On todellakin tullut aika arvioida hengelliset asiat aivan
uudella tavalla! Olemme kirjoittaneet siitä miten meidän tulee asennoitua
Herraamme Jeesukseen Kristukseen, jonka tulemusta odotamme palavasti, ainakin
puheidemme perusteella. Hän tuli inhimilliseen lihaan voidakseen tuoda meille,
tässä lihassa langenneille, Uuden Toivon ja Uuden Elämän. Sana tuli lihaksi ja
asui keskellämme tehden pelkkää hyvää meidän parhaaksemme, mutta miten ihminen
palkitsi omiensa luokse tulleen Herran? Jumalattoman vallan välityksellä Hänet
ristiinnaulittiin pääsiäisjuhlan aikana, ristiinnaulitsemista vaativien kieltäytyessä
menemästä maallisen hallinnon tiloihin, voidakseen ”puhtaina” osallistua
pääsiäisateriaan! Ajatelkaamme sitä aivan uudesta näkökulmasta! Pääsiäisen Sanoman
Täyttymys seisoi maallisen vallan tuomittavana vihatun maaherran edessä! Hänet kaiken
vääryyden ja valheen perusteella tähän tilaan saattaneet pelkäsivät saastuvansa
tuolle paikalle tulemisen perusteella! Olisiko mahdollista, että sama toistuu
meidän kohdallamme tuomitessamme läheisiämme?
”Niin Pietari taas
kielsi, ja samassa lauloi kukko. Niin he veivät Jeesuksen Kaifaan luota
palatsiin; ja oli varhainen aamu. Ja itse he eivät menneet sisälle
palatsiin, etteivät saastuisi, vaan saattaisivat syödä pääsiäislammasta.
Niin Pilatus meni ulos heidän luokseen ja sanoi: ’Mikä syytös ja kanne teillä
on tätä miestä vastaan?’ He vastasivat ja sanoivat hänelle: ’Jos tämä ei olisi
pahantekijä, emme olisi antaneet häntä sinun käsiisi.’” (Joh.18).
Pilatuksen siis täytyi mennä ulos heidän luokseen
saadaksensa tietää mihin näin vakavat syytökset perustuivat!
Mitä mielessäni liikkuu kaiken tämän lainaamamme pohjalta? Ihminen
haluaa säilyä puhtaana ja saastuttamattomana aivan omaperäisten ajatuskuvioiden
perusteella. Hän pyrkii luomaan jopa Herrastakin itselleen sopivan mielikuvan
lainaamalla vain tarkoin valittuja sanankohtia puolustellakseen omaa
hengellistä käytöstänsä! Mikä hätkähdyttää ihmistä lainauksessamme Psalmista
50?
”Jumala ilmestyy
kirkkaudessa. Meidän Jumalamme tulee eikä vaikene, hänen edellänsä käy
kuluttava tuli ja hänen ympärillänsä väkevä myrsky. Hän kutsuu taivaat
ylhäältä ja maan, tuomitakseen kansansa…”
Ihminen odottaa kaikesta maallistumisesta ja
jumalankielteisyydestä huolimatta Jumalan puuttumista asioihin, etenkin oman
turvallisuutensa takia. Siksi on annettu niin suuri merkitys Seimen Lapselle,
jonka maallinen alku oli kätketty inhimilliselle mielelle käsittämättömään
yksinkertaisuuteen. Tältä pohjalta on aivan liian helppo unohtaa tämän olleen
vain yksi osa jumalallista Pelastussuunnitelmaa, joka perustuu pohjimmiltaan iankaikkisuuteen.
Siksi yksi merkittävimmistä sanankohdista julistaa:
”Jeesus Kristus on
sama eilen ja tänään ja iankaikkisesti. Älkää antako monenlaisten ja vieraiden
oppien itseänne vietellä…” Hebr.13).
Hän oli kansansa kanssa jo Vanhan Testamentin puolella
(1.Kor.10:4), ollen sama vielä Pilatuksen palatsissakin! Hän ei siis totisesti
ole kuin jokin karamelliautomaatti, josta valitsemme mieleisiämme tuotteita,
eikä myöskään mikään ”kamu”, jota taputtelemme olkapäälle elämämme parhaina
hetkinä, mutta jota syytämme sitten kaikista vastoinkäymistämme, kääntäen
lopulta selkämme Hänelle!
Tämän ajan henki on kova ja juuri tämä kovuus pakottaa
meidätkin ilmestyksen kautta käsittämään Jumalamme todellisen olemuksen, johon
sisältyy sellaistakin, mikä aikanaan saa koko ihmiskunnan kauhistumaan ja
jokaisen polven notkistumaan, ei Seimen Lapsen edessä, vaan:
”Sentähden onkin
Jumala hänet korkealle korottanut ja antanut hänelle nimen, kaikkia muita nimiä
korkeamman, niin että kaikkien polvien pitää Jeesuksen nimeen notkistuman, sekä
niitten, jotka taivaissa ovat, että niitten, jotka maan päällä ovat, ja niitten,
jotka maan alla ovat, ja jokaisen kielen pitää tunnustaman Isän Jumalan
kunniaksi, että Jeesus Kristus on Herra.” (Fil.2).
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti