Ihminen
kuulemma selällään maatessaan pystyy parhaiten ajattelemaan ja saamaan uusia
ideoita. Kasvoilleen maahan heittäytyessään hän kuitenkin osoittaa
alamaisuutensa ja vajavaisuutensa korkeamman voiman edessä. Eivätköhän parhaat
ja iankaikkisuudessa kestävät ajatukset tule juuri noina hetkinä, kun silmämme
ovat suljettuina ja jumalallinen läsnäolo täyttää ilmapiirin!
Ehkä juuri
selälleen heittäytyminen on aikaansaanut sen, että aivan vääränlainen
vallankäyttö on yleistynyt kautta koko kristikunnan. Hengellisen toimintamme
hedelmänä ovat olleet vain entistäkin rikkinäisemmät ihmisrauniot, sen sijaan
että nämä olisivat saaneet parantua ja eheytyä jumalallisessa ilmapiirissä.
Vallankäyttö kuluttaa energiaa, merkitsee jatkuvaa ja lisääntyvää tarvetta sen
lisäämiseen. Valta ei roiku ilmassa, ei leijaile kuin sumuna kansan keskellä,
ei tule kuin sade taivaalta, kuin virta joenuomassa.
Vallan
harjoittaminen ei ole vain sanoja tai uusia määräyksiä. Se valta josta puhumme,
käyttää energianaan ja voimanaan kanssamatkaajia, jotka omalla
alistuneisuudellaan maksavat kovan hinnan kaikesta vallankäytöstä.
Neljäkymmentä vuotta seurakunnallisessa elämässä on avannut tämän tosiasian
silmieni eteen. Juuri siksi Herramme korosti jo itsensä kohdalla tehtäväänsä
palvelijana, ei vallan käyttäjänä. Kansakunnissa valtiaat herroina hallitsevat
ja päättävät ihmisten elämästä. Niin ei missään suhteessa tule olla
kristillisessä seurakunnassa!
Jo noin
neljäkymmentä vuotta sitten heräsi mielessäni ajatus, että suurin osa
uskovaisuudestamme perustuu siihen, että näemme toiset ihmiset huonompina kuin
itsemme. Silloin taisin sanoa, että yli 90 % hengellisyydestämme perustuu omaan
ylivoimaisuuteemme. Muutamia vuosia sitten korjasin prosentin 95:een. Ja
kaikessa tässä on juuri tuon hallitsemisen perusolemus. Valtaa käyttävä automaattisesti
omaksuu ajattelun, minkä mukaisesti hänellä on oikeus käyttää muita ihmisiä
tavoitteidensa täyttämiseen. Hän ei missään tapauksessa paljasta
vallankäyttönsä perustuvan hyväksikäyttöön, vaan hän aina keksii jonkin
hurskaan motiivin tai verukkeen, niin että hyväksikäytön uhrille ei tule
mieleenkään että häntä jollakin tavoin petettäisiin.
Miksi
seurakuntien penkkirivit siis ammottavat tyhjyyttään? Eikö olisi viimeinen
hetki ymmärtää, että hyväksikäytetyt ihmiset viimeinkin ovat tajunneet, että he
ovat vain välikappaleita petollisessa uskonnollisessa näytelmässä? He eivät ole
mitään luopioita tai kylmenneitä seurakuntalaisia, vaan he ovat rehellisiä ja
toteavat, että mitä hyötyä on kaikesta tästä uskonnollisesta teatterista, jossa
sanat ja todellisuus eivät pääse kohtaamaan toisiaan.
Jossakin
mielessä nämä seurakunnallisesta elämästä etäisyyttä ottaneet ihmiset
varmaankin ovat rehellisempiä kuin osa jäljelle jääneistä. Tarvitaan siis jokin
radikaali muutos koko alueella!
Aikanaan Erik
Ewalds kertoi siitä, kuinka uskovaiset aina sanovat, että pitäisi rukoilla että
heistä tulisi sitä ja sitä. Hän totesi ykskantaan: ”Meidän tulisi rukoilla,
että uskovaisista tulisi ihmisiä!”
Tässä onkin
ongelmamme ydin. Lähes kaikki inhimillisyys ja ihmisyys on kadonnut
uskonnollisista yhteisöistä. Koska ihminen ei ole hyväksynyt omaa ajallisuuttaan
ja rajallisuuttaan ja haluaa paeta kaikkea epämiellyttävää ja arkipäiväistä, on
hän jatkuvan sunnuntain tavoittelussaan päätynyt ratkaisuun, joka merkitsee
hänen päättäneen olla enemmänkin jumala kuin ihminen. Tämä itsepetos on niin
miellyttävä, että hän katsoo näin suuren asian puolesta kannattavan pettää niin
itseään kuin muitakin. Aika roisia, eikö vain?
Itsepetos on
vihoviimeisintä mitä uskovainen itselleen voi tarjota. Ja kun on lähdetty
itsepetoksen tielle, avautuu eteen lavea tie, jolle mahtuu oikeastaan mitä
tahansa. Avautuu koko maailma kaikkine tarjouksineen ja houkutuksineen, eikä
väärä vallankäyttö vaivaa omaatuntoa oikeastaan ollenkaan. Itse asiassa
omatunto on helppo kadottaa lähes kokonaan, niin että voi vapain ja iloisin
mielin toteuttaa kaikkia mielitekojaan, ja innostuksen hakuvalo löytää yhä
vielä sopivia kiinnekohtia Jumalan Sanastakin. Silloin oikeastaan koko Raamattu
tukee maailmallisia näkemyksiä tällä lavealla tiellä, koska ymmärrys on nyt
lisääntynyt, niin että aivan oikeutetusti voidaan esittää kysymys: ”Onko Jumala
todella sanonut?”
Eihän toki
tässä uudessa innoituksessa ja uudessa valkeudessa kukaan enää epäile sitä,
että Jumala todella tarkoittaisi sitä mitä Sanassa sanotaan. Ihminen on
saavuttanut sellaisen viisauden ja olotilan, missä hän viimeinkin tajuaa
olevansa vapaa tekemään mitä tahansa, toteuttamaan salaisimmatkin mielihalunsa.
Koska ihminen
on hylännyt asemansa luotuna olentona, on hän sairaalla tavalla omaksunut
Luojan valta-aseman. Koska hänellä kuitenkaan ei ole mitään todellista valtaa
eikä voimaa, ei myöskään mahdollisuutta luoda jotakin todellista ja uutta,
joutuu hän turvautumaan hyvinkin tuomittaviin ja vääriin metodeihin
toteuttaessaan itse omaksumaansa asemaa. Hänen on jostakin saatava aineisto
päämääriensä saavuttamiseksi, ja siksi on kehiteltävä jotakin. Hänelle ei ole
väliä sillä kuinka todellista kaikki on, hän vain pyrkii eteenpäin
narsistisella urallansa. Jossakin mielessä hän on kuin vahvassa humalatilassa
oleva kadulla lihaksiaan pullisteleva mies. Hän saattaa huutaa ja räyhätä ja
uhkailla valtavilla voimillaan, osoittaen ylivoimaisuuttaan, mutta niin kauan
kuin hän ei antaudu sylipainiin tai nyrkkeilyotteluun jonkun vastaantulevan
kanssa, on kaikki vain ilmaan hosumista.
Yksin
uhoaminen on siis hyvin huvittavaa ja ärsyttävääkin. Katsojien pilkalliset
ilmeet johtavat vähitellen siihen, että voimiaan pullisteleva kohdistaa
ärtymyksensä johonkin esineeseen tai henkilöön. Ensimmäiseksi saattaa lentää jonkin
liikkeen roska-astia seinää vasten, tai sitten lähelle pysäköity auto saa
potkun kylkeensä. Jos omistaja on lähistöllä, syntyy jo tilanne missä mitataan
eri osapuolien voimavaroja. Harvemmin uhoaja kuitenkaan ryhtyy todelliseen
voimainmittelöön, vaan entistä pahempia herjoja heitellen jatkaa horjuvaa
kulkuaan kohti jotakin.
Jos yleensä
ottaen kaikki uhoaminen jäisi näin harmittomiin ympyröihin, olisi tämä elämä
paljon helpompaa elää. Todellisuus on kuitenkin osoittanut, että kaikki
uhoaminen tavalla tai toisella vaatii energiansa, ei vain uhoajalta, vaan
kohdattavilta ihmisiltä. Uskovaiset ihmiset harvemmin esiintyvät juovuksissa,
mutta he ovat jonkinlaisten muiden huumaavien aineiden vallassa. Raamattu puhuu
melko paljon juovuksissa olemisesta ja tarkoittaa monessa kohtaa epäraitista
hengellisyyttä. Tämän mielikuvan mukaisesti tänä päivänä kohtaamme jopa aivan
raivohulluja juoppoja, joiden käytöksessä ja puheessa ei ole mitään mieltä.
Juopua voi siis muustakin kuin alkoholista tai huumeista. Nykyisen
tietämyksemme mukaan, vaikka esittämämme asia jollekin voi olla
urbaanitarinoita, suurin osa hengellisestä hurmoksellisuudesta ei ole jonkin
taivaallisen voiman osoittamista tai kunnioittamista, vaan tarkemmin tutkittuna
kaiken taakse kätkeytyy rajaton vallanhimo.
Miksi joku
käyttäytyy muista poiketen, tarkoituksellisesti ja kaikkien huomiota etsien,
pyrkien tuomaan esiin jotakin aivan kumouksellista ja uutta, mistä kukaan toinen
ei vielä ole puhunut? Miksi saarnamies jo ennen varsinaista puhettaan varoittaa
kuulijoita olemaan todella tarkkaavaisia, koska hän on puhuva jotakin aivan
erinomaista ja uutta? Miksi jostakin tällaisesta tarvitsee huomauttaa? Eikö
yleisö ilman eri mainintaakin huomaa kaiken erinomaisen ja uuden?
Saarnaaja
olisi selvyyden vuoksi voinut sanoa suoraan: ”Muistakaa nyt kuinka erinomainen
ja muita parempi ihminen minä olen. Minulla on aivan erikoinen arvovalta teidän
kaikkien ylitse, joten olkaa varmoja siitä että tiedätte osoittaa minulle
ansaitsemaani arvostusta!” Mietipä tarkemmin kaikkea kokemaasi ja näkemääsi!
Tämä valtataistelu on käynnissä kaikilla eri hengellisyyden tasoilla, niin
saarnaaja- kuin siivoojamummotasollakin. Miksi paha olo ja ahdistuneisuuden
tunne ei rajoitu vain joihinkin äänekkäisiin ja hurmoshenkisiin kokouksiin,
vaan aivan päivittäisissä tapaamisissa saa kokea olevansa ala-arvoinen
persoonallisuus jopa naapurin Maijan seurassa. Maija on aivan tavallinen
seurakuntalainen, ei pidä pyhäkoulua eikä osallistu kovin innokkaasti mihinkään
aktiivisiin seurakunnan toimintoihin, mutta on täynnä pyhää kiivautta kaikkea
maallista kohtaan. Niinpä hän aktiivisesti tarkkailee muiden seurakuntalaisten
elämää, pukeutumista, valojen sammuttamista illalla, ostoksilla käyntiä,
mahdollista ehostusta. ”Rauhaa, rauhaa, naapuri. Elämme todella pahassa ajassa,
oletko kuullut kuinka se ja se teki sitä ja sitä? Et kai sinä ole laittanut
kulmaväriä, kun näytät niin virkeältä?”
Olemme
tottuneet pitämään Maijan kaltaisten ihmisten käytöstä hurmahenkisenä,
fanaattisena, erikoislaatuisena. Mutta nämä ihmiset luovat ympärilleen niin
laajan ja ahdistavan ilmapiirin, että jokainen heidän kanssaan tekemisiin
joutunut tuntee henkeänsä ahdistavan. Kukaan ei todellisuudessa haluaisi
kohdata Maijaa sen paremmin kadulla kuin ei seurakunnassakaan. ”Veli hyvä,
kyllä sinä olet aivan maailman ihmisen näköinen tuollaisen tukan kanssa! Voi
sisar hyvä, kuinka sinä nyt tuollaisen hameen kanssa tulet ihmisten ilmoille?
Voi sisar hyvä, kyllä puserosi on aivan liian tiukka! Voi hyvänen aika, kuinka
te nuoret niin myöhään vielä olitte ulkona sellaisessa seurassa!”
Joidenkin
ihmisten kohdalla tällainen valvonta ja jopa kotiin puhelimella soittaminen on
saanut aikaan niin suurta ahdistusta, että mielen täyttää suuren osan aikaa
ajatus: miten voin mennä ulos kohtaamatta tätä ihmistä, miten voin välttää
vastaamasta puhelimeen silloin kun hän soittaa?
Omassa
elämässäni oli pitkä vaihe, jolloin tällainen tarkkailu johti suoranaiseen
henkiseen ahdistukseen. Minua ja ystävieni tekemistä ja kulkemista ja
yhdessäoloa tarkkailtiin sellaisella tavalla, että alkoi tuntea itsensä
joksikin vakoojaksi tai agentiksi, jonka täytyi suunnitella elämänsä
pienintäkin piirtoa myöten. ”Jos se ja se soittaa, älä kerro että olen täällä.
Muistakin varoa puhumasta minusta mitään!”
Siihen aikaan
pidin näitä suorastaan raivostuttavia ihmisiä vain fanaattisina, äärimmäisen
kiusallisina persoonina, joita minua vaadittiin rakastamaan siitä huolimatta ja
olemaan yhteistyössä heidän kanssaan. Yritin rakastaa heitä, vaikka minulla oli
todella paha olo ja mieli. Ajoittain kuvittelin heidän tulevan oven taakse
moittimaan minua jostakin tai viemään pois joitakin minulle työtäni varten uskottuja
laitteita. Pahimpina hetkinä mielen valtasi sellainen suoranainen raivo, että
olisin mahdollisesti pahoinpidellyt nämä ihmiset henkihieveriin, jos olisivat
avoimesti hyökänneet minua vastaan!
Tänä päivänä
näen asian todella vakavana. Jos joidenkin ihmisten käytös provosoi sellaisella
tavalla toista seurakunnan jäsentä, ei ole kysymys vain fanaattisuudesta ja
erikoisuudesta, vaan mitä konkreettisimmasta henkisestä väkivallasta, joka on
vallinnut tuossa hengellisessä yhteisössä vuosikymmenien ajan. Itse kukin on
ollut sitä mieltä, että hänellä on oikeus tehdä toiselle oikeastaan mitä vain,
hengellisyyden ja oikeaoppisuuden varjolla!
Olen nähnyt
samaa vääryyttä kaikissa hengellisissä yhteisöissä, mutta tietyissä piireissä
kaikki on saavuttanut aivan uskomattomat mittasuhteet. Koska ihmiset eivät omaa
mitään todellista ja omaa, on heidän edettävä hengellisyydessäänkin kuin
kasaten toisten ruumiita alleen. Kun todellinen katoaa, tulee sijalle
kuvitteellinen, valheellinen, petollinen. Tämä ei koske vain yksilöitä, vaan se
muodostuu hyvin helposti yhteisölliseksi, jos pahuuden kohteena on yhteinen
vihollinen. Niinpä tämä valhe kehitellään niin vaikuttavaksi ja kokonaisvaltaiseksi,
että sen uskovat jopa merkittävät johtohenkilöt. Sana ilmoittaa, että tarvitaan
vähintään kaksi todistajaa. Mutta nämä kaksi todistajaa voivat olla myös vääriä
todistajia, jotka saavat mukaansa tusinan muita vääriä todistajia. Profeetta
Miikan aikana neljäsataa väärää profeettaa todisti häntä vastaan. Tämän
opetuksen on unohtanut monikin suuri opettaja ja seurakunnan johtaja, haluten
säilyttää ihmispalvonnan.
Tämä
valheellisuus ja petollisuus ovat itselleni olleet yksi käsittämättömimmistä
asioista elämäni aikana. Vasta nyt perehdyttyäni narsistiseen persoonallisuushäiriöön
olen saanut vastauksen lähes kaikkiin kysymyksiini. On varottava väittämästä,
että kaikki nämä kiusaajani olisivat persoonallisuushäiriöisiä (käyttäessäni
sanaa persoonallisuushäiriöinen tarkoitan yleensä narsistista persoonallisuushäiriötä
/ psykopatiaa). Yksi suurimmista vielä opittavista asioista on varmaankin juuri
tässä kohtaa. On todella valtava määrä ihmisiä, jotka käyttäytyvät siinä määrin
narsistisesti, että on todella vaikea tietää mitä nämä ihmiset todella ovat.
Missä määrin heissä on persoonallisuushäiriötä, missä määrin he vain ovat
narsistisia? Missä vaiheessa täytyy alkaa puhumaan psykopatiasta? Olisiko yksi
peruskriteereistä omantunnon puutteessa?
Miten niin
monet tuntemistani kristillisen seurakunnan jäsenistä ovat voineet niin
kokonaisvaltaisesti valehdella ja perustaa koko kristillisen elämänsä aivan
kuvitteellisten ja väärien uskomusten varaan? Kaikesta päätellen, vuosien
tarkkailun jälkeen, ei voi olla tulematta siihen johtopäätökseen, ettei heillä
voi olla omaatuntoa ollenkaan. Vai onko heillä sairas tai puutteellinen vai
valikoiva omatunto? He uskovat olevansa erikoisella tavalla Jumalan valitsemia
ja armoittamia uskovaisia, joilla on erikoisasema kaikkien muiden uskovaisten
keskuudessa. He uskovat menevänsä tuon puoleiseen aivan erikoisissa
olosuhteissa, kuin yksityiskäyttöön varatulla ylöstempaamisella. Ja silti
heidän elämänsä on täynnä valhetta, petosta ja ääretöntä henkistä julmuutta
toisia uskovaisia kohtaan.
Juuri nämä
ihmiset ovat tuottaneet suurinta mielipahaa niin minun kuin ystävienikin
elämässä, siinä määrin että ajoittain olemme toivoneet mieluummin kuolemaa kuin
elämän jatkamista tällaisten ihmisten kanssa. Suurin vastustus ja ahdistus
eivät siis ole tulleet ulkopuolisten ihmisten taholta, vaan omat koirat ovat
purreet ja haavoittaneet luita myöten. Oikeastaan millään tasolla ei seurakunnallinen
elämä toiminut eheyttävästi ja hyvää hedelmää tuottaen. Oli ahdistavaa kohdata
uusi päivä ja avata saapuneet kirjeet, joista ei juuri yksikään sisältänyt
mitään henkisesti tai hengellisesti kohottavaa, vaan saimme harvojen ystävieni
kanssa olla jatkuvan panettelun ja moitinnan kohteena. Siitä huolimatta oli
päällimmäisenä vaatimus nöyrästä ja mieluiten ilmaisesta palvelemisesta.
Yhteistyössä olisi oltava, vaikka toiselta osapuolelta ei ollut odotettavissa
mitään kehittävää eikä elämää ruokkivaa!
Tämä ei ole
missään suhteessa sellaista kärsivällisyyttä vaativaa yhteiselämää, mitä Sana
edellyttää meidän elävän. Meidän odotetaan elävän yhdessä samanmielisten,
samalla tiellä kulkevien kanssa!
Aikanaan lähes
kolmekymmentä vuotta sitten puhuin eräässä pienemmän piirin kokouksessa
kalaverkosta, johon kerääntyy monenlaisia kaloja ja mereneläviä. Heti kokouksen
jälkeen sain todella tylyn tuomion, koska olin puheessani esittänyt toivomuksen,
että saisin verkkooni vain hyviä kaloja, kuten lohia tai vastaavaa. Miksi
tällaisen toivomuksen esittäminen tuomitaan? Jälkeenpäin olen usein ajatellut,
että olen ollut kuin kalastaja, jolta on jatkuvasti anastettu kaikki parhaat
kalat, ja koriini on jäänyt vain iljettäviä, limaisia otuksia, joita ei edes
käteen rohkene ottaa.
Raamatussa
annetaan ymmärtää, että tällaiset otukset heitetään takaisin mereen, mutta nyt
näytti pidempään siltä, että juuri nämä kerättiin talteen ja lohikalat
heitettiin takaisin veteen!
Kuinka usein
tulikaan uusia ihmisiä kiinnostuneina toiminnastamme. He kävivät muutaman
kerran, kunnes joku porukastamme pyysi heidän osoitteensa ja puhelinnumeronsa.
Sen jälkeen heistä ei kuulunut mitään. Yksi perussyistä oli ilmeisestikin se,
että heitä valistettiin joillakin yksittäisillä, erikoislaatuisilla ilmestyksillä
tai opetuksilla, jotka kerta kaikkiaan olivat heille käsittämättömiä. Oli tuskin
kahta opettajaa, jotka olisivat olleet yksimielisiä keskenään. Hallitseminen ja
vallanhimo asettivat vaatimuksia, joiden täyttäminen johti toisten allensa
tallaamiseen ja jatkuvaan valtataisteluun. ”Kuka meistä on suurin? Tutkikaamme
asiaa, voisiko se olla kukaan muu kuin minä? Katsokaa, kuulkaa, mitä minulla on
sanottavana! Minulla on aivan erikoinen ja varmastikin merkittävin näky ja kyky
nähdä asioita!”
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti