Sanojen merkitys 13.08.92
Yksi
perusväittämistä niiden kohdalla, jotka korostavat yli kaiken jotakin
julistajaa ja hänen puhumiaan asioita on, että Jumalan sanoma lopunajalle on
se, joka aikaansaa seurakunnassa sen, mikä on tarpeen sen valmistumiseksi ja
ylöstempaamiseksi. Kuka asian mitenkin julkituo, mutta tämä on lyhyesti
sanottuna asian ydin.
Tämä väite
pitää täysin paikkansa, mutta nyt onkin kysymys siitä, miten se ymmärretään.
Aivan kuten kaikki jumalalliset ja pelastushistorialliset asiat, on tämäkin
asia käsitettävissä aivan oikein tai sitten täysin väärin. Kun on kysymys
Raamattuun uskovista ihmisistä, on toisaalta aivan järjettömän tuntuista
selittää jotakin tällaista, kun on vielä puhe ihmisistä, joiden tulisi nähdä
kaikki tässä viimeisessä ajassa kirkkaana loistavassa Hengen Valossa.
Niin kuin jo
mainitsin, en ole niin naiivi että uskoisin kaikkien edes perehtyvän siihen
mitä kirjoitan. Useat johtavassa asemassa olevat henkilöt ovat niin kauan
viipyneet vääryydessä, että on tuskin mahdollista heidän palata takaisin
terveeseen ja Jumalan Sanan kokonaistodistuksen mukaiseen oppiin. Mutta
kirjoitankin tämän niitä harhaanjohdettuja yksittäisiä ihmisiä varten, joilla
sydämessänsä on todellinen kaipuu ja rakkaus totuuteen.
Kun tietyt
asiat nostetaan ensimmäiselle sijalle, on niiden taakse helppo jättää piiloon
jopa jotakin elintärkeätä. Hurskaan kuoren alle voi kätkeytyä mitä suurin
petos, ja kysynkin lähes päivittäin itseltäni, että eikö tässä juuri olekin
kysymys siitä eksytyksestä, joka jos mahdollista, eksyttäisi valitutkin! Sanat
ja kirjaimet tuovat selvästi esiin sen, mistä on kysymys, mutta jos luetaan
kirjoitettua vain lukemalla, kuullaan puhuttua vain kuulemalla, ilman että
terveen järjen avulla käsitettäisiin kirjoitetun ja kuullun tarkoitus, voidaan
oikeasta opista huolimatta päätyä kaikkien aikojen suurimpaan petokseen!
Jos
tarkastelemme yksinomaan sanaa “SANOMA“, niin mistä on kysymys? Mitä tarkoittaa
tuo sana? Onko kukaan todella ajatellut asiaa tältä kannalta? Kautta vuosien on
vain toistettu tuota sanaa ja puhuttu siitä, mutta kuka on ymmärtänyt asian, Sanan,
merkityksen? Ottakaamme muutamia esimerkkejä Jumalan Sanasta.
Aivan
ensimmäisen esimerkin haluan ottaa Obadja 1: “Me olemme kuulleet sanoman Herralta, ja sanansaattaja on lähetetty
kansakuntiin: ‘Nouskaa, nouskaamme sotaan sitä vastaan!’“ Sama on
luettavissa Jeremia 49: 14: “Minä olen
kuullut sanoman Herralta, ja sanansaattaja on lähetetty kansakuntiin:
‘Kokoontukaa ja käykää sitä vastaan ja nouskaa sotaan’.“ Edellisessä
kohdassa sanotaan, että me olemme
kuulleet sanoman Herralta, ja jälkimmäisessä minä olen kuullut sanoman Herralta. Kun Herra puhuu, on kuultava
sekä ryhmänä että yksilönä. Miten Herra on tuonut julki sen, mitä Hän haluaa
ihmisten tietoisuuteen? Hän on aina lähettänyt sanansaattajansa sanoman kanssa,
JA AINA ON TUOLLA SANOMALLA OLLUT
SISÄLTÖNSÄ, JOKA ON TULLUT TOTEUTTAA! Ei riitä se, että kuultiin sanoma tai
luettiin se, eikä riitä pelkkä sanoman vastaanottaminenkaan. On ymmärrettävä
mitä sanomassa sanotaan ja tehtävä sen mukaisesti, toimittava sen mukaisesti!
Tälläkin kertaa
oli selvä käsky sanoman sisältönä: “Kokoontukaa,
nouskaa sotaan sitä vastaan!“ Tämän käskyn tultua perille ei riittänyt se,
että olisi vain toistettu annettua käskyä nousematta ja kokoontumatta. Mutta
miksi näyttää siltä, että tämän ajan seurakunta vain toistaa kuulemaansa, mutta
ei käsitä eikä näe sitä, että sille on annettu tehtäviä suoritettavaksensa?
Meillä tulee
olla kunnioitus ja pelko Herran puheen edessä, ja halu noudattaa kuulemaamme.
Todellisen sydämen asenteen Herran sanoman edessä tuo julki profeetta Habakuk
rukouksessansa: “Herra, minä olen
kuullut sinulta sanoman, ja olen peljästynyt... Minä kuulin tämän, ja minun
ruumiini vapisee, minun huuleni värisevät huudosta...“ (3: 2, 16). Joka ei
käsitä kuulemaansa, ei myöskään voi tuntea mitään todellista, Jumalan mielen
mukaista murhetta eikä tarvetta noudattaa kuulemaansa.
Yksi
vaikuttavimmista sanomista, mitä Pyhissä Kirjoituksissa kuvataan, on 2. Kun. 7.
Israelin kansa oli todellisessa ahdistuksessa ja nälänhädässä, niin että
syötäväksi kelpasi melkein mikä vain, mihin hintaan tahansa. Mutta Herra piti
tuolloinkin huolta kansastansa ja antoi vihollisen kuulla suuren sotajoukon
töminää, niin että tämä pakeni paikalta. Ainoat, jotka rohkenivat lähestyä
vihollisen leiriä, olivat neljä pitaalitautista miestä, jotka sitten pääsivät
toteamaan, että vihollisen leiri oli tyhjä. He olivat nälkäisiä, ja nähdessään
kaikki vihollisen jälkeensä jättämät arvoesineet, he ensin ajattelivat pitää
tiedon omanansa ja pitää kaiken itse. Mutta näiden ihmisten karttamien ja
pelkäämien kuolemansairaiden miesten sisimmässä oli vanhurskauden ääni, joka
sanoi: “Emme tee oikein. Tämä päivä on hyvän
sanoman päivä. Jos olemme vaiti ja odotamme aamun valkenemiseen asti, niin
me joudumme syyllisiksi. Tulkaa, menkäämme nyt ilmoittamaan tämä kuninkaan
linnaan.“
Tässä
on nyt sanoma, jota lähdetään viemään eteenpäin. Katsokaamme, mitä tapahtuu.
Ensin epäillään kaikkea vihollisen juoneksi, mutta sitten 1.) lähetetään kahdet
sotavaunut tarkistamaan asiaa. Nämä seuraavat vihollista ja toteavat sanoman
pitävän paikkansa. 2.) Nämä sanansaattajat tulevat takaisin ja ilmoittavat
kuninkaalle kaiken näkemänsä. 3.) Kun kansa saa kuulla tämän, rientää se
suorinta tietä vihollisen leiriin ja saa syödä vatsansa täyteen ja saa ravintoa
pitkäksi aikaa eteenpäinkin. Sanoman
kuuleminen sai siis aikaan ainakin kolme selvästi havaittavaa toimenpidettä
kansan keskuudessa. Vaikka sanoman tuojat olivat pitaalisia, lähettää kansan
johtaja sanansaattajat tarkistamaan asian. Nämä palaavat sanoman vahvistamisen
kanssa, ja KOKO KANSA LÄHTEE LIIKKEELLE!
Kansa lähti
liikkeelle, ryösti vihollisen leirin, söi, tuli ravituksi. Sanomalla siis oli heti havaittavia seuraamuksia ja toimenpiteitä,
koska sen sisältö ymmärrettiin oikein! Mutta mitä tekee tämän ajan
seurakunta? Onko se käsittänyt, että tämä on Hyvän Sanoman päivä? Onko se
lähtenyt liikkeelle ja syönyt itsensä kylläiseksi? Vai toistaako se vain yhä
uudelleen ja uudelleen kuulemaansa ja huutaa: “Tämä on hyvä sanoma, tämä on hyvä sanoma!“ mutta ei lähde liikkeelle,
ei tee sen mukaisesti?
Tapahtumat ja
teot seurakunnan keskuudessa todistavat siitä, että kuultua sanomaa ei ole
ymmärretty. Kuinka usein Jumalan lähettämä profeetta kehottikaan meitä
rakastamaan toisiamme ja lammasten tavoin painautumaan toisiamme vasten ja
suojelemaan toisiamme, sitä enemmän mitä näemme tuon päivän lähestyvän! Mutta
siitä huolimatta oikeaoppisuuden nojalla katsotaan voitavan tehdä toisillensa
melkein mitä tahansa. Todellinen rakkaus seurakunnan keskellä on se merkki,
joka vasta kertoo sen saavuttaneen jotakin siitä jumalallisesta tasosta, mikä
sille on annettu päämääräksi: “...että he
kaikki olisivat yhtä, niinkuin sinä, Isä, olet minussa ja minä sinussa, että
hekin meissä olisivat, NIIN ETTÄ MAAILMA USKOISI, ETTÄ SINÄ OLET MINUT
LÄHETTÄNYT... minä heissä ja sinä minussa - että he olisivat täydellisesti
yhtä, niin että maailma ymmärtäisi, että sinä olet minut lähettänyt ja
rakastanut heitä, niinkuin sinä olet minua rakastanut“ (Joh. 17: 21, 23).
Tänä päivänä
voi jokainen lukutaitoinen esiintyä hengellisesti viisaana luettuaan tässä
ajassa julistettua Sanaa. Mutta pelkkä lukutaito ei riitä, vaan on myös
ymmärrettävä, mitä lukee. Sanoma tälle
ajalle ei ole itsestään selvä, ja jokaisen vastaanotettavissa, vaan niin kuin
kaikessa hengellisessä elämässä, tarvitaan Pyhän Hengen valaisu kaiken oikeaan
ymmärtämiseen. Mutta se edellyttää sitä, että me olemme valmiit luopumaan
kaikesta omasta ymmärryksestämme ja vastaanottamaan sen, mitä meille
jumalallisesti tarjotaan.
Aivan
niin kuin oli Johannes Kastajan aikana, on nytkin todellisen Sanoman kautta
kirves asetettu puiden juurelle. Kaikki sellainen, mikä ei kestä Kaikkivaltiaan
Jumalan edessä, on armottomasti hakattava pois, jotta se ei olisi jumalallisen
kasvun esteenä. Tämä on asia, mitä ei ole ymmärretty oikein kaikkina näinä
vuosina. Aina kun puhuttu Sana on leikannut kipeästi, on moni peräytynyt
takaisinpäin kauhistuneena aivan kuin uskosta osaton maaherra aikoinaan. “Mutta Feeliks, JOLLA OLI HYVIN TARKKA
TIETO TÄSTÄ TIESTÄ...“ Missä suhteessa poikkeaisi joku tänä päivänä lähes
kaiken sanomasta tietävä tästä herrasta, jos kaikki on vain tietämisen
asteella? Eikö tänä päivänä toteudu sama kuin tuolloinkin? “...haetti Paavalin ja kuunteli hänen puhettaan uskosta Kristukseen
Jeesukseen. MUTTA KUN PAAVALI PUHUI VANHURSKAUDESTA JA ITSENSÄHILLITSEMISESTÄ
JA TULEVASTA TUOMIOSTA, PELJÄSTYI FEELIKS ja sanoi: ‘Mene tällä haavaa pois,
mutta kun minulle sopii, kutsutan sinut taas’.“ (Apt. 24).
Kun toistamiseen
korostetaan kuullun sanan merkitystä seurakunnan valmistajana ja
ylöstempaamisuskon lähteenä, ei siinä puhuta mitään väärää. Mutta miksi kuitenkin
niin voimallisena ovat määrätyt kuvat tulleet hengellisten silmieni eteen? Me
kaikki tunnustamme Sanan tärkeyden hengellisenä ruokana, mutta miksi se monien
kohdalla on kuin vain kankaaseen kääritty leipä tai pullossa oleva vesi?
Kuinka moni kulkeekaan
ympäriinsä ja korostaa ja saarnaa sanoman tärkeyttä, mutta tekee sen ikään kuin
suuri leipä kainalossansa. Hän on selvästi nälkiintynyt, vailla merkkejä
todellisesta, terveestä elinvoimasta. “Ystäväni, sinä olet niin nälkäisen ja
aliravitun näköinen; sinä olet suorastaan sairaan ja kuolemaa tekevän näköinen.
Sinulla on suuri leipä kainalossasi, miksi sinä et syö sitä?“ — “Kiitos
Herralle, joka ruokkii meitä Sanansa leivällä. Minä kiitän Herraa tästä
leivästä, tästä ihanasta leivästä!“
Voisiko joku
kuvitella jotakin tällaista inhimillisessä elämässä? Jokaiselle olisi selvää,
että tällainen ihminen on henkisesti sairas. Mutta miksi tämän ajan niin
sanotut uskovaiset ihmiset hengellisesti toimivat juuri näin? Puhuessaan siitä,
mitä Jumalan lähettämä sanansaattaja on julistanut, ja toistaessaan sitä
levysoittimen tavoin, he ovat juuri kuten joku nälkää näkevä suuri leipä
kädessänsä. Hengellistä ruokaa tälle
ajalle ei ole syöty, nielty, annettu muuttua henkilökohtaiseksi ravinnoksi ja
elämän lähteeksi, joka pulppuaa hengellistä, aitoa elämää muillekin!
“Ihmislapsi, syö, minkä tässä saat; syö tämä
kirjakäärö, ja mene ja puhu Israelin heimolle’. Niin minä avasin suuni, ja hän
antoi tämän kirjakäärön minun syödäkseni. Ja hän sanoi minulle: ‘Ihmislapsi, ravitse
vatsasi ja täytä sisälmyksesi tällä kirjakääröllä, jonka minä sinulle annan’.
Niin minä söin, ja se oli minun suussani makea kuin hunaja“ (Hes. 3). Kuinka ihana ja elävä kuva tässä onkaan
todellisesta sanoman vastaanottamisesta edelleen annettavaksi! Sanansaattajan
oli itse tultava siitä osalliseksi niin voimallisesti, että hänen oli itsensä
syötävä sanoman sisältävä kirjakäärö voidaksensa olla kykenevä suorittamaan
hänelle annetun tehtävän. Vasta tämän syömisen jälkeen hän saattoi voida kuulla
sanat: “Ihmislapsi, mene nyt Israelin
heimon tykö ja puhu heille minun sanani“ (jae 4).
Juuri näin
täytyy olla jokaisen sellaisen kohdalla, joka on vastaanottanut tämän ajan
jumalallisen sanoman. Seurakunnalla on suuri tehtävä viedä eteenpäin ja
suorittaa se, mitä sille on sanoman kautta asetettu suorastaan velvoitteeksi.
Aivan samoin
kuin on järjetöntä kantaa mukanansa suurta leipää ja nähdä nälkää, aivan yhtä
järjetöntä on olla janoinen, jos laukussa on vesipullo. Aivan niin kuin me
tarvitsemme hengellistä ruokaa, me tarvitsemme myöskin siihen sisältyvää elävää
vettä, joka tuo meihin elämän. “...mutta
joka juo sitä vettä, jota minä hänelle annan, se ei ikinä janoa, vaan se vesi,
jonka minä hänelle annan, tulee hänessä sen veden lähteeksi, joka kumpuaa iankaikkiseen
elämään“ (Joh. 4: 14). Kuinka ihana kuva tämä onkaan täydentämään sitä,
mitä Hesekielin kohta puhuu meille! Meissä tulee olla lähteen, joka kumpuaa
elämän vettä kanssamatkaajillensa! Mutta se tulee ainoastaan sen kautta, että
me syvimpään sisimpäämme vastaanotamme Jumalan Elävän Sanan!
“Jos joku janoaa, niin tulkoon minun tyköni
ja juokoon. Joka uskoo minuun niinkuin Raamattu sanoo, hänen sisimmästään on
juokseva elävän veden virrat“ (Joh. 7: 37- 38). Jos joku on siis janoinen,
tulee hänen täyttää tietty, selvästi julkituotu ehto. Hänen täytyy mennä Herran
Jeesuksen Kristuksen luokse saadaksensa Häneltä tätä elintärkeää vettä!
Johannes Kastaja ei sitä voinut antaa opetuslapsillensa, vaan käsittäen
tuomansa sanoman sisällön hän osoitti kädellänsä Jordan-virran rannalla
käyskentelevää Jeesusta kohti ja sanoi opetuslapsillensa: “Katso, Jumalan Karitsa, joka ottaa pois maailman synnin!“
Johannes
Kastajan sanoman seuraus oli, että hänen opetuslapsensa seurasivatkin nyt hänen
sijastansa Herraa Jeesusta. Aina on
sanomalla ollut seuraukset niiden kohdalla, jotka sydämessänsä ovat ymmärtäneet
mistä on kysymys! Vielä tänäkin päivänä on sellaisia ihmisiä, jotka kutsuvat
itseänsä Johannes Kastajan opetuslapsiksi ja toistavat sitä, mitä hän
kaksituhatta vuotta sitten puhui. Onko siis jotakin erikoista, jos tässäkin
ajassa on ihmisiä, jotka eivät ole käsittäneet sanoman sisältöä ja vain
toistavat kuulemaansa. Niin kuin nuo Johannes Kastajan seuraajat polkevat
paikallaan kahden tuhannen vuoden takana, samoin tämän ajan seuraajat ovat
jääneet paikallensa tallaamaan, kuka vuosikymmenien, kuka lyhyemmän ajan
taakse.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti