Olemme puhuneet paljon yhteisöllisyydestä ja siitä,
kuinka helposti itse erottaudumme yksinäisyyteen. Viestimme ei ole koskaan
tarkoittanut sitä, mitä jotkut hyvin rikkinäiset ihmiset ajattelevat. Opetus rakkaudesta
on saanut aivan väärän kuvan heidän mielessään, etenkin narsistisissa
piireissä. He ovat tottuneet pahaan ja kärsimykseen, ohitse kristillisen
käsityksen. Jokaista on rakastettava, jokaista on ymmärrettävä, jokaiselle on
suotava mahdollisuus vaikuttaa missä ja miten tahtoo! Minun on käännettävä
toinenkin poskeni!
Yhdistyksemme peruslauselma on kuulunut ja kuuluu
yhä edelleen: ”Meidän ei tarvitse olla missään tekemisissä kenenkään, tai minkään
asian kanssa, joka vain vahingoittaa meitä!”
Meidän ei tarvitse kamppailla yksinäisyyden kanssa,
jos antaudumme ihmissuhteisiin, joissa meitä vain pyritään käyttämään hyväksi.
Tätä emme toivo tai esitä kenellekään. On parempi olla yksin yksin, kuin kaksin
yksin!
Perusajatus tänä aamuna on toistunut mielessäni
moneen kertaan:
”Käsitämmekö
ollenkaan, kuinka monta Raamatun ajatusta ja selvää ohjetta me ohitamme ja
jätämme lukematta rakkauden korostamisen johdosta?”
Eilisessä keskustelussa tulin maininneeksi
soittajalle, ettei huonovointisuutemme ole mikään ihme kun ajattelee kuinka
”kamalien ihmisten” kanssa olemme olleet tekemisissä. Sain heti jyrkän
moitteen, ettei ketään ihmistä saa sanoa kamalaksi. Ihmistä ei saa moittia,
mutta kylläkin hänen tekemistänsä!
Olemme olleet tekemisissä suoranaisen henkisen ja
hengellisen väkivallan kanssa, joka on rikkonut meitä aivan käsittämättömällä
tavalla. Juuri väkivaltaiset ihmiset ovat korostaneet rakkauden merkitystä,
ketäs muuta kuin juuri heitä kohtaan! Kaiken takana on aina ollut ja on
edelleenkin Kainin henki, joka ei milloinkaan ole kaihtanut mitään keinoja
saavuttaakseen itselleen menestystä toisten kustannuksella ja jopa
tuhoamisella. Siksi jo Vanhan Liiton puolella toistuvasti saamme lukea:
”Poista paha
keskuudestasi!”
Sama lukee
Uudessakin Testamentissa:
”Vaan minä
kirjoitin teille, että jos joku, jota kutsutaan veljeksi, on huorintekijä tai
ahne tai epäjumalanpalvelija tai pilkkaaja tai juomari tai anastaja, te ette
seurustelisi ettekä söisikään semmoisen kanssa. Sillä onko minun asiani
tuomita niitä, jotka ovat ulkopuolella? Ettekö tekin tuomitse vain niitä, jotka
ovat sisäpuolella? Mutta ulkopuolella olevat tuomitsee Jumala. ’Poistakaa
keskuudestanne se, joka on paha’.” (1.Kor.5).
Jo tämä yksi ainoa lainaus tekee tyhjäksi joidenkin
ihmisten rakkauden korostamisen muun kirjoitetun varjolla. Kaikki mainitut
piirteet puhuvat narsistisesta asenteesta, joka vain vahingoittaa kanssaan
tekemisiin joutuneita ihmisiä.
Rakkaudesta on helppo puhua ja kuvailla sitä jonakin
irrallisena tekijänä. Todellinen Rakkaus on kuitenkin kuvattavissa vain
sanoilla: Jumala on Rakkaus! Pyrkimällä rakastamaan vihamiehiämmekin saatamme
itsemme tuhoisaan tilaan, jos emme todella käsitä mistä on kysymys. Kysymys ei
ole inhimillisen ajattelun mukaisesta itsensä alistamisesta väärienkin henkien
ja tarkoitusten valtaan, vaan sisäisestä asenteesta jokaista luotua kohtaan.
Meidän ei ole tarkoitus antaa lupaa itsemme vahingoittamiseen rakkauden lain
varjolla!
Mieleeni tulee voimakkaana yksi kokemus
kotikokouksessa vuosia sitten. Puhuja on selvästi liikuttunut ja toteaa:
”Löysin itsestäni yhden negatiivisen piirteen. Kysyn nyt teiltä mitä
ajattelette asiasta. Pystyttekö rakastamaan Bin Ladenia? Jos ette, on jokin
kohdallanne vialla!”
Miten suhtautui Herramme aikansa henkisen ja
hengellisen väkivallan harjoittajiin? Puhuiko Hän heistä vain rakkaudelliseen
sävyyn, niin kuin jotkin henkisesti murjotut ihmiset on pakotettu ajattelemaan?
”Minkätähden
te ette ymmärrä minun puhettani? Sentähden, että te ette kärsi kuulla minun
sanaani. Te olette isästä perkeleestä, ja isänne himoja te tahdotte
noudattaa. Hän on ollut murhaaja alusta asti, ja totuudessa hän ei pysy, koska
hänessä ei totuutta ole. Kun hän puhuu valhetta, niin hän puhuu omaansa,
sillä hän on valhettelija ja sen isä. Mutta minua te ette usko, sentähden että
minä sanon totuuden. Kuka teistä voi näyttää minut syypääksi syntiin? Jos minä
totuutta puhun, miksi ette minua usko? Joka on Jumalasta, se kuulee Jumalan
sanat. Sentähden te ette kuule, koska ette ole Jumalasta.” (Joh.8).
Nämä sanat eivät huou rakkautta, mutta ovat
kuitenkin itsensä Rakkauden lausumia Rakkauden tähden! Näiden sanojen tulisi
herättää meissä todellinen hätä ihmisten puolesta, niin kuin itsemmekin
puolesta!
Tietääkseni emme ole koskaan maininneet ketään meitä
vahingoittanutta nimeltä. Rakkaus on estänyt sen, mutta toteuttiko Paavali
rakkauden käskyä?
”Aleksander,
vaskiseppä, on tehnyt minulle paljon pahaa; Herra on maksava hänelle hänen
tekojensa mukaan. Kavahda sinäkin
häntä, sillä hän on kovin vastustanut meidän sanojamme. Ensi kertaa
puolustautuessani ei kukaan tullut avukseni, vaan kaikki jättivät minut; älköön
sitä heille syyksi luettako.” (2.Tim.4).
”Tämän käskyn
minä annan sinun toimitettavaksesi, poikani Timoteus, aikaisempien, sinusta
lausuttujen ennustusten mukaisesti, että niiden nojalla taistelisit jalon
taistelun, säilyttäen uskon ja hyvän omantunnon, jonka eräät ovat hyljänneet ja
uskossaan haaksirikkoon joutuneet. Niitä ovat Hymeneus ja Aleksander, jotka
minä olen antanut saatanan haltuun, kuritettaviksi, etteivät enää pilkkaisi.”
(1.Tim.1).
”Mutta pysy
erilläsi epäpyhistä ja tyhjistä puheista, sillä niiden puhujat menevät yhä
pitemmälle jumalattomuudessa, ja heidän puheensa jäytää ympäristöään niinkuin
syöpä. Niitä ovat Hymeneus ja Filetus, jotka ovat totuudesta eksyneet, kun
sanovat, että ylösnousemus jo on tapahtunut, ja he turmelevat useiden uskon.” (2.Tim.2).
”Kuka ikinä
menee edemmäksi eikä pysy Kristuksen opissa, hänellä ei ole Jumalaa; joka siinä
opissa pysyy, hänellä on sekä Isä että Poika. Jos joku tulee teidän luoksenne
eikä tuo mukanaan tätä oppia, niin älkää ottako häntä huoneeseenne älkääkä
sanoko häntä tervetulleeksi; sillä joka sanoo hänet tervetulleeksi, joutuu
osalliseksi hänen pahoihin tekoihinsa.” (2.Joh).
Joudun jo tässä vaiheessa miettimään, olenko koskaan
kuullut kenenkään ottaneen näitä kohtia saarnaansa?
”Harhaoppista
ihmistä karta, varoitettuasi häntä kerran tai kahdesti, sillä sinä tiedät, että
semmoinen ihminen on joutunut harhaan ja tekee syntiä, ja hän on itse itsensä
tuominnut.” (Tiit.3).
Olisiko meidän kartettava itseämmekin, jos haluamme
jättää nämä ja monet muut vastaavat sanankohdat lukematta?
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti