Vanha testamentti puhuu paljon
profeetoista, joiden toiminta perustuu heidän omaan mieleensä. Katseltuani nyt
näin kauan kaikkea hengellistä toimintaa ja oltuani mukana mielenterveystyössä,
on jonkinlainen kuva alkanut muodostua kaikesta. Aikanaan eräs tapaamani
henkilö antoi ymmärtää kuulevansa joka päivä Jeesuksen äänen korvin kuultavalla
tavalla. Kuitenkin hänen ulkonainen elämänsä ja käytöksensä oli totaalisessa
ristiriidassa tämän ilmaisun kanssa, sillä uskommehan Herrallakin olevan
jonkinlaisen vaatimuksen ja odotuksen niiden ihmisten suhteen, joille Hän puhuu
korvinkuultavalla äänellä ja vieläpä joka päivä! Edes suurimpien todellisten
Jumalan profeettojen kohdalla ei mainita mitään vastaavaa!
En ole mikään suuri asiantuntija
jakomielitaudin suhteen, mutta omienkin kokemusten perusteella voin selvästi
nähdä, että niin terveellä kuin sairaallakin ihmisellä on tietynlainen kyky
erikoisissa tilanteissa jakaa persoonallisuutensa tai psyykensä vähintään kahteen
eri osaan. Itse elämän vaikeimmissa tilanteissa vuosia sitten koin aivan
automaattisesti jakavani sisimpäni kahteen eri osaan. Toinen osa ei millään
keinolla päässyt pakoon vallitsevia olosuhteita ja persoonaani kohdistuvaa
tuhoamista, mutta jokin osa minusta ikään kuin katseli sivusta kaikkea
itselleni tapahtuvaa ja totesi kerta toisensa jälkeen, ettei sellaista saisi
tehdä kenellekään ihmiselle! Mielikuvitus näytteli kaikessa tässä suurta osaa,
ja varmaankin hyvin suuressa määrin pelasti mielenterveyteni ja jopa henkenikin.
Tilanteen rauhoituttua jonkin verran jouduin yhdistämään nämä sisäiset ”minäni”
yhdeksi kokonaisuudeksi, mikä kaikilta ei onnistu, vaan kaksijakoisuus jää
voimaan ja aiheuttaa vieraantumisen elämän todellisuudesta. Ihminen voi siis
pelastuakseen liian suurilta koettelemuksilta aivan kuin jakaantua useampaan
osaan, säilyttääkseen edes jotakin omasta minuudestaan.
Hengellisen elämän alueella tämä
selittää meille suuren osan niistä ihmettelemistämme asioista, joille emme
vielä koskaan ole saaneet tyydyttävää selitystä. Raamattuun uskovaisina uskomme
myöskin henkimaailmojen olemassaoloon, mitkä omalla tavallaan vaikuttavat
ihmisten käytökseen ja olemukseen. Missä määrin kaikki nämä ilmavallat
vaikuttavat ihmisten päätöksiin ja lopullisiinkin ratkaisuihin, jäänee
arvoitukseksi tämän elämän aikana, ja tulevassa elämässä tuskin olemme niistä
kovinkaan kiinnostuneita. Mutta ihminen voi ilman jakomielitautia tai pahojen
henkien vaikutusta suorittaa ihmeteltäviä toimenpiteitä omassa sisimmässään.
Mieli on valtava tekijä ja vaikuttaja, vaikka sitä niin harvoin tulemme ajatelleeksi.
Mielemme vaikuttaa persoonallisuuteemme ja olemukseemme enemmän kuin juuri
kukaan on todella tullut ajatelleeksi. Mielemme määrää loppujen lopuksi koko
kehomme toimintaa, sillä mielemme ja kehomme ovat paljon suuremmassa
yhteisvaikutuksessa kuin mitä jokapäiväisesti osaamme ajatella.
Millä tavoin ihminen jakaa mielensä
tai persoonansa? Sitä tuskin voimme seikkaperäisesti selvittää, mutta
lukemattomat tapaukset todistavat sen mahdollisuuden. Paras esimerkki siitä
ovat Vanhan Testamentin väärät profeetat, jotka tuskin aivan häikäilemättömästi
pyrkivät pettämään kansaa ja samalla itseään. Heillä oli hyvä tahto kansan
puolesta, joka oli saanut todellisten profeettojen kautta ankariakin tuomioita.
Nämä väärät profeetat tahtoivat kansalle jotakin parempaa, koska kansan kohtalo
vaikutti heihin itseensäkin. Mutta heidän motiivinsa ja todellisuutensa eivät
perustuneetkaan siihen totuuteen, mikä oli lähtöisin Kaikkivaltiaasta
Jumalasta. Motiivi heidän toiminnalleen ei ollut Jumalan kunnian etsiminen ja
Hänen asiansa edistäminen, vaan heidän hyvät tarkoituksensa perustuivat aivan
samaan tekijään kuin minkä meidän Herramme Jeesus kohtasi maan päällisen
vaelluksensa aikana. Kateus oli perustava tekijä kaikessa meidän Herramme
negatiivisessa kokemuksessa, ja sama henki vaikutti jo esi-isien aikana.
Väärät profeetat halusivat antaa
kansalle jotakin sen mukaisesti, minkä he itse mielsivät oikeaksi, mikä oli
totuus heidän omassa sisimmässään. Hekin mahdollisesti kuulivat Herran korvin kuultavan äänen
sisimmässään, mutta ei siinä persoonallisuuden osassa, joka sääti heidän
päivittäisen vaelluksensa ja normaalin elämän. Heidän sisimmässään oli tapahtunut
jonkinlainen jakaantuminen, niin että kun heillä ei ollut todellista yhteyttä
ja kokemusta Kaikkivaltiaan Jumalan kanssa, oli heidän persoonallisuutensa yksi
osa kaiken jumalakaipauksen keskellä ottanut Jumalan aseman. Keskustelu ja
ajatusten vaihto, jonka he uskoivat tapahtuvan itsensä ja Herran välillä, ei
kantanutkaan yläilmoihin saati sitten taivaaseen asti, vaan tuo keskustelu
käytiin heidän oman kehonsa sisäpuolella. Kun tärkeän asian eri osapuolet
eivät ole sen kauempana toisistaan, säilyy keskinäinen harmonia ja sopusointu.
Hananiat sekä muut kaltaisensa olivat niin varmoja esittämästään totuudesta,
että julistivat kaiken Jumalan nimessä ja vahvistivat asian jopa ulkonaisilla
merkeillä.
Eikö tämän kaiken tulisi olla meille
mitä suurin varoitus siitä, että meidänkin kohdalla voi toteutua täsmälleen
sama asia? Onko kaikki kuulemamme todella Jumalan puhetta ja Hengen vaikuttamaa,
vai onko sisimmässämme tapahtunut tuo jakautuminen, niin että todellisuudessa keskustelemmekin itsemme eri osasten kanssa?
Vertailemmeko itseämme itseemme ja toisia ihmisiä omiin mielikuviimme heistä?
Ihminen voi tehdä todella varman tuntuisia päätelmiä toisesta ihmisestä, vaikka
1. Kor. 2 kertookin meille, ettei kukaan ihminen voi todella päätellä, mitä
hengellisen ihmisen sisimmässä tapahtuu. Me tulkitsemme toisen ihmisen eleitä
ja olemusta oman sisimpämme tuntemusten perusteella, käsittämättä ollenkaan,
etteivät samat tekijät toisessa ihmisessä välttämättä merkitse ollenkaan samaa
kuin omassa mielessämme. Jokainen ihminen on kuin pieni maailmankaikkeus.
Kuinka sitten voisimme ymmärtää oikealla tavalla toista ihmistä, kun
itsellemmekin olemme arvoitus kuolemaamme asti?
Kuinka suuri osa ”jumalallisista
käskyistämme” tulee tuosta lähteestä omassa jakautuneessa persoonallisuutemme
osassa? Kuinka moni oivalluksistamme, joiden uskomme olevan Hengen vaikuttamia,
tuleekaan omista mielemme syövereistä? Eikö tämän kaiken keskellä tule entistäkin selvemmäksi
Jumalan Sanan kokonaistodistuksen merkitys jokaisen yksittäisenkin ihmisen
elämässä? Kaikki todelliset uskovaiset yhdistävä totuus on niin laaja ja suuri,
niin kokonaisvaltainen, ettei se voi muodostua yksittäisistä kokemuksistamme ja
näkemyksistämme, sisäisistä jakautumisistamme. Me emme voi mukauttaa totuutta,
vaan meidän on mukauduttava sen alle. Me olemme paljon riippuvaisempia näistä
ulkopuoleltamme tulevista Jumalallisista asioista, kuin niistä sisäisistä
vakuuttuneisuuksistamme, jotka perustuvat valikoivaan totuuden etsimiseen.
Miksi ihminen sitten etsii niin monia
mutkia, vaikka Jumala on tarkoittanut hänelle suorat tiet? Ihminen uskoo omilla
mutkillaan välttävänsä tietyt elämän karikot. Itse asiassa koko Raamattu ei kerro meille yhdestäkään todellisesta
Jumalan palvelijasta, joka olisi selvinnyt tästä elämästä helpolla. Jobin
kirjan lukematta jättäminen ei säästä meitä kaikelta siltä, mitä elämässä
joudumme kohtaamaan. Ihminen pelkää sitä prosessia, joka on välttämätön jokaiselle,
joka haluaa oppia tuntemaan Elävän Jumalan. Jumalan todellista olemusta ei
löydetä ilman sitä tietä, jonka Herramme meille osoitti, ja jonka ovat
joutuneet kulkemaan kaikki perille päässeet veljemme ja sisaremme. Jos vehnän
jyvä ei putoa maahan ja kuole, ei se tuota mitään uutta elämää. Osana
taivaallista viinipuuta olemme jatkuvan puhdistuksen ja valvonnan alaisia, mikä
ei miellytä inhimillistä ihmistä. Ihminen on loppujen lopuksi hyvin kielteinen
kaikkia niitä vaikutuksia kohtaan, mitkä kertovat hänelle hänen vajavaisuudestaan,
puutteellisuudestaan, ajallisuudestaan ja elämänsä lyhyydestä.
Ehkä enemmän kuin milloinkaan aikaisemmin
tuntemamme ihminen välttää kohtaamasta sairautta, vanhuutta ja kuolemaa. Kaikki
ikävältä tuntuvat asiat pyritään projisoimaan tulevaisuuteen tai ainakin
toisten ihmisten elämään.
Tuskin on koskaan ihminen siinä
määrin pettänyt itseään kuin tässä ajassa. Pelkästään televisiomainosten oikea
tulkinta kertoo meille kaikesta petollisuudesta, jolla ei enää tunnu olevan
mitään rajoja. Nähtyämme tämän ajan kauniit ja rohkeat joko omassa roolissaan
tai mainosten henkilöinä, uskomme itsekin olevamme saman kaliiperin ihmisiä.
Kerro, kerro, kuvastin, ken on maassa kaunehin!
Katsellessamme kaikkea kaunista ja rohkeaa,
omaksumme automaattisesti väärän ja valheellisen kuvan omasta itsestämmekin.
Onko kenenkään tiedossa edes yksi kuuluisuuden henkilö, jolla menisi oikeasti
aivan hyvin? Kuka on todella onnellinen? Perustuuko onnellisuus hulmuaviin
hiuksiin, kohotettuihin huuliin, keinorintoihin, puristettuihin pakaroihin ja
sopiviin kosmetiikkatuotteisiin? Perustuuko onnellisuus edes riittävään määrään
rahaa, koska kenelläkään ei tunnu olevan sitä tarpeeksi? Miksi suuri osa
lottovoittajista kadottaa mielenterveytensä ja päätyy taloudelliseen
perikatoon? Miksi yli puolet avioliitoista purkautuu?
Ihminen etsii onneaan ulkonaisista
asioista, koska hänen sisäinen olemuksensa ja elämänsä on totaalisen rikki. Kaikki
voimat menevät monelta uskovaiseltakin ihmiseltä tähän onnen etsimiseen ja
itsensä pettämiseen ja vakuutteluun, että kaikki on kunnossa. Eikö Sana ole
luvannut meille jotakin aivan muuta ja todellisempaa, jota ei tarvitse
vakuutella itselleen eikä toisillekaan? Jumala ei ole mikään
karamelliautomaatti, josta aina putoaa jotakin hyvää kun vain suoritamme
jonkinlaisen rituaalin tai henkevän rukouksen. Me emme ole etsineet ensin
Jumalan valtakuntaa ja Hänen vanhurskauttansa, vaan olemme askaroineet itsellemme
sisäistä epäjumalaa, joka on osa omaa persoonallisuuttamme. Olemme kaikella
tällä varmaankin loukanneet Elävää Jumalaa ja siksi Hän tuntuu olevan niin
kaukainen ja tuntematon. Meidät on luotu Jumalan kuvaksi, Hänen olemuksensa
välittäjäksi, välikappaleeksi, Kristuksen tuoksuksi, joka elämällään ja
olemuksellaan julkituo Luojansa ominaisuuksia ja rakkautta.
Mikä on se kuva, minkä ihmiset ovat
meissä nähneet ja näkevät tällä hetkellä? Kenen kuvia me olemme, ketä me
heijastamme? Sitä suurta sananpalvelijaako, jonka kautta olemme tulleet uskoon
ja totuudentuntoon? Ehkä, koska emme ole lukeneet, mitä Johannes Kastaja
huudahti nähdessään Herramme astelevan Jordanin rannalla: ”Katso, Jumalan
Karitsa, joka ottaa pois maailman synnin!” Tämän todistuksen kuulleet
siirsivät katseensa profeetan osoittamaan suuntaan ja lähtivät seuraamaan
Jeesusta. Johannes oli heidän kohdallaan suorittanut tehtävänsä ja tyytyi
osaansa kiitollisuudella, sillä hän oli selvästikin onnistunut tehtävässään,
mitä ei voida sanoa joistakin aikamme suurista julistajista, jotka vetävät
ihmiset itsensä puoleen ja hyväksyvät ihmispalvonnan. Ihminen ei
todellisuudessa voi ottaa mitään, ellei hänelle anneta ylhäältä, taivaasta.
Tämän käsitti Johannes Kastaja, jota pidetään merkittävimpänä henkilönä monessa
suhteessa. Herramme sanan mukaisesti pieninkin Jumalan valtakunnassa on siitä
huolimatta suurempi kuin Johannes Kastaja. Elia oli ihminen, yhtä vajavainen
kuin mekin. Kaiken Sanan todistuksen perusteella on mahdotonta uskoa, että edes
tässä ajassa Jumala olisi poikennut Sanansa perustodistuksesta ja olisi
käyttänyt jotakin täydellistä ja erehtymätöntä ihmistä!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti