”Tehän
suvaitsette, että joku teidät orjuuttaa, että joku teidät syö puhtaaksi, että
joku teidät saa saaliiksensa, että joku itsensä korottaa, että joku lyö teitä
kasvoihin.” (2.Kor.11).
Eilisen kirjoittamisen jälkeen vasta ensimmäistä
kertaa todella panin merkille lainauksessamme sanat: ”Että joku itsensä korottaa.” Ongelma ei siis ole uusi, vaan
ikivanha. Miksi emme soisi ihmisten korottavan itsensä johonkin asemaan?
Kuka oli ensimmäinen itsensä korottaja, joka ei
tyytynyt saamaansa asemaan, vaan halusi olla jotakin enemmän? Kuka otti
puhetorvekseen viekkaimman olennon maan päällä ja aikaansai koko ihmiskuntaa
kohdanneen pudotuksen korottamisen sijaan? Ihminen itki ensimmäiset kyyneleensä
Paratiisin porttien ulkopuolella, tuoden julki pahan olonsa ja pettymyksensä
ensimmäisessä veljesmurhassa! Itsensä korottamisella omasta mielijohteesta tai
toisen yllytyksestä on siis yhtä vanhat perinteet kuin mitä ihmiskunta on.
On sitten kysymys itsensä tai jonkun toisen
korottamisesta, on sillä aina joitakin negatiivisia vaikutuksia tai
seuraamuksia. Siksi kaikki korottaminen herättää meissä aivan erikoisia
tuntemuksia, etenkin hengellisellä alueella. Todellisuudessa ei oikeastaan
kukaan korota toista ihmistä ilman jonkinlaista taka-ajatusta ja itsekästä
päämäärää!
Samassa luettelossa itsensä korottamisen kanssa
mainitaan:
”…että joku
teidät orjuuttaa, että joku teidät syö puhtaaksi, että joku teidät saa
saaliiksensa, …että joku lyö teitä kasvoihin.”
Aika erikoinen asiayhdistelmä! Tulee mieleen
luettelo lihan mielen mukaisista asioista, joiden vastakohtana ovat Hengen
hedelmät.
”Mutta Hengen
hedelmä on rakkaus, ilo, rauha, pitkämielisyys, ystävällisyys, hyvyys,
uskollisuus, sävyisyys, itsensähillitseminen. Sellaista vastaan ei ole laki. Ja
ne, jotka ovat Kristuksen Jeesuksen omat, ovat ristiinnaulinneet lihansa
himoineen ja haluineen. Jos me Hengessä elämme, niin myös Hengessä vaeltakaamme.
Älkäämme olko turhan kunnian pyytäjiä, niin että toisiamme ärsyttelemme,
toisiamme kadehdimme.” (Gal.5).
Mitä seurausta siis on itsensä korottamisesta ja
ansiottoman kunnian pyynnöstä jo mainittujen lisäksi? Jokin meissä ärsyttää
lähimmäisiämme ja he panevat merkille kateutemme, vaikka luulemme pystyvämme
kätkemään sen.
Paavali tuo nämä asiat eteemme varoitukseksi
erikoisesti tässä ajassa, jossa meidän olisi jo tullut saavuttaa miehuus
Kristuksessa siinä määrin, että itse todella tiedostamme asemamme ja velvollisuutemme
Uuden Maan kansalaisina. Palakoot tulisina kirjaimina silmiemme edessä Hengen
vaikuttamat sanat:
”Sillä minä
kiivailen teidän puolestanne Jumalan kiivaudella; minähän olen kihlannut teidät
miehelle, yhdelle ainoalle, asettaakseni Kristuksen eteen puhtaan neitsyen.
Mutta minä pelkään, että niinkuin käärme kavaluudellaan petti Eevan, niin
teidän mielenne ehkä turmeltuu pois vilpittömyydestä ja puhtaudesta, joka
teissä on Kristusta kohtaan.” (2.Kor.11).
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti