Syyllinen
Mihin
olemme joutuneet ja mihin olemme matkalla?
Jokaisessa
kaupungissa ja pitäjässä ja kylässä on tavallisesti kokonainen tai puoli
tusinaa uskonnollisia standardityyppejä, jotka kaikki yrittävät näyttää
olevansa valitun kansan valittu joukko. Pahinta vain on, että alkuperäinen
heissä murhataan. Opitaan ajattelemaan samoin ja näkemään samoin, uskomaan
samoin ja puhumaan samoin, joskus jopa pukeutumaan samoin.
Tämähän
olisi siunaukseksi, jos uskomme ja näkemyksemme vuotaisivat elävinä Jumalan
Sanasta, jossa jokainen totuus saisi säilyttää elimellisen yhteytensä eikä
mitään korostettaisi liikaa eikä mitään aliarvioitaisi. Mutta sen
sijaan, että olisimme avoimia jumalallisen ilmestyksen kokonaisuudelle, olemme
temmanneet käsiimme yksityisiä osia siitä, mitä Jumala on sanonut ja näyttänyt,
ja niistä rakentaneet järjestelmän, joka kylläkin saa tukea Sanasta, mutta joka
ei kokonaisena ja sopusointuisena virtaa siitä.
Ankarasti suljetussa karsinassa
pureksitaan sitä totuutta, joka vuosikymmeniä tai vuosisatoja sitten tuli
päivänvaloon ja jonka juuri silloin piti saada vallitseva asema siksi, että se
oli syrjäytetty ja unohdettu. Mutta kun sitten sukupolvien ajan jatketaan yhtä
yksipuolisesti saman asian pureksimista ja inhoten hyljätään se, minkä Jumala
on tarkoittanut viereisessä karsinassa oleville lapsilleen, silloin koko
hengellinen kehitys muodostuu yksipuoliseksi ja samaatarkoittavaksi. Lopuksi se
muodostuu samanväriseksi, kuolleeksi ja himmeäksi.
On
surullista, että totuudet ovat tulleet suuremmiksi kuin Totuus – ehdoton ja
henkilöitynyt totuus Jeesus Kristus. Ja
sitten me olemme innokkaampia pelastamaan totuuksia kuin pelastamaan sieluja.
Taistelemme enemmän turvataksemme omaa yhdyskuntaamme kuin edistääksemme
Jumalan valtakuntaa maailmassa.
Jumala
on tarkoittanut meidät alkuperäisiksi, mutta me olemme sallineet muovata
itsemme jäljennöksiksi. Ja nyt vaadimme, että kaikki muut muovattaisiin saman
mallin mukaan.
Oi Herra, millaisia totuuden sanoja jo
Sinun luoksesi tulleen jumalanmiehen suusta ja kynästä! Tässä kohden minä
tunnen terveellistä ja oikeaa syyllisyyttä niin itseni kuin koko Jumalan
maailman edessä! Miksi en ole pitänyt kiinni tästä jumalallisesta totuudesta,
miksi olen ajautunut siihen, missä nyt olen ja olemme? Miksi tämä totuus niin
pitkäksi aikaa joutui kadoksiin, miksi, miksi, miksi? Kaikella on aikansa, ja
nyt on selvästikin aika korjata kaikki laiminlyöty ja unohdettu.
Juuri siinä, ettemme tiedä keitä olemme,
emme ole oma itsemme, emme pysty näkemään Jumalan tarkoitusta ainutlaatuisessa
elämässämme, on pohja kaikelle syyllisyyden kasvulle. Erottakaamme koko ajan
todellinen syyllisyys ja se syyllisyys, mikä perustuu veljien syyttäjään,
perkeleeseen, joka luo lähes kaiken syyllisyyden, mitä maa päällään kantaa.
Olen aikanaan kirjoittanut kokonaisen pienen vihkosen syyllisyydestä nimellä:
”Omantunnon kolkuttajat”.
Kaikki väärä korostus ja painottaminen
johtavat siihen, että itse kukin kokee syyllisyyttä sellaisista asioista, jotka
kuuluvat erillisten persoonien elämään ja maailmaan. Itse asiassa on valtava
määrä syyllisyyttä, joka perustuu erillisten ihmisten omaantuntoon. Missä ovat
julistajat ja opettajat, jotka kertovat meille, että yhä vielä pätee
Roomalaiskirjeen 14. luku, jonka minä jo vuosikymmeniä sitten olen nimittänyt
omantunnon luvuksi?
”Heikkouskoista hoivatkaa, rupeamatta
väittelemään mielipiteistä… Mikä sinä olet tuomitsemaan toisen palvelijaa? Oman
isäntänsä edessä hän seisoo tai kaatuu… Mutta sinä, minkätähden sinä tuomitset
veljeäsi?… Niin on siis meidän jokaisen tehtävä Jumalalle tili itsestämme…
Älkäämme siis enää toisiamme tuomitko, vaan päättäkää pikemmin olla panematta
veljenne eteen loukkauskiveä tai langetus. Minä tiedän ja olen varma Herrassa
Jeesuksessa, ettei mikään ole epäpyhää itsessään; vaan ainoastaan sille, joka
pitää jotakin epäpyhänä, sille se on epäpyhää… Pidä sinä itselläsi Jumalan
edessä se usko, mikä sinulla on. Onnellinen on se, joka ei tuomitse itseään
siitä, minkä hän oikeaksi havaitsee…”
Minkä hinnan me olemme maksaneet ja mitä
me maksamme kaikesta siitä julistuksesta ja opetuksesta, joka riistää meiltä
ainutlaatuisuutemme ja henkilökohtaisen suhteemme Herraan? Henkilökohtaisen
suhteen Herraan? Mieleeni tulee niin voimakkaasti ajatus nykypäivän
esiintyjistä, ovat he sitten millä alalla tahansa. Kaikkialla puhutaan
managereista ja avustajista, jotka ottavat oman osuutensa kaikesta siitä
hyvästä, mitä heidän edustamansa henkilöt tuovat esiin musiikkina tai
vastaavana. Mutta voiko näin olla Jumalan valtakunnassa? Ei todellakaan, sillä
meillä ei ole ketään managereja jotka voisivat valvoa meidän etujamme omaksi
edukseen, vaan yhä vielä pätee: ”Sillä yksi on Jumala, yksi myös välimies
Jumalan ja ihmisten välillä, ihminen Kristus Jeesus”. (1. Tim. 1)
Minkä hinnan me siis maksamme? Miksi olemme
niin valmiita maksamaan? Kaikkihan on ilmaista, jo ansaittua. Niin uskolle ja
hengellisille asioille vieraalta kuin se kuulostaakin, me maksamme
käsittämättömän kalliin hinnan tälle taistelukentälle. Me maksamme kaikesta
ensisijaisesti henkisellä terveydellämme, ja sen menettämisen seurauksena
ruumiillisella terveydellämme. Jokainen ihminen, joka ei ole oma itsensä,
esittää jotakin muuta kuin todella on, on jossakin elämänsä vaiheessa
sairastuva henkisesti, ja sen seurauksena on lukematon määrä ruumiillisia
sairauksia, vaikka emme sitä tahtoisikaan tunnustaa. Täten selittyy ehkä myös
se suuri määrä paranemisia, mitkä tapahtuvat kaikkialla maailmassa. Kun ihminen
kokee jotakin hengellistä hyvää, hän samalla vapautuu joistakin ruumiillisista
sairauksista, jotka ovat seurausta henkisistä kärsimyksistä. Usein ei siis
olekaan kysymys ihmeenomaisesta ruumiillisesta vaivasta parantumisesta, vaan
normaalista korjaantumisesta henkisen elämän parantumisen seurauksena. Kysymys
kuitenkin kaiken tämän jälkeen kuuluu: jos tällä korjaantumisella ei ole
jatkuvuutta, palaako sama ruumiillinen vaiva jonkin ajan kuluttua takaisin?
Tästä ei mielellään puhuta, vaan siitä vaietaan, jotta ihmiset eivät menettäisi
uskoaan kyseiseen parantamistoimintaan.
Ei missään aikaisemmassa vaiheessa
seurakunnan historiaa ole ollut niin paljon henkistä hätää veljien ja sisarien
keskuudessa kuin tänä päivänä. Koko asiahan on sinänsä yleismaailmallinen eikä
koske vain uskovaisia ihmisiä. Eikö nyt juuri siitä syystä ole aivan kuin
tilaus julistukselle, joka kohdistuu yksilöön juuri sellaisena, kuin miksi
Jumala on hänet tehnyt ja tarkoittanut?
Lainaan
vielä Frank Mangsin kirjasta:
”On
vahinko, että jäljentäminen on niin yleistä, sillä se estää yksityisen ihmisen
henkilökohtaista kehitystä, se estää Jumalaa tekemästä, mitä hän on ajatellut.
Se estää meitä esittämästä sitä säveltä, jota ei kukaan muu voi saada aikaan.
Juuri siksi ovat useimmat kristityt mykkiä, ja jos jotain ääntä kuuluu, on se
yksiäänistä. Me estämme Jumalaa näyttämästä maailmalle rakkauttaan,
kaikinpuolisuuttaan ja kauneuttaan. Kristuksen seurakunnan pitäisi olla
temppeli, jonka kirkkaista ikkunoista häikäisevä valo loistaisi. Sen pitäisi
olla ilottomille ihmisille tarkoitettu juhlasali, sen pitäisi olla elämän lähde
niille, jotka ovat väsyneet hengelliseen kuolemaan, sen pitäisi olla elävä
vastaus sielun moniin kysymyksiin.
Mutta
me olemme joskus tehneet siitä harmaan karsinan, jota ympäröi harmaa aitaus,
piikkilanka seipäiden päissä.
Siksi
monet hengellisesti etsivät kulkevat ohitsemme. Pelastumattomia originaaleja
eivät uskonnolliset jäljennökset houkuttele luokseen, he tuntevat olevansa
kodittomia, he eivät löydä kosketusta kanssamme, eivät edes sielullista ja
luonnollista kosketusta. Ja pahinta on, että he eivät myöskään saa kosketusta
Vapahtajaamme, koska me olemme asettuneet Hänen ja heidän välilleen.
Kuinka surullisen totta tänä päivänä!
Kenellä olisi rohkeus juuri nyt kirjoittaa tällaisella tavalla?
Ihmiset yrittävät tässä riistetyssä
tilassaan turhaan ja osaltaan tiedottomasti sovittaa syyllisyyttään, maksaa
siitä. He maksavatkin, kuten tiedämme, aivan turhaan, terveydellään!
Neuroottisuus ei ole mikään tiettyjen, erittäin sairaiden ihmisten ominaisuus,
vaan siitä kärsivät lukemattomat aivan tavalliset ja terveenä itseänsä pitävät
ihmiset - kärsivät sammumattomasta syyllisyydentunteesta, joka kiduttaa heitä,
ilman että kukaan julistaisi heille vapautuksen siitä.
Mitä tämä tällainen julistus pitää
sisällään, jos kerran ihmisen vapautuminen ei ole tosiasia kaikesta puhutusta
ja kirjoitetusta huolimatta? Tulemme tässä koko kristillisen elämämme
perusasiaan, josta tulemme kirjoittamaan enemmänkin. Job on annettu meille
esimerkiksi suuresta kärsimyksestä ja sen merkityksestä. Hän ei saanut mitään
patenttiratkaisua ikään kuin jonkun suuren jumalanmiehen hihasta vetäistynä,
vaan yksinkertaisuudessaan vastaus on inhimilliselle mielelle vieras ja liian
yksinkertainen: Jumalan vastaus Jobille
oli Hän Itse. Job sai nähdä Hänet sellaisena kuin Hän on, ja se oli Jumalan
vastaus. Sama vastaus on meille tarjolla tänäänkin. Vastaus kaikkiin
tarpeisiimme ja kysymyksiimme on Herra Jeesus Kristus. Ei enempää eikä vähempää
kuin Hän!
Kaikkialla maailmassa vallitsee
jonkinlainen oikeuslaitos, eli jokaisesta rikoksesta tulee maksaa, sovittaa se kärsimällä
rangaistus. Ihminen siis vastaa tekemistään vääristä asioista jossakin määrin
vanhan juutalaisen tavan mukaisesti: hammas hampaasta, silmä silmästä jne..
Mutta pyyhkiikö tämä sovittaminen rikoksen pois? Kaikkien uskontojen
palvonnassa ja uhrimenoissa on sisältyneenä tietynlainen puhdistautuminen
saastaisuuksista ja vääriksi julistetuista asioista. Puhdistuminen voi tapahtua
vain tietyn sovittamisen kautta.
Jo Vanhan Testamentin sovitusmenoissa
oli kaiken edellytyksenä se, että uhrin suorittava pappi toimittaa sovituksen
ensin itselleen. Tämä henkinen vaatimus sisältyy todellisuudessa myös
Uusitestamentilliseen seurakuntaan, sillä me emme voi viedä Jumalan armon
viestiä eteenpäin sairaalle ihmiselle, ellemme itse ole sitä omassa elämässämme
kokeneet.
Syyllisyys on vakavampi asia kuin mitä
olemme oikeastaan koskaan tulleet ajatelleeksi. Siitä on tullut eräänlainen
mekanismi, joka tuhoisuudessaan ja yleisyydessään on vertaansa vailla. Usein
meitä syyllistävät jo omat vanhempamme, viimeistään koulussa oppilaat
valitsevat keskeltään jonkun syylliseksi sopivan. Jokaisella työpaikalla,
jokaisessa konttorissa, jokaisessa eduskunnassa, jokaisessa seurakunnassa
kulkevat taakkojen alla syntipukit, joiden selkään on lastattu syyllisyyttä ja
tuomiota.
Syyllisyyttä kantaa siis todella harvoin
oikea syyllinen. Me puhumme nyt uskovaisina ihmisinä uskovaisille. Väärä
syyllistäminen on Jumalan silmissä todella kauhistava asia, se käy ilmi
lukemattomista sanankohdista. Ihmiset ovat valmiita harjoittamaan mitä suurinta
hartautta ja noudattamaan mitä ankarimpia ohjeita jumalanpalveluksissansa,
mutta silti sivuuttamaan ne pienen ja vähäpätöisen tuntuiset asiat, jotka
kuitenkin ovat ensimmäisellä sijalla jokaisen uskovaisen elämässä. Mutta voi
sitä, joka nousee puolustamaan vääryyttä kärsinyttä! Voi sitä, joka nousee
moraalisaarnaajia vastaan! Itse asiassa koko Raamatussa ei ole yhtään henkilöä,
joka olisi moralisoinut. Ei edes itse Jumala tee sitä. Moraalisaarnat ja moralismi ovat jotakin sellaista, mikä koskee
seurausilmiöitä, ei itse asiaa.
Jo Vanhan Testamentin profeetat nousivat
Jumalan puolesta ankarasti kaikkea vääryyttä ja pahoja tekoja vastaan,
herättämään syyllisyydentunnetta niissä, jotka sen olivat torjuneet omahyväisen
uskonnollisuuden alle. Tämä ei ollut moralismia, vaan kaikki heidän toimintansa
oli lähtöisin heidän sydämestään, sillä Jumala ei puhu meidän päillemme, vaan
meidän sydämillemme. Kaikessa oli hyvin persoonallinen sävy, nuhtelussa,
ojentamisessa. Miksi juuri tänä aikana kaikki persoonallinen halutaan
tukahduttaa, kun se kuitenkin on kaiken jumalallisen perusedellytys?
Lainaan kappaleen sveitsiläisen,
uskovaisen lääkärin, Paul Tournierin kirjasta ”Ihmisen syyllisyydestä”:
”Kaikki profeetat, kukin vuorollaan,
nostavat syytteen sovitusmenojen väärää turvallisuutta vastaan. He herättävät
näiden riittien alle tukahdutettua syyllisyydentunnetta. Sillä he kaikki ovat
kokeneet persoonallisesti, Jumalan edessä, toisen, täysin vastakkaisen
ratkaisun: Jumala itse pyyhkii pois ihmisen syyllisyyden ja tekee sen juuri
silloin, kun ihminen tulee siitä tietoiseksi, sen sijaan että mairittelisi
itseään otaksumalla maksaneensa sen hinnan uhrimenoillaan. Silloin syyllisyys
on todella pois pyyhitty eikä torjuttu tiedottomuuteen, silloin ihminen on
todella vapautunut menneisyydestään.”
Jumalan viha kohdistuu kaikkea väärää
vastaan kaikkialla, ihmisessäkin. Jumala ei vihaa ketään ihmistä, mutta
kylläkin vääryyttä jokaisessa luodussansa!
Minä olen omassa maassani kiistatta,
pienestä palvelustehtävästäni huolimatta, yksi kiistanalaisimmista
saarnamiehistä. Tuskin löytyy monta samanlaisen myllytyksen läpi käynyttä
matkamiestä, jonka ylle olisi lastattu sellainen määrä syyllisyyttä ja
tuomiota, väärää arvostelua. Se alkoi jo kolmekymmentä vuotta sitten ja on
saavuttanut nyt tietynlaisen kohokohtansa, kun minut jälleen kerran on
syrjäytetty valheellisin keinoin siitä tehtävästä, jossa olin vuosikymmenet.
Mitä tämä syrjäyttäminen merkitsee Jumalan ja Hänen todellisen kansansa edessä,
on aivan toinen asia! Minä tiedän syyllisyydestä aivan liian paljon kokemuksen
perusteella, sen tuomasta ahdistuksesta, tuskasta, toivottomuudesta. Mutta
siitä huolimatta en vieläkään tiedä ehkä todellisesta syyllisyydestä niin
paljon kuin tulisi.
Me jokainen olemme syyllisiä Herran
edessä, mutta tämä syyllisyys sisältää aina lohdun sanoman. Kun me tunnustamme
heikkoutemme ja vääryytemme, on aina valmiina anteeksiantamus.
Minä tiedän tuon polttavan tunteen
sisimmässä, kun huomaa tehneensä jonkin virheen. Jokainen meistä tekee
virheitä, elämänsä loppuun asti. Mitä lähemmä Herraa pääsemme, sitä heikommaksi
näemme oman itsemme. Sitä riippuvaisemmaksi tunnemme itsemme Hänestä. Me emme
tämän elämän aikana tule milloinkaan valmiiksi, vaan olemme jatkuvan kasvun
alaisia siihen hetkeen asti kun iankaikkisuus kohtaa iankaikkisuuden, kuoleman
muodossa. Iankaikkisen elämän täytyy olla meissä jo tämän elämän aikana!
Miksi olen niin herkkä kaikelle
arvostelulle ja tuomiolle, jos kerran tiedän itseni vajavaiseksi ihmiseksi,
joka ei muuhun pystykään? Miksi kaikki väärä tuomio ja arvostelu satuttavat
sellaisella tavalla? Tässä näemme asian tuhoisan vaikutuksen meissä jokaisessa.
Meidät voidaan lamaannuttaa ja painaa alas täysin asiaan kuulumattomilla
seikoilla, väärillä käsityksillä, tuomioilla. Ilman pidempiaikaista pohdiskelua
keksin tuskin yhtään ainoata asiaa, josta minua seurakunnassa olisi syytetty
oikeudenmukaisesti. Tuskin on yhtään asiaa, josta minua on syytetty ja jossa
todella olisin ollut syyllinen. Mieleeni on kylläkin tullut lukemattomia
kertoja huudahtaa: ”Jos todella haluatte syyttää minua, syyttäkää tästä ja
tästä asiasta!” Mutta tässä on kristillisen elämän yksi suurimmista
paradokseista: Mitä merkitystä on syytöksellä, jos se todella pitää paikkansa?
Eikö meidän Herraammekin aina syytetty väärin perustein, veljien syyttäjän
sormella osoittaen. ”Valhettelija ja valheen isä!”
Minussa on herännyt elävä usko siihen,
että kaikelle tälle on Herra itse nyt tekevä loppunsa. Väärälle syyttelylle,
väärälle syyllisyydentunteelle. Oikea syyllisyydentunne johtaa parannukseen,
asioiden korjaantumiseen, Jumalan armon kautta. Epäaito, huonommuudentunteeseen
perustuva ja ihmisten tuomioista johtuva syyllisyys vaikuttaa niin
samankaltaiselta kuitenkaan olematta sitä. Jumala haluaa antaa meille kaikille
kokemuksen kanssaan, aivan kuten oli Jesajalla aikanaan, sekä Mooseksella
palavan pensaan edessä: Jumalan sytyttämä tuli polttaa pois kaiken väärän,
vapauttaa kaikesta syyllisyyden ja huonommuuden tunteesta. Me emme voi
saavuttaa mitään näistä asioista persoonattomasti, irti omasta todellisesta
itsestämme, vaan Jumala nimenomaan rakastaa meitä sellaisina, kuin mitä Hän
itse on meistä tehnyt. Hän haluaa meidän olevan persoonia, jotka kokevat oman
henkilökohtaisen kutsumuksensa kaikesta viheliäisyydestään huolimatta. Minun ei
enää tarvitse sovittaa mitään, ei kärsiä rangaistusta, sillä Eräs on kaiken
kantanut yllänsä Golgatan ristille!
Niin kuin mainitsin, on juuri nyt
pitkäperjantai 2002. Tämä pääsiäinen olkoon meille kaikille käännekohta
johonkin todella alkuperäiseen ja aitoon kokemukseen Elämän Herran kanssa, joka
meidän puolestamme kantoi kaiken ristinpuulle.
Me jokainen tarvitsemme tietyn määrän
syyllisyyden murtavaa voimaa käsittääksemme kaikesta noustessamme sen armotyön
valtavan voiman, joka peittää allensa kaiken muun. Virheellisyytemme ei ole
mikään este Jumalalle, vaan ainoastaan tarvittavan nöyryyden väline matkallamme
täydellisyyteen tuon puoleisessa elämässä. Herra tahtoo vapauttaa meidät
kaikesta epäaidosta sovituksesta ja näyttää meille jumalallisen voimansa: Jeesus
itse pyyhkii pois kaiken väärän elämästämme kaikkivaltiaalla Sanallaan, tehden
myöskin tämän ajan masentuneista ja itsesyytöksissä taistelevista Pietareista
vapauttavan sanoman apostoleja, jotka kaitsevat Hänen lampaitaan ja
karitsoitaan oikealla tavalla, Hänen elämänsä virvoittamina.
Jumala itse on tänäkin päivänä vastaus
kaikkiin ongelmiimme, koskivat ne sitten syyllisyyttä tai jotakin muuta seikkaa
elämässämme. Jumala itse pyyhkii pois syyllisyyden, mitä kukaan ihminen ei
milloinkaan ole kyennyt tekemään eikä kykene tänäänkään. Mikään suorittamamme
meno tai rituaali tai uhri ei kykene poistamaan näitä asioita. Me vapaudumme
menneisyydestämme ainoastaan Jumalan voiman kautta, ja muutos tulee Häneltä.
Meistä tulee uusia ihmisiä, uusia välikappaleita Jumalan vaihdetuspöydälle. Me
jokainen saamme käsittää olevamme Jumalan leivisköiden haltijoita, omalla
paikallamme, omine kykyinemme, virheinemme. Joka ei tee mitään, ei tee
virheitäkään, lukuun ottamatta elämänsä suurinta virhettä: sitä ettei tee
mitään! Leiviskänsä maahan hautaaminen merkitsee murheellista lopputulosta.
Kuinka lapsellinen ja absurdi onkaan
itse asiassa käsityksemme siitä, että voisimme jotenkin maksaa hinnan jostakin.
Kaikki on Jumalan, kaikki on Jumalan tekoa, jopa uskoon tulommekin. Daavid jo
totesi aikanaan:
”Sinun, Herra, on suuruus ja väkevyys ja
loisto ja kunnia ja kirkkaus, sillä sinun on kaikki taivaassa ja maan päällä.
Sinun,Herra, on valtakunta, …
Sillä mitä olen minä, ja mitä on minun
kansani, kyetäksemme antamaan tällaisia vapaaehtoisia lahjoja? Vaan kaikki
tulee sinulta, ja omasta kädestäsi olemme sen sinulle antaneet.
Herra, meidän Jumalamme, kaikki tämä
runsaus, jonka me olemme hankkineet rakentaaksemme temppelin sinulle, sinun
pyhälle nimellesi, on sinun kädestäsi, ja sinun on kaikki tyynni. (1. Aikak. 29).
Lainaus kirjasta ”Ihmisen
syyllisyydestä”:
”Mutta
ilmoitus ansiotta saadusta Jumalan armosta, joka pyyhkii pois syyllisyyden,
törmää jokaisessa ihmisessä tuohon välittömään käsitykseen, että siitä on
maksettava hinta. Silloin on vastauksena Raamatun suurin sanoma, sen ylin
ilmoitus: että Jumala itse maksaa, on itse maksanut, kerta kaikkiaan, ja on
maksanut kaikkein korkeimman hinnan kuolemalla itse Jeesuksessa Kristuksessa
ristinpuulla. Syyllisyytemme pyyhitään pois ilmaiseksi, koska Jumala on
maksanut sen hinnan.”
Me elämme ajassa, jossa on kadotettu
todellinen näkemys Jumalan armosta ja todellisesta luonteesta. Kautta
vuosikymmenien on kaikunut kutsu kautta maailman: Takaisin Raamattuun, takaisin
alkuseurakunnan oppiin ja käytäntöön, Jeesus Kristus on sama eilen ja tänään ja
iankaikkisesti!” Siitä huolimatta on tänä päivänä harvoja ihmisiä ja vielä
harvempia julistajia, jotka olisivat julistuksellaan kykeneviä kaikkein
tärkeimpään: Persoonallisen kontaktin luomiseen Herran ja janoavan sielun
välillä. Jumala on todellakin aidattu mitä erilaisimpiin ja ahtaimpiin
karsinoihin. Kertokaamme nyt jokaiselle kuulijalle ja lukijalle yksi
suurimmista totuuksista: Meidän Herraamme ei voida karsinoida yhtään mihinkään.
Hän on yhä vielä Kaikkivaltias, kaikkialla läsnä oleva, Kaikkitietävä Jumala,
joka ei mahdu minkäänlaiseen ihmistekoiseen karsinaan tai käsitykseen! Herramme
Jeesus ansaitsi meille iankaikkisen elämän, Hän sovitti meidän syntimme – mutta
älkäämme milloinkaan enää unohtako tätä totuutta: Hänen sovitustekonsa oli niin
suuri, että se kattaa jokaisen ihmisen tämän maan päällä. Tuo sovitus riittäisi
jokaiselle tämän maan päällä eläneelle tai elävälle ihmiselle – se vain tulee
ottaa uskossa vastaan.
Lainaus:
”Lunastus
ei ole idea, se on persoona. Itse Jeesus, itse Jumala antaa itsensä. Silloin,
Hänen läsnä ollessaan, lakkaavat kaikki ne loputtomat väittelyt, joita
mieleemme on virittänyt syyllisyydentunne, tämä moralismin kasuistiikka, tämä
puolustautuminen ihmisten tuomioita vastaan… Niin, pelastus ei ole enää etäinen
täydellisyyden ihanne, jota ei koskaan saavuteta, se on persoona, Jeesus
Kristus; hän tulee luoksemme, taloomme, sydämeemme. Hänen anteeksiantonsa
vaientaa tunnonvaivat. Hän korvaa ne toisella kysymyksellä, yhdellä ainoalla,
sillä, jonka Hän esitti apostoli Pietarille: ”Rakastatko minua?” Tähän me
voimme vastata ja tässä persoonallisessa kiintymyksessä Jeesukseen Kristukseen
me voimme löytää sielullemme levon… Meidän kristittyjen erioikeutena on tietää
että meille on annettu anteeksi, että tämän anteeksiannon on meille hankkinut
Jeesus Kristus. Kun hän käskee opetuslastensa mennä ”kaikkeen maailmaan”,
heidän on mentävä ilmoittamaan hyvää sanomaa, evankeliumia, saamaan kaikki
ihmiset siitä vakuuttuneiksi, lisäämään Jumalan armon näkyviä merkkejä
ihmetöillä ja parannuksilla, saarnaamaan mielenmuutosta, tätä perinpohjaista
muutosta, tätä syyllisyyden tietoiseksi tekemistä ja tätä syyllisyyden pois
pyyhkimistä, tätä ylpeiden nöyryytystä ja ahdistettujen vapautusta. Mutta ei
suorittamaan pelastusta. Pelastus on jo tullut, tarjottu, vakuutettu kaikille.
Kaikki on täytetty.”
Lähdekirjallisuutta:
Mangs,
Frank: Hän alkoi uudelleen, 1946
Tournier
Paul: Ihmisen syyllisyydestä , 1960
Markku
Vuori
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti