Social Icons

Pages

lauantai 5. joulukuuta 2015

Kuka ja mitä olen? Osa 3




”Niin hän sanoi heille: ’Tulkaa te yksinäisyyteen, autioon paikkaan, ja levähtäkää vähän’. Sillä tulijoita ja menijöitä oli paljon, ja heillä ei ollut aikaa syödäkään. Ja he lähtivät venheellä autioon paikkaan, yksinäisyyteen.” (Mark.6).

Meidänkin elämässämme on paljon tulijoita ja menijöitä, jotka kaikki jollakin tavoin odottavat saavansa meiltä jotakin, koska ovat havainneet meidän kulkevan yhdessä Herramme kanssa. Me emme ehkä ole panneet tätä seikkaa merkille, mutta me olemme jatkuvan tarkkailun, jatkuvan seurannan kohteita. Yksityisyyttä meillä on paljon vähemmän kuin mitä itse ajattelemme, yksinomaan jo valintojemme ja ennen kaikkea Jumalan valinnan johdosta.

Meiltä odotetaan tiedostamattakin paljon, ja kaikki tämä kuluttaa meitä ja voimavarojamme. Vaikka edustamme korkeampia voimia ja tulevaa maailmaa, ei meistä ole poistettu vajavaisuutta ja inhimillisyyttä, vaan aivan korostetusti kaikki levityskelpoinen, aito ja alkuperäinen Elämä vain kulkee toisille meidän kauttamme hengellisen esikuvan mukaisesti, jättäen meidät vain vajavaiseksi välikappaleeksi:

”Jokainen, joka juo tätä vettä, janoaa jälleen, mutta joka juo sitä vettä, jota minä hänelle annan, se ei ikinä janoa; vaan se vesi, jonka minä hänelle annan, tulee hänessä sen veden lähteeksi, joka kumpuaa iankaikkiseen elämään…” (Joh.4).

”Jeesus seisoi ja huusi ja sanoi: ’Jos joku janoaa, niin tulkoon minun tyköni ja juokoon. Joka uskoo minuun, hänen sisimmästään on, niinkuin Raamattu sanoo, juokseva elävän veden virrat.’ Mutta sen hän sanoi Hengestä, joka niiden piti saaman, jotka uskoivat häneen…” (Joh.7).

Kun tämä todella toimii meissä, saa se aikaan inhimillistä heikkoutta ja väsymystäkin, niin että joudumme hakeutumaan voimia keräämään yksinäisyyteen Herramme kanssa. Tästä hyvänä esimerkkinä on profeetta-veljemme Daniel:

”Ja kun minä näin tämän suuren näyn, meni minulta kaikki voima…” (Dan.10).

Samasta todistavat lukemattomat tapahtumat kirkkohistorian varrelta. Miksi Jumala on sellaisella tavalla asettanut meidät ihmiset heikkouden valtaan? Siihen antaa selvän vastauksen Paavalin kokemus:

”Ja hän sanoi minulle: ’Minun armossani on sinulle kyllin; sillä minun voimani tulee täydelliseksi heikkoudessa’. Sentähden minä mieluimmin kerskaan heikkoudestani, että Kristuksen voima asettuisi minuun asumaan. Sentähden minä olen mielistynyt heikkouteen, pahoinpitelyihin, hätään, vainoihin, ahdistuksiin, Kristuksen tähden; sillä kun olen heikko, silloin minä olen väkevä.” (2.Kor.12).

Hengellisessä, aidossa, todellisessa Elämässä on siis aivan selvästi kysymys aivan toisenlaisesta voimataloudesta, kuin mitä useimmiten saamme kuulla ja nähdä! Voimmeko tiedostaa omalla kohdallamme, oikeanlaisessa itsetutkistelussa ja hiljaisuudessa, samat tekijät kuin Paavali-veljemme? Jos näin on, näemme entistäkin selvemmin täydellisen riippuvaisuutemme Hänestä ja Hänen seurastaan, jota ilman emme ole kykeneviä tekemään mitään kestävää!

Menkäämme siis tässä mitä sekavimmassa ja eksyttävimmässä ajassa entistä useammin autioon, syrjäiseen paikkaan Herramme kanssa!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

 

Sample text

Sample Text

Sample Text