Marraskuu 1994
Sinä vuonna
kevät tuli tavallista aikaisemmin ja ennennäkemättömällä voimalla. Johannes
iloitsi auringonpaisteesta ja lämpimästä ilmasta, mutta siitä huolimatta hänen
sisimpänsä täytti sanoinkuvaamaton levottomuus. Hän tiesi että joillekin
ihmisille tämä aika on henkisesti kaikkein raskainta; oliko hänkin siis
jotenkin henkisesti häiriintynyt?
Kevät on
toivon aikaa, uuden elämän puhkeamisen aikaa. Kun puut alkavat viheriöidä ja
linnut rakentelevat pesiänsä, perustavat perheitänsä, aurinko lämmittää pitkän
talven jälkeen ja luonto tuoksuu ensimmäisiä kertoja lumen katoamisen jälkeen,
tahtoo ihmismielikin muutosta elämäänsä, jotakin parempaa, lämpöisempää. Mutta
entä jos mitään mieltä lämmittävää ei tulekaan, ei koita uusi kevät
raskautetulle sielulle? Ehkä tässä onkin kaiken ahdistuksen ydin, tuskan
viiltävä terä kaiken ympärillä olevan toivon keskellä?
Johannes ei
niinkään ollut huolissaan ja masentunut itsensä tähden, vaan hänen veljensä
Otto painoi hänen mieltään yötä ja päivää. Vuosikausia oli tiedetty tämän
veljen ahdistavasta elämästä ja tuskista avioliitossansa, mutta nyt näytettiin
saavutetun eräänlainen äärilaita, sillä Otto oli menettämässä kaiken
elämänhalunsa.
Jumalallisen
rakkauden tulisi korjata kaikki, peittää rikkomukset ja antaa voimaa
keskinäiseen elämään, mutta mistä johtui se, ettei uskovaisissa perheissä
vallinnutkaan sellainen rauha ja turvallinen ilmapiiri, mitä jokainen
ihmissielu kaipaa, todellisuudessa koko olemukseltaan? Mitkä olivat ne tekijät,
jotka saivat aikaan jatkuvaa ristiriitaa ja ahdistusta, vaikka kumpikin
osapuoli tunnustautui uskovaiseksi?
Johannes tunsi
Oton vuosien takaa ja tiesi tämän elämässä tapahtuneet asiat melkoisen
tarkkaan. Juuri tänä hetkenä tuntui käsittämättömältä kaikki se painostus ja
vaativa ilmapiiri, mihin Otto oli suljettu seurakuntalaisten ja ystävien
taholta. Rakkauden merkitystä korostettiin tälle kärsivälle miehelle jokaisessa
tilanteessa, jokaisessa kanssakäymisessä, ikään kuin tämä ei milloinkaan olisi
ollut kykenevä rakastamaan ketään. Mutta Johannes tiesi kyllä Oton tosissaan
yrittäneen, ylitse kaikkien normaalien käsitysten!
Kummallinen
ajatus pyöri Johanneksen mielessä jo ties kuinka monetta kuukautta. Mistä se
johtui, mikä oli sen perimmäinen merkitys ja tarkoitus? Hän oli omassa
elämässänsä ja avioliitossansa kokenut monenlaista, ja jossakin määrin häntä
ihmetytti jatkuvasti se, että tietynlaiset lapsuuden muistot palasivat mieleen
asioissa, joilla kaiken järjen mukaan ei olisi pitänyt olla mitään tekemistä
avioliiton ja aikuisiän kanssa. Mutta kerta toisensa jälkeen, seuratessaan niin
omaansa kuin sisarten ja velijenkin välisiä avioliittoja, hän joutui palaamaan
takaisin lapsuuteensa, erikoisesti nyt keväällä juuri samana vuodenaikana
tapahtuneisiin leikkeihin ja erilaisiin lasten peleihin. Miksi?
Johannes ei
voinut mitään sille ajatukselle, että aikuiset niin monesti ja monessa
suhteessa käyttäytyivät lapsen lailla, mutta ei totisesti siinä mielessä kuin
mitä Jumalan Sana puhuu lapsenmielestä! Erikoisesti hänen täytyi ajatella
viimeistä kuulemaansa kertomusta Oton ja Erikan välisestä ottelusta, josta
kaikkien entisten erien tavoin veli oli jälleen kerran joutunut perääntymään
tappiollisena — ainakin inhimillisesti ajatellen. Niin, niin, elämän pelin
pelisäännöt, perheessäkin, olivat sääntöjä itsekullekin, sen mukaisesti mitä
vahvempi mieli niitä sääteli ja asetteli! Ja juuri tässä oli se hirvittävä ja
raskauttava ristiriita, mitä Johannes ei milloinkaan ollut pystynyt mieltämään
sellaisella tavalla, että sielu todella olisi saanut rauhan. Miksi, miksi
todellakin oli mahdollista, että samassa pelissä kummallekin oli omat
sääntönsä, aina toista kohtaan epäoikeudenmukaisena?
Voiko uskoa
kaikkea, mitä veli tai sisar puhuu elämästänsä? Se on itsekunkin pääteltävä tykönänsä,
mutta Johanneksen ei ollut vaikeata uskoa Oton kertomuksia, sillä itse hän oli
kokenut samaa lähes neljännesvuosisadan ajan omassa liitossansa. Uskovainen
perhe tai ei — saman pelin, elämän keskellä, oli kahdet eri säännöt vaimoa ja
miestä varten, ja näissä tapauksissa säännöt, jotka vaimo oli laatinut itseänsä
ja miestänsä varten, turha kysyäkään kumman eduksi! Rakkaus, rakkaus oli kaiken
vaikuttimena ja motiivina, mutta millainen on sellainen rakkaus, joka asettaa
lait ja säännöt itsensä eduksi, toisen vahingoksi? Niin, Johannes ei voinut
mitään sille ajatukselle, joka jo kuukausia oli pyörinyt hänen mielessänsä.
Tässä elämässä täytyi olla olemassa rakkautta, joka rakasti rakastamista!
Mitä
tarkoittaa rakastamisen rakastaminen? Ketä silloin rakastetaan ja mitä? Ihminen
on pohjattoman itsekäs ja itsekeskeinen, omahyväinen, ilman todellista Jumalan
ja Hänen armonsa kokemusta. Onko siis ihme, jos käsite todellisesta rakkaudesta
ja rakastamisesta on hämärtynyt siinä määrin, että usein pidetään rakkautena
suoranaista rakkaudettomuutta, koska sille annetaan niin selvästi ja näkyvästi
nimi: RAKKAUS!
Ihminen siis
rakasti rakastamisen tähden, tuottaakseen tyydytystä sisimmässänsä olevalle
kaipaukselle. Mutta kuinka usein tuo rakkaus olikaan jotakin sellaista, mikä
toi tyydytyksen ainoastaan sen antajalle, mutta ei sen vastaanottajalle! Mitä
Johannes tarkoitti tällaisella ajattelulla? Kyllä, hän oli siitä aivan varma!
Oivallisin
esimerkki siitä oli heidän suloinen, hiukan hupakko koiransa. Ihmiset pitivät siitä,
hellivät sitä parhaaksi katsomallansa tavalla. Kuinka mukava olikaan taputtaa
sitä päälaelle ja puhua kauniita sanoja! Mutta kuinka typerä ja ymmärtämätön
tuo rakki olikaan, kun ei käsittänyt tämän toimenpiteen rakkaudellisuutta!
Niin, useampikin veli ja sisar oli ihmetellyt koiran käytöstä, kun se koko ajan
pyrki pakenemaan kiinni pitelevästä kädestä. Hehän nauttivat koiran hyväilystä
ja taputtelusta ja tekivät kaikkensa tämän hyvänolon lisäämiseksi. Mutta kukaan
heistä ei päässyt käsittämään sitä, että tämäntapaiset koirat eivät nauti
päälaelle taputtamisesta, sillä vaivaisen aivokopan peitteenä ei ollut kuin
ohut nahka, ja taputtaminen tuotti suurta kipua sille. Mutta kun juuri tuo
päälaen koskettelu tuotti ihmisille nautintoa, ei kaiken keskellä ajateltu
ollenkaan luontokappaleen tunteita! Kuinka samoin olikaan monessa suhteessa
ihmisten välisissä asioissa! Tehtiin sitä, mikä itsestä tuntui hyvältä,
kysymättä toiselta mitä tämä todella toivoi!
Erika jos kuka
korosti määrätyissä hetkissä rakkauttansa miestänsä kohtaan. Siinä suhteessa
hän ei todennäköisesti poikennut suurimmasta osasta seurakunnan sisaria. Mutta
mitä on todellinen rakkaus ja mistä se voidaan tuntea?
Jumalan
asettamat pelisäännöt ja elämän ohjeet ovat Hänen Sanassansa, Raamatussa. Mutta
noudattavatko ihmisten itsensä laatimat säännöt näitä jumalallisesti
asetettuja, kaikille sitovia säädöksiä? Ja miten suhtautuu todellinen rakkaus
kaikkiin näihin asioihin?
Johannes oli
vuodesta toiseen joutunut toteamaan, että mitä vähemmän ihmiset osallistuivat
kokouksiin, sitä enemmän heidän elämäänsä tuli tekijöitä, jotka johtivat heitä
yhä kauemmaksi todellisesta harmoniasta Jumalan Sanan kanssa. Oliko siis ihme,
jos perheissäkin vähitellen pidettiin itsestään selvänä asioita, joilla ei
todellisuudessa ollut mitään tekemistä Jumalan omien kanssa?
Aivan viime
aikoina oli Johannes joutunut käymään ankaraa kamppailua sisimmässään
nimenomaan kaikkien näiden asioiden pohjalta. Käytännössä kaikki tuntui menevän
täysin väärään suuntaan ja tuntui siltä, ettei jumalallinen tahto ja
suunnitelma voinut toteutua juuri kenenkään kohdalla. Tietysti tämä ajatus oli
osaltaan täysin väärä, mutta inhimillisen mielen ja olemuksen kannalta se ei
toisaalta ollut sitä. Ahdistus ja tuska oli niin monen ihmisen kohdalla todellisuutta,
eikä sitä todellisuutta poistanut hurskas toteamus: "Ajattele kaikkea vain
positiivisesti, Jumalahan pitää huolen kaikesta." Mutta toisaalta oli
aivan yhtä totta se, että ihmisen tietyissä asioissa ja tilanteissa tuli itse
auttaa itseänsä, eli tehdä se osuus, mikä hänelle oli jätetty. Mutta tässä
ajassa ja kaiken sekaannuksen keskellä tuntui pohjattoman vaikealta löytää
oikea suunta ajatuksillensa!
Oliko
todellakin niin, että kaikki hyvä tämän pahan ajan ja maailman keskellä oli
odottamassa tuolla puolella, ilman toivoakaan jostakin hyvästä tällä puolella?
Jos tämän ajattelun antoi jatkua tarpeeksi pitkään, oli siitä seurauksena
auttamattomasti jotakin vieläkin masentavampaa ja tuhoisempaa. Jos menetti
toivonsa tässä ajassa, ei todellisuudessa ollut kykenevä jonkun ajan kuluttua
elämään elämäänsä eteenpäin. Mikä oli ratkaisu kaiken tämän keskellä? Jos ainoa
lohtu oli se, että jollakin toiselle meni vieläkin huonommin, niin oliko se
todellisuudessa mikään lohtu? Oliko todella totta, että kaikkein huonoinkin
avioliitto on parempi kuin ei mitään avioliittoa?
Oli todella
surullista se, kuinka vähän vaimot käsittivät siitä, miten mies tuntee ja
ajattelee. Toisaalta taas monet miehet eivät olleet lainkaan kykeneviä näkemään
vaimonsa tarpeita ja olemusta oikealla tavalla. Eli siis yhdessä asuvat ihmiset
elivät kumpikin tietyllä tavalla omassa maailmassansa samojen seinien sisällä,
kumpikin omien pelisääntöjensä mukaisesti. Voiko todellakaan olla olemassa
surullisempaa asiaa tämän maan päällä, kun ajatellaan avioliiton ja
yhteiselämän todellista merkitystä?
Mutta onko sitten vielä olemassa jotakin todellista ja aitoa, tervettä
ja rakentavaa, molempia tyydyttävää yhteiselämää? Onko kaikki tuomittu siihen
missä ollaan, ilman toivoakaan jostakin paremmasta?
Tässä ajassa
on tyhmääkin tyhmempää odottaa jotakin yleistä asioiden korjaantumista ja
paranemista. Ihminen on omalla käytöksellänsä ja itsekkäillä asenteillansa
luonut pohjan ja toteutumisolosuhteet sille kehitykselle, mille ei ole olemassa
minkäänlaista inhimillistä paluutietä. Ihminen on saattanut itsensä ja kaikki
kanssamatkaajansa kehityksen silmittömän pyörremyrskyn silmään, mikä jossakin
vaiheessa on vievä kaiken siihen päätökseen, mikä on väistämätön tulos tästä
itsekeskeisestä ja oman hyvän tavoittelemisen päämäärästä. Ihminen tuhoaa
itsensä, tuo tuomiot yllensä oman mielettömyytensä tuloksena. Jumalan ei
todellisuudessa tarvitse tuomita ihmiskuntaa, se on jo itse tuominnut itsensä!
Mutta
yksilötasolla, perhetasolla, ovat kaikki mahdollisuudet ihmisten käytettävissä,
jos he vain haluavat. Mutta mikä on sen vaikeampaa kuin myöntää tehneensä
jotakin väärin, erehtyneensä! Todellinen anteeksipyytäminen on tässä ajassa
yksi vaikeimmista asioista uskovaistenkin keskuudessa, niin kauhistuttava kuin
tällainen toteamus onkin! On helppoa tokaista anteeksipyyntö siihen tapaan kuin
mitä se tehdään ostoskeskuksen iltapäiväruuhkassa, kun vahingossa on tönäisty
edellä kulkevaa ostoskärryillä. Mutta entä sitten, kun on aivan
tarkoituksellisesti, tietoisesti, tehty jotakin väärää lähintä ihmistä kohtaan?
Silloin ei pelkkä anteeksipyyntö tuo todellista korjausta, vaan kaiken pohjana
täytyy olla myöskin aidon katumuksen ja pahan mielen sen johdosta, että on
rikottu jotakin sellaista, mitä varjelemaan ja vaalimaan ihminen on asetettu.
Erika oli yksi
seurakunnan sisarista vuosien takaa, niin, melkein neljännesvuosisadan takaa.
Jos Oton kertomaan oli yhtään uskominen, ei Erika ollut oikeastaan koskaan
ollut väärässä minkään asian suhteen, sen paremmin työssänsä kuin ei kotonansakaan.
Hän oli todellinen toimen nainen ainakin siinä suhteessa mitä tuli hänen
virkansa hoitamiseen tuossa suuressa liikkeessä, missä hän oli johtavassa
asemassa. Tuskin voidaan tehdä vääryyttä totuutta tai Erikaakaan kohtaan jos
todetaan, että hän koko elämänsä voimalla oli antautunut virkansa hoitamiseen.
Perhe tarvitsi rahaa, ja jos Otto joskus toi julki mielipahansa sen johdosta,
että vaimolla tuskin oli aikaa ja voimaa häntä varten, sai hän kuulla ankaran
nuhdesaarnan ajattelemattomuudestansa: "Miten he tulisivat toimeen, jos ei
Erika olisi työssänsä? Mistä hankkisi Otto rahat elämiseen, mistä? Ei ainakaan
leipomostaan, joka ei todellisuudessa tuottanut mitään, ja eikö Otto sitä
käsittänyt: leipomo oli ollutta ja mennyttä! Kuinka olikaan muuten niin viisas
mies ollut niin tyhmä, että oli sellaisen yrityksen laittanut pystyyn ja tehnyt
melkein konkurssin sen kanssa! Nyt maksettiin vieläkin laskuja tuosta turhasta
voimien kulutuksesta!"
Kyllä, Otto
käsitti kaiken, joskaan ei pystynyt mieltämään kokemaansa oikealla tavalla, kun
oli uskovainen ja koko Raamattuun pitäytyvä. Hän kyllä tiesi heidän elämisensä
olevan suuressa määrin kiinni Erikan kotiin tuomasta palkasta, mutta kun
ilmiselvästi vaimon koko elämä oli sidottu tuohon niin voimia vievään virkaan,
ei jokin voinut olla täysin kohdallaan. Sitä ei toki saanut sanoa ääneen, ei
ainakaan Erikalle, että tämän koko elämä oli sellaisella tavalla sidottu
työhön, ei! Erika ei ollut milloinkaan myöntänyt sitä, että häneltä ei riittänyt
voimia mihinkään muuhun. Hänellä ei ollut aikaa eikä voimaa hengellisiin
asioihin keskittymiseen, hänellä ei ollut aikaa ja voimaa kotia varten, lapsia
varten; tai jos olikin joskus aikaa, eikä vain joskuskaan, vaan loppujen
lopuksi aika useinkin, ei hänellä sitten kuitenkaan ollut voimaa ajan ohella!
Niin, niinä
hetkinä kun perhe tai aviopari oli yhdessä, oli Erika niin väsynyt, ettei
mikään tuntunut sujuvan sellaisella tavalla kuin mitä miesraukka olisi
toivonut. Jumalan Sanasta hän saattoi lukea kerta toisensa perään, että Jumala
oli tehnyt vaimon avuksi miehellensä, mutta nyt kaikki tuntui olevan täysin
nurinkurisesti. Sitäkään ei toki saanut ääneen sanoa, että todellisuudessa Otto
koko avioliittonsa ajan oli kuullut hiljaisen tai ajoittain kovinkin
voimallisen kysyvän äänen sisimmästänsä: "Minä olen kaikkia varten, mutta
kuka on minua varten?"
Oliko Otolla
ylipäätänsä mitään oikeutta odottaa vaimoltaan jotakin? Häntä niin kuin
Johannestakin oli jatkuvasti moitittu siitä, että hänellä on liian suuret
odotukset vaimonsa suhteen. Jumalallinen rakkaus kuulemma oli niin
kärsivällinen ja pitkämielinen, odottava, anteeksiantava! Kummallista oli
todellakin se, että häneltä kiellettiin kaikki odottaminen, toivominen jostakin
paremmasta. Hän oli liian vaativa, olivat olosuhteet miten tahansa. Mutta
tiesikö kukaan todella sitä, mitä hän vaati ja mitä hän odotti? Odottiko ja
vaatiko hän jotakin mahdotonta, ylimääräistä, vaimolle ylitsepääsemätöntä? Mitä
hän oikein toivoi avioliitoltansa? Sitä kysyi häneltä yksi ja toinen veli,
isällisesti, rakkaudellisesti, ystävällisen korkealta ja tietoiselta paikalta.
Otto mietti
syyllisyyden tunnossaan itsensä lihallisuutta ja vääryyttänsä. Niin, kaipa tuli
vain noudattaa veljien ja sisarten ohjeita ja antaa kaiken mennä siten kuin
kaikki meni, omalla painollansa, Erikan painolla! Mutta tätä samaa oli jatkunut
vuodesta toiseen, ja nyt jo vuosikymmenestä toiseen, ilman että jotakin
todellista muutosta olisi tullut heidän elämäänsä. Päinvastoin, tuntui siltä
että kaikki entistä suuremmalla voimalla meni sellaiseen suuntaan, mitä Otto ei
mistään hinnasta olisi toivonut elämäänsä. Heidän liittonsa laski mäkeänsä
siihen suuntaan minne sitä ohjasi vaimon viisaus, vaimon antama vauhti ja
voima!
Todellisuudessa
tässä kodissa Erika määräsi omalla salaperäisellä tavallaan kaikesta
tekemisestä ja olemisesta. Tuntui kauhistuttavalta ajatellakaan sellaista,
sillä tulihan kaikki nähdä positiivisesti. Mutta mihin asti voi mies tehdä
kompromisseja totuuden kanssa joutumatta samaan tilanteeseen Aadamin kanssa?
Ottoa pelotti tämän ajatuksen kohtaaminen, sillä kaikkein vähiten hän
elämässänsä toivoi kuulevansa Jumalan vihaisen äänen: "Koska kuulit
vaimoasi?"
Missä oli raja
kaiken sovittelun ja hyväksymisen, sallimisen välillä? Jos hän toivoi
vaimoltansa raamatullista alamaisuutta ja kuuliaisuutta edes joissakin
asioissa, oliko hän silloin liian vaativa, itsekäs? Eikö Jumalan Hengen ääni
hänen sisimmässänsä tahtonut nostaa esiin Jumalan Sanan totuuksia, jotka ovat
sitovat jokaista ihmistä kohtaan, olosuhteista riippumatta? Kuka todellisuudessa
asetti vaatimukset, odotukset? Ottoko, vai itse Jumala?
Taloudellinen
tilanne yleismaailmallisesti oli osaltaan katastrofaalinen, eikä voitu
ajatellakaan, että Erika jäisi kotiin. Perheen talous ei kestäisi sitä, ja
vielä vähemmän itse Erika. Käytäntö oli osoittanut todeksi sen, mitä tämä
itsekin oli todennut aivan avioliiton ensi vuosina: Erika olisi koko elämänsä
ajan oleva virassansa, eläkeikään asti! Voitaisiin erheellisesti ajatella, että
virassansa pitkälle ehtinyt vaimo, erikoispitkine kesä- ja muine lomineen,
osaisi nauttia runsaasta vapaa-ajastaan. Itse työpäivätkään eivät olleet mitään
erityisen pitkiä, sillä työ oli jaettu nykyaikaisen joustavasti. Mutta jos itse
työaika oli ollut koettelevaa Erikalle, tuntuivat lomat olevan sitäkin
raskaampia ainakin Oton kokeman mukaan.
Erikan työ ei
ollut työpaikalla, vaan hänen olemuksessansa, hänen sisimmässänsä. Illat ja
aamutkin hän suunnitteli ja mietti työhönsä liittyviä asioita, ja kun sitten
koitti loman aika, oli hän niin uupunut ja rasittunut, että kesti viikkoja
ennenkuin elämä jollakin tavoin tuntui edes jossakin määrin normaalilta, siinä
määrin kuin ylipäätänsä heidän elämässänsä oli jotakin normaalia.
Koko kevään
Erika odotti kesän ja loman tuloa, ja kun se oli tullut, ei hänellä ollut
voimaa rentoutumiseen. Tuskin oli työ loppunut, kun hän jo alkoi surra syksyn
tuloa ja aherruksen uudelleen alkamista. Eli ei ollut oikeastaan ainoatakaan
hetkeä, jolloin vaimo olisi ollut rentoutunut, vapautunut, irti maallisista
askareista!
"Otto-kultaseni,
ole nyt kärsivällinen. Kohta tulee kesä, silloin kaikki helpottaa!" Niin,
kesä tuli, ja Otto sai kokea jäävänsä entistäkin enemmän paitsioon, sillä nyt
vaimo oli täysin poikki. "Otto-kultaseni, ole nyt kärsivällinen, muutaman
viikon kuluttua kaikki näyttää toisenlaiselta ja jaksan taas jotakin!"
Otto oli kärsivällinen ja viikot kuluivat, mutta koska kesä on rajoitettu, oli
seurauksena se, että vaimon mieltä juuri silloin, kun kaiken piti olla
kunnossa, alkoi vaivata huoli syksyn työasioista. "Otto-kultaseni, ole
kärsivällinen!" Otto oli kärsivällinen, mutta nyt hän ei tiennyt mitä
tulisi odottaa.
Erikan työt
alkoivat, ja Otto koki syksyn äärimmäisen raskaana, sillä nyt ei vaimolla ollut
voimia häntä tai kotia varten. "Otto-kultaseni, ole kärsivällinen, kun
olen tottunut taas työskentelemään, helpottuu elämä jonkin ajan kuluttua!"
Otti oli kärsivällinen jälleen kerran, todeten joulun lähestyvän. Firmassa oli
hirvittävät paineet sesonkiajan lähetessä, ja Erika oli jälleen kerran väsynyt
ja ylirasittunut.
Niin, Otto
tiesi, että hänen tulee jälleen olla kärsivällinen, sillä koittaisihan pian
suhteellisen pitkä joululoma. Kertomattakin on selvää, että jouluna vaimo oli
niin väsynyt, ettei jaksanut huolehtia mistään muusta kuin itse jouluaaton ja
joulupäivän aterioista. Niin, kokonaisen vuoden oli miesparka yrittänyt olla
kärsivällinen, odottaen sitä parempaa aikaa ja hetkeä, ja nyt hän
kummastuksekseen joutui toteamaan, ettei mitenkään voinut muistaa tai
määritellä sitä hetkeä, jolloin hän olisi kokenut avioliittonsa olleen tuossa
odotetussa tilassa. Mutta olihan aina toivo olemassa! "Otto-kultaseni,
pian tulee taas kevät ja sitten... tulee kesä ja sitten... tulee syksy ja
sitten... Niin, Oton vuodenajat olivat niin perin kummalliset, että ajoittain hän
tunsi mielenrauhansa järkkyvän sellaisessa määrin, että joskus pelotti huudon
pääseminen aivan sopimattomassa paikassa!
Mikä merkitys
on elämällä, ajatteli Otto vuodesta toiseen, tullen siihen johtopäätökseen,
että Jumala sallii kaiken tämän ihmisen koettelemiseksi ja valmistamiseksi
iankaikkisuutta varten. Mutta entä nyt, kun voimat tuntuivat täydellisesti
loppuvan, ehtyvän? Suurimman osan elämäänsä, parhaat vuotensa, hän oli
odottanut ja odottanut, ollut kärsivällinen, ja nyt Erika ajautui silminnähden
entistä suurempaan työkierteeseen, entistä suurempaan voimattomuuteen kotona.
Otto oli odottanut ja odottanut, mutta vaimon lupaamaa parempaa aikaa ei
milloinkaan ollut tullut. Hän ei totisesti, Jumala armahtakoon, voinut muistaa
yhtään ainoata kuukautta avioliittonsa ajalta, jolloin hän olisi tuntenut
elävänsä normaalia elämää, olleensa onnellinen! Hän oli odottanut onnea,
odottanut ja odottanut, tietäen pettyvänsä odotuksissansa. Mutta kuka uskoisi
kaiken, jos hän siitä kertoisi? Nainen on luotu miestä varten, eikä mies naista
varten. Näin sanoi Jumala Sanassansa, mutta miksi kaikki oli aivan
nurinkurisesti, päälaellaan?
Käytännöllisesti
katsoen kaikki ihmiset pitivät vaimojen puolta ja puhuivat näiden puolesta.
Miksi he eivät olisi tehneet niin, sillä sellainenhan oli koko maailman
esimerkki ja malli? Mutta missä oli todellinen seurakunta, joka eli Jumalan
pelossa ja kunnioituksessa Hänen Sanaansa kohtaan? Otolla oli jatkuvasti huono
omatunto, koska hän ei pystynyt toteuttamaan Sanaa omassa elämässänsä, avioliitossansa.
Oli aivan samantekevää kuinka paljon näistä asioista saarnattiin tai kuinka
monta kirjasta Johannes näistä asioista julkaisi. Erikaa eivät nämä asiat
hetkauttaneet, vaikka hän ajoittain vuodattikin muutaman kyyneleen lukiessansa
näitä vihkosia.
Käytännössä ei
mikään ollut muuttunut kaikkien näiden vuosikymmenien aikana. Elämä jatkui
entisellänsä, ja Otto kadotti entistä enemmän elämänhaluansa. Miksi ylipäätään
jatkaa kaikkea tätä? Mikään ei tullut paremmaksi, vaikka Erika omalla tavallaan
osoitti olevansa pahoillaan vallitsevan tilanteen suhteen. Mutta mitä hyödytti
pahoillaan olo ja hetkellinen asioiden näkeminen, jos käytännössä Otto oli yksi
yksinäisimmistä ihmisistä seurakunnan keskuudessa? Jos ei avoimesti, niin
kätketysti kaikki syy vyörytettiin hänen yllensä, ja hänen annettiin ymmärtää,
ettei tullut ajatellakaan muuta kuin jatkaa siinä missä oli!
Otto oli jo
kadottamassa unenlahjansakin, sillä öisinkin nämä ajatukset tulivat mieleen
heti kun uni hetkeksi pakeni. Kuinka häntä suututtivatkaan nämä yölliset
heräämiset, sillä mieluummin hän olisi nukkunut aamuun asti! Jos asiat
painoivat piinallisina valveillaolon aikana muidenkin ollessa hereillä, olisi
tämän luullut riittävän. Mutta ilman tietoista asioihin vaikuttamistansa Otto
koki kaikkein mieleenpainuvimmat järkytyksensä yöllä, juuri silloin kun hän
olisi tahtonut jotakin aivan muuta. Kuinka usein olivatkaan jo osittain
unohdetut asiat syöksähtäneet esiin unen hahmossa, todellisuuttakin
koskettavampina! Niin, miksi ihmisen täytyi unessa kokea näitä mieluummin
unohdettavia asioita!
Otto oli
todella huolissaan vaimonsa hengellisestä tilasta, sillä varoittihan Jumalan
Sana mitä vakavimmin elatuksen murheista, joita Erikan elämä tuntui olevan
täynnä, sillä hän ei puhunutkaan juuri mistään muusta kuin työstänsä. Aamulla
ensimmäiseksi häntä huolettivat tulevan päivän asiat, ja kotiin saavuttuaan hän
ensimmäiseksi puhui siitä mitä päivän aikana oli tapahtunut. Ja eihän siinä
sinänsä ollut mitään pahaa, sillä olihan miehen tehtävä ja velvollisuus jakaa
vaimonsa elämä ja huolet. Mutta että vaimo aina vain puhui työstänsä, niin
miehellensä kuin tuttavillensakin puhelimessa, sai miehen sisimmän huokaamaan
raskautettuna. Ja tähän asiaan liittyivät monet unetkin, jotka olivat jotakin
sellaista, mitä hän ei koskaan olisi voinut kuvitellakaan.
Kuinka usein
olikaan Otto nähnyt unta vaimostansa! Nämä unet olivat tuoneet esiin jotakin
niin pelottavaa ja hätkähdyttävää, että ajoittain miestä suorastaan
kauhistutti. Mitä tarkoittivat nämä unet, oliko niillä jokin merkitys, vai
olivatko ne vain ihmismielen työskentelyä unen muodossa, kuluneiden päivien
tuoman informaation työstämistä alitajunnassa? Miksi niin usein toistui tuo
uni, missä he olivat ikään kuin hississä, josta puuttui yksi seinä? Miksi
ylipäätänsä oli olemassa tällaisia hissejä, joista oli kauhistuttava pudotus
heti siinä, missä lattia loppui? Miksi Erika jatkuvasti, jokaisessa unessa,
miehensä varoituksista huolimatta, tasapainoili juuri tuolla sivustalla, missä
ei ollut seinää, vaan hirvittävä pimeys ja pudotus? Miksi vaimo ei vähääkään
välittänyt miehensä varoituksista, miksi ei vaimo tullut sinne missä Ottokin
oli, aivan toisella laidalla, turvallisen oviseinän vieressä?
Ottoa
kauhistuttivat nämä unet, joissa vaimo niin välinpitämättömästi ja vaaraa vähätellen
keikkui juuri siellä, missä vaara vaani. Hän ei ollut mikään unien selittäjä,
mutta ajatellessansa kaikkea kokemaansa hän uskoi ymmärtävänsä jotakin. Mutta
mitä hänen tulisi tehdä, mitä hän voisi tehdä?
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti