Syyskuu 2006
Mitä on
henkinen väkivalta?
Henkistä väkivaltaa
on kaikki kokemamme, mikä ei palvele meidän hyödyksemme vaan enemmänkin rikkoo
persoonallisuuttamme ja henkisyyttämme.
Henkisestä
väkivallasta on kirjoitettu varmaankin hyvin paljon, mutta sen laajuudesta on
harvalla todellista käsitystä. Kaikkein pahinta se on siellä, missä sitä ei
alkuunkaan osata aavistaa ja hyväksyä sen olemassaoloa. Ensimmäiseksi tulee
automaattisesti mieleen seurakunnallinen elämä. Kristillisyyden perusperiaatteisiin
kuuluu käsitys ihmisen koskemattomuudesta niin Jumalan kuin ihmistenkin edessä.
Rakkauden uskotaan kuuluvan siinä määrin hengelliseen elämään, että lähes
kaikissa ryhmittymissä korostetaan sanankohtia, jotka kehottavat rakastamaan
lähimmäistään kuin itseään.
Tarkkailtuani
hengellistä elämää nyt jo yli neljänkymmenen vuoden ajan olen pakostakin tullut
näkemään surullisen tosiasian, jota en enää pysty puolustelemaan tai painamaan
villaisella, niin kuin koko seurakunnallisen elämäni aikana minua on kehotettu
tekemään. Useamminkin olen kuullut suoranaisen vaatimuksen, että minun tulee
puhua vain hyvistä asioista ja sanoa loppuun ”niin ja Aamen”.
Tuskin missään
muualla on totuttu sellaisella tavalla lakaisemaan kissat maton alle kuin
erilaisissa uskonnollisissa yhteisöissä. Ihmiset tuntuvat olevan lähes
totaalisen sokeita ja kuuroja, kun eivät enää havaitse näitä möykkyjä kirkkokunnallisten
mattojen alla eivätkä kuule näiden pahuuden kissojen kauhistuttavaa ärinää kun
niiden päälle astuu.
Olen kerta
kaikkiaan kyllästynyt tällaisilla matoilla astelemiseen, ja olenkin vuosien
ajan hakeutunut sellaisiin piireihin, missä tällaista ei voi tapahtua. Se
merkitsee käytännössä osallistumista lähinnä pienryhmien toimintaan, sillä
näissä piireissä ei voida piiloutua toisten selän taakse sellaisella tavalla
kuin suuremmissa yhteisöissä.
Millä tavoin
voimme selittää ongelmamme sellaisella tavalla, että se selvittää meille
todelliset taustatekijät, syyt siihen miksi puheet ja käytäntö ovat
totaalisessa ristiriidassa keskenään? Miten kristillisyys on voinut joutua
siihen alennustilaan, missä se tällä hetkellä on siinä määrin, että jokainen uskonnollinen
yhteisö valittaa jäsenten katoamista ja kirkkosalien tyhjyyttä? Miksi
kristilliset perustotuudet ovat joutuneet sellaiseen häpeään, että
kirjoittajankin täytyy avoimesti tunnustaa, että hän ei enää luota oikeastaan
mihinkään uskonnolliseen järjestelmään tai yhteisöön? Miksi vuosikymmeniä
saarnaajana tunnettu henkilö toteaa kirkollisista piireistä tuleville autettaville,
että kaikella sillä, mitä tämä on kokenut yhteisössään, ei ole mitään tekemistä
Jumalan ja Raamatun kanssa? Olenkin usealle todennut, että kaiken keskellä on
sittenkin olemassa todellinen ja vanhurskas Jumala, joka inhoaa kaikkea
sellaista kristillisyyttä, missä sanat ja teot ovat räikeässä ristiriidassa
keskenään.
Mutta miten
selitämme tällaisen kehityksen, ja miksi suuri osa kristillistä elämää omaa
niin valtavan määrän psykopatian nimellä kulkevan sairauden ominaisuuksia? Sama
sairaus tunnetaan nimillä narsistinen persoonallisuushäiriö /luonnehäiriö,
minävaurio. Oikeastaan vasta tutustuminen tähän narsistisen ajan suurimpaan
ongelmaan on loistavan valkeuden tavoin antanut kirjoittajalle selityksen
kaikelle näkemälleen ja kokemalleen. Ongelman ydin ei ole vain yksittäisissä
väärinkäsityksissä ja – käytöksissä, vaan tuskallisen laajassa ihmisyyteen ja
epäinhimillisyyteen perustuvassa epidemiassa, jolle ei ole mitään yksittäistä
selitystä, vaan se on ikään kuin oma maailmansa, jota ei voi kuvata yhdessä kirjoituksessa.
Narsismin
eräänlainen oppi-isä Sam Vaknin kuvaa narsismia persoonallisuushäiriöön
liittyvänä yhdeksi suurimmista epidemioista tällä vuosituhannella, jota vastaan
on taisteltava kaikin keinoin.
Narsistiselle
persoonallisuushäiriölle on ehkä yksi kuvaavimmista tekijöistä se, että
tällaiselta ihmiseltä puuttuu lähes totaalisesti oikeanlainen ja yhteisöllinen
käsitys itsestään, persoonastaan, todellisesta olemuksestaan. Hänen henkisessä
ja persoonallisessa kehityksessään on aivan valtava aukko, jonka muodostumiseen
ovat vaikuttaneet monet tekijät. Itse asiassa kukaan todellinen asiantuntija ei
vieläkään väitä tietävänsä tämän syntymekanismin kokonaisuutta. Tiedetään vain
suuri määrä erilaisia tekijöitä, joista suurin osa aivan selvästi on henkilön
lapsuudessa, ensimmäisissä elinvuosissa. Myöhempien vuosien negatiiviset
tekijät määräävät sitten melko suuressa määrin jo tapahtuneen vahingon
kehitystä aikuisiässä. Monien asiantuntijoiden mukaan sairaus usein puhkeaa
kukkaansa vasta keski-iässä.
Puhuimme äsken
negatiivisista tekijöistä vaikuttavina osasina. Kirjoittaja on aivan maallikko,
mutta on joutunut paljon pohtimaan näitä asioita, etenkin kun on kuullut
satojen eri ihmisten kertomuksia. Normaalin mieltämisemme mukaiset negatiiviset
asiat eivät ole kuitenkaan ainoita väärään kehitykseen johtavia tekijöitä, vaan
niin hämmästyttävää kuin se onkin, myöskin positiiviset ja hyvät asiat
saattavat olla vaikuttamassa negatiivisesti tällaisen persoonan kehitykseen.
Miten se on mahdollista? Koska hänen persoonallisuutensa ei pysty käsittelemään
asioita normaalin ihmisen tavalla, ei hän tavallisen ihmisen tavoin ole kykenevä
erottamaan väärää ja oikeaa, negatiivista ja positiivista toisistaan. Hän
käsittelee kaikkea tuntemaansa, kokemaansa ja näkemäänsä aivan omanlaisensa
maailmankatsomuksen mukaisesti. Hänen maailmansa poikkeaa usein tavallisen
ihmisen maailmasta totaalisesti. Hänen maailmankuvansa mukaisesti hän on koko
maailman keskipiste, olennaisin osa koko olemassaoloa, niin itsensä kuin toistenkin
ihmisten.
Urbaanitaruako?
Puhumme varmaankin nyt sellaisesta, mille useampikin nauraa ja ajattelee
kirjoittajan päästä puuttuvan pussillisen ruuveja, etenkin kun tämä on
maallikko. Mutta kaikki tämä antaa meille mitä selvittävimmän kuvan kaikesta
siitä, mikä tähän asti on ollut suurena arvoituksena mielessämme.
Miksi on
totisinta totta se, mistä uskovaisia usein syytetään? Miksi heitä pidetään
aivan oikeutetustikin aivan kaheleina, hulluina, hurmahenkisinä,
tiukkapipoisina? Miksi näyttää siltä, etteivät uskovaiset todellakaan ymmärrä
olevansa kutsuttuja palvelemaan, olemaan nöyriä työntekijöitä, jotka kerran
ikuisuuden koittaessa toteavat vain tehneensä velvollisuuden ansiottomina
palvelijoina? Miksi niin usein näyttää siltä, ja ahdistava tunne tällaisten ihmisten
lähellä melkein salpaa hengityksen, että nämä tapaamamme olennot tai otukset
eivät olekaan ihmisiä, vaan erikokoisia lähes kaikkivaltiaita jumalia?
Kirjoittaja
koki erikoisen ahaa-elämyksen joitakin vuosia sitten istuessaan Tampereen
kaupungin sinisessä bussissa. Mieltä oli vuosikausia askarruttanut todella
suuri kysymys. Suurin osa hengelliseen elämään osallistuvista ihmisistä oli
tavalla tai toisella ajautunut tielle, millä ei niinkään puhuta Jumalasta tai
Jeesuksesta, vaan lähes jokaisessa eteen tulevassa tilanteessa ihmisen huulilla
oli jonkun suuren saarnaajan tai profeetan tai yleensä jumalanmiehen nimi.
Kaikki palvonta tuntui kohdistuvan vain tähän suuruuteen nostettuun henkilöön,
ja kaikin tavoin tuotiin esiin tämän henkilön välttämättömyys hengelliselle
kasvulle. Missä oli sitten suurin ristiriita kirjoittajan mielessä? Siinä,
ettei oikeastaan yksikään näistä ihmisistä noudattanut omassa elämässään ja
käytännössään mitään siitä, mistä puhuivat! He näyttivät antavan kunnian ja
palvonnan vain tuolle yhdelle suurelle nimelle, joka todellakin näytti olevan
jopa sen yhden Nimen yläpuolella, jossa olemme kuulleet ainoana olevan
pelastuksen.
Tuossa
bussissa istuessani valkeus täytti mieleni. Kaikkien näiden vuosien jälkeen
minulle selvisi hetkessä, mistä todella oli kysymys. Yksikään näistä ihmisistä
ei todellisuudessa palvonut tuota suurta nimeä tai henkilöä, ei pitänyt hänen
puoltaan eikä puolustanut hänen kunniaansa. Ei yksikään! käytäntö todisti,
vaikka en sitä aikaisemmin ollut edes uskaltanut ajatella, että jokainen näistä
ihmisistä oli ottanut tuon ns. palvontansa kohteen keppihevosekseen ja
todellisuudessa palvoi omaa itseään kaiken tämän savuverhon suojassa.
Jokaisella näistä ihmisistä oli oma näkemyksensä siitä totuudesta, mitä hän
sanoi puolustavansa ja jonka puolesta hän taisteli.
Ja tämä
valistuminen antaa vastauksen kaikelle sille väärälle, minkä voimme nähdä
kristillisessä maailmassa. Jumala ja ihminen ovat vaihtaneet paikkaansa näiden
ihmisten vääristyneessä maailmankuvassa. Jumala onkin enää vain palvelija, kuin
karamelliautomaatti, josta aina putoaa jotakin hyvää, kun hurskas persoona
esittää toivomuksensa rukouksen muodossa ja pudottaa sen raha-aukkoon!
Ihmettelemmekö vielä, että niin usein tunnemme sekavia ja pelottavia tunteita
näiden ”kristillisten ihmisten – ei vaan jumalien” lähellä?
Elämme ajassa,
jossa narsismi räjähdysmäisesti lisääntyy ja valtaa alaa. Paras nimitys sille
on ilkeä itserakkaus. Se ei perustu yhteisölliseen ajattelutapaan, vaan
perustuu aina vain selvemmin vääristyneeseen omakuvaan. Me elämme kaikesta
huolimatta ihmisten maailmassa, ja jos yhteisöllisyyden käsite katoaa, on
järjestelmä tuomittu ajautumaan kaaokseen ja itsetuhoon.
Useammaltakin
autettavaltamme olemme kuulleet, miten erikokoiset vapaiden suuntien seurakunnat
vähitellen hajoavat ja katoavat jäsentensä tai johtajiensa välisissä
valtataisteluissa. Tämä todistaa puhumamme asian puolesta, sillä tällä tavoin
vääristynyt ihminen ei pysty näkemään kokonaisuutta, yhteisöä, seurakuntaa,
vaan toteuttaa vain omia päämääriään välittämättä kylvämästänsä tuhosta ja henkisestä
kuolemasta. Häntä ei aiheuttamansa tuho vaivaa, koska hänellä ei ole
omaatuntoa. Hänellä on vain jotakin siltä näyttävää, hämäävää, petollista. Hän
itkee sopivalla kohtaa, pyytää joskus anteeksikin, mutta vain palvellakseen
omaa näkemystään, omaa suorastaan jumalallista asemaansa murenevassa
yhteisössään. Hän on tehnyt kaikkensa oikean asian eteenpäin viemiseksi, ja
kaikki pakoon lähtevät tai vastustelevat ovat vihollisen asialla, ja siksi
hänellä on oikeus tuhota kaikki vastaan olevat tekijät ja ihmiset. Jos hän
saisi päättää, laillistaisi hän jopa kuolemantuomion!
Onko
kirjoittajalta kaksi pussillista ruuveja hukassa? Varmaan monen mielestä. Mutta
jos otamme aikaa pysähtyäksemme ja miettiäksemme, kootaksemme yhteen tarpeeksi
suuren määrän näkemäämme ja kokemaamme, emme voi muuta kuin hyväksyä kirjoittajan
ajatukset. Tällaista ei tapahdu vain suurissa uskonsodissa, vaan kaikki on
päivittäistä tosiasiaa niin pienemmissä kuin suuremmissakin yhteisöissä meidänkin
maassamme.
Olemme
kokeneet sellaisen määrän henkistä väkivaltaa, ettemme enää ole kykeneviä
näkemään oikeaa ja väärää. Me olemme lähes kaikki jonkinlaisia uhreja, joiden
näkökyky on pyritty pimittämään, jotta emme näkisi minne meitä johdetaan ja kuinka
meitä käytetään hyväksi.
Kirjoitamme
näistä asioista suurelle yleisölle ja siksi emme lainaile liiaksi
raamatunlauseita. Uudessa Testamentissa kuitenkin aivan selvästi tuodaan julki
lukemattomia kertoja se, kuinka uskonnollisessa elämässä pyritään hyötymään
kanssamatkaajista aivan häikäilemättömälläkin tavalla. Kirjoittaja on
varmaankin yksi harvoista palvelijoista, joka ei ole lähtenyt mammonan
tavoittelun perään. Erikoista on se, että häntä on yli kolmenkymmenen vuoden
ajan syytetty uskovaisten rahojen taskuunsa pistämisestä. Oikeastaan jokaisella
työssämme mukana olleella on oma talo tai osake ja suuri osa heistä matkustaa
ulkomaille useita kertoja vuodessa. On aina ihmetyttänyt se, mistä näille
ihmisille riittää sellainen määrä niin kotimaan kuin ulkomaankin valuuttaa.
Kirjoittaja on
palvellut näitä ihmisiä yli kolmenkymmenen vuoden ajan, eikä hän omista oikeastaan
yhtään mitään. Kirjoittaja on saanut vuosikausien ajan niin pientä korvausta
työstään, ettei edes eläkettä ole kertynyt. Eikä oikeastaan kukaan näistä
ihmisistä pidä yhteyttä, koska kirjoittaja on heitetty yli laidan kelvottomana
palvelijana, joka ei suostu jatkamaan virkaansa ilman palkkaa. On siis
todistettu, että kirjoittaja on aivan pähkähullu, kun on antanut näin kohdella
itseään!
Mutta
kirjoittaja on ollut korkeakoulussa, missä on saanut lähes tohtorin tittelin
aiheena henkinen väkivalta, narsistinen persoonallisuushäiriö. Tätä tietoa ja
tietoisuutta ei pysty välittämään mikään muu oppilaitos. Sen voi oppia vain
itse kokemalla.
Aikanaan
vihollinen tarjosi Herrallemme kaikkia maailman valtakuntia, kunhan Hän vain
kumartaisi tätä. Tiedämme tuon kohtaamisen lopputuloksen, sillä oli kysymys
Henkilöstä, jonka ei tarvitse taistella vallasta. Elämme kuitenkin ajassa,
jossa vallanhimo on niin yleistä ja suorastaan jokapäiväistä, että koko
kristillinen maailmakin on omaksunut osittain itse sitä tajuamatta melkoisen
määrän narsistista vallanhimoa. Mistä seurakunnan Herra aikanaan kieltäytyi,
siinä nykyajan valveutunut seurakuntalainen ja erikoisesti johtaja uskoo
omaavansa nyt suuremman ymmärryksen, ja ”seurakunnan parhaaksi” on kumartanut
tosi syvään pimeyden herran edessä, saavuttaakseen kyseenalaista ja tilapäistä
arvostusta ja valtaa.
Aivan
erikoinen piirre on suosittu kaatumiskäytäntö jo lähes kaikissa hengellisissä
piireissä. Tulkoon mainituksi, että taaksepäin kaatuminen mainitaan Raamatussa
vain kaksi kertaa, kumpikin negatiivisessa mielessä. Koko raamatullinen esikuvallisuus,
rinnalla eri kansojen omaksumat alamaisuuden osoituksen merkit, perustuu
nöyrään kasvoilleen heittäytymiseen korkeamman vallan edessä. Ei voitaisi kuvitellakaan,
että joku olisi hallitsijan edessä heittäytynyt selälleen, koska ei ollut
kiinniottajia, ja pää olisi saanut aikamoisen kolauksen. Mitä siis
pohjimmiltaan kertoo nykyinen suuntaus taaksepäin kaatumisineen? Kirjoittajan
mielestä se on osoitus todellisen kunnioituksen ja arvostuksen puutteesta.
Ns.
kristillinen seurakunta on saavuttanut laaja-alaista arvostusta sen jälkeen kun
on alkanut kumartaa väärän arvovallan edessä. Samalla on kadonnut alkuperäinen
ymmärrys nöyrästä palvelemisen hengestä, niin ettei oikeastaan kukaan enää
siteeraa kohtaa, jossa kehotetaan olemaan herroina hallitsematta toisia
seurakuntalaisia. Vallankäyttö on jotakin niin huumaavaa ja kokonaisvaltaista,
että se vie armotta mennessään. Väärään vallankäyttöön liittyy kuin
siamilaisena kaksosena arvostuksen vaatimus. Kumpikin ovat totaalisessa
ristiriidassa alkuperäisen raamatullisen sanoman kanssa. Siksi kaikki tulee
suorittaa monimutkaisen savuverhon suojassa.
Tämä
vallanhimo ei koske vain seurakunnallisia virkamiehiä, vaan aivan alimman tason
siivoojamummoakin. Me vain emme ole ollenkaan tottuneet ajattelemaan tähän suuntaan,
ja siksi tämä väärä vallankäyttö on jäänyt tuon savuverhon peittämäksi. Me
olemme vain puhuneet fanaattisista ihmisistä, tiukkapipoisista niuhottajista,
uskonnollisista hurmahengistä. Olemme usein lainanneet Marxin ajatusta, että
uskonto on oopiumia kansalle. Huomaamatta on jäänyt melko totaalisesti,
etteivät nämä ihmiset loppujen lopuksi olekaan niin hauskoja ja höperöitä,
vitsin aiheita. Toki he ovat sitäkin, mutta nyt yli neljänkymmenen vuoden
kokemuksen jälkeen on minun pakko todeta, että jokainen näistä
kummallisuuksista on todellisuudessa kulkenut ruumiiden ylitse, jättäen
tievarsille rampautuneita ja rikkinäisiä ihmisiä!
Hedelmistään
te heidät tunnette! Tiedämmekö mitä hedelmä tarkoittaa? Yksi istuttaa, toinen
kastelee, mutta se ei vielä tarkoita hedelmää. Saarnaamista ja hurmahenkistä
todistamista on kautta aikojen pidetty kristityn hedelmänä, jopa sitä jos
lihaosastolla huutaisimme vakuuttuneisuudessa, että jokainen kuulija nyt alkaa
toden teolla etsiä pelastusta: ”Saanko kilon läskiä, halleluja, Jeesus pelastaa!”
Vastaavaa on tehty kymmenet vuodet, ja jos se merkitsee hedelmää jonkun
mielestä, niin sitä kyllä riittää.
Hedelmä on
eräässä mielessä tulos meidän kylvötyöstämme, toiminnastamme, ei itse toiminta.
Vierailkaamme eri seurakunnissa nähdäksemme hedelmiä. Jos vertaamme istuimia
hedelmälaatikon pehmustettuihin lokeroihin, tarvitsemme tuskin enempää kuin
yhden laatikon parhaassa tapauksessa. Pienemmissä yhteisöissä riittää yksi
kennosto, ja suurimman osan siitä voisimme täyttää kivillä ja pyytää
Taivaallista Isää tekemään niistä lapsia Aabrahamille.
Eräs kuvaus
käyttää esimerkkinä lyhteitä. Lyhde ei muodostu meidän puheistamme eikä
kristillisestä käytöksestämme, vaan se on hedelmä toiminnastamme elovainioilla.
Hengen hedelmät tarkoittavat jotakin hieman muuta. Ne ovat annetut meille,
jotta elämämme tuloksena voisi olla toisia samankaltaisia hedelmän kantajia.
Nyt näemme
käsitteiden sekavuuden ja kristillisen elämän hedelmättömyyden. Mistä kaikki
johtuu? On lähes totaalisesti kadonnut käsitys kristillisen sanoman
kokonaistodistuksesta, sillä Raamattua ei lueta juuri ollenkaan enää, ja vain
harvalla on käsitys siitä, mitä se ylipäätään pitää sisällään. Sen sijaan että
etsisimme Jumalan tahtoa Hänen Sanastaan, me saamme yhä vain uusia hengellisiä
päähänpistoja ja etsimme niille puolusteluja ja perusteluja Raamatusta. Eli
innoituksemme lähde ei olekaan Sanan jumalallisessa innoituksessa, vaan
inhimillisessä mielessämme. Me emme enää etsi entisaikojen turvalliseksi
tunnustettuja ja koeteltuja teitä, vaan kaipaamme aina vain jotakin uutta ja
kiinnostavaa. Elämässä pitää olla sykettä ja koko ajan jotakin uutta ja
innostavaa. Ja kun mielen täyttää tarpeeksi suuri innostus ja innoitus, riittää
se valaisemaan Sanan totuudet juuri siinä valossa mikä sopii sen hetkisiin
odotuksiimme. Sana ei siis enää olekaan valkeus teillämme ja jalkojemme valo,
vaan innoituksemme on tullut hakuvaloksemme.
Eli jälleen
kaiken keskellä palautuu mieleen tuo ajatuksemme: kaiken keskellä on kuitenkin
vielä olemassa todellinen Jumala, jolla ei ole mitään tekemistä innoitustemme
ja mielemme hakuvalojen kanssa!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti