Olemmeko taantuneet kristillisyydessä niin kauas taaksepäin,
että tämä sanankohta koskettaa meitä aivan uudella tavalla? Kaikkialla voimme
havaita mitä erilaisimpia ja erinäköisimpiä jumalanpalveluspaikkoja ja
alttareita, jotka on varustettu usein nimityksillä, jotka viittaavat
seurakuntaan, ja sana ”Jumala” näkyy vain jumalanpalveluksista kertovassa
ilmoitustaulussa! Eikö kaikki tämä ole verrattavissa Paavalin havaintoon, joka
sisäisellä innolla ja hallitulla kiivaudella toteaa:
”Mitä te siis
tuntemattanne palvelette, sen minä teille ilmoitan.”
Mikä voisi saada meidät ajattelemaan, että huolimatta
lukemattomista palvonnanpaikoista ja – muodoista kaikkialla on ihmisiä, joille
on tarpeen ilmoittaa, julistaa, mistä oikein on kysymys ns.
jumalanpalveluksessa? Jouluna tuntuu kaikille olevan tuttu ”Joulunlapsi
seimessä”, mutta kuinka moni todella käsittää, miksi pääsiäistä kaikesta
huolimatta pidetään kuitenkin tärkeimpänä kristillisenä juhlana? Eiväthän ”Seimen
Lapsi” ja ristinkuolema oikein sovi yhteen inhimillisessä ajattelussa, etenkin
jos joulu ja pääsiäinen ovat ainoat juhlat, jolloin ihminen osallistuu
kirkollisiin menoihin! Kuinka voisi ihminen välttää ajatusta ”tuntemattomasta
Jumalasta”, jos kaikki näiden juhlien välillä oleva jää tuntemattomaksi ja
lukemattomaksi?
Tämä maa kantaa päällään lukemattoman joukon ihmisiä, jotka ”tuntevat”
vain jossakin määrin ja jonkinlaisen Uuden Testamentin Jumalan, joka jollakin ihmeellisellä
tavalla oli myös Herrassamme Jeesuksessa Kristuksessa, joka eli vain noin kolmekymmentä
vuotta tämän maan päällä. Suureksi kysymysmerkiksi näyttää jäävän se, mitä
tekemistä tällä kaikella voisi olla tämän vuosituhannen ihmisen kanssa, jolle
media ja tiede tunkevat koko mielen ja olemuksen täyteen viimeisintä tietoutta
ja viisautta, jotka tekevät Jumalasta entistä tuntemattomamman ja
olemattomamman! Pimeyteen ja näkymättömyyteen tahdotaan aivan keskiaikaisella
tavalla painaa koko pelastushistoria, joka on ihmiselle käsittämättömästi
laajempi ja ikuisuuteen asti ulottuvampi:
”…niin vaeltakaa
pelossa tämä muukalaisuutenne aika, tietäen, ettette ole millään katoavaisella,
ette hopealla ettekä kullalla, lunastetut turhasta, isiltä peritystä
vaelluksestanne, vaan Kristuksen kalliilla verellä, niinkuin virheettömän ja tahrattoman
karitsan, hänen, joka tosin oli edeltätiedetty jo ennen maailman
perustamista, mutta vasta viimeisinä aikoina on ilmoitettu teitä varten,
jotka hänen kauttansa uskotte Jumalaan, joka herätti hänet kuolleista ja antoi
hänelle kirkkauden, niin että teidän uskonne on myös toivo Jumalaan.” (1.Piet.1).
Todellisuudessa ei Jumala ole tuntematon, mutta me olemme
vieraita ja muukalaisia tämän maan päällä ja olemme totaalisen riippuvaisia
Hänestä, jossa me elämme ja liikumme (Apt.17:28) vaikka pyrkisimme sen
kieltämään! ”Jeesus Kristus on sama
eilen ja tänään ja iankaikkisesti!” (Hebr.13:8). Ei mikään joulu eikä
pääsiäinen voi rajoittaa Häntä, vain ihminen yrittää sitä!
”Uskon kautta
kieltäytyi Mooses suureksi tultuaan kantamasta faraon tyttären pojan nimeä. Hän
otti mieluummin kärsiäkseen vaivaa yhdessä Jumalan kansan kanssa kuin
saadakseen synnistä lyhytaikaista nautintoa, katsoen ’Kristuksen pilkan’
suuremmaksi rikkaudeksi kuin Egyptin aarteet; sillä hän käänsi katseensa
palkintoa kohti. Uskon kautta hän jätti Egyptin pelkäämättä kuninkaan vihaa;
sillä koska hän ikäänkuin näki sen, joka on näkymätön, niin hän kesti.”
(Hebr.11).
”Sillä minä en
tahdo, veljet, pitää teitä tietämättöminä siitä, että isämme olivat kaikki
pilven alla ja kulkivat kaikki meren läpi ja saivat kaikki kasteen Moosekseen
pilvessä ja meressä ja söivät kaikki samaa hengellistä ruokaa ja joivat kaikki
samaa hengellistä juomaa. Sillä he joivat hengellisestä kalliosta, joka
heitä seurasi; ja se kallio oli Kristus.” (1.Kor.10).
Raamattu ei siis todellakaan jätä meitä tietämättömiksi eikä
Jumalaa tuntemattomaksi!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti