”…sentähden
että se, mikä Jumalasta voidaan tietää, on ilmeistä heidän keskuudessaan; sillä
Jumala on sen heille ilmoittanut. Sillä hänen näkymätön olemuksensa, hänen
iankaikkinen voimansa ja jumalallisuutensa, ovat, kun niitä hänen teoissansa
tarkataan, maailman luomisesta asti nähtävinä, niin etteivät he voi millään
itseänsä puolustaa, koska he, vaikka ovat tunteneet Jumalan, eivät ole häntä
Jumalana kunnioittaneet eivätkä kiittäneet, vaan ovat ajatuksiltansa
turhistuneet, ja heidän ymmärtämätön sydämensä on pimentynyt. Kehuessaan
viisaita olevansa he ovat tyhmiksi tulleet ja ovat katoamattoman Jumalan
kirkkauden muuttaneet katoavaisen ihmisen ja lintujen ja nelijalkaisten
ja matelevaisten kuvan kaltaiseksi.” (Room.1).
Mikä sai minut jälleen kerran palaamaan tähän
sanankohtaan? Kuulin hiljattain kuinka kaksi tuntemaani henkilöä on päättänyt
vaihtaa seurakuntaa. En ole selvillä heidän motiiveistaan, mutta jokin
sisimmässäni vie ajatukseni aivan tietyille alueille. Mihin perustuvat mitä
erilaisimmat vaihtamiset ja siirtymiset? Ihminen useinkaan ei etsi
perustotuutta, vaan tietynlainen materialisoituneen kuvan etsiminen on
ensimmäisenä, vaikka sitä ihminen itse ei panekaan merkille. Kaivataan jotakin
uutta ja parempaa, jonka uskotaan tulevan uuden ryhmän tai merkittävän persoonan
kautta. Jumala loi ihmisen omaksi kuvakseen, mutta lainaamamme kohta puhuukin
asian toisesta puolesta. Ei todellakaan ole tarkoitus, että me loisimme
Jumalastamme konkreettisen kuvan kiinnittämällä sielumme ja henkemme
näkymättömän Jumalan sijasta näkyväiseen lajitoveriin!
Emme voi mitään sille, että kirkkohistoria luo
tilanteen, jossa kaikki hengellinen kehitys eri vaiheineen tuo silmiemme eteen
suuren joukon erilaisia kasvoja, jotka vaikuttivat aikanaan kristillisessä
maailmassa. Uskonpuhdistuksen yhteydessä automaattisesti sielumme
valkokankaalle heijastuu Martti Lutherin jykevät kasvot. Oikeastaan jokaisella
hengellisen kehityksen vaiheella on jonkin merkittävän henkilön kasvot, mutta
eikö näin tulisi olla vain historian suhteen?
Me elämme juuri nyt ja tässä. Kukaan edesmenneistä
merkittävistä henkilöistä ei voi osallistua meidän ratkaisuihimme eikä
kohtaloihimme. He ovat jättäneet oman jälkensä ihmiskunnan historiaan
esimerkiksi hyvään tai pahaan. Nyt me olemme valinnan edessä: rohkenemmeko
pitää Jumalaamme Martti Lutherin tai jonkun ajassamme vaikuttavan saarnaajan
näköisenä? Eikö sittenkin ole ratkaisevinta se, mitä tuodaan esiin
lainauksessamme:
”Sillä hänen
näkymätön olemuksensa, hänen iankaikkinen voimansa ja jumalallisuutensa, ovat,
kun niitä hänen teoissansa tarkataan, maailman luomisesta asti nähtävinä…”
Joka on nähnyt Jeesuksen, on nähnyt Isän! Onko
kukaan todella nähnyt Herramme juuri sellaisena kuin Hän on? Minkä näköinen Hän
todella on? Opetuslapset aikanaan eivät tunnistaneet Häntä ylösnousemuksen
jälkeen, ja sama pätee meihinkin tässä ajassa. Sana suo meille mahdollisuuden
nähdä Hänet näkymättömässä olemuksessaan ja jumalallisuudessaan. Kukaan meistä
ei voi olla tarpeeksi Hänen näköisensä, ja siksi tarvitaan kokonainen
Seurakunta luomaan edes jonkinlainen kuva Hänen todellisesta olemuksestaan!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti