Kuinka
usein olivatkaan lapsiparat kauhusta pyörein silmin seuranneet leikkimökistänsä
tai raollaan olevasta ovesta vanhempien puhetulvaa ja suoranaista karjumista!
Tapahtuihan sellaista toki ajoittain kaikkialla, mutta että uskovaisissa perheissä,
omassa kodissa! Kaikkea tätä ei Johannes voinut antaa itsellensä anteeksi,
vaikka tiesikin useimpien riitojen alkaneen vaimon luulevaisuudesta tai
mielikuvituksesta. Onneksi sentään heillä ei oltu päädytty siihen, mitä oli
tapahtunut Reinholdille ja Ilselle!
Kuinka
vihollinen osasikaan sotkea kaiken, ja tehdä riidan aivan tyhjänpäiväisistä
asioista! Ajatellessaan tuntemiensa perheiden asioita Johannes tuli todella
surulliseksi. Liian myöhään oli Ilsekin käsittänyt, ettei hänen ja Reinholdin
välillä ollut todellisuudessa tapahtunut mitään niin vakavaa, että seurauksena
oli se mitä oli. Ilse oli vain luullut, luullut ja luullut. Mielikuvitus oli
tullut terveen järjen sijalle ja hänen tiensä oli johtanut vieraan miehen
syliin, hurskaassa uskomuksessa jostakin paremmasta; luulemisessa jostakin
sellaisesta, mikä tulee vain yhden kohdalle kymmenestä miljoonasta. Tämä vieras
mies ei ollutkaan sitä mitä antoi ymmärtää olevansa. Hän oli uskovainen
kiireestä kantapäähän, saarnamies koko sielultansa, mutta siitä huolimatta
jälkeenpäin tarkastellen huijari läpikotaisin. Tiedostiko hän sitä itse, sen
pystyy vain Jumala sanomaan, mutta hänen elämänsä, joka sekin oli alkanut
pienestä ja suloisesta lapsenpalleroisesta, oli jo nyt johtanut ainakin kahden
naisen rappioon.
Aluksi
Reinhold oli yrittänyt antaa anteeksi, ottaen Ilsen kotiin tämän seikkailun
jälkeen, mutta tahtomattaan hän joutui kokemaan suoranaista inhoa tätä ennen
niin rakastamaansa naista kohtaan. Vaikka asiaa olisi tarkastellut miten päin
tahansa, ei miesparka löytänyt minkäänlaista sisäistä ratkaisua asiaan. Tämä
nainen oli hänen lastensa äiti, mutta jotakin oli rikkoutunut sellaisella
tavalla kummankin sisimmässä, että he muutaman päivän kuluessa joutuivat
toteamaan olevansa täysin vieraat toisellensa. Tämä oli jotakin suorastaan
kauhistuttavaa, sillä ulkonaisesti kumpikin oli entisensä, joskin ryppyisempi
ja laihtuneempi, mutta jotakin oli kadonnut ikuisiksi ajoiksi. Jumalan
anteeksiantamuksella ei ollut mitään tekemistä tämän asian kanssa, sillä Jumalan
Sana jo teki tyhjäksi kaikki yritykset. Oliko Sana julma, oliko Jumala
ymmärtämätön? Ei, vaan Hän on aina ollut Kaikkitietävä, ja siksi Hän saattoi jo
ennalta antaa kirjoittaa Sanaansa nämä asiat. Hän tiesi, ettei kukaan
todellinen uskovainen voisi ottaa luoksensa takaisin naista, joka oli elänyt
aviollisesti jonkun toisen kanssa. (5.Moos.24:1-4).
Näinä
muutamien yhteisten päivien aikana Ilse oli vielä pystynyt jonkinlaiseen
keskusteluun, mutta tuossa lohduttomassa ilmapiirissä hänen sisimmässänsä oli
saanut viimeisen töytäisyn se kehityskulku, joka oli odotettavissakin. Jos hän
olisi valinnut elämän jatkamisen Kurtin kanssa, tietoisuudessa tämän piankin
tapahtuvasta kyllästymisestä, hän ehkä olisi säilyttänyt jonkinlaisen
elämänkipinän huonona, yleisenä naisena, mutta hänen äidinvaistonsa ja jokin
entiseen elämään liittyvä tunne johtivat hänet loputtomaan kyselemisen
karuselliin, mistä ei ainakaan sillä hetkellä tuntunut olevan mitään
ulospääsyä. "Miksi, miksi, miksi? Miksi tein sen, miksi lähdin? Miksi, miksi,
miksi? Miksi ei hyvä Jumala estänyt minua tekemästä sitä? Miksi ei Jumala
puuttunut asioihin? Miksi, miksi, miksi? Miksi ei Jumala, miksi ei
Jumala...?"
Jumala
oli toki puuttunut asioihin, varoittanut, kehottanut, opastanut, pyrkinyt
auttamaan. Mutta Ilse oli ottanut kaiken vain joko Johanneksen tai jonkun
hurskaan sisaren inhimillisenä näkökantana. Ilse oli lukemattomien valintojen
edessä, tehden ensin yhden, sitten toisen, ja vähitellen yhä useamman
virheellisen ratkaisun. Kun on tehnyt saman virheen kyllin usein, ei se
tunnukaan enää virheeltä!
Johannes
ajatteli usein sitä, että jos seurakunnissa olisi ollut toisenlainen tilanne ja
suhtautuminen ihmisten vaikeuksiin, olisi varmastikin säästytty monenlaisilta
ahdistuksilta. Jos Ilsellä olisi koko ajan ollut mahdollisuus oikeanlaiseen
sielunhoitoon, olisi hän voinut purkaa taakkojansa sisarillensa, mutta
tietynlainen luottamuksen puute oli johtanut siihen, että itse kukin esitti
jonkinlaista teatteria, ollen jotakin muuta kuin mitä todellisuudessa oli. Ja
kenelle uskalsi ylipäätänsä puhua mitään, kun niin monet puhuivat
rippisalaisuudet eteenpäin, jopa vahingoniloisina?
Tietynlainen
kirous oli seurakunnan yllä. Oli käsittämätöntä se, kuinka seurakunta oli hylännyt
ensin Reinholdin ja sitten Ilsen. Ilse tunsi itsensä yksinäisimmäksi ihmiseksi
maailmassa, sillä hänen toiveensa olivat romahtaneet ja pettymyksen mittaa
saattoi tuskin kukaan arvioida. Oma vikansa, oli helppo sanoa, mutta kuka olisi
kykenevä heittämään ensimmäisellä kivellä? Oli häpeä seurakunnalle se, että
Ilse vietiin suoraan kotoansa yli sadan kilometrin päähän psykiatriselle
klinikalle, sillä hän oli kadottanut täysin mielenrauhansa.
Saatana
tuo uskovaisten eteen lukemattoman määrän houkutuksia, ja juuri avioliiton
vaikeudet johtavat usein siihen, että näihin houkutuksiin on niin helppo
langeta. Kenen loppujenlopuksi on syy, sitä on turha pohtiakaan. Ei ole mitään
suurempaa petosta uskovaisen elämässä kuin se, että mennään naimisiin ja hetken
kuluttua annetaan ymmärtää, ettei halutakaan elää annettujen lupausten
mukaisesti. Ilse oli luvannut rakastaa miestänsä kuolemaansa asti, mutta
kuviteltu miehen uskottomuus oli johtanut katastrofaalisiin seuraamuksiin,
vaikka siihen vaadittiinkin niin monen vuoden kehitys.
Tässä
juuri on kauhistuttavin piirre näissä asioissa. Todellisuudessa ei ole mitään
tapahtunut, mutta toinen osapuoli pitää kiinni uskomuksestaan tai luulostansa.
Jos ei ajoissa olla valmiita luopumaan siitä, ojentautumaan, pyytämään
anteeksi, saattaa seurauksena olla ketjureaktio, missä edellinen luulemus
toimii pohjana seuraavalle, ja taas seuraava seuraavalle. Syntyy kokonainen
luulemusten ja kuvitelmien maailma, joka ajan myötä muuttuu
"todellisuudeksi", mikä syrjäyttää elämän tosiasiat. Ilse oli
loukkaantunut Reinholdin uskottomuuden johdosta, mitä ei milloinkaan ollut
tapahtunut. Loukkaantunut katsoi oikeudeksensa hyvityksen saamisen, mutta millä
tavalla hän sen saikaan! Reinholdin kuviteltu rikkomus johti tämän vaimon
vieraan miehen syliin!
Kurt
oli mitä ihastuttavin nuorehko saarnamies. Mutta kuka olisi tällaisissa
tilanteissa tavannut ihmisiä, jotka eivät olisi ihastuttavia? Ilse ei
milloinkaan elämässänsä ollut ollut niin ihastuttava kuin tavatessansa Kurtin
ensimmäistä kertaa. Kurt oli yksinäinen, joten hän oli mitä hurmaavin ja
houkuttelevin mies, mitä Ilse oli kohdannut. Niin, tarvitsee sitten yksinäinen
isä äidin lapsillensa tai eronnut nainen isän lohduksensa, jokainen panee
parastansa, esiintyy eduksensa, ylittäen itsensä. Eikö tätä kaikkea oltu nähty
jo vuosien ajan? Kaikki esiintyivät eduksensa seurakunnan kokouksissa, niin
miehet kuin naisetkin. Kaikki olivat hyviä, seurallisia, kohteliaita,
huomaavaisia, mukaan lukien kaikki hyvät ominaisuudet. Mitä itse kukin sitten
oli kotonansa tai miehensä ja vaimonsa seurassa, se on kokonaan toinen luku
ihmiskunnan historiassa.
Kuinka
tarvittiinkaan Jumalan puuttumista asioihin!
Miksi
ruoho todellakin näytti niin usein vihreämmältä aidan toisella puolella! Ehkä
se joskus oli sitäkin, mutta todella hyvin harvoin. Suurimmaksi osaksi tämä
kaikki oli sielunvihollisen luomaa harhakuvaa, mihin hyvin moni lankesi, kuka
enemmän, kuka vähemmän kohtalokkain seuraamuksin.
Jumalan
armo riitti ja peitti rikkomukset, mutta oli tapauksia, joissa ei edes Jumalan
armo riittänyt korjaamaan aikaansaatua pahaa. Tämä armo tosin vallitsi Jumalan
ja ihmisen välillä, mutta se ei auttanut kahden eri henkilön välillä, jos oli
tapahtunut jotakin peruuttamatonta. Kuinka paljolta oltaisiinkaan säästytty,
jos olisi hiukankin tehty laskelmia ja varauduttu seuraamuksiin. Ihminen on
ajallinen, ainutkertainen, niin myöskin avioliitto.
Ihminen
vietti aivan liian paljon aikaa huvittelupaikoissa, mukavissa olosuhteissa,
ollen noudattamatta Sanan kehotusta, että parempi on mennä surutaloon kuin
ilotaloon. Ihminen ajatteli aivan liian vähän tuonpuoleisia asioita, kuolemaa,
tästä elämästä lähtemistä. Oli niin luonnollista ja totunnaista odottaa
kuoleman tulevan joskus vanhuudessa, joskus hamassa tulevaisuudessa. Mutta
kuinka usein se saapuikaan aivan odottamatta, yllättäen. Se saattoi tulla
siellä, missä sitä ei lainkaan olisi osannut odottaa. Yhtäkkiä katkesi suoni
aivoissa kesken matematiikan tuntia; hautaan kannettiin elämänsä kukoistuksessa
oleva seitsemäntoistavuotias nuori mies, jolla oli edessänsä lupaava ura
urheilijana. Kaksikymmentäkaksivuotias nuori, kaunis kotirouva istuu
puutarhassa auringon paistaessa kauniisti. Mies on asianajaja lähikaupungissa,
kuuluisa jo nuorella iällään, koko seudun arvostama köyhien puolustaja. Vaimo
soittaa kesken työpäivän ilmoittaaksensa, että ampiainen on pistänyt häntä
korvan viereen. Seuraavana aamuna hän kuolee käsittämättömään tulehdukseen,
joka lamaannuttaa sydämen. Kukaan ei osaa selittää miten se on mahdollista.
Ihminen
tulee alastomana, parkuvana, tähän maailmaan, yksin, avuttomana. Hän ei ole sen
kummemmassa tilassa lähtiessänsä täältä. Ei auta yhtään se, kuka hän on tai
mitä hän on. Hän lähtee yksin, ilman äitiä, ilman isää, ilman että kukaan voisi
saattaa hänet toiselle puolelle. Ainoa lohtu on tietoisuus Jumalan armosta,
mutta onko ihminen todella valmis? Kuolema ei muuta mitään, ei korjaa mitään.
Se ei tee jumalattomasta uskovaista, ei uskovaisesta jumalatonta. Ihminen
ratkaisee tämän elämän aikana suuntansa, ja kuolema on ainoastaan lautturi
tästä elämästä tuonpuoleiseen. Kukaan ei tiedä, milloin tuo lautta saapuu itse kunkin
luokse.
Kaikkea
tätä ajatellessaan Johanneksen mielen valtasi todellinen murhe. Kuinka vähän
välittivätkään ihmiset tuonpuoleisesta! Jopa uskovaiset olivat tuudittautuneet
tietynlaiseen rauhallisuuteen, jolla ei kuitenkaan ollut minkäänlaista
raamatullista pohjaa. Uskottiin oltavan valmis, kun kävi säännöllisesti
seurakunnassa, luki Raamattua ja harjoitti jonkinlaista hyväntekeväisyyttä.
Mutta riittikö tämä kaikki Jumalan kaikkinäkevien silmien edessä?
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti