Mitä ihmiset todellisuudessa etsivät kaukaa ja kaikkialta,
useimmiten joistakin maallisen mielen ja ajattelun luomista rakennelmista? Mitä
on mahdollista löytää siitä, minkä inhimillinen mieli on luonut ja rakennellut?
Eikö meidän kaiken maallisen keskellä tule etsiä enemmänkin kaikkea
näkymätöntä, iankaikkista, mikä on kätkettynä luonnolliselta, langenneelta
ihmismieleltä, mutta minkä Henki tahtoo tuoda lähellemme? Eikö kaiken etsimämme
perusolemus olekin Jumalan Lihaksi Tulleessa Sanassa, Herrassamme Jeesuksessa
Kristuksessa, joka ei ole sidottu ihmisrakenteisiin temppeleihin eikä
rakennelmiin? Mikä on selvästi loistava ydin jo usean päivän ajan
käyttämässämme sanankohdassa?:
”Ei hän ole täällä,
hän on noussut ylös.’… … Niin he muistivat hänen sanansa.”
Muistammeko me Hänen, Herramme Jeesuksen Kristuksen Sanat,
joita ei ole osoitettu vain joillekin entisaikojen veljillemme ja sisarillemme,
vaan nimenomaan meille, juuri nyt eläville? Hän ei totisesti ole lainkaan
siellä, mistä Häntä etsimme kaikenlaisten ihmistekoisten hengellisten
rakennelmien houkuttelemina! En ole koskaan aikaisemmin tullut ajatelleeksi,
kuinka opettava ja selventävä tämä lainauksemme on meitäkin ajatellen! Mitä oli
tuon aikaisten opetuslasten mielessä, mitä on meidänkin mielessämme
etsiytyessämme entisaikojen hengellisille tapahtumapaikoille? Mitä on
meillä kannettavamme, minkä kanssa lähestymme näitä paikkoja, ennen kaikkea
pyhää hautaa?
”Ja naiset, jotka
olivat tulleet hänen kanssaan Galileasta, seurasivat jäljessä ja katselivat
hautaa ja kuinka hänen ruumiinsa sinne pantiin. Ja palattuaan kotiinsa he
valmistivat hyvänhajuisia yrttejä ja voiteita; mutta sapatin he viettivät
hiljaisuudessa lain käskyn mukaan.
Mutta viikon
ensimmäisenä päivänä ani varhain he tulivat haudalle, tuoden mukanaan valmistamansa
hyvänhajuiset yrtit. Ja he havaitsivat kiven vieritetyksi pois haudalta. Niin
he menivät sisään, mutta eivät löytäneet Herran Jeesuksen ruumista. Ja
kun he olivat tästä ymmällä, niin katso, kaksi miestä seisoi heidän edessään
säteilevissä vaatteissa.” (Luuk.23).
Kuinka hyvin muistivat nämä Herran omat Hänen sanansa,
kuinka hyvin he käsittivät niiden syvällisen merkityksen? Eivätkö heitä
johtaneet ja määritelleet enemmänkin totutut tavat ja käytännöt, kuin se, mitä
Herra oli niin pitkän aikaa heille puhunut ja heitä opettanut? Heille oli
tärkeätä suorittaa Herralle viimeinen palvelus Hänen kuolemansa jälkeen:
”Mutta viikon
ensimmäisenä päivänä ani varhain he tulivat haudalle, tuoden mukanaan valmistamansa
hyvänhajuiset yrtit.”
Mitä on meillä hengellisissä laukuissamme ja koreissamme
suorittaessamme pyhiksi katsomiamme toimenpiteitämme Herramme hyväksi? Kuinka suuri
usko ylösnousemukseen ja Jumalan Sanan toteutumiseen oli sadan naulan taakan
kantajilla (naula = 327 grammaa), ja mitä tämä kuvainnollisesti kertoo meistä
ja meidän toimenpiteistämme?
”Tuli myös
Nikodeemus, joka ensi kerran oli yöllä tullut Jeesuksen tykö, ja toi mirhan ja
aloen seosta noin sata naulaa. Niin he ottivat Jeesuksen ruumiin ja käärivät
sen hyvänhajuisten yrttien kanssa käärinliinoihin, niinkuin juutalaisilla on
tapana haudata.” (Joh.19).
Kaikelle tuon aikaisten opetuslasten toiminnalle tuo
asiallisen selityksen edellisen lainauksen loppuosa: ”…niinkuin juutalaisilla on tapana haudata.” Mutta miten on meidän
suhteemme tässä myöhäisessä ajankohdassa? Mitä on laukuissamme sata naulaa ja
joskus enemmänkin uskonnollisia toimenpiteitämme varten? Mikä merkitys voisi
olla kaikella hyvänhajuisella, olkoon se sitten yrttejä tai jotakin muuta, kun
jo vuosisatojen ajan on kaikunut Elävä Sana suurella kirkkaudella ja voimalla:
”’Miksi te etsitte
elävää kuolleitten joukosta? Ei hän ole täällä, hän on noussut ylös.’… …
Niin he muistivat hänen sanansa.”
MUISTAKAAMME MEKIN
HERRAMME SANAT!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti