”Mikä sinä olet tuomitsemaan toisen
palvelijaa? Oman isäntänsä edessä hän seisoo tai kaatuu; mutta hän on pysyvä
pystyssä, sillä Herra on voimallinen hänet pystyssä pitämään… Sillä ei kukaan
meistä elä itsellensä, eikä kukaan kuole itsellensä. Jos me elämme, niin elämme
Herralle, ja jos kuolemme, niin kuolemme Herralle. Sentähden, elimmepä tai
kuolimme, niin me olemme Herran omat.” (Room,14).
Olemmeko
todella koskaan tulleet ajatelleeksi tarpeeksi syvällisesti näiden sanojen
merkitystä? Kenen omaisuutta on lähimmäisemme, kenen omaisuutta olemme me,
minä? Kenellä on lopullinen oikeus päättää meitä koskevista asioista? Meidän ei
tule lukea vain sanoja ja tarkata kirjaimia, vaan meidän on pakko nähdä kaiken
takana oleva mieli ja olemus. Sanassaan Jumala on tuonut julki ajatuksensa,
tahtonsa, joka ei oman todistuksensa mukaisesti ole inhimillisen järjen
tulkittavissa ja ymmärrettävissä. Me omistamme tietyllä tavalla kaiken
Kristuksen sovituskuoleman johdosta, mutta yhtä tärkeätä kuin on käsittää
kaiken takana oleva tarkoitus, yhtä tärkeätä on käsittää oma osuutemme
”omistuksemme” suhteen.
”Älköön kukaan pettäkö itseään. Jos joku
teidän joukossanne luulee olevansa viisas tässä maailmassa, tulkoon hän
tyhmäksi, että hänestä tulisi viisas. Sillä tämän maailman viisaus on hullutus
Jumalan silmissä. Sillä kirjoitettu on: ’Hän vangitsee viisaat heidän
viekkauteensa’; ja vielä: ’Herra tuntee viisasten ajatukset, hän tietää ne
turhiksi’. Älköön siis kukaan kerskatko ihmisistä; sillä kaikki on teidän,
teidän on Paavali ja Apollos ja Keefas, teidän on maailma ja elämä ja kuolema,
nykyiset ja tulevaiset, kaikki on teidän. Mutta te olette Kristuksen, ja
Kristus on Jumalan.” (1.Kor.3).
Tämä
kaikki on ollut luettavissamme jo vuosisatojen ajan, mutta käytöksemme
hengellisten alueiden omistajina ei ole viisastunut kaikesta näkemästämme ja
kokemastamme huolimatta. Kuka on todella seurakunnan ja ns. ”kirkon” pää?
Hengellisen vallan harjoittamisen esikuvana ei vieläkään ole paavi tai jokin
kuuluisa kirkkoisä. Juutalaiset aikanaan odottivat Herramme ottavan maallisen
vallan ja tuhoavan, tai ainakin ajavan roomalaiset Luvatusta Maasta. Erikoisin
heidän mieleensä jäänyt asia oli varmastikin tuhansien ilmaiseksi ruokkiminen,
mikä vieläkin on esikuva hengellisen vallan harjoittamisesta. Ulkonainen on
aina ollut ihmisille ratkaisevin tekijä, ilman että olisi nähty kaiken
todellinen hengellinen merkitys ja tarkoitus.
”Sillä ei kukaan meistä elä itsellensä,
eikä kukaan kuole itsellensä. Jos me elämme, niin elämme Herralle, ja jos
kuolemme, niin kuolemme Herralle. Sentähden, elimmepä tai kuolimme, niin me
olemme Herran omat.”
Mistä on
peräisin sellainen määrä tuomitsemista ja toisen arvostelemista? Ihmiset yhä
vielä odottavat toisiltansa jotakin sellaista, mitä ei ole tarkoitettu hengellisen
voiman ja vallan käyttämiseen. Aivan liian moni on valmis hyppäämään temppelin
harjalta ja kumartumaan korkealla vuorella väärän vallan saamiseksi väärältä
lahjoittajalta.
Yhä vielä
pätee: ei ihminen elä leivästä, vaan JOKAISESTA SANASTA, joka Herran suusta
lähtee. Meidän on kaikki Hänen kauttansa, joka antoi itsensä meidän tähtemme.
Mutta ainoa todellisen vallan ja voiman esikuva on yhä vielä Herramme, joka ei
etsinyt omaa kunniaa, vaan selvästi toi esiin:
”Totisesti, totisesti minä sanon teille:
Poika ei voi itsestänsä mitään tehdä, vaan ainoastaan sen, minkä hän näkee Isän
tekevän; sillä mitä Isä tekee, sitä myös Poika samoin tekee. Sillä Isä rakastaa
Poikaa ja näyttää hänelle kaikki, mitä hän itse tekee; ja hän on näyttävä
hänelle suurempia tekoja kuin nämä, niin että te ihmettelette.” (Joh.5).
Mitä Isä
tänään tahtoo näyttää Sinulle, minulle?
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti