20.09.2010
Takanamme on
ainutlaatuisen kuuma ja mieleen jäävä kesä. Olen aina nauttinut kesän lämmöstä
ja auringonpaisteesta, mutta ns. helteiset ilmat ovat aina tuntuneet melko
raskailta fysiikkani puolelta, joten hiukan sateisetkin ilmat ovat tuntuneet
paremmilta kuin liiallinen kuumuus. Nyt paahdetta oli yötäkin myöten siinä
määrin, että liikkuminen jäi vähille, ja siitäkö syystä osaltaan ainakin
sydämeni alkoi lyödä ylimääräisiä lyöntejä. Ajoittain piti kävellessä pysähtyä
vetämään henkeä, kun eräänlainen huimaus alkoi tuntua. Meiltä ei useinkaan
kysytä mistä pidämme, ja siksi jouduin pari viikkoa sitten aloittamaan Marevan -
lääkityksen.
Aamulla juuri
herättyäni soitti ahdistunut naisihminen, jolla oli ongelmia oman sisarensa
kanssa. Parin keskustelukerran jälkeen psykologin kanssa oli henkilömme kuullut
mieltä rauhoittavat sanat tämän suusta, mutta sitten uusintakäynnillä oli
psykologi suorastaan vetäissyt maton potilaansa alta. Psykologin mieli oli
muuttunut kai lähinnä muiden paikkakunnan auttajien kanssa käytyjen
keskustelujen perusteella! Hän oli tiennyt enemmän kuin mitä potilaamme oli
kertonut, eli sisar oli käynyt keskusteluja jonkun toisen terapeuttisen henkilön
kanssa, ja nyt tietoisesti tai tietämättään tämän henkilön psykologi toi esiin
tämän tietämyksen vastoin kaikkea mielenterveyden etiikkaa rienaten!
Olemme
törmänneet aikaisemminkin vastaavanlaisiin ongelmiin, mutta ei ehkä näin
räikeisiin. Psykologi oli siis ensimmäisillä kerroilla luonut itselleen aivan
oikeanlaisen kuvan potilaansa ongelmista, ja antanut oikeat ohjeet ja
rauhoittanut potilaan mielen. Potilas oli siis nähnyt ja kokenut kaiken
oikealla tavalla, ja hänen tulikin välttää kontaktia ahdistavaan sisareensa.
Mutta jossakin tilanteessa, mahdollisesti työnohjauksessa, oli psykologi
kuullut kollegaltansa sisaren kanssa käydystä keskustelusta, ja oli siten
muuttanut mieltänsä. Mikä oli hänen potilaansa osuus sisaren ahdistukseen? Mitä
oli potilas tehnyt väärin?
Tämä tapaus
jälleen kerran tuo esiin ongelmamme laajuuden ja erikoislaatuisuuden. Psykologi
oli ensimmäisillä käynneillä yhtynyt potilaan käsityksiin ja todennut kysymyksen
olevan narsistisesta persoonallisuushäiriöstä. Oireet olivat niin
yksiselitteiset ja selvät, että lopputulokseksi tuli ainoan mahdollisuuden
olevan välttää yhteydenpitoa ahdistavaan henkilöön. Hyvä tähän asti! Mutta
miksi psykologin mieli muuttui sellaisella tavalla? Ainoa selitys voi olla
rajallisessa ymmärryksessä ongelmamme suhteen. Eräänlainen psykiatrian paradigma
on käsittämättömällä tavalla juurtunut ammattikunnankin mieliin, vaikka sille
ei ole mitään todellisia perusteita ja todisteita. ”Molemmissa osapuolissa
täytyy olla syytä ongelmiin!” ”Kukaan ei riitele yksikseen!” ”Molempia
osapuolia täytyy kuulla tasapuolisesti!”
Nämä niin
syvällisesti omaksutut seikat soveltuvat mielenterveystyöhön yleisellä taholla,
mutta kun puhumme narsistisesta persoonallisuushäiriöstä, osoittaa niihin
pitäytyvä oikeastaan täydellisen tietämättömyytensä asian suhteen. Hän ei ole
vielä mieltänyt asian ydintä ja perusongelmaa. Käsittelemämme sairauden ydin on
niin suuressa määrin ongelmapersoonassa, ettei sitä yleinen psykiatria
laajemmassa määrin ole vieläkään tiedostanut. Ongelmien ja ristiriitojen syntyminen
näissä tapauksissa ei perustu normaaliin inhimilliseen käytökseen ja
totuttuihin ihmissuhteisiin, vaan kaikki tapahtuu käsittämättömässä määrin vain
sairaan sisimmässä, sisäisistä yllykkeistä ja virikkeistä lähtien.
Loppujen
lopuksi ulkoisten tekijöiden vaikutus on melko merkityksetön kokonaisuutta
ajatellen. Niillä toki on merkitystä, mutta eräänlainen sisäinen rakenne,
tieto- ja tunnerakenne on niin käsittämätön ja erikoinen, että se omalla
toiminnallaan ja vaikutuksellaan mitätöi ja kumoaa kaiken ulkoisen
informaation. Kaikelle annetaan sisäisen prosessorin ja ohjelmoinnin mukainen
selitys ja kuvaus, normaalille ihmiselle käsittämättömällä tavalla. Ei siis ole
mikään ihme, että ainoat todelliset asiantuntijat tulevat niistä piireistä,
jotka laajemmassa määrin ovat viettäneet elämäänsä näiden sairaiden läheisyydessä!
Useimmat
kuitenkin ovat tämän ”läheisyyden” vaikutuksesta siinä määrin rikkoutuneet ja
henkisesti hajonneet, ettei heillä ole voimaa tulla esiin tämän asian kanssa.
Kysymys on paljon vakavammasta asiasta kuin alkoholistin kanssa eläminen.
Olen useaan
otteeseen puhunut ongelmiemme ja ahdistustemme alkuperästä. Useimmilla
vaikeuksillamme on ihmiskasvot, eli kärsimystemme taustalla useimmiten on joku
ihminen, joka on kohdellut meitä väärin. Tämä vääryys on tapahtunut joko kotona
tai ihmissuhteissa myöhemmän elämän varrella. Vain harvat ongelmistamme ovat sisäsyntyisiä,
eli perinnöllisiin seikkoihin perustuvia. Siten voimme sanoa, että suurin osa
mielenterveysongelmista perustuu kokemiimme negatiivisiin asioihin jonkun
ihmisen taholta. Varsinainen romahtaminen on todellisuudessa kuin vedellä
täyttyvä vene. Me näemme liian usein vain viimeisimmän aallon tai laidan
keikautuksen, joka täyttää veneen ja saa siinä istuvan joutumaan veden varaan.
Me olemme liian laiskoja ja omahyväisiä nähdäksemme vaivan paneutua
yksittäisiin tapauksiin ja niihin merkittäviinkin tekijöihin, jotka ovat
aikaansaaneet ensimmäisen vuodon ihmiselämän veneessä.
Jokainen
ihminen on kuin pieni maailmankaikkeus, jota emme koskaan pohjaan asti pääse
ymmärtämään. Siksi elämän katastrofeja ei tule tulkita liian suppeasti ja
näkyvimpien tekijöiden pohjalta. Usein pienillä, näkymättömillä asioilla
taustalla, on loppujen lopuksi suurempi merkitys lopputuloksen kannalta, kuin
selvästi havaittavilla seurausilmiöillä.
Me olemme
siis hyvin usein ongelmia toinen toisellemme. Nykyisessä maailmassa olemme niin
tottuneita tähän ajatteluun, ettemme enää narsistisuudessamme omaa kykyä
asettua kärsivän kanssamatkaajamme asemaan. Mikä sitten on niin erikoista
ongelmakentällämme? Onhan samankaltaisia vaikeuksia koko mielenterveyden
kentällä, eikä kukaan meistä ole täydellinen, vaan olemme kaikki vajavaisia ja
puutteellisia! Uskallamme väittää, ettei millään muulla ongelma-alueella siinä
määrin invalidisoida ihmisiä. Me emme puhu mistään ihmissuhdeongelmista,
vääristä käsityksistä tai hiertävistä ihmissuhteista. Me puhumme tämän ajan
vakavimmasta mielenterveyden ongelmasta, joka invalidisoi tsunamin tavoin
ympäristössään olevia ihmisiä aivan omalaatuisen aaltovaikutuksensa
välityksellä. Suurimmat kärsijät ovat lähinnä, mutta tämä aaltoliike leviää
ympäristöönsä siitä osalliseksi tulleiden ihmisten vaikutuksen kautta.
Kun
perheenäiti voi todella huonosti, siirtyy tämä vaikutus väistämättömästi
lapsiin, jotka oireilevat siinä määrin, että tämä pahoinvointi heijastuu
päiväkotiin tai kouluun asti. Vaikutus on lieventynyt, mutta se leviää jälleen
eteenpäin lukemattomiin koteihin, minne oman annoksensa saaneet lapset sen
kuljettavat. Opettajat saavat oman osansa, ja lisäkärsijöiksi tulevat heidän
puolisonsa ja omat lapsensa, koska oikeastaan kukaan tämän vaikutuksen piiriin
joutuva ei voi olla täysin oma itsensä ja sitä mitä hän toisenlaisissa
olosuhteissa olisi.
Perheenäiti
voi siis huonosti, ja jos hän ei ole kotiäiti, vie hän tahtomattaankin
kärsimyksensä työpaikalleen ja sukulaisiin ja kaikkiin ihmissuhteisiinsa. Hän
ei ole paha, ei ole huono ihminen, vaan hän on juuri sitä mitä mies hänestä on
tehnyt. Me vain emme voi mitään sille, että pahoinvointimme leviää kulkutaudin
tavoin kaikkialle, minne menemme.
Olemme
puhuneet myös siitä, kuinka perhosen siiven isku jossakin päin maailmaa
vaikuttaa koko maailmankaikkeuteen. Meidän jokaisen persoonalla on aivan
käsittämättömän suuri vaikutus koko ihmiskunnan elämään, laajemmin kuin kukaan
on osannut ajatellakaan. Meille jokaiselle on tuttu joulunajan amerikkalainen
filmi, jossa päähenkilö haluaa tehdä itsemurhan, mutta sitten enkeli näyttää hänelle
millainen hänen kotikaupunkinsa olisi ilman hänen elämäänsä ja panostansa.
Olisiko nimi ”Ihmeellinen on elämä”? Aivan samalla tavalla meidän jokaisen
elämä heijastuu uskomattoman laajoille alueille, joten meidän tulisi olla
enemmän tietoisia vastuustamme tässä olevaisuudessamme.
Emme tee
vääryyttä kenellekään, jos väitämme että ongelmaihmisemme eivät millään tavoin
tunne vastuutansa mistään tekemisestänsä ja vaikutuksestansa. He eivät ole
maailmaa varten, vaan maailma on heitä varten. He eivät voi hyväksyä mitään
auktoriteettia itsensä yläpuolelle, ei edes Jumalaa, joka kummallisella tavalla
on saanut heidän olemuksessaan aivan oman kuvansa. Ns. hengellisillä alueilla
näitä ihmisiä on normaaliväestöön verrattuna prosentuaalisesti moninkertainen
määrä, mutta millaista on heidän uskonnollisuutensa todellisuudessa?
Kirjoittajasta tuli alan maallikkoammattilainen nimenomaan ns. seurakuntatyössä,
missä pahoinvointi ajoittain oli suorastaan murskaavaa. Kaikesta voi tehdä vain
sellaisen johtopäätelmän, että ns. jumaluus voi saada aivan omalaatuisen
muotonsa näissä ihmisissä, jotka ottavat Jumalan nimen ja arvovallan itselleen,
oikeuttaakseen kaiken tekemisensä, olkoon se sitten oikeaa tai suorastaan
rikollista. Sisäinen prosessori ja käyttöjärjestelmä soveltavat kaiken aidon
hengellisyyden heidän omiin näkemyksiinsä ja periaatteisiinsa, niin etteivät he
todellisuudessa itsekään käsitä vääristynyttä uskonnollisuuttaan, jolla usein
ei ole mitään tekemistä todellisten uskon ja Jumalan kanssa!
Vilpittömyys
on siis hyvin petollinen käsite alueellamme. Nämä ihmiset ovat niin vilpittömiä
ja ”rehellisiä”, että useimmat hämääntyvät ja antavat johtaa itsensä pettävälle
suolle, kunnes sitten elämän erilaiset koukerot mahdollisesti avaavat silmät
ennen lopullista vajoamista. Perinteinen valheenpaljastamiskonekaan ei reagoisi
näiden ihmisten kohdalla, koska he itse niin vakuuttavasti uskovat omaan valheeseensa,
josta sisäinen prosessi on luonut totaalisesti vääristellyn kuvan. Älä siis
liiemmälti katso tällaisen ihmisen silmiin, joista loistaa uskomaton viattomuus
ja rehellisyys, joka tietysti perustuu hänen maailmankuvansa ja – piirinsä
todellisuuteen, mutta jolla ei todennäköisesti ole mitään tekemistä yleisen
todellisuuden kanssa.
Miksi kaikki
tämä on niin salaperäistä ja kuitenkin aivan liian tutun tuntuista? Kaikki
rakentuu niistä normaaliin elämään sisältyvistä tekijöistä, joiden kanssa
olemme jatkuvasti tekemisissä. Raimo Mäkelä luettelee kirjassaan ”Naamiona
terve mieli” oikeastaan kaikki ihmisen pahat piirteet luonnehäiriöisen
ominaisuuksina. Hän ei siinä ole ollenkaan väärässä, mutta miksi sitten
lukemattomat, etenkin naisihmiset, ovat osaltaan masentuneet, koska kokevat
kaikkia näitä piirteitä olevan itsessäänkin? Useampikin on puhelinkeskustelussa
todennut: ”Sano minulle rehellisesti, olenko minäkin sinun mielestäsi luonnehäiriöinen?”
Meissä
jokaisessa on näitä piirteitä tietyissä rajoissa, koska ne kuuluvat ihmisen
luonnolliseen perusolemukseen. Me yksinkertaisesti olemme jokainen sellaisia!
Me olemme vajavaisia, puutteellisia, tietyissä olosuhteissa vakaviinkin
rikoksiin valmiita ihmisiä, jos olemme kadottaneet todellisen kosketuksen
ihmisyyteen. Me olemme jokainen omalla tavallamme varastaneet, ainakin
työnantajan varoja ja aikaa tupakkatauoillamme, ylimääräisillä lepotauoillamme,
tai viemällä kotiin ”ylimääräisiä” tarvikkeita, mitkä ovat jääneet yli
urakastamme. Me jokainen olemme jossakin elämän vaiheessa olleet mustasukkaisia,
hirveään uhmaankin asti. Me olemme kohdelleet väärin lukemattomia ihmisiä,
mutta silti emme ole luonnehäiriöisiä. Me olemme vain luonnollisia ihmisiä!
Luonnehäiriöisyys,
persoonallisuushäiriöisyys, koostuu aivan samoista tekijöistä, joista itse
olemme osallisia. Kysymys on kuitenkin näiden normaalien tekijöiden
kärjistymisestä, liikakasvusta, kohtuuttomuuksista. Mustasukkaisuus on
normaaliin elämään kuuluva asia, mutta ongelmakentällämme se saa kohtuuttomia
mittasuhteita siinä määrin, että se aikaansaa suoranaista pahoinvointia
laajoissakin piireissä. Jonkun naisen mielestä aviomies ei saa keskustella edes
sukulaisten 12- vuotiaiden tyttöjen kanssa. Mies ei saa pysähtyä kadulla
keskustelemaan naapurin kymmeniä vuosia vanhempien naisihmisten kanssa.
Mustasukkainen mies laittaa vaimonsa kauppaan, mutta jos vaimo viipyy
viisitoista minuuttia pidempään matkallaan, epäilee mies jo sukupuolisuhdetta
jonkun miehen kanssa!
Tämä
viimeinen esimerkki ei ole mikään äärimmäisen harvinainen tapaus, vaan
vastaavaa saa kuulla aivan liiankin usein.
Mitä tulee
sitten vihaan ja suuttumiseen, on se aivan oma lukunsa, mistä olemme jo
toisaalla kirjoittaneet kylliksi. Ongelmaihmisemme suuttuvat ja vihastuvat
aivan käsittämättömistä asioista, kuten jokainen meistä joskus. Mutta nämä
vihanpurkaukset tapahtuvat käsittämättömän usein ja aivan uskomattoman
voimallisina. Oikea kuvaus kaikelle on loppujen lopuksi raivo. Nämä ihmiset
suorastaan elävät näistä purkauksistansa, saaden sairasta mielihyvää toisen ihmisen
mollaamisesta ja usein suoranaisesta henkisestä väkivallasta. Se on olennainen
osa heidän elämäänsä.
Luonnehäiriöisellä
siis normaalit, yleiset negatiiviset piirteet korostuvat nimenomaan hänen
sisäisen mekanisminsa johdosta. Hän ei käsittele kohtaamiaan asioita normaalin
ihmisen tavoin, vaan kaiken värittää hänen oma historiankirjoituksensa, joka ei
perustu todellisuuteen perinteisessä merkityksessä, vaan hänen oman, rajallisen
maailmannäkemyksensä todellisuuteen. Toisaalta nämä näkemykset ovat niin
lähellä toisiaan, että se hämää usein ammattilaisetkin, mutta toisaalta taas
lukemattomat ristiriitaisuudet saavat asiaan perehtyneen huokaamaan raskaasti.
Tämä ristiriitaisuus on juuri se tekijä, joka mielettömyydellään rikkoo ihmisen
persoonaa ja tunkeutuu kohteensa elämään tuhoavalla tavalla.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti