Social Icons

Pages

lauantai 30. elokuuta 2014

Miksi aivot? Osa 1



Marraskuu 1995
  

                      
   "Ja Hän sanoi myöskin kansalle: 'Kun näette pilven nousevan lännestä, sanotte kohta: Tulee sade; ja niin tuleekin. Ja kun näette etelätuulen puhaltavan, sanotte: Tulee helle; ja niin tuleekin. Te ulkokullatut, maan ja taivaan muodon te osaatte arvioida; mutta kuinka ette arvioitse tätä aikaa?
   MIKSI ETTE JO ITSESTÄNNE PÄÄTÄ, MIKÄ OIKEATA ON?" (Luuk.12:54-57).
  
   Päiväkausia monenlaiset ajatukset ovat myllertäneet sisimmässäni ja monta kertaa on ollut halu istuutua jälleen kirjoittamaan. Kuitenkin kaikenlaiset toisarvoiset asiat ovat riistäneet aikani, vai tulisiko oikeamminkin sanoa, että olen sallinut toisarvoisten asioiden määräillä itseäni. Jos meillä ei ole aikaa sen tekemiseen, mikä on ensiarvoista, ei syy ole olosuhteiden, vaan oman itsemme. Me itse teemme arvojärjestyksen, mutta sen toteuttaminen on sitten aivan toinen asia. Herääkin kysymys, olemmeko sittenkään käsittäneet asioiden oikean järjestyksen, jos niin helposti sorrumme pois vakaasti päättämästämme linjasta.
   Viimeksi lopettaessani kirjoittamisen, osuivat edellä olevat sanat silmiini jo suljettuani tietokoneen. En voi olla ohittamatta noita sanoja, sillä uskon niiden sisältävän jotakin hyvin merkityksellistä juuri meille tässä ajassa.
   Herramme nuhtelee meitä vääristä asenteista. Hän vetoaa meidän Jumalan luomaan ja suomaan, syntymästämme asti meihin asetettuun käsityskykyyn. Mitä tulee maallisiin, jokapäiväisiin asioihin, ne me aivan luonnostamme näemme oikealla paikallansa, ja suuntaamme elämämme niiden mukaisesti. Mutta kun tulee kysymys hengellisistä asioista, me kaikesta ympärillämme tapahtuvasta huolimatta emme käsitä, mistä on kysymys. Lopunajan tapahtumat aivan vyöryvät ylitsemme joka päivä sellaisella voimalla, että ainakin uskovaisten odottaisi käsittävän aikamme lyhyyden. Aivan yhtä selvää kuin on sateen tulo ja tuulten huminat, aivan yhtä selvästi meidän tulisi näiden Herramme sanojen mukaisesti osata päätellä, missä ajassa elämme. Ja jos käsitämme, missä ajassa elämme, pelkän inhimillisen järjen jo tulisi sanella meille, että elämämme ei voi jatkua entisenlaisena, vaan jotakin aikaa vastaavaa täytyy tulla elämäämme ja asenteisiimme! MIKSI ETTE JO ITSESTÄNNE PÄÄTÄ, MIKÄ OIKEATA ON?
   Minä iloitsen tällä hetkellä näistä sanoista. Kautta koko elämäni olen halunnut käsittää Herran tiet ja seurata Häntä. Minä olen halunnut löytää sen, mikä on oikeata. Kautta niiden vuosien, joina olen armosta saanut vaeltaa Herran tiellä, olen sydämessäni kokenut suurta varmuutta Jumalan Sanan suhteen. Kaiken, mikä on pitänyt sataprosenttisesti yhtä kirjoitetun Sanan kanssa, olen halunnut sulkea syvälle sydämeeni ja toivonut sen tulevan elämäksi, joka voi veden lailla kummuta muillekin kanssamatkaajille.
   MIKSI ETTE JO ITSESTÄNNE PÄÄTÄ, MIKÄ OIKEATA ON? Tässä kohden tulee mieleeni vaistomaisesti eräs sanankohta, joka viimeisten viikkojen aikana useampaan kertaan on tullut esiin. Myös menneiden vuosikymmenien aikana se on ollut selvä vastaus joihinkin kysymyksiin, joita tietynlaiset epämääräiset ja levottomuutta herättävät Jumalan Kirjoitetun Sanan käyttämiset ovat tuoneet eteeni. Mainittakoon esimerkkinä eräs liikemiesveli, joka kokoushuoneen ulkopuolella peukalollansa pläräyttää Raamattunsa sivut laidasta laitaan ja sanoo: "Tämän kirjan perusteella olen jo tänään päättänyt kaksi eri talokauppaa."
   Jumalan Sana ei ole mikään hokkuspokkuskirja, jonka sivuja voimme plärätä mielemme mukaisesti ja tökätä sormemme sattumanvaraisesti auenneen sivun sattumanvaraiseen kohtaan ja sanoa siinä olevan vastauksen kiinteistökauppojemme hyväksymiseksi tai hylkäämiseksi. Jo se, että kyseinen kokouspaikka, jonka edessä tämä tapahtui, jouduttiin myymään pois pakon sanelemana, osoittaa sen, ettei Herra ollut asiassa mukana. "TARKKAA, MITÄ SANON: HERRA ON ANTAVA SINULLE YMMÄRRYSTÄ KAIKKEEN." Näin sanoo Paavali Timoteukselle (2.Tim.2:7).
   Tämä sanankohta on ollut siunattu vastaus minulle monta kertaa. Kun Jumala loi ihmisen, asetti Hän tähän myöskin aivot. Aivot ovat se kohta kehoamme, joka sanelee koko kehon toiminnot. Aivot ovat kuin tietokone, käyttääksemme nykyajan termiä, joka hoitaa käskyjen antamisen ja toteuttamisen, niin että eri jäsenet toimivat harmoniassa keskenään ja toteuttavat sen, mikä elämässä on tarpeen.
   Miksi on kuitenkin niin, että tänä päivänä tuo kiinteistövälittäjä jää kaiken nyt pinnalla olevan varjoon? Miksi vaikuttaa siltä, kuin tämän hetken niin sanotuilla "todellisilla uskovaisilla" ei olisi enää aivoja ollenkaan? Tämä saattaa tuntua rumalta puheelta, mutta tilittäessäni tuntemuksiani tämän kirjassarjan puitteissa, rohkenen tuoda julki todelliset ajatukseni, jotka eivät perustu ilkeämieliseen asenteeseen ja virheiden etsimiseen, vaan sen todellisen sekasorron näkemiseen, joka silmien eteen on avautunut? Miksi todella tuntuu siltä, että ihmisillä olisi vain "henki", mutta ei aivoja? Ja jos aivot puuttuvat, niin mikä on se henki, joka heitä hallitsee?
   "Hengellinen ihminen sitä vastoin tutkistelee kaiken, mutta häntä itseään ei kukaan kykene tutkistelemaan... Mutta meillä on Kristuksen mieli" (1.Kor.2:). Mihin perustuu hengellisen ihmisen tutkistelu? MIKSI ETTE JO ITSESTÄNNE PÄÄTÄ, MIKÄ OIKEIN ON? TARKKAA, MITÄ SANON: HERRA ON ANTAVA SINULLE YMMÄRRYSTÄ KAIKKEEN. MUTTA MEILLÄ ON KRISTUKSEN MIELI.
   Mitä tämä sulkee sisäänsä, sitä emme milloinkaan ole kykeneviä ammentamaan tyhjiin. Mutta sydämeni vakaumus on se, mitä nyt yritän sanamuotoon laatia. Jumalan luomakunnassa vallitsevat tietyt lakinsa, jotka eivät rajoitu itse asiassa mihinkään alueeseen, vaan kaikki on sidottu yhteen, yhdeksi kokonaisuudeksi. Koko tämä maaplaneetta ilmakehineen ja siihen luotuine asioinensa on yksi kokonaisuus, josta ihminen on osa. Psykologiaako, tiedettäkö? Ei, vaan Jumalan Sanaa. "Sillä luomakunnan harras ikävöitseminen odottaa Jumalan lasten ilmestymistä. Sillä luomakunta on alistettu katoavaisuuden alle - ei omasta tahdostaan, vaan alistajan - kuitenkin toivon varaan, koska itse luomakuntakin on tuleva vapautetuksi turmeluksen orjuudesta Jumalan lasten kirkkauden vapauteen. Sillä me tiedämme, että KOKO LUOMAKUNTA YHDESSÄ HUOKAA JA ON SYNNYTYSTUSKISSA HAMAAN TÄHÄN ASTI..." (Room.8:18-).
   "Ja pakanakansat ovat vihastuneet, mutta sinun vihasi on tullut, ja tullut aika tuomita kuolleet ja maksaa palkka sinun palvelijoillesi profeetoille ja pyhille ja niille, jotka sinun nimeäsi pelkäävät, JA TURMELLA NE, JOTKA MAAN TURMELEVAT" (Ilm.11:18).  
   "MAA ON SAASTUNUT ASUKKAITTENSA ALLA, SILLÄ HE OVAT RIKKONEET LAIT, MUUTTANEET KÄSKYT, HYLJÄNNEET IANKAIKKISEN LIITON. Sentähden kirous kalvaa maata, ja sen asukkaat syystänsä kärsivät: sentähden maan asukkaat kuumuudesta korventuvat, ja vähän jää ihmisiä jäljelle." (Jes.24).
   Tunteeko maa, tuntevatko eläimet, tunteeko luomakunta yleensä mitään, vai onko ihminen ainoa, jolla on tunteet? "Maa murehtii ja lakastuu, maanpiiri nääntyy ja lakastuu... viini murehtii, viiniköynnös kuihtuu... (Jes.24). "Sillä minun ovat kaikki metsän eläimet ja tuhansien vuorten karjat. Minä tunnen kaikki vuorten linnut, ja kaikki, mikä kedolla liikkuu, on minun edessäni" (Ps.50).
   Käsitämmekö lainkaan, mitä olemme ihmiskuntana tehneet ja teemme edelleen? Jumala antoi alussa ihmisen tehtäväksi vallita meren kalat ja taivaan linnut ja karjaeläimet ja koko maan ja kaikki matelijat, jotka maassa matelevat (1.Moos.1:26). "Ja Jumala siunasi heidät, ja Jumala sanoi heille: 'Olkaa hedelmälliset ja lisääntykää ja täyttäkää maa ja TEHKÄÄ SE ITSELLENNE ALAMAISEKSI; JA VALLITKAA MEREN KALAT JA TAIVAAN LINNUT JA KAIKKI MAAN PÄÄLLÄ LIIKKUVAT ELÄIMET" (1.Moos.1:28).
   Sen sijaan että ihminen oikeamielisesti olisi vallinnut luontoa, on hän riistänyt sitä säälimättä ja intohimoisesti, käsittämättä ollenkaan, että hän on saastuttanut oman maanpiirinsä, elinpiirinsä, maan, ilman, veden. Miksi? Koska hän on hylännyt Jumalan lait ja säätämykset, elämän järjestykset. Kun luonto kärsii, ihminen kärsii.
   Tiedostaako ihminen mitenkään rikostansa? Kyllä, mutta hän haluaa unohtaa sen. "Te ulkokullatut, maan ja taivaan muodon te osaatte arvioida; mutta kuinka ette arvioitse tätä aikaa? MIKSI ETTE JO ITSESTÄNNE PÄÄTÄ, MIKÄ OIKEATA ON?"
   "Sillä Jumalan viha ilmestyy taivaasta kaikkea ihmisten jumalattomuutta ja vääryyttä vastaan, niiden, jotka pitävät totuutta vääryyden vallassa, sentähden että SE, MIKÄ JUMALASTA VOIDAAN TIETÄÄ, ON ILMEISTÄ HEIDÄN KESKUUDESSAAN; SILLÄ JUMALA ON SEN HEILLE ILMOITTANUT.
   Sillä hänen näkymätön olemuksensa, hänen iankaikkinen voimansa ja jumalallisuutensa, ovat, kun niitä hänen teoissansa tarkataan, maailman luomisesta asti nähtävinä, niin etteivät he voi millään itseänsä puolustaa, koska he, VAIKKA OVAT TUNTENEET JUMALAN, EIVÄT OLE HÄNTÄ JUMALANA KUNNIOITTANEET EIVÄTKÄ KIITTÄNEET, VAAN OVAT AJATUKSILTANSA TURHISTUNEET, JA HEIDÄN YMMÄRTÄMÄTÖN SYDÄMENSÄ ON PIMENTYNYT" (Room.1).
   Jumalani, Jumalani, minä en sitä halunnut enkä etsinyt tällä tavoin, mutta on kuin hengellinen ilmestys tulisi minulle juuri nyt näiden lauseiden kautta! Ilmestys, joka ei ilahduta, vaan enemmänkin murehduttaa! Jos tämä todella pitää paikkansa, ja sen täytyy pitää paikkansa, sillä se on Jumalan Sanaa, niin mitä merkitsee meille tänään se, että itse luomakunnan todistus jo merkitsee sitä, että väärienkin ihmisten kohdalla pätee se, että mikä Jumalasta voidaan tietää, on ilmeistä heidän keskuudessaan!
   Kuka todella on uskovainen tänä päivänä? MIKÄ JUMALASTA VOIDAAN TIETÄÄ, ON ILMEISTÄ MEIDÄN KAIKKIEN KESKUUDESSA! ME OLEMME OPPINEET TUNTEMAAN JUMALAN, MUTTA EMME OLE HÄNTÄ JUMALANA KUNNIOITTANEET JA KIITTÄNEET! ME OLEMME AJATUKSILTAMME TURHISTUNEET!
   OI JUMALANI, TÄSSÄ ON KAIKKI SE, MITÄ TÄNÄÄN NÄEMME NIIN HELSINGISSÄ KUIN MUUALLAKIN MAASSA! MIKÄ JUMALASTA VOIDAAN TIETÄÄ, ON ILMEISTÄ MEIDÄN KESKUUDESSAMME, MUTTA KUINKA MONET OVATKAAN AJATUKSILTAAN TURHISTUNEET JA PIMENTYNEET YMMÄRTÄMÄTTÖMÄLTÄ SYDÄMELTÄNSÄ!
   Miksi joku kolme vuotta tai vähemmän uskossa ollut haluaa selittää minulle, lähes kolmekymmentä vuotta Herran tielle kulkeneelle joitakin ylen ihmeellisiä asioita, joita ei mitenkään voi mieltää Jumalan Sanan kokonaistodistuksen pohjalta? Miksi tässä ajassa, jossa meidän jo tulisi olla kuin yksi sielu ja yksi sydän, ajassa, jossa tulisi jo olla todellisen Herran seurakunnan, jossa lahjat toimivat ja josta voidaan todeta: "Katsokaa, kuinka he toisiansa rakastavat" - miksi juuri nyt on vaikeata löytää kahtakaan veljeä, jotka omaisivat saman näkemyksen opillisista asioista?
   Jos näiden asioiden tämän Kirjoitusten kohdan mukaisesti tulisi olla selviä jo väärille ja totuutta vääryyden vallassa pitäville, niin kuka todellisuudessa on uskovainen, todellinen, uudestisyntynyt uskovainen?
   Kuinka minua siunaavatkaan tällä hetkellä nuo sanat: "MIKSI ETTE JO ITSESTÄNNE PÄÄTÄ, MIKÄ OIKEATA ON? Millainen uskon vahvistus tämä onkaan! Jokainen todellinen Jumalan lapsi tulee Jumalan opettamaksi ja on, niin kuin Paavali painokkaasti ilmaisee, SAAVA JUMALALTA YMMÄRRYKSEN KAIKKIIN NIIHIN ASIOIHIN, MITKÄ OVAT TÄRKEITÄ! EI MITÄÄN HOKKUSPOKKUSTA, LEIKKIMISTÄ JUMALAN PYHÄN SANAN KANSSA, VAAN OLLA KRISTUKSEN HENGESSÄ, MIELESSÄ.
   MUTTA MILLAISEN HÄTÄHUUDON TULISIKAAN NOUSTA KAIKKIVALTIAAN JUMALAN PUOLEEN TÄSSÄ HETKESSÄ, JOSSA KAIKKI KULKEE LOPPUANSA KOHDEN! Me lähestymme hetkeä, jossa: "Kauhu ja kuoppa ja paula on edessäsi, sinä maan asukas. Joka pakenee kauhun ääntä, se putoaa kuoppaan, ja joka kuopasta nousee, se puuttuu paulaan. Sillä korkeuden akkunat aukenevat ja maan perustukset järkkyvät" (Jes.24). Me kaikki olemme yksimielisiä sen suhteen, että taivas on vielä avoinna siunauksien sadetta varten, ja aivan yhtä varmasti me tiedämme taivaan synkkenevän ja taivaiden akkunoiden aukeavan Jumalan vihalle.
   Mutta jos näin on, niin miksi yhä suuremmassa määrin henkivallat rakkaiden veljien ja sisartenkin kautta huutavat minulle: vaikene, vaikene, odota rauhassa! Kuinka minä voisin vaieta, kun näen kaiken tämän sieluni silmien edessä! Kuinka voisin vaieta, kun kaikki lopun ajan merkit tapahtuvat päivittäin silmieni edessä? "Sinä et saa puhua mitään henkilökohtaista, sinä et saa tuoda julki niitä ajatuksia, mitä sydämelläsi on! Tyydy suomentamaan niiden saarnoja, jotka paremmin taitavat kaiken!"
   Mutta jos sydämeni on liekeissä ja Henki puhuu sisimmässäni päivittäin ja hetkittäin, kuinka voisin astua kerran Herrani eteen, jos olen kaikesta vaiennut? Eikö Jumalan saarnatun Sanan tarkoitus ole nimenomaan se, että tuo jumalallinen tuli syttyy kaikissa kuulijoissa ja tulee henkilökohtaiseksi elämäksi itse kussakin!? Mutta miksi tätä henkilökohtaista niin pelätään ja siitä varoitetaan? Minuako ihmiset pelkäävät, karttavat? Minäkö olen puhunut? Omia sanojaniko olen julkituonut? Tänä päivänä jos milloinkaan aikaisemmin käsitän kirkkaammin kuin milloinkaan sen, ettei olekaan kysymys minusta. Turhaan olen vuosikausia syytellyt itseäni, painanut itseäni maan rakoon ja peljästynyt ihmisten edessä! Ei ihme, että Herra on ollut loukkaantunut minuun! Ei kukaan ole itse asiassa loukkaantunut minuun tai saarnoihini tai kiertokirjeisiini, vaan loukkaantuneet ovat loukkaantuneet itse Herraan!
   Koko elämäni ajan olen asettanut haasteen kenelle tahansa: "Jos olen opettanut tai sanonut jotakin vastoin Jumalan Sanaa, niin ojentakaa minua! Ojentakaa minua Jumalan Sanalla; osoittakaa kahdella tai kolmella sanankohdalla, että olen sanonut jotakin väärin, niin minä julkisesti korjaan asian." Tähän päivään mennessä ei ole ilmaantunut yhtään ainoata veljeä tai sisarta! Jos siis en ole mitään väärää julkituonut, on kaikki puhumani ja kirjoittamani ollut Jumalan Sanan mukaista, eli minulla ei ole mitään hävettävää Jumalan edessä! Kymmenet kerrat olen saattanut lukea saman kirjoitukseni tai kiertokirjeeni, löytämättä siitä mitään sananvastaista. Päinvastoin, niin kuin olen joillekin rohjennut todistaa, olen yhä uudelleen löytänyt vanhoista kirjoituksistani, niin kuin uudemmistakin, aivan uusia hengellisiä ulottuvuuksia. Miten se on mahdollista?
Minä olen istuutunut ja kirjoittanut, mitä minulle on ikään kuin saneltu. Minä olen kirjoittanut, ja ihmetellyt itsekin: tätä en milloinkaan ole tullut ajatelleeksi. Ja katso, siinä se on paperilla, mahdollisesti vajavaisena, mutta siitä huolimatta Hengen vaikutuksesta syntyneenä!
   Minä en voi kirjoittaa ja puhua niin kuin joku toinen. Minä en voi olla niin kuin joku toinen. MINUN TÄYTYY OLLA OMA ITSENI, SE, JONKA JUMALA, NIIN KUIN USKON, ENNEN MAAILMAN PERUSTAMISTA ON VALINNUT OLEMAAN HÄNESSÄ, PALVELEMAAN HÄNTÄ TÄSSÄ VIIMEISIMMÄSSÄ AJASSA SELLAISENA KUIN OLEN. Jos kuka, niin minä tiedostan mitättömyyteni ja vajavaisuuteni. Jo nuorena uskovaisena, kun kiivailin Herran puolesta, tulin käsittämään, ettei todellisessa Jumalan palveluksessa kukaan voi ottaa kunniaa ihmisten edessä. Jumala on kiivas Jumala, kiivas kunniansa tähden. Hän on Itse Rakkaus, Lempeys, Hyvyys, Armahtavaisuus, mutta mitä tulee Hänen kunniaansa, sitä Hän ei anna toiselle, ei edes suurimmalle profeetalle!
"Lapseni, jos haluat olla jotakin Minussa, jos haluat miellyttää Minua, et sinä koskaan ole voiva niittää mainetta ja kunniaa ihmisten edessä! Jos sinä haluat palvella Minua, ei sinun edessäsi ole oleva helppo tie. Sinun on unohdettava itsesi, nöyryytettävä itsesi, jos haluat palvella Minua."
   Kuinka vaikeata onkaan ihmisten uskoa todistukseni tässä asiassa! Missä tilassa me yleensä ottaen olemme, kun emme voi uskoa toistemme todistusta? Kuinka usein minua onkaan syyttäen moitittu: "Miksi Markku on niin varma? Miksi Markku esittää kaikki asiat sellaisella varmuudella?" Jumalani, armahda minua! Armahda minua, ja anna minulle anteeksi, että niin kauan olen pelännyt ihmisten arvostelua! Miksi olen niin varma? Herrani, Sinä, joka olet Kaikkivaltias Jumala, Henki, jota kukaan ei voi nähdä, Sinä astuit minun tielleni Herran Jeesuksen Kristuksen hahmossa ja annoit minun ymmärtää:
  Kun olen nähnyt Herran Jeesuksen, olen nähnyt Sinut. Minä en etsinyt Sinua, minä en elänyt hyvää elämää, kelvollista elämää, että Sinä olisit voinut sanoa: Katsopas vain, tuossa on sellainen kaveri, josta Minä pidän! Hänessä on jotakin erikoista! Ei, minussa ei ollut mitään, mitä Sinä itse et olisi minuun laittanut. Äitini sai elämänsä Sinulta, hänen kauttansa minä sain elämäni Sinulta. Mitään en tuonut tullessani tähän maailmaan enkä mitään ole vievä mukanani! Mutta jostakin minulle käsittämättömästä syystä Sinä valitsit minut ja asetit minut tähän aikaan. Itse en olisi osannut valita tätä aikaa, tätä hetkeä. Millainen kunnia onkaan palvella Sinua juuri nyt! Armossasi Sinä olet näyttänyt minulla hengelliset, pelastushistorialliset rakennuspiirustuksesi; miksi juuri minulle, se on armoa, armoa, armoa, ei mitään muuta. Minä en ymmärrä kaikkea, minä en käsitä kaikkea, mutta kuitenkin Sinä olet asettanut minuun jotakin, mikä ei voi vaieta, mikä ei voi jäädä sisimpääni! Sinä Itse olet puhunut minulle, Sinä itse olet paljastanut Sanasi minulle! Miksi en siis voisi puhua varmuudella, varmuudella, jonka tuo vain se, että Itse Kaikkivaltias Jumala seisoo minun rinnallani, jos minä vain pysyn Hänen Sanassansa!


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

 

Sample text

Sample Text

Sample Text