Sanoma on
selvästi kuulunut: “Nouse, lähde, seuraa
Herraa! Rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi!“ Mutta lähtöpaikalla käy
valtava meteli ja pölypilvi leijailee kauaksi, kun osanottajista suuri osa on
jäänyt lähtöviivalle paikallaan juosten ja käsiänsä heilutellen, eikä käsitä
kuluttavansa vain kallista aikaa ja voimavaroja johonkin sellaiseen, mikä ei
vie eteenpäin eikä johda luvatun saavuttamiseen. Lähtölaukaus on kajahtanut,
mutta nämä eivät käsitä, että se tarkoittaa: “Juokse, kiiruhda, Ylkää vastaan! Hän tulee pian!“ Seurakunnan
keskuudessa tapahtuva todistaa siitä, että juostaan paikallaan. Toistetaan käskyä rakastamisesta, mutta ei
rakasteta. Puhutaan kaikesta siitä, mitä on tapahtunut, ollaan kiitollisia
kaikesta tulevasta, mutta missä on tämän hetken hengellinen elämä, missä on
todellinen seurakunta?
Tässä onkin
yksi suurimmista kysymysmerkeistä tässä ajassa. Puhutaan takaisin alkuun
palaamisesta, siitä että lopussa on oleva samanlainen seurakunta kuin alussa,
mutta minne voisi tällainen seurakunta muodostua, jos kuultua sanomaa ei syödä,
pureskella, niellä, sulateta?
“Sinun sanasi tulivat, ja minä söin ne, ja
sinun sanasi olivat minulle riemu ja minun sydämeni ilo; sillä minä olen otettu
sinun nimiisi, Herra, Jumala, Sebaot“ (Jer. 15: 16). Halleluja, halleluja,
halleluja! Voidaanko kaikkea selvemmin ja ihanammin sanoa?! Voisivatko nämä
asiat selvemmin tulla sydämelleni, ellei itse Pyhä Henki kaikkia näitä asioita
tällaisella tavalla toisi esiin muillekin talletettaviksi ja luettaviksi? Itse
en aloittaessani tiennyt mitään siitä, mitä tulisin kirjoittamaan, mutta kaikki
tämä on minulle itsellenikin kuin taivaallinen, virvoittava virta, elämään
kumpuava vesi, johon minulla ei ole mitään ansiota. Minä olen vain välikappale,
joka kirjaa ylös kuulemansa sanelun mukaisesti!
Kirves on
asetettu puiden juurelle, sillä Taivaallinen Isämme on myöskin Viinitarhuri,
joka nimenomaan tässä ajassa toteuttaa sitä, mitä meille on talletettuna
Johanneksen Evankeliumin 15. luvussa: “Minä
olen totinen viinipuu, ja minun Isäni on viinitarhuri. Jokaisen oksan minussa,
joka ei kanna hedelmää, hän karsii pois; ja jokaisen, joka kantaa hedelmää, hän
puhdistaa että se kantaisi runsaamman hedelmän“ (1-2). Minkä kautta
tapahtuu tämä puhdistaminen, miten puhdistetaan viimeisen ajan seurakunta
Ylkänsä kohtaamista varten? “Te olette
jo puhtaat sen sanan tähden, jonka minä olen teille puhunut.“ (3).
Ei voida
ajatella vain kaiken sellaisen julistamista, mikä tuottaa ihmisille mielihyvää,
vaan tarvitaan myös nuhtelevaa, ojentavaa, korjaavaa julistusta. Jokaisen
todellisen jumalanlapsen kohdalla on oleva niin kuin Johanneksen, joka myös oli
saman tosiasian edessä kuin Hesekiel. “Ja
minä menin enkelin tykö ja pyysin, että hän antaisi minulle sen kirjasen. Ja
hän sanoi minulle: ‘Ota ja syö se; se on karvasteleva vatsassasi, mutta
suussasi se on oleva makea kuin hunaja’. Niin minä otin kirjasen enkelin
kädestä ja söin sen; se oli minun suussani makea kuin hunaja; mutta sen
syötyäni minun vatsaani karvasteli“ (Ilm. 10: 8- 11).
Vasta syötyänsä
hän oli kykenevä profetoimaan siitä, mikä hänelle oli annettu julkituotavaksi.
Aivan samoin on jokaisen tämän ajan uskovaisen suhteen, joka tahtoo elämässänsä
ja seurakunnan keskuudessa toteutuvan kaiken luvatun. Niin kuin jokainen jumalanlapseudesta
osalliseksi tullut kautta aikojen on julkituonut kokemansa armon ja hengellisen
elämän omalla persoonallisella tavallansa, on nytkin oltava ihmisiä, joilla on
henkilökohtainen kokemus Elävän Jumalan kanssa. Juuri tässä on suurin pulma
tänä päivänä, sillä ihmiset eivät ole kulkeneet profeetan seurasta kyllin
kauaksi kohdataksensa virran rannalla käyskentelevän Herran Jeesuksen. Sanoma
on kyllin selvä: “Katso, Ylkä tulee,
menkää Häntä vastaan!“, mutta ei ole ymmärretty, mitä se merkitsee, sillä on
liian paljon vääriä korostuksia ja väärää opetusta!
Jokaisen
tulisikin nyt kysyä omalla kohdallansa, että missä on se seurakunta nyt, joka
on kuin alussakin? Missä se ylipäätänsä voisi olla, jos joukko on jakaantunut
lukemattomiin eri ryhmiin ja kukin opettaa mitä sattuu, mitä tahtoo? Millaista
karvautta ja millaista kaiken väärän polttavaa happoa seurakunta tarvitseekaan
tänä päivänä tullaksensa siihen tilaan, mihin se on tarkoitettu! Sanan täytyy
saada satuttaa, leikata, puhdistaa, vaikka tuntuisi kuinka pahalta! Sanoohan
Sana: “Mikään kuritus ei tosin sillä
kertaa näytä olevan iloksi, vaan murheeksi, mutta jälkeenpäin se antaa
vanhurskauden rauhanhedelmän niille, jotka sen kautta ovat harjoitetut“
(Hebr. 12: 11). Mitä kaikkea tämäkin jae pitää sisällänsä!
Anteeksipyytämistä ja anteeksiantamista tapahtuu ylen harvoin, ja siinä
on yksi este matkallamme. Mitä me nyt tällä hetkellä kipeimmin tarvitsemme,
tullaksemme oikealle korkeudella ja tasolle elämässämme, on Jumalan mielen
mukainen murhe. Mutta mistä me tiedämme rikkoneemme, olevamme katumuksen
tarpeessa? Juuri tässä on yksi niistä asioista, joiden kieltämisellä on saatu
aikaan nykyinen tilanne. On toistamiseen kielletty palvelustehtävien merkitys
seurakunnan keskuudessa ja sanottu vain: “Sanokaa vain se, mitä profeetta
sanoi, käyttäkää hänen sanojansa, älkää sanoko mitään muuta!“ Näihin
vanhurskaalta kalskahtaviin sanoihin kätkeytyy mitä saatanallisin eksytys,
minkä jo olemme todenneet.
Voisimmeko
lukea vuosikymmenien takaisista saarnoista ajankohtaista ja kulloiseenkin
tilanteeseen sopivaa, juuri esimerkiksi Suomen oloihin tarkoitettua? Julistaja
eli kohta lähes kolmekymmentä vuotta sitten, mutta me, seurakunta, olemme nyt
tässä, vuodessa 1992. Onko seurakunta jätetty oman onnensa nojaan? Eikö kussakin
maassa ja eri kansallisuuksien keskuudessa ole erilaisia vaikeuksia ja
erilaisia kysymyksiä? Eivätkö juuri eri seurakunnille osoitetut kirjeet ole
todisteena siitä, että Korintossa oli erilaisia pulmia kuin Roomassa tai
Tessalonikassa? Vaikka kaikki kirjeet oltaisiinkin luettu kaikissa
seurakunnissa, ei se poista sitä todellisuutta, että tänäkin päivänä meidän
tulee nähdä jumalallinen järjestys ja palvelustehtävät maailmanlaajuisessa
seurakunnassa.
Paavali
kirjoittaa: “Sillä vaikka murehutinkin teitä
kirjeilläni, en sitä kadu, ja jos kaduinkin, niin minä - kun näen, että tuo
kirje on, vaikkapa vain vähäksi aikaa, murehuttanut teitä - nyt iloitsen, en
siitä, että tulitte murheellisiksi, vaan siitä, että murheenne oli teille
parannukseksi; sillä te tulitte murheellisiksi Jumalan mielen mukaan, ettei
teillä olisi mitään vahinkoa meistä. SILLÄ JUMALAN MIELEN MUKAINEN MURHE SAA
AIKAAN PARANNUKSEN, JOKA KOITUU PELASTUKSEKSI JA JOTA EI KUKAAN KADU; MUTTA
MAAILMAN MURHE TUOTTAA KUOLEMAN“ (2. Kor. 7: 8- 10).
Vaikka meillä
on Kirjoituksissa kaikkia aikoja varten pätevät ohjeet ja käskyt kulloisiakin
tilanteita varten, on Jumala aina käyttänyt ihmisiä välikappaleinansa
kehottamaan ja osoittamaan Jumalan Sanaa kohti, tuoden esiin sillä hetkellä
ajankohtaisia Sanankohtia. Siitä on osoituksena edellinen lainauksemme.
Väärä opetus ja
väärät asenteet ovat johtaneet siihen, että lähes jatkuvasti törmää
asenteeseen:“ Mikä sinä olet minua neuvomaan, minä itse luen sanomaa ja tiedän
kyllä kaiken ilman sinun asioihin puuttumistasi!“ Mutta mikä on Raamatun totuus tänäkin päivänä? “Valvokaa sentähden ja muistakaa, että minä
olen kolme vuotta lakkaamatta yötä ja päivää kyynelin neuvonut teitä
itsekutakin“ (Apt. 20: 31). “En
kirjoita tätä häväistäkseni teitä, vaan niinkuin rakkaita lapsiani neuvoen“ (1.
Kor. 4: 14). “Ja häntä me julistamme,
neuvoen jokaista ihmistä ja opettaen jokaista ihmistä...“ (Kol. 1: 28).
Jos me emme ole
valmiita ottamaan vastaan neuvoja ja ojennusta, on jokin meissä pahasti vialla!
“Mutta me pyydämme teitä, veljet,
antamaan tunnustuksenne niille, jotka tekevät työtä teidän keskuudessanne ja
ovat teidän johtajanne Herrassa ja NEUVOVAT TEITÄ, sekä pitämään heitä
erinomaisen rakkaina heidän työnsä tähden“ (1. Tess. 5: 12- 13). Näiden
palvelustehtävien velvollisuus siis on puuttua kaikkeen sellaiseen, mikä
häiritsee seurakunnan elämää ja kasvua. “Sillä
seurakunnan kaitsijan on... tulee pysyä kiinni opinmukaisessa, luotettavassa
sanassa, että olisi kykenevä sekä NEUVOMAAN terveellä opilla että kumoamaan
vastaansanojain väitteet“ (Tiit. 1: 9).
Kaikesta tästä
on seuraamuksia, eikä aina niin miellyttäviä julistajalle. “Sillä katsokaa, kuinka suurta intoa juuri tuo Jumalan mielen mukainen
murehtimisenne on saanut teissä aikaan, mitä puolustautumista, mitä
paheksumista, mitä pelkoa, ikävöimistä, kiivautta, mitä kurittamista!“ (2.
Kor. 7: 11). Kuinka tuttua tämä onkaan tänäkin päivänä!
Minun elämäni
ja etenkin viimeisten vuosien aikana on suuresti hämmästyttänyt ja kiinnittänyt
huomiotani se, että minua on hyssytelty ja hyssytelty toistamiseen vaikenemaan
kaikesta negatiivisesta ja väärästä. Mutta miten ihmiset voisivat tehdä
parannusta ja kokea Jumalan mielen mukaisen murheen, jos kukaan ei puutu
asioihin, paina sormeansa tappavaan syöpäkohtaan, niin että kivusta hypähdetään
ja mennään leikkaukseen ennen kuin kasvi on kokonaan levinnyt ja tappanut
asianomaisen? Tämä tehtävä ei ole mikään kiitollinen tehtävä, vaan jokainen sen
omaava toivoisi kaikkea muuta kuin sitä!
Nyt on aika
korjata kaikki virheet ja lähteä liikkeelle. Lähtölaukaus on pamahtanut jo
kauan sitten, ja maali on joillekin vielä hyvin kaukana. Paikallaan juoksussa
ei ole mitään järkeä eikä se hyödytä ketään, päinvastoin se on huonona
esimerkkinä toisille.
Hiljattain sain
kuulla mielenkiintoisen ajatuksen. “Ihmiset, kun tekevät saman virheen kyllin
usein, ajattelevat pian ettei se olekaan mikään virhe.“ Sisimmässäni ääni
vakuutti heti minulle, että juuri näin on tämän ajan seurakunnan keskuudessa.
On niin kauan ja usein tehty vääriä asioita, ja kun minkäänlainen näkyvä tuomio
ei olekaan tullut, on lopulta tultu väärään olettamukseen, ettei asiassa
olekaan mitään pahaa. Mutta näkymättömässä maailmassa tuomio on näiden asioiden
yllä siitä huolimatta, käsitämmekö me sitä tai emme.
Vuosikaudet on
keskitytty vain suuriin hengellisiin asioihin, ajatellen kaiken muun olevan
vain toisarvoista. Mutta nämä pienet, jokapäiväiset asiat ovatkin monessa
suhteessa mitä tärkeimpiä ja oleellisimpia seurakunnan elämälle. Eivät
ainoastaan suuret raamatulliset totuudet, kaste, ehtoollinen, lopunajan
tapahtumat, ole tärkeitä, vaan nimenomaan pienissä asioissa tulee ilmi,
olemmeko me koko sydämestämme uskoneet ja vastaanottaneet kuulemamme sanoman.
On ollut
havaittavissa jossakin määrin nykyisen tilanteen tiedostamista, mutta siinä on
todettavissa täysin väärät menetelmät. Syytä kaikkeen sekaannukseen ja
hajanaiseen hengelliseen tilaan on etsitty ruotimalla yksilöitä ja takertumalla
itse kunkin tekemisiin ja tekemättä jättämisiin. Syitä on etsitty niin esineistä
kuin elintavoistakin. Mutta sallikaa minun sanoa jokaiselle jumalallisella
arvovallalla ja Sanan auktoriteetilla: “Käytäntö
osoittaa sen, että seurakunnan tilan aiheuttaja eivät ole niinkään yksittäiset,
henkilökohtaiset teot ja tavat, vaan ihmisten väärät asenteet,
vääräsydämisyys!“ Tämä ei tarkoita sitä, etteivätkö yksittäisellä tasolla
tapahtuvat rikkomukset merkitsisi jotakin, mutta suurin tekijä on se, että on
oikea oppi mutta väärä sydän!
Jumalan kansaa
(HUOM! JUMALAN KANSAA!) on useinkin
pelastushistorian aikana moitittu ja ojennettu kovallakin tavalla. Mutta mitä
tuo ojennus ja sanoma sen hetkiselle Jumalan kansalle on pitänyt sisällänsä?
Onko se kohdistunut eri perheiden asuntojen sisältämiin tavaroihin tai eri
ihmisten yksittäisiin askareisiin ja elintapoihin? Onko tuotu esiin pitkiä
listoja eri asioista, jotka nyt todetaan synniksi ja vääräksi? Mikä on ollut
perussanoma Jumalan kansan ojentamiseksi ja on vielä tänäänkin? “Mitä minun on tehtävä sinulle, Efraim,
mitä on minun tehtävä sinulle, Juuda, kun teidän rakkautenne on kuin aamun
pilvi, kuin varhain haihtuva kaste?“ (Hoos. 6: 4). Ensimmäiseksi tämän
jakeen lukemisen johdosta tulee mieleen Ilm. 2: 4: “MUTTA SE MINULLA ON SINUA VASTAAN, ETTÄ OLET HYLJÄNNYT ENSIMMÄISEN
RAKKAUTESI.“
Jo näistä
lainauksista näemme, ettei sittenkään ole niinkään kysymys yksittäisistä
asioista. “Sentähden minä olen antanut
heille iskuja profeettain kautta (!!!), olen kuolettanut heitä suuni sanoilla.
Ja sinun tuomiosi nousevat kuin aamun valo. SILLÄ LAUPEUTTA MINÄ HALUAN ENKÄ
UHRIA, JA JUMALAN TUNTEMISTA ENEMMÄN KUIN POLTTOUHREJA!“ (Hoos. 6: 5- 6).
Jo aikanaan
profeetta Samuel joutui lähestymään kansaa sanoman kanssa: “Haluaako Herra polttouhreja ja teurasuhreja yhtä hyvin kuin kuuliaisuutta
Herran äänelle? Katso, kuuliaisuus on parempi kuin uhri ja tottelevaisuus
parempi kuin oinasten rasva. Sillä tottelemattomuus on taikuuden syntiä, ja
niskoittelu on valhetta ja kuin kotijumalain palvelusta“ (1. Sam. 15: 22-
23).
Aikoinaan Herra
oli todella vihastunut kansaansa ja puhui kovia sanoja: “Minä vihaan, minä halveksin teidän juhlianne enkä mielisty teidän
juhlakokouksiinne. Sillä vaikka te tuotte minulle polttouhreja ja
ruokauhrejanne, eivät ne minulle kelpaa, enkä minä katso teidän yhteysuhrienne,
syöttövasikkainne, puoleen. Vie pois minun edestäni virttesi pauhina, en tahdo
kuulla sinun harppujesi soittoa. MUTTA OIKEUS VIRRATKOON KUIN VESI JA
VANHURSKAUS NIINKUIN EHTYMÄTÖN PURO“ (Aam. 5: 21- 24).
Sama asia tulee
esiin Jes. 1, missä saamme vastauksen kysymyksiimme siitä, mikä on käytännön
tasolla puute seurakunnan keskuudessa: “Kun
te tulette minun kasvojeni eteen, kuka sitä teiltä vaatii - minun
esikartanoitteni tallaamista? Älkää enää tuoko minulle turhaa ruokauhria;
suitsutus on minulle kauhistus. En kärsi uuttakuuta enkä sapattia, en kokouksen
kuuluttamista, en vääryyttä ynnä juhlakokousta. Minun sieluni vihaa teidän
uusiakuitanne ja juhla-aikojanne; ne ovat käyneet minulle kuormaksi, jota
kantamaan olen väsynyt. Kun te ojennatte käsiänne, minä peitän silmäni teiltä;
vaikka kuinka paljon rukoilisitte, minä en kuule: teidän kätenne ovat verta
täynnä!“ Kuinka vakava Sana, kuinka ankara Sana! Jumala kieltäytyy
kuulemasta kansansa rukoukset ja sanoo kääntävänsä kasvonsa pois sen puolesta,
vaikka se on virsinensä ja musiikkeinensa halunnut kokouksissa palvella Herraa.
Mitä tuli nyt kansan tehdä? Käydä suorittamassa suursiivous veljien ja sisarten
kodeissa, heittää määrätyt esineet ikkunasta ulos? Tutkia kuin suurennuslasilla
toisten uskovaisten elämä ja etsiä mahdollisia virheitä tai puutteita? Eikö
juuri tällaisten asioiden johdosta Herramme joudu toteamaan: “Teidän kätenne ovat verta täynnä!“?
“Peseytykää, puhdistautukaa!“ (jae 16).
Ei sanota, että tulee pestä joku toinen, suorittaa puhdistus jonkun toisen
luona, vaan käsky kuuluu jokaiselle itsellensä! “Pankaa pois pahat tekonne minun silmäini edestä, lakatkaa pahaa
tekemästä!“ Mitä pahaa seurakunta oli tehnyt, mistä sen tuli puhdistautua? “Oppikaa tekemään hyvää; harrastakaa
oikeutta, ojentakaa väkivaltaista, hankkikaa orvolle oikeus, ajakaa lesken
asiaa!“ Miettikäämme todella hetki näitä asioita. Tuleeko kenellekään
muulle kuin minulle mieleen Gal. 6: 2: “Kantakaa
toistenne kuormia, ja niin te täytätte Kristuksen lain!“? “Ja kun hyvää teemme,
älkäämme lannistuko, sillä me saamme ajan tullen niittää, jos emme väsy.
Sentähden, kun meillä VIELÄ AIKAA ON, TEHKÄÄMME HYVÄÄ KAIKILLE, MUTTA VARSINKIN
USKONVELJILLE!“ (10).
Meidän Herramme
aikana oli myös sellaisia, jotka tahtoivat noudattaa Kirjoituksia tarkasti,
mutta eivät käsittäneet niiden merkitystä. Useampaan kertaan joudumme lukemaan,
kuinka Herramme opetuslapsiansa puolustellen sanoi: “Laupeutta minä tahdon, enkä uhria“ (Matt. 9: 13).
Kirjaimeen
pitäytyvät uskovaiset toivat aikoinaan Jeesuksen eteen, niin kuin nytkin hyvin
usein tapahtuu, synnistä kiinni saadun ihmisen. Hänet oli tavattu itse teosta,
ja sen todistajat olivat paikalla. He vaativat tuomiota langetettavaksi
syyllisen ylle Kirjoituksiin viitaten, mutta Herramme ei ollut kuulevinaankaan
heitä, vaan katsoi pois heistä. Lopulta Hän sanoi: “Joka teistä on synnitön, se heittäköön häntä ensimmäisellä kivellä!“ (Joh.
8).
Tuohon aikaan
syyttäjät häpeissään joutuivat lähtemään paikalta heidän omientuntojensa
todistaessa heidät itsensä syyllisiksi. Miten on mahdollista, että tässä ajassa
lentelee sellainen määrä kiviä? Koska kuvitellaan tehtävän se salassa Herralta!
Nyt on
seurakunnan aika puhdistautua ja tehdä niin kuin Sana kehottaa: “Pukeutukaa siis te, jotka olette Jumalan
valituita, pyhiä ja rakkaita, sydämelliseen armahtavaisuuteen,
ystävällisyyteen, nöyryyteen, sävyisyyteen, pitkämielisyyteen, kärsikää toinen
toistanne ja antakaa toisillenne anteeksi, JOS kenellä on moitetta toista
vastaan. Niinkuin Herrakin on antanut teille anteeksi, niin myös te antakaa.
Mutta kaiken tämän lisäksi pukeutukaa rakkauteen, mikä on täydellisyyden side!“
(Kol. 3:12- 13).
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti