Tänä aamuna sydämelleni nousi voimakkaana julkaista uudelleen tämä kirjoitus kahtena osana, koska siinä tuodaan julki nykyinen tilanne.
Olen
jostakin syystä saanut olemukseeni suuren määrän asioita, joista en ollenkaan
pidä. Missä määrin itse olen syyllinen siihen kaikkeen, on jo toinen kysymys.
Niin,
käsite syyllisyys ei ole kaukana kenestäkään meistä, ja jossakin määrin,
ajoittain suunnattomasti, tämä asia painaa mieltä jopa tuskastumiseen ja
ahdistukseen asti. Syyllinen, syyllinen, syyllinen, kuka on syyllinen?
Uskonelämässäkin näyttää siltä, että vastoinkäymisten kohdatessa ensimmäiseksi
herää kysymys syyllisyydestä. Mutta onko tämä kaikki missään suhteessa Jumalan
lasten keskuuteen kuuluvaa asiaa?
En voi ehkä milloinkaan unohtaa sitä,
kuinka istuin eräässä kotikokouksessa, ja olin tuskin uskoa korviani, kun
vieraileva pääpuhuja totesi: ”En olisi uskonut sitä todeksi, mutta löysin
itsestäni vielä yhden negatiivisen piirteen.” Onko hänen elämässään todella
niin pieni määrä syyllisyyttä, vai onko tämä toteamus todellisuudessa osoitus
jostakin paljon suuremmasta syyllisyydestä kuin mitä voisi heti ajatellakaan?
Ihmiskunta on kokonaisuudessaan kautta
koko uusitestamentillisen ajan kantanut yllänsä musertavaa syyllisyyttä siitä huolimatta,
että eri kirkot ja yhteisöt ovat koko ajan olleet julistamassa armoa ja
anteeksiantoa. Vai olisiko niin, että juuri siitä syystä syyllisyys on
saavuttanut sellaiset mittasuhteet? Vai mistä voi johtua se, että kaikkein
hurskaimpienkin uskovaisten piirissä, riippumatta kirkosta tai
kirkkokunnallisuudesta, on niin vähän vapautuneita, iloisia, luottavaisen
sydämen asenteen omaavia sieluja?
Me olemme kautta aikojen tahtoneet
erottaa toisistaan hengellisen ja sielullisen ja ruumiillisen, käsittämättä ollenkaan
sitä, kuinka toisiinsa sitoutuneita nämä asiat ovat. Ne ovat itse asiassa koko
laajuudeltaan kuvattavissa, ei kolmeksi erisuuruiseksi ympyräksi, vaan kolmeksi
yhtä suureksi ympyräksi, jotka asettuvat hämmästyttävällä tavalla täysin
toistensa päälle.
Pelkkä hengellinen julistus, vaikka se
olisi kuinka totuudellista ja vapauttavaa, ei yksin riitä tuomaan ahdistetuille
sieluille heidän kaipaamaansa lohtua, vapautusta ja onnellisuutta. Meidän on
nähtävä jokainen ihminen ainutlaatuisena, Jumalan luomana yksilönä, persoonana.
Kukaan ei Jumalan luomisen perusteella ole toisensa kopio, vaan jokainen on oma
kudoksensa, jonka kaltaista ei ole toista. Siksi sielunhoidollisessa työssä,
mitä itse asiassa on koko kristillisen sanoman julistus muodossa tai toisessa
(tai ainakin pitäisi olla) tulee huomioida kaikki nämä ihmisen ominaisuudet tai
puolet.
Yksi suurimmista ongelmista ihmisen
elämässä on jo hänen paratiisista karkottamisensa jälkeen syntynyt ajatus
siitä, ettei mitään saa ilmaiseksi, eli kaikki on ansaittava. Uskotaan, että
kaikesta on maksettava tietty hinta, ennen kuin mitään voi omaksua itsellensä
kuuluvaksi. Ihminen kärsii suunnattomasti, etenkin tässä ajassa, eikä pienin
kärsimyksen aihe ole todellinen tai keksitty syyllisyys. On helppo julistaa armoa,
anteeksiantamusta itsestään selvänä asiana – se on sitä ehkä julistajalle –
mutta ahdistuneen ihmisen on todella vaikea käsittää mistä on kysymys. Kaikki
on maksettu, kaikki on sovitettu, Jumala on maksanut hinnan. Siitä huolimatta
ahdistunut ihminen huokaa raskautettuna: ”Se on liian yksinkertaista!”
Ihmisille näyttää olevan uskomatonta se,
että heidän syyllisyytensä voitaisiin poistaa ilman että he tekisivät jotakin
sen hyväksi, maksaisivat sen tavalla tai toisella. Tämä kaikki on aivan kuin
geneettisesti meidän perimässämme, estäen meitä saavuttamasta sitä, mitä
Jumalan armo meille todellisuudessa tarjoaa, paremminkin sanottuna: ON JO
ANSAINNUT MEILLE! Tämä vertauskuva geneettisestä perimästä ei ehkä olisi niin
kohdalleen osuva, ellei kaikki kristillinen kasvatus ja opetus omalla
panoksellaan olisi sellaisella tavalla tukenut tätä niin kohtalokasta ajatusta
ja ominaisuutta ihmisessä. Ajatelkaamme vain kaikkea pimeässä keskiajassa
tapahtunutta armon kaupittelua aneiden ja katumuksen muodossa. Meidän aikamme
ei missään suhteessa ole vapautunut kaikesta tästä perimästä, vaikka niin usein
tahdotaankin uskotella meille. Samat perinteiset ajatukset ja omaksutut asiat
ovat vain saaneet tälle vuosisadalle ominaisen hienostuneen leiman, niin että
vaikka puhutaan armosta ja lahjasta, niin viimeistään kolehdin keräämisen
yhteydessä vedotaan ihmisen omaantuntoon.
Ne jotka eniten kaipaavat ja janoavat
armoa, ovat kaikkein heikoimmassa asemassa todella vastaanottaaksensa sen,
koska se on vastoin ihmisen sisäistä näkemystä. Surullisinta on todella se,
että heikoimmassa asemassa olevan ihmisen sisimpään tämä maksamisen periaate on
syvimpään juurtunut, kun taas moni rikas ja menestynyt ihminen pitää itsestään
selvänä sitä, että kaikki hyvä ja onnellinen kuuluu hänen elämäänsä. Hän on
elämällään ja ansioitumisellaan varmistanut itsellensä paikan niin tässä kuin
tulevassakin elämässä.
Meidän maassamme on käsite rippi melko
tuntematon käsite, vaikka se koko katolisessa maailmassa on olennainen osa
tuota uskoa. Ehkä juuri katolisesta leimasta johtuen koko asia on jo nimensä
perusteella sijoitettu kategoriaan: tosiuskovaisten touhua. Jos olisi omaksuttu
jokin muu, enemmän todellisuutta vastaava nimi, suhtauduttaisiin asiaan ehkä
toisin. Kysymyshän on itse asiassa syntien tunnustamisesta, todellisesta
katumuksesta, sydämessä tapahtuvasta itsetutkistelusta, johon aivan olennaisena
liittyy sitten anteeksiantamuksen kokemus sen kautta, että joku kanssamatkaaja
julistaa armon ja anteeksiantamuksen tunnustettujen asioiden ylle.
Minä en kannata katolista rippiä, mutta
jo pelkkä terve järki sanoo, että asiassa on todella paljon perää, ja olisi
paljon vähemmän sielullista jatkuvaa ahdinkoa ja tuskaa, jos meidänkin
maassamme voitaisiin tätä asiaa toteuttaa protestanttiselta pohjalta perusajatuksena,
ei katoliseen uskoon läheneminen, vaan avun tuominen ahdistuksessa oleville
ihmisille. Mutta kaikki tämä on mahdollista vain henkilöiden kautta, jotka itse
ovat kokeneet päivittäisen armon ja anteeksiantamuksen, sillä me voimme antaa
eteenpäin vain sitä, mitä meillä itsellämme on, emme yhtään enempää!
Saamme varmastikin kiittää suuresta osaa
henkistä ahdistusta ja tuskaa julistajia, jotka ovat kylläkin täyttäneet suunsa
suurella määrällä suuria sanoja, mutta jotka eivät todellisuudessa ole omassa sydämessään
omaksuneet murto-osaakaan siitä, mitä muille totuutena ja vapauden
evankeliumina julistavat. Voidaan siis oikeutetusti esittää yhä uudelleen
kysymys: Miksi kirkko, seurakunnat, uskonnolliset yhteisöt, sen sijaan että
olisivat tuoneet vapautuksen, armon, ilon ja rauhan jäsenillensä ja koko
maailmalle – miksi he sen sijaan ovat jättäneet jälkeensä vain murskautuneita,
toivottomuuteen ajautuneita sieluja?
Ihmiset harjoittavat hartautta, käyvät
ripittäytymässä, suorittavat pyhiinvaellusmatkoja (eivät ainoastaan katoliset,
vaan kaikki protestanttisetkin jonkun suuren julistajan luo, tai johonkin
erikoisen armoitetuksi näkemäänsä seurakuntaan) ikään kuin osoitukseksi
suuresta uskostaan, mutta mikä on todellisuus? Eikö olekin niin, ettei ihminen
sittenkään usko olevansa armosta pelastettu, ei usko syntiensä olevan anteeksi
annetut, koska jatkuvasti yhä uudelleen astuu papin tai julistajan eteen
samojen asioiden kanssa? Eikö enemmänkin ole kysymys epäilyksestä, joka velloo
hänen sielussaan sinne tänne, saaden vahvistusta päivittäisistä
epäonnistumisistaan ja todellisista tai kuvitelluista moitteista toisten
matkaajien taholta? Varmuuden vuoksi tehdään vielä näin ja näin, varmuuden
vuoksi, yhä uudelleen ja uudelleen!
Eikö olekin niin, että me ikään kuin velvollisuudesta
ja kuulijoiden toivomuksesta puhumme virheistämme ja epäonnistumisistamme,
etsien ihmisten hyväksyntää, koska jokainenhan odottaa jokaisen olevan yhtä
vajavainen kuin toinenkin. Me emme yksinkertaisesti jaksa uskoa, että kaikki on
maksettu, sovitettu, että me todellakin voisimme edes hiukan muuttua
toisenlaisiksi, paremmiksi. Jos joku todistaa muuttumisestansa, me emme jaksa
uskoa sitä todeksi, vaan pyrimme masentamaan hänet koviksikin sanoiksi
pukemillamme epäilyksillä.
Miksi ripittäytyä, miksi pyytää
jatkuvasti anteeksi jotakin, mikä monesti tuntuu itselle vieraalta, mutta joka
niin sitkeästi kuuluu jokaisen ihmisen elämään? Anteeksiantamukseen uskotaan
yleisesti, teoriassa, mutta sen käytännössä uskomisen katsotaan osoittavan
nöyryyden ja katumuksen puutetta. Niin, katua pitää siis itse katumisen tähden?
Vuodesta toiseen, vuosikymmenestä toiseen? Onko siinä itse asiassa mitään
järkeä, katuva läheiseni?
Osa syyllisyydestämme on itsestään
selvää, joko itsellemme ja läheisellemme selvästi näkyvää, ja osa siitä on
tiedostamatonta, jota viimeistään sairaalloinen mieli alkaa kaivella esiin,
mitenkäs muuten kuin kaikkein hurskaimpien ja vakavimpien julistajien armoa
tihkuvan julistuksen kautta: me kaikki olemme syyllisiä, me kaikki olemme
rikkoneet, me kaikki… me kaikki… (tietenkään ei julistaja, joka
vaatimattomuudessaan ja nöyryydessään lukee itsensä mukaan, vaikkakin
vastentahtoisesti). Mutta kuka uskoo ja julistaa, että jos anteeksiantamus ja
armo todella ovat täydelliset, koskee se silloin myös tiedostamattomia asioita
meidän elämässämme?
Mikä on tiedostamatonta, ei ole
tietoisuudessamme. Eli siis emme voi tehdä siitä parannusta, emme voi
ripittäytyä. Mutta tässä on pohjaton kaivo hurmahenkisen julistajan
ammennettavaksi, sillä niin kuin jo olemme todenneet, on ihmisen niin mahdoton
uskoa todeksi, että kaikki jo on todella maksettu. Mutta jos joku tuntee
tarvetta maksaa, niin miksikäs ei, tuumaa hurskas julistaja, riittäähän hänellä
julistettavaa tämän matkan ajaksi!
Minä henkilökohtaisesti, tuskallisen
syvällisesti, olen joutunut kokemaan näitä asioita pienen elämäni ajan. Minä en
niinkään tunne tätä ahdistusta itseni kuin niiden lukemattomien ihmisten
puolesta, jotka huolimatta vuosituhantisesta julistuksesta joutuvat elämään
jatkuvassa sielullisessa ja henkisessä ahdistuksessa aivan aiheettomasti.
Meidän jokaisen sielu on kudottu Kaikkivaltiaan Jumalan kudinpuissa juuri
sellaisella tavalla, mistä armoitettu ja siunattu Jumalan mies kirjoitti jo
ennen syntymääni painetussa kirjassa. Frank Mangs: Hän alkoi uudelleen:
”Jumala
on juuri minuun kätkenyt jotain, jota ei milloinkaan aikaisemmin ole ollut eikä
tule olemaan. Minun sieluni on kudottu sellaisen mallin mukaan, jota ei
aikaisemmin eikä myöhemmin ole käytetty kenenkään toisen sielua kudottaessa.
Jumala on valmistanut minulle tehtävän, jota ei kukaan muu voi täyttää. Jumala
on virittänyt sisimpääni sävelen, jota ei kukaan muu voi saada kuuluviin
täydellisesti. Hän on antanut käteeni ihmissydänten ja olosuhteiden avaimen,
jota hän ei ole uskonut kenellekään muulle. Meidät on kaikki luotu samoin
ihmeellisin eduin – saamme olla omalaatuisia. Tässä piilee eräs syy, miksi
taivas tulee olemaan niin ihmeellinen ja sen veisuu niin täysiääninen. Sillä
siellä ei ole mitään ihmisjäljennöksiä – ainoastaan Kristuksen jäljennöksiä.
Mutta kukaan näistä ei kykene täydellisesti ja joka puolelta heijastamaan
Kristuksen kuvaa. Jokaisella on oma erikoinen yksityiskohtansa, jolla hän
heijastaa Luojan määrätöntä moninaisuutta. Jokaisen on esitettävä oma erikoinen
sävelensä. Ja taivaassa eivät laula vain autuaitten huulet ja kielet ja
äänijänteet. Koko vapautunut henki ja kirkastunut ruumis laulaa. Koko
olemassaolo on Jumalan ylistysvirttä.
Tämä
tapahtuu joskus maan päällä, silloin, kun Jumala tarttuu ihmiseen, puhdistaa hänen
sydämensä ja täyttää hänet Pyhällä Hengellä. Silloin veisaa sekä ruumis että
sielu.
Kun
Herra soinnut antaa,
niin
taivahan kuin maan,
niin
silloin ihmisrinta
soi
Hänen kiitostaan.
Mutta
tämä tapahtuu täydellisesti vasta taivaassa, silloin kun jokaisen ihmisen
erikoinen hengellinen sävel on vapautunut ja täyteläinen, kun Herran kirkkaus
tunkee jokaisen olemuksen jokaiseen säikeeseen ja kun lukematon pyhäin joukko
virittää kiitoslaulun Karitsan kunniaksi, silloin se virsi ei kaiu vain
neliäänisenä tai kahdeksanäänisenä vaan miljoonin äänin. Ja se kaikuu täysin
sopusointuisena.
Ihminen!
Säilytä omalaatuisuutesi! Säilytä erikoissäveleesi! Pakene kaikkea, joka haluaa ryöstää sen
sinulta, sillä vain vapahdetut originaalit voivat täydellisen sopusointuisesti
veisata Luojansa ylistystä. (Kaikki alleviivaukset tässä
julkaisussa allekirjoittaneen.)
Nämä
siunatut sanat kirjoitti Frank Mangs jo 1946 julkaistussa kirjassaan. Ei ole
sattumaa, että juuri tuo kirja sattui silmiini äitini kirjahyllystä, minne se
oli jäänyt joskus menneisyydessä. Mitä on tapahtunut kaikkina näinä kuluneina
vuosina sen jälkeen kun nämä asiat olin lukenut vuonna 1965? Ovatko asiat
tulleet paremmiksi tässä valveutuneisuuden ajassa, jossa Jumala aivan
erikoisella tavalla on puhunut meille armoitettujen julistajiensa kautta? Enkö
voi juuri nyt, pitkänäperjantaina 2002 toistaa sen, mitä sanotaan heti
seuraavassa luvussa:
”Mutta
eikö ole peloittavan traagista, että Jumalan seurakunta suuressa määrin on
muodostunut jäljennöksiä valmistavaksi tehtaaksi: ”Minä liityn Paavaliin, liityn Apollokseen, minä
liityn Keefakseen. Minä liityn Lutheriin ja minä Wesleyhin. Minä liityn
Roseniukseen ja minä Waldenströmiin. Minä olen kristitty ja luterilainen, minä
olen kristitty ja baptisti, minä olen kristitty ja helluntaiystävä.”
Kristitty
ja ---.
Ajattele,
että historian kauneimpaan kunnianimeen täytyy aina liittää jotain, jotta se
kelpaisi!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti