Kun katselemme nykyistä seurakunnallista tilannetta
ja tilaa, ei voi olla ajattelematta menneitä vuosikymmeniä. Mielessäni alkoi
hetki sitten soida kysymys kuin toistuvana äänilevynä: ”Voisiko olla niin, että
kirkollisessa elämässä on väärillä asenteilla enemmänkin purettu, hajotettu,
maahan revitty, asetettu kyseenalaiseksi, kuin että olisi pyritty maltillisella
mielellä korjaamaan ja rakentamaan?”
Voisimme myös kysyä, onko väärässä ymmärryksessä
poltettu aivan liian suuri määrä takana olleita siltoja ja siten toimittu
täysin vastoin vakavaa Sanan kehotusta:
”Olkaa
keskenänne yksimieliset. Älkää korkeita mielitelkö, vaan tyytykää alhaisiin
oloihin. Älkää olko itsemielestänne viisaita. Älkää kenellekään pahaa pahalla
kostako. Ahkeroikaa sitä, mikä on hyvää kaikkien ihmisten edessä. Jos
mahdollista on ja mikäli teistä riippuu, eläkää rauhassa kaikkien ihmisten
kanssa.” (Room.12).
Eilen luimme:
”Samoin
uskokin, jos sillä ei ole tekoja, on itsessään kuollut. Joku ehkä sanoo:
’Sinulla on usko, ja minulla on teot’; näytä sinä minulle uskosi ilman tekoja,
niin minä
teoistani näytän sinulle uskon.” (Jaak.2).
Nyt saimme kuulla aivan samaan viittaavan kehotuksen
– vai olisiko se pidettävä suoranaisena käskynä?
”Ahkeroikaa sitä,
mikä on hyvää kaikkien
ihmisten edessä.”
Saavutammeko tämän kaiken väärällä tuomion
asenteella? Miksi olemme niin usein ja paljon nyppimässä jopa näkymättömiä
”roskia” lähimmäistemme selästä, saadaksemme vääränlaista tyydytystä?
Mieleeni on loppuelämäkseni jäänyt kertomus koirasta
ja vääränlaisesta ”koiraystävästä”. Alkuperäinen kertomus on jäänyt jonkin
verran unholaan, mutta se elää ajatuksissani usein päivittäin, kuhunkin hetkeen
sopivana. Jos kohtaamme jossakin kadulla surkean näköisen kulkukoiran, jolla on
suussaan iso, haiseva, kamalan näköinen luu, emme saa siitä ystäväämme
syöksymällä sen luokse ja yrittämällä repiä siltä pois mielestämme sopimaton ja
vaarallinenkin luu. Se ei luovu siitä taistelutta ja äänettömästi, vaan nostaa
hirvittävän metelin, kokiessaan mielestään suurta vääryyttä. Se ei näe luussaan
mitään pahaa, koska se on sille maailman luonnollisin asia!
Olemmekohan usein olleet ja olemme vieläkin yhtä
ymmärtämättömiä kuin haisevista luista kiinnostuneet pakkokäännyttäjät? Miten
koira saadaan luopumaan haisevasta ja rumasta luustaan? Ei vakuuttelemalla ja
puheen runsaudella, vaan asettamalla sen eteen näyttävä, hyvänhajuinen
paistinpala! Haisevia luita on revitty kautta aikojen valtavalla näytösvoimalla
ja innolla, kooten niitä suuriin kasoihin ylpeydellä ja uskomuksella jonkin
suuren saavuttamisesta.
Mutta missä
ovat nuo houkuttelevat, hyväntuoksuiset paistit?
Eivätkö nuo
likaisia luita tarkkaavat ja repivät ole ryvettäneet itsensäkin näissä
kaksinkamppailuissa, joissa naapurusto on häiriintynyt metelistä ja oma viitta
pölyttynyt kamalan näköiseksi?
Miksi repiä ja hajottaa, jos ei ole tarjota mitään
tilalle?
”…näytä sinä
minulle uskosi ilman tekoja,
niin minä
teoistani näytän sinulle uskon.”
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti