Flunssa on helppo sairastaa
Maija oli siis hyvä kaikessa siinä,
missä Matti oli hyvä. Mutta missä mies oli huonompi, siinä vaimo aina oli hyvä.
Maija seurasi silmä kovana, aivan avioliiton alusta lähtien, kaikkia miehen
sanoja ja tekoja. Jos miehen vatsa oli kipeä, ja tämä valitti sitä, alkoi vaimo
viimeistään seuraavana aamuna valittaa vatsakipua. Kun väsymys tuli
ylivoimaiseksi Maijalle, ei tämä halunnut sitä tunnustaa, vaan nyt iski flunssa
sellaisella voimalla, että oli soitettava työpaikalle. Maijan tarpeet siis
olivat jatkuvasti kiinni siitä, mitä mies julkitoi.
Monet lh-persoonista eivät ole
milloinkaan sairastaneet ainakaan näkyvällä tavalla. Olisiko tämä todiste
sille, ettei heillä ole niitä sisäisiä ristiriitoja, jotka aiheuttavat
normaaleille ihmisille sairauksia? Heillä ei ole omaatuntoa, heillä ei ole
tunteita siinä mielessä kuin tavallisilla ihmisillä.
Itse asiassa Maijalla oli hyvin
harvoin todellinen sairaus, sillä useimmiten oli kysymys siitä, että hän kätki
todellisen ongelman keksimänsä vaivan alle. Matti oli todella helisemässä noin
päivinä, sillä silloin vaimo heittäytyi todella avuttomaksi ja
heikkokuntoiseksi, etenkin useampana keväänä, kun sesonkiin sidottu firma piti
pitkää kesälomaa. Matti juoksi asioilla, hankki lääkkeet, hoiti lapset, vastasi
puhelimeen, kun vaimoparan äänikin oli niin karhea. Hän oli olemassa vaimoaan
varten, sen hän oli kokenut kaikkina yhteisen elämän päivinä. Hänet oli luotu
Maijaa varten, hän oli apu Maijaa varten. Niinhän Sana sanoi, vai oliko se
jotenkin toisinpäin?
Kun Matti sitten sairasti, sai hän
mitä suurinta huomiota osakseen. Häntä silitettiin päästä, laitettiin kauniisti
lakanoiden väliin, tuotiin kaikki tarvittava vuoteeseen. Totta, aivan totta!
Kuka uskoisi sitä? Hän oli Maijan huomion keskipisteenä suunnilleen siitä kun
tämä tuli töistä kotiin, sanokaamme noin klo 21.00 asti. Silloin vaimoa alkoi
toden teolla väsyttää ja hermostuttaa, ja vaikka oli juuri säälien todennut
sisarelleen puhelimessa, kuinka sairas mies on, saattoi hän nyt kovalla ja
kiukkuisella äänellä kuuluttaa, ettei hän nyt sentään aivan kaikessa voinut
miestänsä palvella! Rajansa kaikella!
Jälleen kerran Matti-parka oli
luullut asioiden sittenkin muuttuneen, kun muutaman tunnin ajan oli saanut
kokea sellaista hellyyttä. Tämä oli kaikkein raskainta elämässä, jatkuva
pettymys, jatkuva luulo sen suhteen, että jokin voisi muuttua. Mutta mikään ei
ollut muuttunut parempaan suuntaan, vaan siihen toiseen suuntaan!
Katso itse eteesi!
Kun työtilanne oli todella huono,
kokeili Matti yksityisyritteliäisyyttäkin, mikä paljon aikaa ja voimia
vaativana oli mitä ahdistavin tekijä vaimolle ja sen johdosta sitten koko
perheelle. Jos jokin asia ei ollut vaimon mieleen, merkitsi se sitä, että jokin
hänessä alkoi jokaisella ajateltavissa olevalla tavalla taistella niin miehen
kuin hänen yrityksensäkin nujertamiseksi. Kaikille tuttaville hän kehui
miehensä yritysintoa, mutta kun mies jossakin vaiheessa oli tekemässä
kohtalokasta virhettä liiketoiminnassaan, ei hän varottanut miestä ollenkaan,
vaan kehui tuttavalleen, että nythän saa sitten mies nähdä, ettei hänestä ole
liikealalle!
Maijan vahingonilo oli hänelle aivan
kuin pakollinen tekijä elämässä, jota ilman hän ei tullut toimeen.
Kauhistuttavinta kaikessa oli kuitenkin se, että hän aivan käytännössä teki
kaikkensa miehen epäonnistumiseksi. Miehen tuoma raha olisi ollut mitä
suurimerkityksisin perheelle, mutta sitä ei vaimo ajatellut edes lasten
itkiessä sitä, ettei ollut varaa hankkia heille asiallisia hiihtovälineitä tai
vastaavaa.
Kukaan ei riitele yksikseen
On väittämiä, joiden
paikkansapitävyys voidaan kiistää kysymyksen ollessa luonnehäiriöstä. Kautta
aikojen on väitetty, ettei kukaan voi riidellä yksikseen, vaan aina on vikaa
kummassakin osapuolessa. Olemme varmaankin kirjoittaneet kylliksi, jotta
ajatteleva ihminen voi päätellä siitä, että yllä oleva väittämä ei pidä
paikkaansa esimerkkiperheissämme.
Maijalle ja Jussille loukkaantuminen
ja suuttuminen, itsensä uhriksi tunteminen, oli melkein kuin päivittäistä
leipää, jota ilman kumpikaan ei tullut toimeen. Suuttumisen aihe löytyi melkein
mistä tahansa, jos ei muusta, niin päivän lehdestä tai television suosikkiohjelmasta.
Ainakin Maija katseli Kauniita ja
rohkeita ja kotimaisiakin sarjoja sillä silmällä, ettei mies ollenkaan
ihmetellyt vaimon käytöstä. Tämä hyvin usein samaistui mieleisiinsä hahmoihin
noissa ohjelmissa, ja kohteli miestään juuri sen mukaisesti. Jos roolihahmolle
televisiossa tehtiin pahaa, koki vaimo sen sellaisella myötätunnolla, että mies
sai tuta sen seuraavassa sänkykohtauksessa. Ilmeisestikin juuri noista
ohjelmista ja aikakauslehtijutuista vaimo ammensi pahaa oloansa ruokkivia
asioita, aivan riippumatta siitä mitä todellisuudessa oli.
Maijan täytyi saada suuttua, tuntea
itsensä loukatuksi, useamman kerran viikossa. Miten joku voi vielä väittää,
että riitaan tarvitaan kaksi? Eihän heidän erimielisyytensä millään tavoin
ollut heidän erimielisyytensä, vaan vaimon erimielisyys! Matin ei tarvinnut
edes vastustella tai korottaa ääntänsä, sillä vaimon mieli oli murheellinen. Ja
kun hän alkoi yhä enemmän korottaa ääntään, oli aivan samantekevää mitä mies
teki. Maija huusi aikansa, eikä halunnut kuulla sanaakaan mieheltään.
Mitätöiminen
Mitä enemmän puhumme luonnehäiriöstä
ja perehdymme sille ominaisiin piirteisiin, vakiintuvat tietynlaiset
mielikuvat. Yksi perustavaa laatua oleva käsite on ”mitätöiminen”. Lh-persoona
on jo kirjoittamamme perusteella ottanut kuin elämäntehtäväkseen toisen ihmisen
vähättelyn ja suoranaisen mitätöimisen. Ei mitätöidä ainoastaan ihmistä itseään
persoonana, vaan kaikki häneen liittyvä.
Tämä ei useinkaan tapahdu niin
ilmeisellä tavalla, että sen heti huomaisi. Moni ihminen tällaisen kohtelun
uhrina ollessaan ihmettelee mahdollisesti vuosikausia sisimmässään olevaa
ahdistavaa tunnetta, eikä kuitenkaan pääse selvyyteen siitä, mikä sen todella
aiheuttaa.
Mitätöimisen tekee todella kipeäksi,
jos se puetaan näennäisesti ylistäviin ja positiivisiin sanoihin, joiden
kohdalla pätee se, mistä olemme myöskin kirjoittaneet: lh-persoonan sanoilla ja
käsitteillä on aivan eri merkitys kuin jonkun aivan tavalliseksi
luonnehdittavan ihmisen kohdalla.
Kun Jussi musikaalisesti
keskivertoisen lahjakkaana harrasti soittovälineitä siinä määrin, että pääsi
paikkakunnalta kokoonpannussa pikkuorkesterissa soittamaan pianoa, oli hän tavattoman
ylpeä noustessaan muiden soittajien kanssa vastaanottamaan yleisön
suosionosoitukset. Ei ollut merkitystä sillä, että suurin osa musisoinnista
tapahtui paikkakunnan pikkujuhlissa ja ravintoloissa, usein hyvinkin
humalaiselle kuulijakunnalle. Hän oli se, jonka johdosta perhe kuului kaupungin
kermaan, etenkin kun hän firman toiseksi korkeimpana johtajana oli arvostetussa
asemassa kunnan päättäjienkin silmissä.
Jussi kärsi kuitenkin silminnähden
siitä, että työ vakuutusyhtiössä vei kaikki Liisa-vaimon voimavarat. Muiden
orkesterinjäsenten vaimot olivat hänen mielestään paljon enemmän mukana
miestensä riennoissa, istuen ravintoloissa kuuntelemassa, ja tullen silloin
tällöin karaoke-tyyliin laulamaan pianon ympärille. Liisalle tällainen ei
sopinut, yksinkertaisesti siitä syystä, etteivät ravintolaillat ollenkaan
olleet hänen mieleensä. Olkoonkin niin, että joillakin näistä naisista oli
melko kaunis lauluääni — näkyi selvästi, että kaikki mukana oleminen oli vain
teatterimaista, miesten vaatimuksesta tapahtuvaa nuoleskelua.
Liisa osasi soittaa kitaraa, koska
oli oppinut sen jo teini-ikäisenä, mutta Jussin mielestä kitaransoittaminen oli
nautittavaa ainoastaan silloin, jos kitara oli Landolan tai jonkun muun
laatumerkin kalleimpia malleja, ja jos soittaja oli joku muu kuin Liisa! Jussi
tosin kallisteli päätään hyväksyvästi myhäillen, mutta saattoi joskus tuoda
pienen taskunauhurin äänitysasennossa Liisan nuottien viereen: ”Otetaanpas nyt
hiukan musiikkia nauhalle, että on sitten vanhana jotakin muisteltavaa!”
Vaimo soitteli ajattelematta sen
paremmin vieressä pyörivää nauhuria. ”Kiitos, se oli kaunista”, totesi ohitse
kulkeva mies huomattuaan nauhurin napsahtaneen nauhan loppumisen merkiksi.
Liisa sai siis kehuja ainakin silloin
tällöin, mutta hänen sisäinen ahdistuksensa paheni hetkestä toiseen. Etenkin,
kun Jussi sitten saattoi kuin ohimennen napata kitaran syliinsä, soittaen juuri
niitä kappaleita mitä vaimo hetki sitten oli esittänyt. Mutta nyt ote oli
korvinkuultavan erilainen, itsetietoinen, rytmi selvästi erottuva siitä, miten
Liisa oli kappaleen soittanut. Jussin hymyilevät, ikään kuin voitonriemuiset
ilmeet kertoivat vaimolle kaiken. Hän oli tosin soittanut melko hyvin, mutta
nyt oli mestari asialla! Kitaran paikalleen asettaen Jussi loi Liisaan sellaisen
ylitsepursuavaa itserakkautta säteilevän katseen, että Liisan oli pakko katsoa
muualle. Viesti oli selvä: Jussi oli kaikessa parempi kuin hän!
Joku saattaa olla sitä mieltä, että
tämä on normaalia elämää, sellaistahan sattuu kaikessa ihmistenvälisessä
kanssakäymisessä. Eihän ole mitään pahaa siinä, jos esim. soittotaidot pannaan
arvojärjestykseensä! On kuitenkin suuri ero siinä, kuka tämän järjestyksen
tekee ja kuinka usein!
Liisan ystävät pitivät tämän soitosta
ja kehuivat sitä jopa Jussille, joka yhtyi kehuihin ja hymyili kauniisti, ennen
kaikkea sievimmän näköisille vaimon ystävättärille. Samana iltana jo peittojen
välissä oltaessa Jussi yhtäkkiä havahtui unisuudestaan ja totesi: ”Kuule Liisa,
ne sinun ystävättäresi eivät taida olla oikein musikaalisia!” Liisa tiesi
tarkalleen mistä oli kysymys, ja rintaa kouraisi jälleen kerran tuo niin
tutuksi tullut tunne itsensä häpäisemisestä vieraiden aikana. Vieraiden
yllytyksestä hän oli jälleen kerran ottanut kitaran esiin ja säestänyt näiden
laulua, mutta rytmissä oli ilmeisestikin ollut taas jotakin vikaa.
Todellisuudessa Liisa soitti ihan
hyvin, pystyen jopa mukailemaan laulavien omintakeisia koukeroita. Mutta
häneltä odotettiinkin samanlaista täydellisyyttä instrumentin hallinnassa, mikä
oli omiaan Jussille, joka soitti todellakin kuin tietokoneen ohjaamana
hallitusti, täsmällisesti, koneellisesti. Kuka pitää koneellisesta soitosta, se
on jokaisen yksityisasia. Mutta eiköhän ole todellisuutta se, että jossakin
määrin improvisoitu soitto kuulostaa sittenkin paljon kauniimmalta kuin
täydellisyydessä takova, ennalta ohjelmoitu automaattipiano?
Vain paras on kyllin hyvää hänelle!
Perheen rahavarat olivat jatkuvasti
vähissä, vaikka kumpikin ansaitsi melko hyvin. Tämä johtui siitä, että perheen
pää halusi vain parasta, jo niinäkin vuosina, kun vain Liisalla oli hyvin
palkattu työ. Noina vuosina Jussi vasta etsi karriääriänsä, ja sai tyytyä
satunnaisiin tuloihin, kun jostakin syystä hänen itsetietoinen käytöksensä
loukkasi monia työnantajia. Kuinka monet potkut mies saikaan koeaikanaan!
Nyt oli yksi orkesterinjäsenistä
päättänyt hankkia kotiinsa uuden pianon, ja pyytänyt muita jäseniä mukaan
testauskiertueelle. Oli tärkeää, että soitin olisi huippulaatua, sillä sitä
soittaisi ennen kaikkea ostajan vaimo. Jussi tunsi tämän naisihmisen, joka
todella oli kiinnostunut musiikista, aivan toisin kuin Liisa. Millaista se
olisikaan, jos Jussi saisi samanlaista tukea vaimoltaan, kuin tämä
orkesterinjäsen! Katkera mieli valtasi Jussin, ja hän halusi jotakin hyvitystä
tämän kärsimyksensä johdosta.
Liisa oli todella hämmästynyt
tullessaan kotiin ja kuullessaan pianonsoittoa. Ainahan heillä oli piano
soinut, mutta nyt jo ulko-ovelle asti kuuli selvästi, että ääni lähti
orkesteritasoisesta, todella korkeatasoisesta soittimesta.
Liisa ei tiennyt mitä ajatella ja
miten jalkansa asettaa, ja siksi hän käveli edestakaisin olohuoneessa
kuunnellessaan miehen selitystä siitä, kuinka suuren alennuksen hän oli saanut
ostaessaan samanaikaisesti ystävänsä kanssa tämän uuden pianon. Vanhasta oli
saatu niin hyvä alennus, että oli uskomatonta, kuinka paljon liike hyvitti
niinkin vanhasta soittimesta.
Kyllähän vaimo vakuutusvirkailijana
tiesi raha-asioista ja erilaisten esineiden arvoista. Eikä hänelle ollut mikään
ihmettelemisen aihe se, että entisestä pianosta oli hyvitetty melkein sama
hinta kuin minkä he olivat siitä uutena maksaneet.
Ajaahan Pyhimyskin…
Tietämättä tulisiko hänen nyt itkeä
vai nauraa, hän ajatteli edellistä yhtä absurdia tilannetta, kun mies väen
väkisin oli ollut vaihtamassa heidän melkein uutta Lada Samaraansa paremmin
heidän perheensä tasoa vastaavaan uuteen Jaguaariin, jonka mies oli nähnyt
Helsinkiläisen autoliikkeen ikkunassa. Joku oli jo ostanut auton, eikä ollut
pystynyt maksamaan edes sovittua toista erää ajallaan, joten auto oli
palautunut liikkeeseen. Nyt Jussi aivan kiihkossa, kaulasuonet pullottaen oli
ylistänyt aivan järjettömän hyvää tilaisuutta vanhasta autosta eroon
pääsemiseksi, kun liike lupasi hyvittää Ladasta melkein kaksinkertaisesti sen
todellisen arvon! Auto olisi Jussin nuoruuden haaveiden toteutuminen ja
vastaisi täydellisesti hänen karriäärinsä nousukäyrää!
Tuolloin Liisa oli onnistunut parin
päivän tuskallisen kamppailun jälkeen vakuuttamaan aivan ekstaasissa olleen
miehen siitä, ettei heillä ollut varaa hankkia (huomaa naisen oveluus ja
järki!) toista autoa Jaguaarin lisäksi, sillä lapsi olisi syntyvä milloin
tahansa, eikä tuollaiseen urheiluautoon ollut mitään mahdollisuutta sijoittaa
sekä turvaistuinta että lastenvaunuja. Ja juuri siitä syystä, kun ei ollut
varaa pitää kahta autoa, jätettiin Jaguaari ostamatta!
Mutta nyt oli piano jo olohuoneessa,
ja Liisan tulisi mennä liikkeeseen panemaan nimensä osamaksusopimukseen, koska
miehellä ei ollut vakinaista virkaa. Liisa oli niin vihasta kiehuva astuessaan
liikkeeseen, että myyjäkin oli kauhuissaan. Kaupan peruuttaminen ei tullut
kysymykseen, sillä toisen pianon ostanut oli saanut niin suuren alennuksen
yhteiskaupan johdosta, ja olisi ollut todella noloa jos Liisa olisi ryhtynyt
ankariin toimenpiteisiin.
Liisa ei erikoisesti pitänyt
pianonsoitosta, ehkä ennen kaikkea siksi, että piano oli ahdistava paino vaimon
rinnan päällä, sillä se merkitsi koko ajan hänen väheksymistään niin lahjakkaan
miehen vierellä. Liisa pani nimensä paperiin, joka velvoittaisi hänet monen
vuoden ajaksi maksumieheksi. Kuin syrjäsilmällä hän katseli eri osastolla
häämöttäviä sähköurkuja, joiden soitosta hän piti tavattomasti, etenkin
Hammond-urkujen.
Jussi oli hyvin paljon pois kotoa, ja
niinpä Liisa eräänä päivänä, vihansa laannuttua, istuutui uuden soittimen
ääreen asettaen eteensä Aaronin pianokoulun. Muutaman viikon kuluttua hän
soitti jo monimutkaisempiakin kappaleita Jussin hämmästykseksi. ”Helkkari,
kuinka hienoa”, ajatteli Jussi ja sai hiukan sovitusta kärsimykselleen. Ehkä vaimosta
sittenkin olisi tueksi hänen omalle karriäärillensä orkesterin jäsenenä!
Jussi neuvoi Liisaa ja otti välillä
kitarankin käteensä, ja nyt onnellinen aviopari soitti yhdessä sellaisia
kappaleita, mille löytyi yhteensopivat nuotit. Jussi oli onnessaan ja kehui
Liisan soitto-opintoja tuttavillekin. Musikaalinen Trappin perhe! Jussin
mielestä Sound of Music oli lällynlällyä, mutta tässä kohden hän nosti
rintaansa aivan kuin olisi ollut tuo merikapteeni Liisan mieltä liikuttavassa
elokuvassa!
Ei kai nyt unohdu, ken on maassa taitavin?
Liisa oppi todella nopeasti, ja Jussi
kehui yhä edelleen, mutta jotakin erikoista oli tämän ilmeessä päivästä toiseen
yhä enemmän. Suu kyllä kehui, mutta kasvot saivat yhä enemmän piirteitä, jotka
viestivät Liisalle: ”Helkkari, akkahan on lahjakas, enkä minä tiennyt siitä
mitään! Sehän oppii nopeammin kuin minä itse!”
Liisa nautti sydämensä pohjasta tästä
uudesta käänteestä elämässään. Hän ei ollutkaan aivan niin mitätön, kuin oli
tähän asti luullut, ja kerrankin Jussi kehui häntä! Mutta jokin ei enää ollut
niin kuin vaimon alkaessa soittonsa. Nyt Jussi istui pianon ääressä niin usein,
ettei Liisalla juurikaan ollut mahdollisuutta soittamiseen. Jussi harjoitteli
ja harjoitteli, ja nyt oli jokin uusi ääni kellossa aina sen jälkeen kun Liisa
oli sulkemassa kantta soittamisensa jälkeen. ”Kuule Liisa, piano on todella
hieno soitin, etenkin meidän konserttipianomme! Mutta että sen soitosta todella
voisi nauttia, pitäisi sitä soittaa todella ammattimaisesti!”
Liisa rypisti otsaansa ja mietti
miehen välittämää sanomaa. Hän palautui mitätöityyn asemaansa hetkessä, useita
viikkoja kestäneen huuman jälkeen. Piano oli siis liian hieno soitin hänen
soittokykyynsä nähden, ja nyt Jussin oli pakko pinnistää itsensä äärimmilleen
osoittaakseen jälleen kerran ylivoimaisuutensa vaimoonsa nähden. Siksi siis
Jussi oli viime aikoina ollut niin kiukkuinen ja hermostunut!
”Kuulehan Liisa, sinä olet aina
sanonut, että sinä haluaisit mieluummin soittaa sähköurkuja, niiden soittohan
on niin erilaista, että taitamattomammastakin soitosta voi jo nauttia, ainakin
itse! Mitä jos hankkisimme sinulle käytetyt sähköurut sieltä liikkeestä? Minä
voin vaikka maksaa ne osamaksulla! Meillä on nyt niin monta esiintymistä
tulossa, että piano ei oikeastaan jouda sinun käyttöösi!”
Liisa oli toisaalta hyvin
loukkaantunut ja ärtynyt, mutta ei ihan kauheasti, sillä eihän niin mitätöity
ihminen voinut kovin suuressa määrin tuoda tunteitansa esiin. Hän saisi aivan
omat sähköurut, se vasta jotakin!
Ei ollut yhtään käytettyjä urkuja, ja
Jussi oli jo pettyneenä astunut muutaman askeleen ulko-ovea kohti. Myyjä muisti
tämän viehättävän ja silloin niin kauhistuttavan vihaisen, mutta ahdistuneen
naisihmisen. Nytkin tämän kasvoilta kuvastui sanoinkuvaamaton pettymys. Mies,
naisen edessä ajoittain kuin vahaa, myönsi yksien urkujen olevan
todellisuudessa käytetyt, vaikka niitä uutena myytiinkin. Jos Liisa menisi
johtajan luokse ja kertoisi havainneensa uruissa selviä käyttämisen merkkejä,
ja olevansa vihainen ”petoksen yrityksestä”, saattaisi johtaja antaa suurenkin
alennuksen.
Joskus tiellemme sattuu enkeleitä, ja
jokin meistä huokuva anova tuska tunkeutuu ulkopuolisenkin havaintopiiriin.
Liisaa melkein itketti pelko siitä, ettei hän saisikaan urkuja, ja se taisi
näkyä hänen olemuksestaan. Hinta putosi niin paljon, ettei naisparka ollut
käsittää sitä. Mutta joskus meille korvataan menetyksiämme, joskin ehkä ei
samassa mittakaavassa. Liisa maksaisi vielä monta vuotta miehensä pianoa, ja
nyt hänelle tuli soitin, joka maksoi vain murto-osan konserttipianon hinnasta!
Vuoristoradalla — aina
Lh-persoonan kanssa eläminen on kuin
vuoristorataa, missä ylösnousu on pitkä ja loiva, mutta alastulot kuin suoraa
pudotusta. Liisalla oli jälleen kerran yksi nousu edessään. Jussi jälleen
kerran teki kaikkensa vaimon soittotaidon kehittämiseksi, sillä eihän pianon ja
sähköurkujen soittamista voinut kukaan järkevä verrata keskenään! Ja tiesihän
Jussi senkin, että kun Liisa tarpeeksi kauan soittaisi sähköurkuja, katoaisi
tältä se oikea kosketus, mitä pianon soittamisessa tarvitaan!
Jussi kiersi antikvariaatteja ja
nuottiliikkeitä, jotta heillä olisi ollut kahdet nuotit. He soittivat yhdessä
sitä mukaa kuin Liisa oppi uusia kappaleita. Liisa oli aivan hurmiossa ja
tuttavien vieraillessa aina soitettiin yhdessä.
Näin jatkui sen vuoden jouluun asti.
Oli Liisa tosin huomannut, ettei Jussi enää ollut niin kovin innokas yhdessä
soittamiseen ja urkujen nuotitkin olivat aika usein kateissa urkujen takana,
lehtipinon alla, tai jopa viereisessä komerossa vaatteiden alla. Mutta nyt
Jussi harjoitteli entistä enemmän, entistä punakampana naamaltaan. Jokin oli
taas vialla. Sen Liisa tulisi tuntemaan jokaisella hermollaan ja säikeellään
ennen vuodenvaihdetta. Hän aavisti kyllä, mutta ei halunnut uskoa sitä todeksi.
Olemme jo kertoneet siitä, mitä tapahtui.
Jos urkujen soittoa
ei voinut verrata pianon soittoon, sellaiseen lahjakkaaseen soittoon, mitä
Jussi harrasti, niin voitiin kuitenkin verrata sitä, millaisella tavalla
soittaja soitti ja katsoi nuotteihin. Jussi ei millään oppinut soittamaan
ulkoa, vaikka kuinka yritti. Osasi hän toki muutaman kappaleen, joita
useimmiten soitettiin ravintoloissa, mutta säveltaju ei yltänyt sen pidemmälle.
Mutta nyt Liisa soitti ulkomuistista melkein jokaisen oppimansa kappaleen.
Jussi oli tottunut koneelliseen
soittamistapaan, jonka merkitys ei niinkään tullut esiin orkesterin soittaessa,
mutta yksin soittaessa Jussia itseäänkin alkoi vaivata improvisaation
puutteensa, mitä Liisalla taas oli liiaksikin, aivan liiaksi!
Jussi yritti taas soittaa Liisan
kanssa, mutta tarkoitus oli ilmiselvä. Hän joutui jatkuvasti tapailemaan
nuotteja, pysähtymään, odottaen että Liisa soittaisi edes yhden säkeistön
oikealla rytmillä. Mitä ihmettä oli tapahtunut vaimolle, kun tämän koko ajan
soitti väärällä rytmillä? Eihän tuollaiseen soittoon voinut mitenkään yhtyä
pianon kanssa, saati sitten kitaralla?
Sitten tulivat nuo
joulunalustapahtumat, jotka johtivat niin suureen mielipahaan, että Liisa
lopetti soittamisensa kokonaan.
Kaikki oikeudet pidätetään.
Copyright Markku Vuori 2004
IHMINEN TAVATTAVISSA RY
ihminentavattavissa.net
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti