Kuuntelen
ja katselen monia ohjelmia ”viran puolesta”. Usein olen sitä mieltä, ettei
joitakin tilaisuuksia pitäisi ollenkaan kutsua hartauksiksi tai hengellisiksi
kokouksiksi. Miksi ajattelen näin, sillä lainaavathan puhujat ja esittäjät
ainakin hengellisiä ajatuksia, jos ei jopa Raamattuakin? Mikä on vastoin omia
käsityksiäni hengellisyydestä? Minun ei tarvinne lainata mitään sanankohtaa
perusteluksi sille, ettei Sana ole tukena meidän sielunelämämme liikkeille
ja tunteille, vaan meidän tehtävämme on antautua Sanan opettamaksi ja
kuljettamaksi!
Mihin
perustuu koko kristillisen elämän ja kirkkokunnallisuuden kirjo? Miksi
maailmassa on joka vuosi aina vain enemmän erilaisia hengellisiä, tai
paremminkin, uskonnollisia suuntia, jotka jokainen vetävät omaan suuntaansa?
”…että he etsisivät Jumalaa, jos ehkä
voisivat hapuilemalla hänet löytää - hänet, joka kuitenkaan ei ole kaukana
yhdestäkään meistä; sillä hänessä me elämme ja liikumme ja olemme…” (Apt.17).
Jumalamme
ei siis ole kaukana yhdestäkään meistä ja Hän haluaa meidän etsivän Häntä,
mutta mistä ja miten etsisimme Häntä, koska Hän on salattu Jumala, jonka kanssa
me ”leikimme kuuropiiloa” aivan kuten Eeva aikanaan Aatamin johdolla? Jumala
kutsuu ihmistä, mutta tämä pakenee Häntä jopa Hänen kämmenellään, Hänen
paratiisissaan! Jumala kutsuu ja etsii meitä, mutta ei rajattomasti eikä
ikuisesti. Hänellä on tietyt etsikonajat, jolloin meidänkin on etsittävä Häntä.
Se tapahtuu hapuillen ja horjuen, mutta se on edellytys Jumalan kohtaamiseksi!
”Minä olen suostunut niiden etsittäväksi,
jotka eivät minua kysyneet, niiden löydettäväksi, jotka eivät minua etsineet;
minä olen sanonut kansalle, joka ei ole otettu minun nimiini: Tässä minä olen,
tässä minä olen! Koko päivän minä olen ojentanut käsiäni uppiniskaista kansaa
kohden, joka vaeltaa tietä, mikä ei ole hyvä, omain ajatustensa mukaan…” (Jes.65).
Israelin
kansa ei oikeastaan koskaan kieltänyt Jumalan olemassaoloa, mutta se vaelsi
omia teitään, itseään miellyttäviä hengellisyyksiä etsien. Kaikki ihmisen omat
tiet ovat siis pahoja, koska ihmistä johdattavat hänen omat ajatuksensa, jotka
eivät suinkaan ole Herramme ajatusten mukaisia, eivätkä johda yhteyteen Herran
Hengen kanssa. Voimme mielivaltaisesti lainata Sanaa omien näkemystemme ja
ajatustemme tueksi, mutta mitä se hyödyttää, jos lopputulos ei ole Sanan
mukainen?
Mitä siis
ajan takaa näillä sanoillani? Olen jo vuosia lukenut ranskankielistä Raamattua
ja kuunnellut sitä luettuna, mutta vasta nyt olen tullut kieliopinnoissani
siihen vaiheeseen, että olen pakottanut itseni seuraamaan ranskalaisia
dokumentteja, joihin on saatavissa ranskankielinen tekstitys. Samalla tavalla
opin aikanaan muutkin kielet. Kaikessa tärkeintä on, vaikka ymmärtäisi vain
osan, syventyä kielen henkeen ja ilmapiiriin, unohtaen kaiken muun. On aivan
turhaa tavoitella yksittäisiä ajatuksia ja sanoja, vaan tulee keskittyä koko
tarmollaan kielen henkeen ja sointiin. Jos takertuu yksittäisiin sanoihin,
kyllästyy todella pian, mutta kun kuvittelee olevansa kyseissä maassa ja
ilmapiirissä, painuu oikeanlainen ymmärrys vähitellen omaan olemukseen. Ilman
tätä antautumista ei saavuta mitään merkittävää.
Nämä
ajatukset saivat minut näkemään hengellisetkin tavoitteet aivan uudella
tavalla. Meidän on hylättävä omat ajatuksemme omalle alueelleen, jos haluamme
tavoittaa jotakin hengellistä hyvää. Jos omat ajatuksemme ovat koko ajan
pinnalla, selittävät ne meille Jumalan Sanankin inhimillisen viisauden mukaan.
On siis ehdottoman tärkeätä antautua Jumalan Hengen johdatettavaksi
jumalallisiin näkemyksiin ja ajatuksiin.
”Minä olen suostunut niiden etsittäväksi,
jotka eivät minua kysyneet, niiden löydettäväksi, jotka eivät minua etsineet;
minä olen sanonut kansalle, joka ei ole otettu minun nimiini: Tässä minä olen,
tässä minä olen!”
Kysymys
ei siis ollenkaan ole siitä, mitä me etsimme, vaan KETÄ me etsimme!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti