Oikeastaan kaikki suurimmat vääryydet
tämän maan päällä on tehty uskonnollisuuden varjolla. Miksi meidän on niin
vaikea ottaa oikea asenne kaikkea vääristynyttä kristillisyyttä kohtaan?
Pelkäämmekö loukkaavamme itse Jumalaa, jos arvostelemme kohtaamiamme epäkohtia?
Eikö todellisuudessa olisi aika ilmoittaa kaikille ihmisille sama, mitä
kirjoittajakin on lukemattomia kertoja toistanut nykyisessä virassaan: ”On
olemassa oikeakin, todellinen Jumala, jolla ei ole mitään tekemistä sen kanssa,
mitä sinä olet joutunut kokemaan!”
Perusongelmamme on varmaan se,
ettemme tunne Jumalan Sanaa, koska emme lue sitä läheskään riittävässä määrin.
Omat toimintamme johtavat meidät siihen, että jäämme jossakin määrin eristyksiin
muista tien vaeltajista. Aivan yksinomaan jo ihmistuntemuksellisesti se johtaa
siihen, että katseemme kohdistuu ensisijaisesti itseemme, ja alamme aivan
luonnostaan verrata kaikkea itseemme, jopa omaa itseämme!
Tessalonikalaiskirjeessä puhutaan siitä, kuinka Jumala lähettää ihmisille
vakavan eksytyksen, koska he eivät ole rakastuneet totuuteen. Totuus on aivan
erikoislaatuinen käsite raamatullisesta näkökulmasta.
Meillä voi olla omalaatuisia
totuuksia maailman äärestä toiseen, eli me itse määrittelemme asioita omalla
usein erikoisellakin tavalla. Me saatamme sanoa pysyvämme totuudessa, mutta
miksi tuo totuus palvelee ainoastaan meidän omia, itsekkäitä tavoitteitamme, ja
eristää kuitenkin meidät toisista ihmisistä? Itseään itseensä vertaamalla pysyy
toki totuudessa, joka kuitenkin on hyvin rajoitettu. Totuuden kadottaminen on
yksi suurimmista syistä yhteisöllisyyden katoamiseen, sillä vain koko elämän
alueet sisältävä totuudellisuus saa meidät oikealla tavalla tuntemaan olevamme
osa jotakin todella suurta kokonaisuutta, missä me emme narsistisesti valtaa
itsellemme koko tilaa ja alaa, vaan jossa jokaisella läheisellämme on oma
tilansa ja alueensa, niin ettei kukaan joudu kokemaan vahinkoa toisen taholta.
On vain yksi, joka voi sanoa olevansa
Tie, Totuus ja Elämä. Hänen totuutensa ja totuudellisuutensa perustuu oman
paikan näkemiseen. Hän, kaikista olemassaolossa olevista Suurin, asettui inhimilliseen
maailmaan niin alhaiseen paikkaan, ettei yhdenkään tarvitse tuntea
mitättömyyttä tämän inhimillisen Uhrin lähellä. Hän saattoi tehdä vain sen,
minkä tiesi Isän tahdoksi ja mitä näki tämän tekevän. Hän kumartui jokaisen
opetuslapsensa eteen erikseen ja pesi näiden jalat. Hän ei tullut
palveltavaksi, vaan palvelemaan, ja omalla esikuvallaan näytti meille millainen
asenne meillä tulee olla toinen toiseemme. Mihin on tämä palvelijan asenne
kadonnut meidän jaloista ja uskollisimmistakin piireistä? Eikö aivan kuin
kirosanana ole kaikunut keskuudessamme vuosikymmenestä toiseen, ei vain vaimea
kuiskaus, vaan enemmänkin voimakas karjunta: ”Kuka meistä on suurin?”
Me olemme ikään kuin jonkinlaisen
kirouksen alla. Sydämellisimmätkin ja uskollisimmatkin keskuudessamme ovat
alkaneet hoippua epäuskossa kaiken näkemänsä keskellä. Aikanaan kärsin siitä
kun jouduin puhumaan ja kirjoittamaan niin paljosta negatiivisesta, eikä
vieläkään ole tullut aika jolloin voisin kertoa Jumalan seurakunnan voitosta ja
hyvistä asioista. Olemme itse kukin etääntyneet toisistamme, ja tässä
eristäytyneisyydessä, laiskoina lukemaan edes Raamattua, useimmat ovat tulleet
hyvin itsekeskeisiksi ja tarkastelevat kaikkea aivan liian henkilökohtaisesta
näkökulmasta.
Sydämelläni on ollut lukea ja samalla
kuunnella äänikirjalta Raamattu lävitse ainakin kolme kertaa vuodessa.
Tällainen ei sovellu kovinkaan monelle, mutta koen saaneeni aivan
erikoislaatuisen yleiskuvan Jumalan valtakunnasta, Hänen toiminnastaan ja Hänen
odotuksistaan meidän suhteemme. Kysymys kuuluukin nyt Gideonin huulilla: ”Jos
Herra todella on meidän kanssamme, niin missä on todiste Hänen läsnäolostaan ja
missä ovat kaikki Hänen lupaamansa ihmeet keskuudestamme?”
Kirjoittajan korviin kantautuu omien
sairauksien ohella koko ajan viestejä ihmisten sairastelemisesta, ja pakostakin
joutuu ajattelemaan sitä, mitä Paavali toteaa 1. Kor. 11:
”Koetelkoon siis ihminen itseänsä, ja niin syököön tätä leipää ja juokoon
tästä maljasta;
sillä joka syö ja juo erottamatta Herran ruumista muusta, syö ja juo
tuomioksensa.
Sentähden onkin teidän joukossanne paljon heikkoja ja sairaita, ja moni
on nukkunut pois.
Mutta jos me tutkisimme itseämme, ei meitä tuomittaisi.”
Ns. Kristuksen ruumis on vähät
välittänyt Paavalin varoituksesta Galatalaiskirjeessä: ”Katsokaa, ettette perin
toisianne hävitä!”
Suorastaan kauhulla olen seurannut
tähän asti sitä, miten kaikki riitakysymykset ja ongelmat on selvitetty eri
hengellisissä piireissä. Eräässä seurakunnassa oli niin suuri ja mittava
ongelma, että joukko ihmisiä joutui turvautumaan poliisin apuun yhden henkilön
suoranaisesti tuhotessa useita työntekijöitä. Tämä asia jätettiin vanhentumaan
ja sanottiin sen johtuneen vain väärinkäsityksistä. Koen tämän asian kuitenkin
jääneen kuin kiroukseksi tuon seurakunnan ylle, koska sitä ei haluttu
rehellisesti selvittää ja kutsua pahaa pahaksi. Vielä vuosienkin jälkeen tämä
asia painaa seurakunnan yllä. Hiljattain mainitsin siitä eräälle
seurakuntalaiselle, joka totesi: ”Meidän on kuljettava eteenpäin ja unohdettava
menneet. Olemme mielessämme käsitelleet asian ja kykenemme kulkemaan eteenpäin
uutta kohti!” Tällä ihmisellä ei ollut käsittääkseni mitään tekemistä
asianosaisten kanssa, mutta hänen lausumansa jäi mieleeni todella kuvaavana
sille kaikelle selvittelylle, jota käyvät mielessään ulkopuoliset ihmiset.
Kärsimykseen tuomitut ihmiset jätettiin täysin oman onnensa nojaan,
kiusantekijälle suotiin oma rauhansa jatkaa entiseen malliin, ja ulkopuoliset
ihmiset hankkivat selittelyillään ja näkemyksillään itselleen sisäisen rauhan!
Tämä on totaalisen kuvaavaa kaikelle
sille, mitä jouduimme ns. omissa piireissämme kokemaan kymmenien vuosien ajan,
ilman että mitään parannusta olisi tehty, tai totuutta haluttu tuoda esiin - ja
kaikki tämän tietynlaisten henkilöpalvontojen johdosta! Totuus voitiin haudata
ja jatkaa eteenpäin vääryyden kanssa, koska ei etsitty Jumalan tahtoa ja Hänen
tuomiotaan, vaan ihmiset omassa mielessään hyvinkin narsistisesti vertasivat
asioita itseensä ja itseänsä omaan mielikuvaansa. Narsisti ei todellisuudessa
ole rakastunut itseensä ja todelliseen olemukseensa, vaan kuvitelmaan siitä, millainen
haluaisi olla, millainen uskoo olevansa. Hän on siis rakastunut omaan
mielikuvaansa. Kuinka täydellisesti tämä sopiikaan uskonnollisen ihmisen
harhakuvaan omasta paremmuudestaan!
Kun aivan hiljattain yksi parhaista
ystävistäni jälleen kerran käänsi selkänsä minulle hyvinkin valheellisten
näkemysten saattelemana, koen tulleen ajan sanoutua irti viimeisistäkin
vääristä hengistä ja ilmapiireistä. Me emme ole vaeltaneet Herran Jeesuksen
kanssa, koska emme ole olleet halukkaita antamaan itseämme siihen prosessiin,
joka väistämättömästi on jokaisen todellisen Jumalan lapsen edessä. Me olemme
välttäneet konfliktitilanteita, joissa Herramme on halunnut nähdä olemmeko
valmiit kulkemaan totuuden hengessä ja voimassa.
Koko menneet vuosikymmenet sisältävät
sellaisen määrän vääryyttä ja totuuden rienaamista, että sen tulisi saattaa
meidät huutamaan Jumalan puoleen ja pyytämään Hänen tuomiotansa ennen kuin on
liian myöhä. Koska emme ole tehneet itseämme riippuvaiseksi yksinomaan
Herrasta, olemme jatkuvasti etsineet petollisella tavalla tukea toisista
ihmisistä, emmekä ole olleet kykeneviä seisomaan omilla jaloillamme, niin että
vaikka kuinka moni olisi kaatunut rinnaltamme, olisimme antaneet kunnian
yksinomaan Jumalallemme. Me olemme palvoneet ihmisiä ja heidän opetuksiansa,
käsittämättä ollenkaan, ettei kukaan ihminen ole kykenevä antamaan meille
yhtään mitään, vaan Pyhä Henki jakaa valitsemiensa välikappaleiden kautta
meille sitä, minkä Meidän Herramme on meille ristinkuolemallaan ansainnut, ja
mikä kuuluu meille. Julistaja ei voi vaatia kiitollisuutta jakamansa suhteen,
koska hän, jos jakaa todellista hengellistä ruokaa, jakaa meille vain sitä,
mikä kuuluu meille.
Jos olemme siinä tilanteessa, että
kaiken tämän jälkeen syytellään toinen toistansa ja Jumalan asia näyttää
kokevan täydellisen tappion, on meidän aika ottaa oikea asemamme Jumalan
valtakunnassa. Keskuuteemme on pystytetty eräänlainen saatanan synagoga, ja
valhe on saanut sellaisen vallan, ettemme enää ole kykeneviä näkemään totuutta.
Siksi olemme toinen toisemme kurkussa kiinni, ikään kuin se veli, joka aikanaan
Kööpenhaminan rautatieasemalla tarrasi kaulaani kiinni molemmin käsin ja huusi:
”Me emme sinua halua, me emme sinua tarvitse!” Kaikki kuitattiin huumorilla ja
todettiin veljen olevan vain taiteellinen!
Onko koskaan ollut selvempää, että
nyt on Jumalan tuomion aika alkaa Hänen huoneestansa? Jumalalla on aikansa
kaikelle, mutta nyt on meidän aikamme! Nyt on vielä mahdollista kokea armo ja
anteeksiantamus, mutta kun Jumala käy tuomiolle kanssamme, saattaa monen
kohdalla on myöhäistä. Myös Uudessa Testamentissa meitä käsketään useampaan
kertaan panemaan pois paha keskuudestamme, ja meidän tulee välttää kontaktia
jokaiseen vääryyden tiellä kulkevaan.
Minun tehtäväni ei ole alkaa
luettelemaan kaikkia niitä kohtia, joissa puhutaan jumalallisen rakkauden
julkitulemisesta keskuudessamme. Eikö yksinomaan sen seikan tule vaikuttaa
meissä jotakin todella uutta ja vallankumouksellista, kun näemme kyseisen tilanteen
ja Sanan täyttymyksen kaikkialla maailmassa? Meidän ei tule tuomita ihmisiä,
vaan meidän tulee tuomita omassa mielessämme kaikki paha, kaikki se, mikä estää
todellisiakin Jumalan lapsia todella rakastamasta toisiansa. Ei riitä todeta,
että aika on paha ja Herran tulemus lähellä. Jos todella näemme ajan merkit ja
käsitämme maailmamme nykyisen muodon olevan katoamassa, vaikuttaa se meissä
todellisen hädän itsemme ja läheistemme, veljiemme ja sisartemme puolesta. Johonkin
suureen jumalanpalvelijaan vetoaminen ei auta meitä tippaakaan, jos se elämä,
josta tämä on kautta vuosikymmenien puhunut, ei ole meissä elävänä todellisuutena!
Ihmiset ovat olleet kautta aikojen
uhrautuvaisia isänmaalle tai mille tahansa asialle, joka on ollut heille
arvokas. Sallitko minun nyt kysyä Sinulta, mikä asia on Sinulle kallis? Minkä
asian puolesta olisit valmis antamaan henkesi, tai edes uhrautumaan jollakin
tavalla? Mitä maksaa Sinulle tänä päivänä Herran Jeesuksen Kristuksen
seuraaminen, vai oletko koko ajan saavalla puolella, niin ettet oikeastaan ole
koskaan menettänyt mitään?
Nykyinen tilanne polttaa sisintäni ja
kaipaan joka ikinen päivä jotakin muutosta tilanteeseen. On totta että
Jumalalla on aikansa kaikelle, mutta voiko Hänen aikansa koittaa meidän
elämässämme, jos meillä ei ole minkäänlaista kaipausta Hänen ja Hänen
asioidensa puoleen? Ennen Jumalan aikaa on aina ollut aika, jolloin Hänen
omansa ovat huutaneet Hänen puoleensa muutoksen tulemiseksi. Onko meidän
mielestämme kaikki nyt juuri siten kuin tuleekin olla, vai olisiko mahdollista,
että keskuudessamme vallinneet vääryydet ovat riistäneet meiltä kaikki
todelliset siunaukset, niin että ne asiat, joita pidämme siunauksina, eivät
todellisuudessa olekaan siunauksia? Tai jos ne ovat joskus olleet siunauksia,
voisiko olla niin että ne ovatkin muuttuneet kirouksiksi Malakian kirjan
todistuksen mukaisesti, koska emme ole antaneet kunniaa sille jolle se kuuluu?
Osallistuimme jokin aikaa sitten
kokouksiin, joissa istuessaan yhdelle joukostamme tuli vaistomaisesti ajatus:
”Hyvä että kohta joudumme lähtemään, sillä täällä on kultainen vasikka!”
Kultaisen vasikan ympärillä juhlintaa on riittänyt kautta vuosikymmenien, eikä
juuri kukaan ole katsonut sitä pahaksi asiaksi. Saamamme opetuksen mukaan on
kuitenkin aivan toisin kuin elämämme elämän suhteen. Olisiko missään muussa
joukossa eletty elämä ollut niin suuressa ristiriidassa puheiden kanssa? Millä
perusteella olemme uskoneet selviävämme kaikesta ja pääsevämme hetken tullen iankaikkiseen
autuuteen? Mihin perustuu uskonvarmuutemme, jos elämässämme vallitsee niin
suuri rakkaudettomuus, vaikka rakkaudesta on jatkuvasti puhuttu ylitse kaiken
muun? Olisiko paikallaan jonkinlainen itsetutkistelu ja epävarmuuskin, jotta
voisimme löytää varmasti todellisen perustuksen uskollemme?
Rehellisyyden nimessä useimmat meistä
selviävät elämästään niukin naukin päivästä toiseen, saati sitten että voisivat
olla todelliseksi avuksi matkakumppaneille. Narsistisuus ei ole kaukana meistä
kenestäkään, vaikka sitä ei tulisi olla ollenkaan todellisissa jumalanlapsissa.
Kirjoittajaa kauhistuttaa aina vain uudelleen se, että hänestä tuli henkisen
väkivallan erikoistuntija juuri niissä uskonnollisissa piireissä, missä eniten
uskottiin ja puhuttiin rakkaudesta. Viimeisimmätkin meistä ovat hengellisesti
ja henkisesti vetelemässä viimeisiä henkäyksiä, ja keskinäinen kanssakäyminen
vähenee koko ajan. Ja kaikki tuntuvat siitä huolimatta olevan tyytyväisiä ja
odottavat huomiselta jotakin parempaa!
Uskommeko todella, ettei meillä
itsellämme ole mitään osuutta vallitsevaan tilanteeseen tai sen korjaamiseen?
Meidän ei tule tuomita ihmisiä, mutta olisiko jo viimeinkin aika, jossa me
heräämme näkemään todellisuuden juuri sellaisena kuin se on? Oikeastaan kaikki
on pielessä, mitään odottamastamme ei ole nähtävissä keskellämme, ehkä vain
yksinkertaisesti siitä syystä, että olemme antaneet sellaisen sijan pahuudelle
seurakunnan keskuudessa – koska pahantekijät ovat olleet rakkaita sukulaisia
tai muuten hyviä tuttuja! Me olemme pelänneet seurauksia ja kärsimyksiä,
joita totuudellisuutemme olisi aiheuttanut. Me olemme olleet aivan kuten Jeesuksen
ajan kirjanoppineet ja fariseukset, jotka eivät halunneet saastuttaa itseänsä
menemällä Pilatuksen tiloihin, jotta voisivat pyhinä ja puhtaina ja
vanhurskaina nauttia pääsiäisateriansa!
Kuinka monta pääsiäisateriaa
olemmekaan nauttineet, Herramme riippuessa jälleen kerran ristillään veljemme
ja sisaremme hahmossa, jolta olemme kieltäneet rakkautemme ja tukemme oikean
opin varjolla! Minun täytyy juuri nyt todeta, että minua kauhistuttaa koko
asia. Me olemme vuosikymmeniä odottaneet Jumalan tekevän jotakin, ja kaiken
viipyessä pitäneet tilanteeseen syyllisenä ketä milloinkin. Juuri tälläkin
hetkellä tietyissä piireissä pidetään kirjoittajaa kaikkien ongelmien
aikaansaajana, äärettömässä itsevanhurskaudessa sulkien silmät kaikelta omalta
pahuudelta!
On pakko vieläkin mainita se
käsittämätön asia, ettei kirjoittajalle milloinkaan ole ilmoitettu hänen
rikkomustansa. On vain ylipäätään annettu ymmärtää kirjoittajan olevan
syyllinen. Sveitsiläiseltä veljeltä kysyessäni, mistä minua melkein tunnin ajan
haukuttiin ja syytettiin, totesi tämä yksikantaan: sinun ei tarvitse sitä
tietää! Merkittävin tuntemamme sananpalvelija ei milloinkaan ole sanallakaan
viitannut siihen, mitä olisin väärää sanonut tai tehnyt, saati sitten antanut
mahdollisuutta puolustautua. Riittää, kun tarpeeksi moni todistaa minua vastaan.
On totisesti tullut aika jonkinlaiselle Ananiaan ja Safiiran tuomiolle, mutta
suuri kysymysmerkki on se, tuleeko valehtelijoiden vai kaikki nämä valheet
uskoneen sananpalvelijan kaatua kuolleena maahan? Minä en voi toivoa kenenkään
kuolemaa, mutta olisiko sopiva rangaistus vaikkapa mustaksi muuttuminen?
Tietokoneeni Raamattuohjelma ei
jostakin syystä toimi juuri nyt, niin etten voi ottaa kaikkia haluamiani kohtia
tähän kirjoitukseen. Mutta jos olet edes hiukankin lukenut Sanaa, tiedät, että
Uusikin Testamentti selvästi antaa tietää mikä osa on valehtelijoilla ja
valheella. Valehtelu kuuluu vihatuimpiin asioihin Jumalan edessä. Kuinka juuri
meidän piireissämme voidaan uskotella itselleen asian voivan olla jotenkin
toisin? Tilanteen toivottomuus alkaa tuoda itseään julki sellaisella tavalla,
että on mahdoton vaieta enää.
Miksi jotkut ihmiset sitten ovat niin
luottavaisia uskonnollisuudessaan, vaikkei mikään heidän tuottamansa tai
julkituomansa tue heidän sisäistä olemustansa? Nämä ihmiset puhuvat kokemuksista
ja sisäisistä tuntemuksista, jotka eivät kuitenkaan millään positiivisella
tavalla tule esiin heidän olemuksessaan tai suhteessaan toisiin ihmisiin. Mikä
selittää tämän heidän luottamuksensa ja heidän mielestään todellisen
kokemuksen?
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti