakottamana, sillä vastustus ja
paine kävi liian suureksi. Menetimme painotilat ja oli suorastaan pakko ajatella
elämän jatkumista, sillä tilanne ei voinut jatkua sellaisena kuin se oli
silloin. Koska kukaan ei ajatellut sitä, miten voin tulla toimeen, täytyi minun
ajatella itse sitä, sillä onhan minunkin syötävä leipää ja pukeuduttava muiden
ihmisten tavoin; muutenkin kuin vain vaimoni palkalla!
Tuotakoon
vielä esiin sekin seikka, etten todellakaan omista mitään mainitsemisen
arvoista. Ainoa näkyvämpi omaisuuteni on useimpien mielestä surkean näköinen,
vanhasta myymäläautosta tekemäni asuntoauto, joka todellisuudessa on
valmistettu halvalla, lähes kokonaan käytetyistä tarpeista. Sekin minun olisi
joidenkin mielestä myytävä rahoittaakseni tätä työtä! Miksi? Siksikö, ettei
heidän tarvitsisi antaa minulle mitään? Eikö kaikki tämä ole suorastaan järjetöntä,
mieletöntä? Jos ulkopuolinen maailma saisi kaikki nämä asiat tietoonsa, eikö se
pitäisi joukkoamme täysin mielipuolisena? Onko mikään ihme, jos minulla on
komplekseja, kun täytyy yrittää kyselijöille selvittää, miksi mikin on siten
kuin se on?
Kuka voisi
ymmärtää ja käsittää, että joku tekee ilmaiseksi työtä, jopa kustantaa sitä
omilla ja vaimonsa varoilla? Kuka voisi käsittää sitä, ettemme ole kykeneviä
hankkimaan omaa asuntoa, saati sitten ajoittain menemään hammaslääkäriin, koska
ei ole varaa siihen? Kuitenkin syytetään varojen väärinkäytöstä ja
epärehellisyydestä! Voiko tätä kukaan käsittää? Onko tällaista muissakin
maissa? Tiettyyn asteeseen asti kyllä, mutta tuskin siinä mittakaavassa kuin
meillä Suomessa. Ilmeisestikin me suomalaiset olemme fanaattisuudessa ja
mielettömyydessä edelläkävijämaa tällä hengellisen elämän alueella, ainakin
joidenkin ulkopuolisten tarkkailijoiden silmissä!
Aivan viime
aikoina on jälleen kerran arvosteltu sitä, että kirjasten takana lukee:
"Copyright Markku Vuori -Monistaminen ja osittainenkin kopioiminen
kielletty ilman lupaa." Osittain on moitittu sitäkin, että
mainitaan pankkitilin numero. Työ edistyisi kuulemma paremmin, jos sitä ei
olisi. Miksi ei saisi olla tilinumeroa? Joka tätä numeroa paheksuu, onko hän
milloinkaan lähettänyt sille tilille korvausta saamistaan kirjasista? Vai
lähettäisikö hän rahan sitten kun ei olisi mitään numeroa? Vaivautuisiko hän
ylipäätänsä kysymään sitä? Kyllä aikoinaan useatkin, vilpittömät, valittaen
sitä, että erikseen pitää kysyä tilinumero!
Me olemme
ajautuneet tietynlaiseen fanaattisuuteen, erikoisesti tässä maassa. Normaali
terve ajattelu niin hengellisesti kuin maallisestikin on pantu syrjään ja on
alettu puhua ylettömän hurskaasti kaikesta siitä, mitä joku toinen tekee,
unohtaen täysin katsoa omaan itseensä ja tekemiseensä. Usein tuntuukin siltä,
että toisen tekemistä moittimalla voidaan kääntää katseet pois omasta tekemättä
jättämisestä.
Minua on
kautta aikojen puhutellut niinsanottu Salman Rushdien (en tiedä tarkkaa
kirjoitustapaa) tapaus. Hän kirjoitti pilkkaavan kirjan toisille pyhästä
asiasta ja hänelle langetettiin kuolemanrangaistus. Kukaan todellinen kristitty
ei voi kannattaa kuolemanrangaistusta, mutta koko tapaus on puhutellut minua
erikoisella tavalla, sillä ei ole kysymys vain jostakin yksittäisestä
tapauksesta, vaan se on kuva yleensä siitä, mitä tässä ajassa tehdään edes sen
tarkemmin ajattelematta sitä.
Niin sanottu
maailma on ottanut tavaksensa pilkata kaikkea uskonnollisuuteen ja Jumalaan
kuuluvaa, heittäen samaan pataan kaiken kristillisen. Se ei ole uskovaisille
mitään uutta, mutta kuinka monelta jääkään huomaamatta se, mitä uskovaisten
omassa keskuudessa tehdään käsittämättä ollenkaan, että itse uskovaisen nimellä
kulkevat saattavat Jumalan paljon suuremman pilkan aiheeksi kuin varsinaiset
ulkopuoliset pilkkaajat. Kautta vuosien olivat kaikki saaneet pilkata ja
häväistä sitä, mikä toisille oli pyhää ja kallista, mutta nyt ensimmäistä
kertaa todella maailmanlaajuisesti kohuttiin tämän tapauksen johdosta.
Pilkkaaja haluttiin nyt tilille teoistansa, mikä sinänsä on aivan oikein.
Jouduttiin huomaamaan, ettei aivan mitä tahansa voi sittenkään tehdä ilman
seuraamuksia.
Samanlainen
tuomio on, joskin näkymättömänä, jokaisen jumalanpilkkaajan yllä, asettajana
itse Jumala. Hän valvoo Sanaansa eikä halua sen joutuvan pilkan kohteeksi.
Siksi seurakunnallekin on annettu ohjeet niin Vanhassa- kuin Uudessakin
Testamentissa. Juuri sentähden on sille myöskin annettu palvelustehtävät, joita
jokaisen todellisen uskovaisen tulee kunnioittaa. Mutta koska tämä kunnioitus
on osittain täysin hävinnyt, ajattelee ja uskoo niin moni voivansa tehdä
melkein mitä vain, koska on uskovainen. Kaikki katsotaan yhteiseksi ainakin
siinä mielessä, että varataan itselle oikeus kaikkeen hengellisen elämän alueella
tapahtuvaan, sen käyttämiseen omien pyrkimysten saavuttamisessa. Sanotaan jopa,
ettei mihinkään hengelliseen tuotteeseen saisi laittaa pankkitilin numeroa,
koska se pitäisi saada ilmaiseksi. Mutta kuka kaiken sitten maksaa, jos
jokainen ajattelee näin? Millainen omatunto ja henki on sellaisessa ihmisessä,
joka sen enempää ajattelematta käyttää omaksi hyväksensä jotakin toisen suurella
työllä aikaansaamaa?
Kaikki
julkaisemani kirjallisuus on todellakin tarkoitettu ilmaiskirjallisuudeksi,
levitettäväksi niin paljon kuin mahdollista sellaisten ihmisten keskuuteen,
jotka sitä todella osaavat arvostaa. Kysymys ei kuitenkaan ole lainkaan siitä,
mikä johti ensimmäisiin todella suuriin ristiriitoihin ja jakautumisiin tämän
toiminnan keskuudessa. Minut nimettiin suorastaan paholaisen palvelijaksi jo
varhaisina vuosina, koska en suostunut antamaan jollekin veljelle tuhatta
kappaletta jokaisesta saarnasta Helsingin kaduilla jaettavaksi. Kenelle tahansa
ajattelevalle ihmiselle on selviö, ettei tällaisen toiminnan takana ole Jumalan
Henki, vaan fanaattinen ajattelu. Meille olisi ollut mahdottomuus painaa
sellaisia määriä, eivätkä kyseiset henkilöt olisi olleet valmiita maksamaan
todellisia kustannuksia. Niinpä alkoi yksi ja toinen oman julkaisutoimintansa,
vaihtelevin tuloksin. Jaettiin todellakin tuhansia ja tuhansia kirjasia, mutta
millaisin tuloksin? Mikä on tuon työn hedelmä?
Miksi haluan
itselleni oikeuden tietää, mitä omalla työlläni aikaansaamillani kirjasilla
tehdään? Tämä oikeus on minulla jo itsensä Kaikkivaltiaan Jumalan antamana,
sillä eihän ole kysymys minun työstäni, vaan Hänen työstänsä. Hengellinen ruoka
tälle ajalle tulee jakaa oikealla tavalla, oikeiden ihmisten tulee tehdä se. Ei
ole merkityksetöntä se, miten ruoka kannetaan pöytään aivan maallisessakaan mielessä.
Kuinka kauan riittäisi asiakkaita jollakin ravintolalla, jos esimerkiksi
tarjoilijat kulkisivat ruokasalissa likaisissa haalareissa, kädet mustina? Tai
jos olisivatkin pukeutuneet hienoon pukuun, mutta eivät peseytyisikään kuin
kerran kuukaudessa? Kuka kestäisi syödä sellaisessa hajussa? Mitä jos kaikki
olisikin kunnossa, tarjoilijat siistejä, ruoka-aineet ensiluokkaisia, mutta ne
kannettaisiin pöytään likaisissa astioissa? Mitä merkitystä olisi ruuan
hyvyydellä ja laadulla, jos joku muu olisi jo syönyt samalta lautaselta,
samoilla veitsillä ja haarukoilla? Mitä jos tarjoilijat kantaisivat ruuan
asiakkaan eteen kädessänsä, leivät kainalossansa, vihannekset taskussansa? Kuka
söisi sellaisessa ravintolassa? Mitä jos ruoka kannettaisiin pöytään vanhoissa
pesemättömissä sillipurkeissa, jotka haisevat ja antavat oman makunsa ruokaan?
Mitä merkitystä olisi sillä, kuinka hyvää ruoka alunpitäen olisi ollut, jos se
tällaisella tavalla turmeltaisiin?
Jos tällaista
tapahtuisi jossakin ruokapaikassa, olisi se niin ennenkuulumatonta, että koko
maan tiedotusvälineet kuuluttaisivat siitä koko kansalle. Se olisi täysin pois
suljettavissa, täysin mahdotonta. Kukaan järkevä ihminen ei osaisi edes
kuvitella sellaista, mutta hengellisellä alueella näyttääkin järki täysin
kadonneen uskovaisten keskuudesta. Todella suosittu on yhä tänä päivänä ajatus:
"Joka on aito, todellinen, hän tulee olosuhteisiin katsomatta! Jumala
vetää hänet mukaan!" Tämä ajatus pitää paikkansa, mutta onkohan kuitenkin
niin, että tämän ajatuksen esittäjät eivät olekaan koko olemukseltansa aitoja,
jos todella uskovat näin? Kuinka voi todellinen jumalanlapsi hyväksyä sellaisen
hengellisen ruuan jakelutavan, mitä kuvasimme edellä? Sillä juuri tällainen
käytäntö on vallinnut erikoisesti meidän maassamme yli kahden vuosikymmenen ajan.
Miksi pidättää
oikeus siihen, että vain luvan perusteella saa kopioida kääntämiäni kirjasia?
Miksi valtiovalta maassamme valvoo ravintoloiden toimintaa, miksi ovat terveystarkastajat,
miksi on olemassa niin monia toimintaa sääteleviä lakeja? Jokaisen meidän
parhaaksemme, terveydeksemme! Jos maallisessa mielessä ei saa tehdä mitä
haluaa jakaessansa ruokaa toisille ihmisille, niin miten voisi hengellisesti
olla täysi vapaus? Miksi minkäänlaista siisteyttä ja puhtautta ei vaadittaisi
alueella, jolle nimenomaan kuuluvat kummatkin piirteet?
En voi olla
ajattelematta niitä useita kertoja, kuinka jotkut elintarvikkeita myyvät
henkilöt ovat käyneet samassa WC:ssä kanssani. He ovat suorittaneet suuremman
tarpeensa pienessä kopissa ja käsiään pesemättä menneet myyntipaikallensa
jatkamaan ruuan jakeluansa, samoilla käsillä, joilla hetki sitten tekivät mitä
tekivätkin, nostaen sitten käsin samoja elintarvikkeita, mitä ihmiset syövät
käsittämättä lainkaan, että joutuvat osallisiksi samoista sairauksista, joita
myyjät kantavat. En voi olla ajattelematta sitä, miten hengellisellä alueella
tapahtuu juuri tällaista, minkä lakikin jo kieltää. Alunperin on ollut puhdas,
hygieeninen tuote, mutta käsittelijän välinpitämättömyyden tähden se ei enää
olekaan turvallinen, puhdas, vaan likaantunut, todellisuudessa syötäväksi
kelpaamaton, mahdollisesti vanhentunutkin. Alkuperä ei ratkaise, aitous ei
ratkaise, vaan oikea säilyttäminen, oikea jakaminen!
Juuri näin on
tämänkin ajan todellisen hengellisen ruuan suhteen. Kun ajattelee kaikkea sitä mitä
parhaillaankin tapahtuu, joutuu todellakin kysymään, onko alkuperäisyydellä ja
aitoudella enää mitään tekemistä sen kanssa, mitä ihmisille tarjotaan.
Mitä on seurausta kaiken nauttimisesta ja vastaanottamisesta? Mitä onkaan astia
tuonut mukanaan sivumakuna tai epäpuhtauksina?
Joitakin
tapauksia on erikoisella tavalla jäänyt mieleeni, ja niiden tulisi selventää
se, miksi haluan olla estämässä tietynlaista kopioimista tai monistamista.
Monta kertaa olen antanut luvan, tietoisuudessa siitä, että tuloksena on
jotakin sellaista, mikä edistää Jumalan valtakunnan asiaa. Mutta kuinka voisi
olla tuloksena jotakin hyvää ja Jumalalle kunniaa tuovaa siinä, jos jotakin
monistetaan kuin voipaperille, ja sitten annetaan ihmisille? Mitä he
ajattelevat meistä? Jos Raamattua painettaisiin WC-paperille, käsittäisi
jokainen sen pilkanteoksi ja joksikin häpeälliseksi. Mutta näin karkea
esimerkki on suorastaan pakko ottaa esiin, sillä lähes kaikkea mahdollista
aivan tämän tapauksen rajamaille on tehty tässäkin maassa.
Ihmisille on
haluttu jakaa painotyössä jääviä ylimääräisiä sivuja kadulla, ajatellen,
etteivät ihmiset kuitenkaan mitään ymmärrä. Mitä jos juuri tuollaisella sivulla
on minun nimeni ja osoitteeni? Sivut 1 ja 2, 23 ja 24. Ja minun nimeni viimeisellä
sivulla. Jakaja on toivottanut Jumalan siunausta ja kehottanut lukemaan
lehtisen. Olenko itsekäs, olenko omaa kunniaani varjeleva, jos en hyväksy
sellaista? Hyvä veli, hyvä sisar, jos et näe asiassa mitään väärää tai pahaa,
vaan ajattelet todellisten tulevan mukaan vaikka tämänkaltaisen toiminnan
kautta, täytyy minun sanoa sinulle, että et ole enää tietoinen siitä, miten
tässä maailmassa eletään ja ollaan, vaan ehkä tarvitset apua löytääksesi
normaalin ihmisen ajattelun. Kuinka kauaksi olemmekaan todella poikenneet
normaalista, jokapäiväisestä, Jumalan tarkoittamasta elämästä! Kuinka moni
onkaan todella vieras ja muukalainen, mutta ei sillä tavalla kuin Herra on
tarkoittanut!
Painoasu
kirjasissani on vaatimaton, mutta kuitenkin siisti. Nytkö siis kuka tahansa
saisi ottaa jonkun tai vaikkapa kaikki nämä suurella työllä tekemäni kirjaset
ja kopioida niitä halunsa mukaan, miten vain? Minulla ei ole milloinkaan ollut
jotakin sitä vastaan, jos ne kopioidaan sellaisenansa, muuttamatta mitään,
asiallisella, hyvällä kopiokoneella. Mutta vaikka tehtäisiin kuinka hyviä
kopioita tahansa, ei se vielä tee asiaa hyväksi, jos näitä vihkosia tai
lehtisiä jaetaan väärällä tavalla.
On olemassa
aivan konkreettisia esimerkkejä siitä, kuinka jotakin on kopioitu ja sitten
levitetty sellaisella massiivisella tavalla, että asiasta on tullut melkein
poliisikuulustelu. Kadut ovat olleet valkoisenansa lehtisiä, tai sitten on
jaettu jatkuvasti ihmisten postiluukkuihin lehtisiä, joita he eivät lainkaan
ole halunneet. Jos joku todella haluaa tehdä tällaista työtä, niin eikö hänen
tehtävänsä ole silloin itse hankkia itsellensä jaettavansa, eikä käyttää
hyväksensä toisen vaivannäköä? Kuka ylipäätänsä antaa jollekin oikeuden
tällaiseen käytökseen ja toimintaan? Maallisessa mielessä sitä ei anna laki
eikä oikeus, hengellisesti asia on yhtä väärä. Tämän ajan ruoka ei ole
postiluukkuruokaa tai katuevankeliointiruokaa, vaan se on hengellistä ruokaa
oikealla ajalla niille, jotka sitä haluavat. Joka ei tätä käsitä, ei ole vielä
päässyt lainkaan näkemään, mistä tässä ajassa on kysymys.
Merkille
pantavaa on se, ettei tähän Copyright asiaan ole loukkaantunut vielä yksikään
sellainen henkilö, joka taloudellisesti on tukenut tätä työtä, vaan nimenomaan
sen ovat ottaneet esiin sellaiset ihmiset, jotka eivät käytännöllisesti katsoen
koskaan ole tehneet jotakin todellisen Jumalan asian eteenpäinviemiseksi. On
toki tehty valtavia työrupeamia kaiken vanhan ja totutun hengellisyyden
hyväksi, mutta ei kuitenkaan sen todellisen Sanan hyväksi, mitä meidän tehtävämme
on jakaa tässä ajassa.
Yksi asia,
jota on viime aikoina ihmetelty ja paheksuttu, osin ystävällisesti, osin
hyvinkin tuomitsevassa hengessä on se, ettei jossakin kirjassa mainita sitä ja
sitä asiaa. Minulle on nyt annettu ankara kehoitus selvittää tämä asia. Miksi ylipäätänsä
huomioidaan kaikki sellainen, minkä ajatellaan puuttuvan? Miksi ei huomata lainkaan sitä, mitä on?
Minun täytyy
rehellisyyden nimessä sanoa, että tietynlainen mitta on kohdallani tullut
täyteen. Olen kaikkien näiden vuosien aikana pyrkinyt olemaan ystävällinen ja
rakkaudellinen, monessa suhteessa lempeäkin, mutta ilmeisestikin hyvin suuressa
määrin turhaan, koskapa kehitys jatkuu entisenlaisena niin monen kohdalla. Minä
uskon tulleen ajan, jossa ei enää ole oikein eikä tarpeenkaan kovin suuri
rakkaudellisuus, koska niin moni on kovettanut itsensä. On tullut minunkin aika
sanoa asiat suoraan ja niinkuin ne ovat; tätä käytäntöähän ovat niin monet
mielestänsä noudattaneet kautta vuosien, tutkimatta kuitenkaan sen tarkemmin
väittämiänsä ja kuulemiansa asioita.
Onko
kenellekään yllätys se, että ei milloinkaan ole kukaan vielä tullut luokseni
jonkin moitteen tai ojennuksen kanssa, vaan kaikki tämä on tapahtunut jossakin
muualla, täysin vieraiden ihmisten läsnäollessa. Minun korviini on sitten
tullut joku hyvin myöhäinen, suuressa määrin muuttunut kaiku, joskus vasta
vuosien kuluttua. Minut on haluttu haudata kuten kirjassani lihakauppias Peter,
joka fanaattisen sisaren läsnäollessa leikkaa peukaloonsa haavan. Kun sisar
panee jutun liikkeelle, on asia muuttunut siinä määrin, että illalla jo on
seurakunta arkun kanssa valmis hautaamaan pahoin silpoutuneen veljen ruumiin.
Kuinka moni onkaan hämmästellyt, kuultuaan kaikki valheelliset ja suorastaan
saatanalliset huhut minustakin, että yhä uudelleen olen Peterin tavoin tullut
avaamaan oven hautajaisseurueelle, joka on pitänyt minua jo kuolleena!
Jotakin uutta
on tullut tähän toimintaan ja kaikkein ilkeimmätkin valhepuheet ovat palvelleet
todellisuudessa kaiken selkiintymiseksi. Nyt on todellakin niin myöhäinen
hetki, että jokaisella tulee olla parempaa tekemistä kuin toinen toisensa
asioista puhuminen, valheellisin ja väärin perustein. Nyt on aika itsekunkin
mennä tilille Jumalansa kanssa ja kysyä, onko hän valmis siirtymään tästä
elämästä iankaikkisuuden puolelle, kaikesta uskovaisuudestansa huolimatta.
Panettelijalla ja valhepuheiden levittäjällä on uskovaisen nimestä huolimatta
suuri vaara joutua sinne, minne ei haluaisi tai uskoisi joutuvansa. Joka vielä
ajattelee voivansa tehdä tälle ajalle tarkoitetun Sanan kanssa mitä tahtoo, on
mitä vakavimmassa tilassa ja tarvitsee pikaista apua, sillä Jumala valvoo Sanaansa
eikä salli sitä pidettävän halpana.
Hänen
armostansa se mikä on
Markku Vuori
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti